Νέος «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών» θεσπίζεται με βάση το νομοσχέδιο για το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την ασφάλεια των μεταφορών, το οποίο υπερψηφίσθηκε το απόγευμα της Πέμπτης.
«Με το παρόν νομοσχέδιο επιλύουμε μια σειρά από προβλήματα του παρελθόντος, ερχόμαστε να ενισχύσουμε τους κανόνες διερεύνησης, σύμφωνα με τις διεθνείς κι ευρωπαϊκές απαιτήσεις, δημιουργούμε για πρώτη φορά σκέλος διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων, κι όλα αυτά – το ξαναλέω με έμφαση – χωρίς καμία επιβάρυνση του τακτικού προϋπολογισμού», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής.
Καραμανλής: Η μεγάλη πρόκληση στην ηλεκτροκίνηση είναι πώς θα βάλουμε φορτιστές παντού
Ενοποιούνται ειδικότερα οι δύο Επιτροπές Διερεύνησης Ατυχημάτων (αεροπορικών και σιδηροδρομικών) και συστήνεται νέος «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών».
Εξασφαλίζεται έτσι η ανεξαρτησία ως προς τη διερεύνηση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όπως προβλέπει ο σχετικός Ευρωπαϊκός Κανονισμός.
Οι αλλαγές
Πιο αναλυτικά το νομοσχέδιο:
1. Ενοποιεί τις δύο Επιτροπές συστήνοντας έναν νέο Φορέα.
2. Ενοποιεί τα όργανα διοίκησης. Το νέο 5μελές Συμβούλιο θα αποτελείται από τρία μέλη (Πρόεδρο κι άλλα δύο μέλη) αρμόδια για τα αεροπορικά δυστυχήματα, και δύο (Αντιπρόεδρο κι άλλο ένα μέλος) για τα σιδηροδρομικά.
3. Συνιστά εντός του Υπουργείου Αυτοτελή Μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων, η οποία θα αποτελείται από τρία Γραφεία (Αεροπορικών Ατυχημάτων, Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, και Πρόληψης, Ανάλυσης και Στατιστικής), που θα στελεχωθούν από τους υπάρχοντες διερευνητές της ΕΔΑΑΠ.
4. Μετατάσσει τους διοικητικούς υπαλλήλους στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κι αυτό με τη σειρά του θα τους διαθέτει στον νέο Φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες που θα έχει.
5. Ενισχύει το έργο των διερευνητών, παρέχοντάς τους οικονομικά κίνητρα.
Τρία θετικά σημεία
Ο κ. Καραμανλής στάθηκε ιδιαίτερα σε τρία θετικά σημεία του νομοσχεδίου:
Πρώτον: ο νέος Οργανισμό θα διέπεται από πλήρες καθεστώς ανεξαρτησίας, όπως ορίζουν οι διεθνείς και οι ευρωπαϊκοί κανόνες.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε μάλιστα στο ΣΥΡΙΖΑ, που υποστήριξε ότι παραβιάζεται η αντικειμενικότητα επειδή ο Υπουργός διορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού. Διερωτήθηκε εάν παραβίαζε την αντικειμενικότητα και ο ΣΥΡΙΖΑ όταν διόριζε το Φεβρουάριο του 2019, τον πρόεδρο της Επιτροπής Διερεύνησης των Αεροπορικών Ατυχημάτων, ή όταν διόρισε την πρόεδρο της ΡΑΣ. Επισήμανε μάλιστα την αγαστή συνεργασία που έχει ο ίδιος με την πρόεδρο της ΡΑΣ και το σεβασμό του στις αρχές, ανεξαρτήτως της όποια πολιτικής προέλευσης του καθενός.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε άλλωστε εξαρχής ότι ο νέος φορέας έχει διοικητική αυτοτέλεια και λειτουργική ανεξαρτησία, όπως διευκρινίζεται στο άρθρο 3, ενώ στο άρθρο 10 προβλέπεται και η ύπαρξη Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας.
Στο ερώτημα δε εάν στο εξωτερικό εφαρμόζεται κάτι αντίστοιχο, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι σε άλλες χώρες οι Επιτροπές Διερεύνησης όχι μόνο ακολουθούν τη λογική αυτού του Νομοσχεδίου, αλλά στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, η Επιτροπή Διερεύνησης λειτουργεί ως τμήμα του αντίστοιχου Υπουργείου Μεταφορών.
Δεύτερον: Το επίδομα Eurocontrol. «Όπως λαμβάνουν Eurocontrol οι υπάλληλοι της ΥΠΑ, της ΑΠΑ, της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, έτσι θα λαμβάνουν και οι διερευνητές των αεροπορικών ατυχημάτων», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Όταν βρεθούν διερευνητές για τα σιδηροδρομικά, τότε μπορούμε να σκεφθούμε την επιβολή ενός σιδηροδρομικού τέλους, υπέρ των διερευνητών. Αλλά αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στο μέλλον».
Τρίτον: με το νομοσχέδιο παρέχεται για πρώτη φορά η δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους διερευνητές και τεχνικούς συμβούλους, προκειμένου να καλυφθεί άμεσα η απουσία διερευνητών – ιδίως – στον τομέα των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
Ο κ. Καραμανλής στη δευτερολογία του σημείωσε ότι δεν θα παραβιάσει τον κανονισμό της Βουλής, αλλά θα μιλήσει μόνο για τα ζητήματα του Νομοσχεδίου. «Μου δημιουργεί ως νέο πολιτικό μεγάλη λύπη στο ναό της Δημοκρατίας να μιλάμε για ένα Νομοσχέδιο και ελάχιστοι συνάδελφοι να μιλάνε για το Νομοσχέδιο», σχολίασε.
Όσον αφορά ειδικότερα στις επιθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για το αίτημα κλήσης Ράμμου στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, επισήμανε ότι έχει απαντήσει ήδη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και ο Πρόεδρος της Βουλής, προσθέτοντας: «Καλό είναι σε αυτό τον τόπο να μη μιλούν οι πάντες για τα πάντα, αλλά να μιλούν τα Υπουργεία για το έργο τους».
Latest News
Μένουν ή φεύγουν οι ρωσικές βάσεις από τη Συρία;
Άγνωστο παραμένει αν η Ρωσία διατηρήσει τις στρατιωτικής της βάσεις στη Συρία - Τι δείχνουν οι δορυφορικές λήψεις
Σκέρτσος: Έρχονται λουκέτα σε καταστήματα που σερβίρουν αλκοόλ σε ανήλικους
Οι διατάξεις είναι σχεδόν έτοιμες και στις αρχές του έτους θα έρθουν προς ψήφιση στη Βουλή, ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας
Η ώρα του προϋπολογισμού - Στο βήμα της Βουλής ο Αλέξης Χαρίτσης [Live]
Ο προϋπολογισμός θα ψηφιστεί από τους βουλευτές με ονομαστική ψηφοφορία
Nέος πρωθυπουργός, ίδια παλιά προβλήματα - Τι θα κάνει ο Μακρόν
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, την επιλογή του Εμανουέλ Μακρόν - Οι αναλυτές αναμένουν μικρή πρόοδο
Μακρύς ο δρόμος - Τι ακολουθεί μετά την καθαίρεση του Γιουν στη Νότια Κορέα
Η καθαίρεση του προέδρου Γιουν απαιτεί ομόφωνη έγκριση από το Συνταγματικό Δικαστήριο στη Νότια Κορέα - Τα φαβορί
Από το Truth Social στον Λευκό Οίκο - Ο Ντόναλντ Τραμπ διόρισε (και) τον Νούνες
Και CEO στην πλατφόρμα του Τραμπ και υπεύθυνος του Λευκού Οίκου για τις υπηρεσίες πληροφοριών - Νέος διορισμός στις ΗΠΑ
Το σημερινό γεωπολιτικό τοπίο και οι βασικοί τομείς ανησυχίας για παγκόσμια σύγκρουση
Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μια παγκόσμια σύγκρουση; Ποιες περιοχές αναμένεται να βρεθούν στο μάτι των ανταγωνισμών;
Aπασχόληση: Στην ΕΕ αυξάνεται, στην Ελλάδα μειώνεται – Έκθεση Εurostat
Η απασχόληση στην ΕΕ αυξήθηκε το γ' τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το β' τρίμηνο - Aντίθετα, στην Ελλάδα μειώθηκε.
Νότια Κορέα: Τι σηματοδοτεί η καθαίρεση του προέδρου Γιουν
Η προσοχή στη Νότια Κορέα στρέφεται τώρα στο συνταγματικό δικαστήριο, το οποίο πρέπει να αποφασίσει αν θα απομακρύνει τον Γιουν
Πήλιο: Αναστέλλονται τα δρομολόγια του «Μουτζούρη» μετά τον εκτροχιασμό
Η Hellenic Train σε ανακοίνωση αναφέρει πως το τρένο στο Πήλιο ενώ κινείτο με την προβλεπόμενη ταχύτητα, τροχός του πρώτου βαγονιού παρέκκλινε εκτός των ραγών