Τα γραφεία της Google στο 9ο διαμέρισμα του Παρισιού βρίσκονται μόλις 5 χιλιόμετρα από την τελευταία κατοικία του μεγάλου Γάλλου μαθηματικού και φιλοσόφου Πασκάλ, εκ των θεμελιωτών της απαρχής της επιστήμης των υπολογιστών. Το παριζιάνικης αισθητικής κτήριο, με το σύγχρονο εσωτερικό, που στεγάζει ένα υψηλών προδιαγραφών κέντρο έρευνας για την τεχνητή νοημοσύνη, έγινε την περασμένη Τετάρτη το σκηνικό για την επίσημη παρουσίαση των νέων εργαλείων που ενσωματώνονται στην αναζήτηση της Google.

Σε έναν αγώνα δρόμου για την επικράτηση στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης (AI – artificial intelligence) με τον διαχρονικό αντίπαλο, τη Microsoft, την πρώτη ανακοίνωση έκανε τη Δευτέρα -βράδυ για την Ελλάδα- μέσω ανάρτησης ο διευθύνων σύμβουλος των Google και Alphabet, Sundar Pichai. Οι νέες μεγάλες δυνατότητες που δίνει η τεχνητή νοημοσύνη φέρνουν και πάλι σε θέση μάχης τους τεχνολογικούς γίγαντες, που επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια στην έρευνα.

«Μέσω των συνεχιζόμενων επενδύσεών μας στην τεχνητή νοημοσύνη, μπορούμε πλέον να κατανοήσουμε πληροφορίες σε διάφορες μορφές – από τη γλώσσα, μέχρι τις εικόνες και τα βίντεο, ακόμα και τον πραγματικό κόσμο. Με αυτή τη βαθύτερη κατανόηση, προχωράμε πέρα από την παραδοσιακή έννοια της αναζήτησης», είπε ο Prabhakar Raghavan, Senior Vice President, Knowledge & Information της Google, ανοίγοντας την εκδήλωση. Ο ot.gr βρέθηκε στο live event όπου παρουσιάστηκε το νέο σύνορο του τεχνολογικού κολοσσού.

Matthew Oliver

Αν και οι ερευνητές έχουν σκάψει μόλις την επιφάνεια των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης, είναι προφανές ότι θα συμβάλλει στην πιο άμεση, ευρεία, αξιόπιστη πρόσβαση σε πληροφορίες υψηλής ποιότητας και στη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων ανά τον κόσμο. Πολλοί είναι δε εκείνοι που πιστεύουν ότι αυτός που θα καταφέρει να ενσωματώσει πρώτος και με επιτυχία το AI στις εφαρμογές του, θα στεφθεί και πρωταθλητής. Αυτό θα μπορούσε ακόμα και να αλλάξει τις ισορροπίες που έχουν διαμορφωθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες κυριαρχίας της Google στην αναζήτηση.

Η μάχη της πρωτιάς για τη νέα γενιά μηχανών αναζήτησης

Η κάμερα είναι το νέο πληκτρολόγιο

Στη νέα εποχή της αναζήτησης, όπως αυτή παρουσιάστηκε στο Παρίσι, η κάμερα αποτελεί το «κλειδί», ενώ ο τρόπος που κατανοούμε την πληροφορία δεν θα εξαρτάται από τη γλώσσα που μιλάμε. «Δημιουργούμε μια νέα εμπειρία αναζήτησης που δουλεύει περισσότερο σαν το μυαλό μας, αντανακλά πώς εμείς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο», εξήγησε ο κ. Raghavan.

Με εργαλείο το Google Translate, η αναζήτηση λαμβάνει νέες δυνατότητες. Σήμερα, περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποιούν τη μετάφραση σε 133 γλώσσες. Πρόσφατα μάλιστα προστέθηκαν 33 γλώσσες σε offline λειτουργία, δηλαδή ακόμα κι όταν ο χρήστης δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα προστεθούν Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιαπωνικά, Ισπανικά, ενώ θα ακολουθήσουν κι άλλες τους επόμενους μήνες. Αξιοποιώντας δε το AI κατάφερε να προσθέσει 24 νέες γλώσσες, τις οποίες μιλούν 300 εκατ. άνθρωποι, την περασμένη χρονιά, με μια τεχνική που καταφέρνει να μεταφράσει δίχως να έχει «δει» μεταφραστικά ζεύγη.

Την ίδια στιγμή, η κάμερα του κινητού μας μετατρέπεται σε ένα ισχυρό εργαλείο για την εξερεύνηση και την κατανόηση του κόσμου. Μέσω του Lens, που έκανε ντεμπούτο το 2017, έβαλε την εικόνα στην αναζήτηση. Τώρα αποκτά δικό του «κουμπί» στη μπάρα αναζήτησης. «Η εποχή της οπτικής αναζήτησης, όπως είχαμε προβλέψει, είναι εδώ», σημείωσε ο κ. Raghavan, αποκαλύπτοντας ότι σήμερα το Lens χρησιμοποιείται πάνω από 10 δισεκατομμύρια φορές τον μήνα.

Matthew Oliver

Με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, σήμερα μπορούμε να «μεταφράσουμε» μια εικόνα ή ένα βίντεο κι όχι μόνο ένα κείμενο που τα συνοδεύει. Τους επόμενους μήνες οι χρήστες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις αναβαθμισμένες δυνατότητες «αναζήτησης οθόνης» σε Android, για να αναζητήσουν όποια εικόνα ή βίντεο βλέπουν σε ιστοσελίδες κι εφαρμογές, όπως τα apps ανταλλαγής μηνυμάτων, χωρίς να χρειάζεται να βγουν από την εφαρμογή.

«Εάν μπορείς να το δεις, μπορείς και να το ψάξεις», ανέφερε η Elizabeth Reid, Vice President & GM, Search, παρουσιάζοντας το παράδειγμα μιας και μόνης φωτογραφίας που κάποιος φίλος στέλνει από ένα ταξίδι του στο Παρίσι. Με το νέο εργαλείο, ο παραλήπτης μέσα σε ελάχιστο χρόνο μπορεί να μάθει ποιο μέρος απεικονίζεται, πού βρίσκεται, ποια είναι η ιστορία του.

Όλα τα παραπάνω έδωσαν τη δυνατότητα και της πολλαπλής αναζήτησης, δηλαδή με εικόνα και κείμενο ταυτόχρονα. Σήμερα, η mix-and-much αναζήτηση είναι διαθέσιμη παγκοσμίως σε κινητά, σε πάνω από 70 γλώσσες και σε όλες τις χώρες όπου το Lens είναι διαθέσιμο. Σε μερικούς μήνες, θα είναι διαθέσιμη παγκοσμίως για οποιαδήποτε εικόνα στη σελίδα αναζήτησης του κινητού. Εντωμεταξύ, στις ΗΠΑ είναι ήδη διαθέσιμη η έξτρα εφαρμογή Near Me, που βοηθάει στο να αναζητήσουμε μέσω μιας φωτογραφίας, για παράδειγμα ένα γλυκό που μας εντυπωσίασε, στη γειτονιά μας. Η νέα αυτή λειτουργία θα επεκταθεί παγκοσμίως τους επόμενους μήνες.

Η σύγκρουση των Chatbots

Από την παρουσίαση δεν θα μπορούσε να λείπει και το AI Chatbot που αυτή την εβδομάδα τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία από επιλεγμένους μόνο χρήστες. Αν και δεν ειπώθηκαν πολλά για το Bard, η προαναγγελθείσα υπηρεσία συνομιλίας ήταν αυτή που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αλλά και την κριτική.

Ήδη, ο μεγάλος ανταγωνιστής, το ChatGPT της OpenAI, με μεγαλύτερο χρηματοδότη τη Microsoft, έχει ανεβάσει τον πήχη πολύ ψηλά, δεδομένου ότι μέσα σε δυόμισι μήνες έφτασε τους 100 εκατ. ενεργούς χρήστες, κερδίζοντας τις εντυπώσεις. Ο έτερος αμερικανικός κολοσσός ήδη επέκτεινε τη συνεργασία με την OpenAI, με μια χρηματοδότηση που κατά πληροφορίες κινείται περί τα 10 δισ. δολάρια.

Από την πλευρά του, το Bard στηρίζεται σε μια πιο ελαφριά έκδοση του LaMDA, που αναπτύχθηκε από τη Google για να υποστηρίξει νέας γενιάς δυνατότητες γλώσσας και συνομιλίας. «Το Bard επιδιώκει να συνδυάσει το εύρος της γνώσης του κόσμου με τη δύναμη, την ευφυΐα και τη δημιουργικότητα των μεγάλων γλωσσικών μας μοντέλων. Βασίζεται σε πληροφορίες από τον ιστό για να παρέχει υψηλής ποιότητας απαντήσεις», είπε ο κ. Raghavan. Σύμφωνα δε, με αναλυτές, αυτό ακριβώς είναι το πλεονέκτημά του, ότι δηλαδή έλκει τα δεδομένα από τον ιστό, ενσωματώνοντας και τις πιο πρόσφατες πληροφορίες.

Βεβαίως, το λάθος που ανακάλυψε το Reuters, λίγο πριν τη live παρουσίαση στη γαλλική πρωτεύουσα, στο GIF video του Bard που αφορούσε στο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST) και την ανακρίβεια ότι χρησιμοποιήθηκε για να τραβήξει τις πρώτες φωτογραφίες ενός πλανήτη έξω από το ηλιακό μας σύστημα, έφερε σειρά δημοσιευμάτων.

Η εταιρεία από την πλευρά της τόνισε ότι αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που ξεκίνησε έναν κύκλο αυστηρών δοκιμών, ώστε να εξασφαλίσει ότι οι απαντήσεις θα είναι ακριβείς και αξιόπιστος, η ζημιά όμως είχε γίνει, όπως απέδειξαν οι κλυδωνισμοί στη μετοχή της μητρικής Alphabet, που έχασε 100 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της. Κι ο πόλεμος γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη είναι μόλις στην αρχή.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tεχνητή νοημοσύνη
Η Σοφία, το διασημότερο ρομπότ στον πλανήτη, μιλά στο in για το μέλλον της ανθρωπότητας και τη… Σαντορίνη
Tεχνητή νοημοσύνη |

Η Σοφία, το διασημότερο ρομπότ στον πλανήτη, μιλά στο in για το μέλλον της ανθρωπότητας και τη… Σαντορίνη

Το ρομπότ Σοφία (σε άπταιστα Ελληνικά) κλήθηκε να απαντήσει σε σειρά ερωτήσεων του in και οι απαντήσεις της παρουσιάζουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον

AI: Οι 4 μετοχές για όποιον πιστεύει στην επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης
Tεχνητή νοημοσύνη |

Τέσσερις εταιρείες που αναδιαμορφώνουν το τοπίο της τεχνητής νοημοσύνης

Σύμφωνα με την Global X, 4 εταιρείες βοηθούν στην απεικόνιση του ευρύτερου φάσματος επενδυτικών ευκαιριών που είναι διαθέσιμες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της τεχνητής νοημοσύνης

Τεχνητή νοημοσύνη: Υπό ρυθμιστικό έλεγχο στη Βρετανία οι συνεργασίες Microsoft-Amazon
Tεχνητή νοημοσύνη |

Υπό ρυθμιστικό έλεγχο στη Βρετανία οι ΑΙ συνεργασίες Microsoft-Amazon

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών της Βρετανίας ζητά από τα ενδιαφερόμενα τρίτα μέρη τις απόψεις τους σχετικά με τις μεγάλες συνεργασίες που συνήψαν η Microsoft και η Amazon με μικρότερες εταιρείες AI