Μία σημαντική παράπλευρη απώλεια είχε η ανανέωση της συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ των Nissan και Renault: Το όραμα του πρώην προέδρου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Carlos Ghosn.
FT: Βήμα προς το διαζύγιο ή τη συμφιλίωση η συμφωνία Renault – Nissan;
Και αυτό γιατί, όπως μεταδίδει το Bloomberg, η μορφή που λαμβάνει πλέον η συνεργασία απέχει πολύ από τα σχέδια του ανθρώπου που κράτησε τη γαλλο-ιαπωνική συμμαχία ενωμένη επί δύο δεκαετίες. Κυρίως η ανακοίνωση της Renault ότι θα μειώσει σταδιακά το μερίδιό της στη Nissan, αποτελεί πλήρη αλλαγή πλεύσης σε σχέση με τα σχέδια που προωθούσε ο πρώην επικεφαλής της ιαπωνικής εταιρείας, ο οποίος ήθελε να δει τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεργάζονται ολοένα και πιο στενά.
Τα σχέδια του Carlos Ghosn
Όπως σημειώνει το αμερικανικό πρακτορείο, η Renault πλέον διαχωρίζεται σε δύο κύριες επιχειρήσεις, εκ των οποίων η πρώτη επικεντρώνεται στα ηλεκτρικά οχήματα και η δεύτερη στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Nissan, από την πλευρά της, επιδιώκει εδώ και καιρό μεγαλύτερη ανεξαρτησία από την εταιρεία που την έσωσε από την οικονομική καταστροφή, με μια σημαντική ένεση ρευστότητας το 1999.
Επρόκειτο για την ίδια χρονιά που τα ηνία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανέλαβε ο Carlos Ghosn, ο «εργασιομανής» – όπως τον χαρακτηρίζει το Bloomberg – Βραζιλιάνο-λιβανέζος εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας, ο οποίος περνούσε μεγάλο μέρος του χρόνου του πετώντας μεταξύ των κεντρικών γραφείων και των εργοστασίων των αυτοκινητοβιομηχανιών. Επρόκειτο για την «κόλλα που συγκρατούσε τη συμμαχία», η οποία επεκτάθηκε το 2016 για να συμπεριλάβει τη Mitsubishi Motors. Πριν από τη σύλληψή του το 2018 με κατηγορίες για λογιστικές απάτες, η οποία προκάλεσε σοκ στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο Ghosn είχε ως στόχο τη δημιουργία ενός μεγάλου συνασπισμού για να αντιμετωπίσει τους ηγέτες του κλάδου Toyota και Volkswagen, καθώς και για να ανοιχτούν οι εταιρείες στην ηλεκτροκίνηση.
Τα όνειρα καταρρέουν
Από το 2018 ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αλλάξει δραματικά. «Η Nissan, για παράδειγμα, αξίζει λιγότερο από το ήμισυ της αξίας που είχε επί των ημερών του (Ghosn) και οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες της συμμαχίας έχουν χάσει 28,5 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά σε χρηματιστηριακή αξία», μεταδίδει το οικονομικό πρακτορείο. Η Nissan κατέγραψε τη μεγαλύτερη ζημιά των τελευταίων 20 ετών κατά το οικονομικό έτος που ακολούθησε τη σύλληψη του Ghosn, ευρισκόμενη πλέον πίσω από τις Toyota και Honda στην ιαπωνική αγορά.
Όπως σχολιάζει το Bloomberg, ενώ η Renault και η Nissan επωφελήθηκαν χρησιμοποιώντας τη δύναμη των κοινών αγορών τους για να μειώσουν το κόστος των εξαρτημάτων και των πρώτων υλών, δεν κατάλαβαν ποτέ πώς να αξιοποιήσουν πλήρως τους μηχανολογικούς τους πόρους για να κατασκευάσουν κοινές πλατφόρμες αυτοκινήτων. Η Nissan, που παραμένει ο μεγαλύτερος εταίρος στη συμμαχία, θέτει πλέον ένα μεγάλο, μακροπρόθεσμο στοίχημα με τις μπαταρίες οχημάτων στερεάς κατάστασης, μια τεχνολογία που δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί μαζικά στην αγορά. Μαζί με τη Mitsubishi, η Nissan κατασκευάζει και πωλεί επίσης μίνι ηλεκτρικά οχήματα, ευθυγραμμιζόμενη με εταιρείες από την Κίνα και άλλες χώρες, που προωθούνται επιθετικά στον τομέα αυτόν.
Οι κατηγορίες που απαγγέλθηκαν εναντίον του Ghosn και του πρώην διευθυντή Greg Kelly έχουν απορροφήσει πόρους καθώς και την προσοχή της ιαπωνικής εταιρείας, ενώ ο συνδυασμός με τις επίπονες διαπραγματεύσεις με τη Renault έχει αφήσει τη Nissan με αισθητή έλλειψη νέων μοντέλων που θα μπορούσαν να προσελκύσουν αγοραστές αυτοκινήτων.
Η σύλληψη του Ghosn οδήγησε επίσης στην αποχώρηση αρκετών στελεχών της συμμαχίας, κυρίως του Jose Munoz, που είναι τώρα επικεφαλής της Hyundai η οποία ξεπερνά σε πωλήσεις τη Nissan παγκοσμίως και έχει καταστεί η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.
Latest News
Επικύρωση από Μπάιντεν των 87 δισ. για Ουκρανία και Ισραήλ
Ο Αμερικανός πρόεδρος υπέγραψε επίσης ένα άλλο νομοσχέδιο, που απαγορεύει την εφαρμογή TikTok
Βουτιά στα έσοδα της Boeing μετά από 7 τρίμηνα - Ερχονται «δύσκολες στιγμές»
Η Boeing αναφέρει την πρώτη πτώση εσόδων σε 7 τρίμηνα καθώς οι παραδόσεις μειώνονται
Το Κρεμλίνο κατάσχει περίπου μισό δισ. δολ. από την JP Morgan
Πώς απαντά η αμερικανική τράπεζα
Έφοδος στα γραφεία κινεζικής εταιρείας – Οι Βρυξέλλες σφίγγουν τον κλοιό στο Πεκίνο
Ερευνα των αρχών της ΕΕ στοχεύει στην κινεζική αγορά ιατρικών προϊόντων εν μέσω αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων με την Κίνα
Σε υψηλό 5μήνου εκτοξεύτηκε το στεγαστικό επιτόκιο στις ΗΠΑ
Οι αγοραστές αντιμετωπίζουν μια δύσκολη αγορά με σφιχτές συνθήκες προσφοράς
Γιατί τη διαφορά στην οικονομία της Ισπανίας κάνουν οι... μετανάστες
Η εισροή ξένων εργαζομένων ενισχύει την προσφορά εργασίας και αυξάνει τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης της Ισπανίας
Ναι μεν αλλά... από τον Στουρνάρα για την πρόβλεψη των επιτοκίων
Η θέση του διοικητή της ΤτΕ σχετικά με τη δημοσίευση προσωπικών προβλέψεων για τα επιτόκια
Στον πυρετό… του κακάο – Ξεριζώνουν μπανανιές, φυτεύουν κακαόδεντρα
Η συνολική καλλιεργούμενη έκταση κακάο αναμένεται να ξεπεράσει τα 600.000 εκτάρια φέτος, από 500.000 πέρυσι
Η γρίπη των πτηνών εκτοξεύει τις τιμές των αυγών
Τι συμβαίνει σε ΗΠΑ, Ιαπωνία, Μεξικό και Ινδονησία
Στα «καλάθια» των προσφορών τα ρούχα Gucci – Τι συμβαίνει με την «αυτοκρατορία» των Pinaults
Μόδα και πολυτέλεια