Ξεπέρασε τις προσδοκίες η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο της Αθήνας, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα κορυφή το 2023. Οι 22,72 εκατ. επιβάτες με τους οποίους έκλεισε η περασμένη χρονιά επιβεβαιώνουν την εντυπωσιακή δυναμική που ανέπτυξε ο ελληνικός τουρισμός από τον Ιούνιο, αλλά και την επιστροφή της Αθήνας στον αεροπορικό χάρτη. Το άνοιγμα νέων αγορών, με έμφαση στην Ασία, αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» που εχθές γιόρτασε, σε ειδική εκδήλωση, την πολυαναμενόμενη ανάπτυξη του δικτύου Ελλάδας – Κίνας, που τράβηξε απότομα χειρόφρενο με την έναρξη της πανδημίας.

Οι επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας στο δωδεκάμηνο του 2022 ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές για τη συνέχεια. Ειδικά, εάν αναλογιστεί κανείς, ότι κατά τους πρώτους μήνες του έτους ίσχυαν ακόμη ταξιδιωτικοί περιορισμοί για την αποφυγή εξάπλωσης της Covid-19. Στο δυσμενές περιβάλλον, προστέθηκαν από την αρχή του έτους, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και η ενεργειακή ακρίβεια, παρόλα αυτά ο ελληνικός τουρισμός έκανε την έκπληξη. Θετικές προοπτικές, παρά τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες στην Ευρώπη και διεθνώς, διαφαίνονται και για το 2023.

Η Goldair επενδύει στην πράσινη ανάπτυξη στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Ανέκτησε το 88,9% της επιβατικής κίνησης του 2019

Συνολικά, το 2022 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» διακίνησε 22,72 εκατ. επιβάτες. Η βελτίωση σε σχέση με το 2021 ήταν εντυπωσιακή, καθώς οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 84,1%. Συγκριτικά δε με το 2019, οπότε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ 25,58 εκατ. επιβατών, η επιβατική κίνηση υπολείπεται κατά 11,1%. Την ίδια στιγμή, όμως, οι πτήσεις ανέκαμψαν σε ακόμα καλύτερο βαθμό παραμένοντας μειωμένες σε ετήσια βάση ως προς το 2019 κατά μόλις 5,4%, αντανακλώντας την ψήφο εμπιστοσύνης των αεροπορικών εταιρειών στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Επίσης, οι διεθνείς επιβάτες αυξήθηκαν κατά 98,3% σε σύγκριση με το 2021, φτάνοντας στα 15,34 εκατ., κατά 13,9% χαμηλότερα από τις επιδόσεις του 2019. Εντωμεταξύ, η επιβατική κίνηση εσωτερικού σχεδόν έχει ανακτήσει το χαμένο έδαφος, μένοντας μόλις κατά 4,7% πίσω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Εξάλλου, η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των τεσσάρων χωρών στην Ευρώπη, όπου η επιβατική κίνηση ξεπέρασε το 2022 τα επίπεδα του 2019. Για την Ελλάδα, που παραμένει μια ώριμη τουριστική αγορά, η αύξηση αυτή ανήλθε σε 1% σε ετήσια βάση, με 5.000 περισσότερες πτήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol. Την ανθεκτικότητα που επέδειξε στην κρίση η ελληνική αγορά, αποδεικνύει και το γεγονός ότι η χώρα μας τερμάτισε όγδοη σε όρους κίνησης, ακολουθώντας τεράστιες ευρωπαϊκές αγορές, με πρώτο το Ηνωμένο Βασίλειο, ακολουθούν Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Τουρκία, Ολλανδία.

Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της Air China στην Αθήνα

Η νέα σύνδεση της Αθήνας με τη Σανγκάη, που ξεκίνησε από την Air China στις 22 Δεκεμβρίου, με αρχικά μία πτήση την εβδομάδα, μετά την επιστροφή τον περασμένο Ιούλιο και της πτήσης Αθήνα – Πεκίνο είναι ενδεικτική των προθέσεων του κινεζικού γίγαντα, που επιδιώκει να γίνει τα επόμενα χρόνια ηγέτης των διεθνών αερομεταφορών. «Η σύνδεση Αθήνας – Σανγκάης αποτελεί ένα ακόμα ορόσημο για την ανάπτυξη της Air China στην Ελλάδα», τόνισε ο κ. Χεγιούν Φαν, General Manager Greece της εταιρείας. Η πρώτη απευθείας σύνδεση καθιερώθηκε το 2017 με το Πεκίνο, αλλά διακόπηκε απότομα από την πανδημία.

Τόνισε δε, ότι η περαιτέρω ανάπτυξη των εν λόγω πτήσεων με αύξηση της χωρητικότητας, δηλαδή με περισσότερες εβδομαδιαίες πτήσεις, θα εξαρτηθεί από την πορεία της ζήτησης, η οποία σε μεγάλο βαθμό συναρτάται με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Σημειώνεται ότι η Κίνα από την Κυριακή, 8 Ιανουαρίου 2023, άνοιξε τις πύλες της στα ταξίδια μετά από τρία χρόνια, αίροντας τα μέτρα καραντίνας για όσους εισέρχονται στην χώρα.

Η νέα έξαρση όμως των κρουσμάτων του κορωνοϊού στη Χώρα του Δράκου ενεργοποίησε διεθνώς αντανακλαστικά, επαναφέροντας περιορισμούς για τους ταξιδιώτες από την Κίνα. Η Ελλάδα, υιοθετώντας τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθιέρωσε υποχρεωτικό τεστ Covid, το αργότερο 48 ωρών πριν την αναχώρηση από την Κίνα, καθώς και χρήση μάσκας υψηλής προστασίας.

Όπως σχολίασε η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου, εστιάζοντας στους σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης της κινεζικής αγοράς προ πανδημίας, «οι αεροπορικές εταιρείες, δεδομένου ότι σχεδιάζουν σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, επιζητούν σταθερότητα χωρίς ταξιδιωτικούς περιορισμούς».

Μεγάλες προοπτικές για την κινεζική αγορά

Προ πανδημίας η Κίνα ήταν μία ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για την Αθήνα. Η επιβατική κίνηση χτύπησε ρυθμούς ρεκόρ καθώς αυξήθηκε κατά 166% μεταξύ των ετών 203-2019, όταν η συνολική ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου κινήθηκε στο +104%. Για το 2018, η συνολική επιβατική κίνηση (απευθείας ή με ενδιάμεσο σταθμό) σημείωσε άνοδο 65%. Ο δε αριθμός επιβατών που έφτασαν απευθείας στην Αθήνα υπερτριπλασιάσθηκε μέσα σε ένα έτος, από 19.413 τον Σεπτέμβριο του 2017 σε 50.369 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση περίπου 365%).

Ακολούθησε, η χρονιά που η επιβατική κίνηση έπιασε κορυφή για το αεροδρόμιο. Το 2019, η κίνηση στην απευθείας σύνδεση Ελλάδας – Κίνας αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 22%, ενώ μέσω ενδιάμεσης στάσης αυξήθηκε κατά 21%. Ήδη, από το 2018 η κινεζική αγορά μπήκε στο Top 20 των διεθνών αγορών του «Ελευθέριος Βενιζέλος», κατακτώντας για το 2019 τη 15η θέση.

Αποδίδοντας σε «πολιτικά κίνητρα» τα νέα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλουν χώρες η μία μετά την άλλη στους Κινέζους ταξιδιώτες, ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, κ. Σιάο Τζουντσέγκ, στην εκδήλωση για τα πλάνα της Air China στην Ελλάδα, αναφέρθηκε στις μεγάλες προοπτικές της ελληνοσινικής συνεργασίας. Αρχικά, τόνισε ότι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι παραλλαγές του κορωνοϊού που υπάρχουν σήμερα στην Κίνα, υπάρχουν ήδη και στην Ευρώπη, άρα δεν υπάρχει ανησυχία ότι θα «εισαχθούν» καινούργιες μεταλλάξεις, ώστε να δικαιολογούνται περιοριστικά μέτρα.

Αναφερόμενος στην υπογραφή την άνοιξη του 2022 του Κοινού Προγράμματος Δράσης στον τουριστικό τομέα μεταξύ των υπουργείων Τουρισμού των δύο χωρών, το χαρακτήρισε ως έναν οδικό χάρτη για την αύξηση των τουριστικών ρευμάτων μεταξύ των δύο χωρών. Όπως είπε μάλιστα, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα καλό μομέντουμ για τη συνεργασία των δύο χωρών, με την Ελλάδα να είναι ήδη μια ώριμη τουριστική αγορά με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ η Κίνα παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Σημειώνεται ότι πριν από την πανδημία η Κίνα ήταν η σημαντικότερη στον κόσμο χώρα προέλευσης τουριστών, με 115 εκατ. τουρίστες το 2019, εκ των οποίων τα 7 εκατ. ταξίδεψαν στην Ευρώπη. Οι Κινέζοι δαπανούσαν πάνω από 250 δισ. δολάρια σε ταξίδια εκτός συνόρων. Για το 2019, στο αεροδρόμιο της Αθήνας έφτασαν πάνω από 217.000 Κινέζοι. Άρα η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την πίτα της στην κινεζική αγορά, που αναμένεται να μεγαλώσει δυναμικά στα επόμενα χρόνια, καθώς η μεσαία τάξη στη Χώρα του Δράκου πρόκειται να διπλασιαστεί αριθμώντας 800 εκατ. ανθρώπους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός
Ξενοδοχεία: Ποιες μεγάλες αλυσίδες παίρνουν… τα βουνά – Πού σχεδιάζουν επενδύσεις
Τουρισμός |

Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις

Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott