Η τουρκική τουριστική βιομηχανία χτυπήθηκε από τον πόλεμο της Ουκρανίας. H εισβολή της Ρωσίας έπληξε τον τουριστικό τομέα της Τουρκίας. Ο πόλεμος αρχικά σταμάτησε τις κρατήσεις από την Ουκρανία, ενώ ακολούθησαν ακυρώσεις και από τη Ρωσία.
Ο Σερντάρ Καρτσιλιούγλου, πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Διευθυντών Ξενοδοχείων της Αλικαρνασσού, λέει πως «αυτός ο πόλεμος σπρώχνει πιο βαθιά στην ύφεση τον τουρισμό μας, που έχει ήδη πιάσει πάτο».
Ο κλάδος είχε ήδη πληγεί σκληρά από την πανδημία. Το 2021, το 27,3% των τουριστών προέρχονταν από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Οι δύο αυτές χώρες αντιστάθμιζαν την πτώση από την ευρωπαϊκή αγορά. Θα μπορούσε όμως τώρα να αντιστραφεί η κατάσταση;
Μεγάλα προβλήματα με τα αεροπλάνα
«Οι πελάτες μας από τη Ρωσία έρχονται εδώ για το ζεστό καιρό και όχι για πολιτιστικό τουρισμό. Αλλά τώρα οι Ευρωπαίοι, για παράδειγμα, αλλά και οι Καναδοί, Αμερικανοί ή Αυστραλοί μπορεί να μην έρχονται στην Κωνσταντινούπολη, γιατί όταν κοιτάζουν τον χάρτη, βλέπουν τη Μαύρη Θάλασσα μεταξύ ημών και της Ρωσίας και μπορεί να πιστεύουν ότι είμαστε κοντά ο ένας στον άλλον» λέει ο Χασάν Ντουζέν, ιδιοκτήτης του καταστήματος Empress Istanbul που πουλάει τουρκικά χαλιά.
Δεν ακυρώθηκαν όλες οι κρατήσεις από τη Ρωσία, όμως η έλλειψη πτήσεων παραμένει ένα σημαντικό εμπόδιο. O Οζγκεν Ιζάλ, από την Ένωση Τουρκικών Ταξιδιωτικών Γραφείων επισημαίνει:
«Τα αεροσκάφη που είναι εγγεγραμμένα στη Ρωσία ενδέχεται να ανακληθούν από εταιρείες μίσθωσης στην Ευρώπη. Γι’ αυτό δεν μπορούν να πετάξουν αυτήν τη στιγμή. Οι ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες και η ρωσική εθνική αεροπορική εταιρεία Aeroflot έχουν μεγάλα προβλήματα. Η Boeing και η Airbus είπαν ότι δεν θα προμηθεύουν ανταλλακτικά. Με άλλα λόγια, ακόμα κι αν υπάρχουν εκατομμύρια κρατήσεις, όταν δεν μπορεί να πετάξει το αεροπλάνο λόγω των εξαρτημάτων που λείπουν, οι τουρίστες δεν θα είχαν έτσι κι αλλιώς την ευκαιρία να έρθουν από τη Ρωσία με πλοίο ή λεωφορείο».
Μεγάλες ζημιές
Μελλοντικές κρατήσεις από τη Ρωσία ενδέχεται να μην είναι δυνατές. Η κατάσταση είναι δύσκολη για Τούρκους ταξιδιωτικούς πράκτορες όπως ο Ισμαϊλ Γιτμέν. «Ένα γκρουπ έπρεπε να φτάσει στην Τουρκία σε δύο μήνες, αλλά δεν μπορέσαμε να λάβουμε τα χρήματα, οπότε ακυρώθηκε, επειδή σταμάτησαν τα εμβάσματα μέσω SWIFT», λέει ο ίδιος. «Είχαμε ήδη πληρώσει για τα ξενοδοχεία. Έχω χάσει χρήματα. Δεν είναι επίσης σαφές πότε θα ερχόντουσαν οι άλλοι. Χάσαμε πολλά λόγω της ματαίωσης αυτών των τουριστικών ομάδων».
Οι Ρώσοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πιστωτικές κάρτες Visa και Mastercard στην Τουρκία. Ωστόσο το σύστημα εγχώριων πληρωμών της Ρωσίας Mir και το κινεζικό OnionPay εξακολουθούν να λειτουργούν. Το 28% των ρωσικών καρτών χρησιμοποιεί το σύστημα Mir και ορισμένες τράπεζες στην Τουρκία περιλαμβάνονται σε αυτό το σύστημα. Οι Ρώσοι τουρίστες χωρίς κάρτες θα πρέπει να διαθέτουν αρκετά μετρητά.
Μπαζάκ Σεζέν
Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου
Πηγή: DW
Latest News
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις