Την απεμπλοκή του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Υποθαλάσσιας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας σηματοδότησε η χθεσινή συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Οι Κώστας Σκρέκας και Αθανάσιος Δαγούμας βρέθηκαν και συζητήσαν στον απόηχο, των προ δεκαημέρου, βαρύτατων χαρακτηρισμών του τελευταίου για τις προτάσεις του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) να συμπεριληφθούν στον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ και τα συνοδευτικά έργα για την αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Να θυμίσουμε, ότι των δηλώσεων Δαγούμα ακολούθησε την περασμένη Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου συνάντηση του προέδρου της ΡΑΕ και της CEO του Διαχειριστή Μαρίας Ρίτα Γκάλι.
Το παρασκήνιο
Σύμφωνα με όσα είπε στον ΟΤ ανώτατη πηγή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «η ατζέντα της χθεσινής συνάντησης των Σκρέκα – Δαγούμα συμπεριελάμβανε και το θέμα του διαγωνισμού της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας». Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει κολλήσει εδώ και μήνες στο στάδιο της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους φιναλίστ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) καθώς η ΡΑΕ έχει καθυστερήσει στην έκδοση του κανονισμού τιμολόγησης της υποθαλάσσιας αποθήκης.
Ο ίδιος αξιωματούχος μιλώντας στον ΟΤ σημείωσε ότι «η ΡΑΕ προχώρησε στη σύνταξη σχεδίου κανονισμού τιμολόγησης, βάσει συγκεκριμένων επιστημονικών και τεχνικών μεθοδολογιών. Το σχέδιο αυτό θα βγει στη δημοσιότητα πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα».
Αναφορικά με τη διένεξη ανάμεσα στη ΡΑΕ και τον ΔΕΣΦΑ για τα έργα αναβάθμισης του ΕΣΦΑ με δεδομένη την πρόβλεψη για μεγάλη αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα εξηγεί στον ΟΤ άλλη αρμόδια πηγή «αυτά δεν συνδέονται με τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας. Τα έργα αυτά έχουν να κάνουν συνολικά με τις εκτιμήσεις για τις ανάγκες του ΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια και όχι με την επένδυση της Ν. Καβάλας».
Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας ο Διαχειριστής θεωρεί αναγκαία ως έργα την κατασκευή δεύτερου αγωγού Κομοτηνής – Θεσσαλονίκης και Αθήνας – Θεσσαλονίκης καθώς η χωρητικότητα των υφιστάμενων δεν μπορούν να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες κατανάλωσης.
Το δημόσιο και τα στρατηγικά αποθέματα
Το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την ανώτατη πηγή, «δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης στον κανονισμό τιμολόγησης. Το ελληνικό δημόσιο, μπορεί να παρέμβει μόνο για έναν λόγο», λέει στον ΟΤ ο ίδιος αξιωματούχος: «Για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας σε φυσικό αέριο. Και βιώνοντας την τρέχουσα ενεργειακή κρίση αντιλαμβανόμαστε το πόσο σημαντικό είναι να τηρούνται τέτοια αποθέματα». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το ελληνικό δημόσιο δεν αποκλείεται να αναλάβει μέρος του κόστους της επένδυσης για αυτό το σκοπό. Δηλαδή για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας.
Με τον τρόπο αυτό δεν αποκλείεται ο κανονισμός τιμολόγησης να προβλέπει χαμηλότερο ποσοστό επιμερισμού του κόστους της επένδυσης στους χρήστες του ΕΣΦΑ. Πληροφορίες θέλουν να το 50% του κόστους να περάσει στους χρήστες, το 35% να καλυφθεί από την Ε.Ε. (έργο PCI) και το 15% από τους επενδυτές. Αν όντως το ελληνικό δημόσιο επιδιώξει να τηρεί στρατηγικά αποθέματα τότε το 50% ίσως να χαμηλώσει.
Το ύψος της επένδυσης για την αξιοποίησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας εκτιμάται σε 300 με 400 εκ. ευρώ.
Η χρησιμότητα της ΥΑΦΑ
Η αξιοποίηση της εκκρεμεί εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Αν λειτουργούσε σήμερα η ΥΑΦΑ θα πρόσφερε οικονομική ανάσα 400 εκ. ευρώ, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης.
Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας είναι ένα εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου και με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να χρησιμεύσει ως αποθηκευτικός χώρος ποσοτήτων του συγκεκριμένου καυσίμων σε περιόδους χαμηλών τιμών και διάθεσης του με αυτά τα χαμηλά κόστη μέσω του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στους καταναλωτές σε εποχές ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε.
Τον περασμένο Οκτώβριο σε εκδήλωση ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Γιώργος Περιστέρης είχε υπογραμμίσει πως αν η αποθήκη αερίου της Καβάλας λειτουργούσε θα πρόσφερε ετήσια εξοικονόμηση 400 εκ. ευρώ στους καταναλωτές. Ο επικεφαλής της εισηγμένης είχε κάνει τις εκτιμήσεις αυτές με τις πρωτόγνωρες τιμές του φυσικού αερίου που επικρατούσαν πριν από τέσσερις μήνες.
Αν λοιπόν συνταχθεί ο κανονισμός τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι έτοιμο να ανάψει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης. Ο κανονισμός είναι προαπαιτούμενο από τους υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να καταρτίσουν και να υποβάλλουν τις οικονομικές προσφορές τους.
Latest News
Μείωση παραγωγής άνθρακα στην κορυφαία περιοχή εξόρυξης της Κίνας
Η παραγωγή αυτή αντιστοιχούσε σε ποσοστό 24,6% της συνολικής κινεζικής παραγωγής κατά την ίδια περίοδο,
ΡΑΑΕΥ: Βροχή οι τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
Η ΡΑΑΕΥ, βάσει των αρμοδιοτήτων της, ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ουδεμία αρμοδιότητα έχει να επικοινωνεί μαζί τους
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν