
Η τραγωδία των Τεμπών είναι η μεγαλύτερη στη σιδηροδρομική ιστορία της χώρας. Αδιανόητο αν αναλογιστεί κανείς τις δυνατότητες που δίνει σήμερα η σύγχρονη τεχνολογία και τις συζητήσεις περί «έξυπνων» μεταφορών που μοιάζουν τώρα τραγική ειρωνεία. Δυστυχώς όμως απόλυτα αληθινή και μάλιστα με βαρύτατο φόρο σε ανθρώπινες ζωές.
Η διαχρονική απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου εδώ και δύο δεκαετίες, με ευθύνη κυβερνήσεων, φορέων, διοικήσεων, που κορυφώθηκε μέσα στην οικονομική κρίση με το κλείσιμο της στρόφιγγας χρηματοδότησης, έχει συνθέσει μια εικόνα διαρκούς κατάρρευσης.
Οι βλάβες
Οι βλάβες, οι διακοπές ηλεκτροδότησης του δικτύου, τα τεχνικά προβλήματα στους συρμούς και οι μηχανές ρυμούλκησης που ξεμένουν από δυνάμεις αποτελούν καθημερινό φαινόμενο στις ελληνικές ράγες, που λειτουργούν με όρους περασμένων δεκαετιών. Τα σκληρά παθήματα του δυστυχήματος στο Άδενδρο το 2017 δεν έγιναν μαθήματα και αυτή τη φορά η τραγωδία είναι πρωτοφανής.
Στις απαρχαιωμένες ελληνικές ράγες το διεθνές εμπόριο – Γιατί οι Έλληνες δεν προτιμούν το τρένο
Χωρίς συντήρηση
Η απουσία βαριάς συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου όλα τα προηγούμενα χρόνια, καθώς γίνονταν μόνο εμβαλωματικές εργολαβίες, το πινγκ – πονγκ αρμοδιοτήτων μεταξύ ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ-εργολάβων, τα αιώνια έργα στον βασικό άξονα και οι μεγάλες απώλειες προσωπικού μέσα στην κρίση, ροκάνισαν τις αντοχές της υποδομής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2009 το δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης με τρένα εξπρές γινόταν σε 4 ώρες και 20 λεπτά, το 2012 χρειάζονταν πια 5 ώρες και 30 λεπτά.
Τέμπη: Πρέπει να σταματήσει η λειτουργία των τρένων μέχρι να εκσυγχρονιστούν
Το χρηματοδοτικό κενό του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) τα τελευταία χρόνια για την προληπτική συντήρηση του ενεργού δικτύου της χώρας φτάνει στα 60 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ τουλάχιστον 30 έργα συντήρησης, ανάταξης και προστασίας του δικτύου είναι άμεσα αναγκαία.
Με τηλεγραφήματα…
Οι εργαζόμενοι, κυρίως οι μηχανοδηγοί που ζουν καθημερινά τον μαραθώνιο στο τιμόνι των αμαξοστοιχιών, κρούουν εδώ και χρόνια τον κώδωνα του κινδύνου. Εξάλλου, είναι εκείνοι που εμπειρικά και με ξεπερασμένα μέσα όπως ο ασύρματος ή ακόμη και τα τηλεγραφήματα, διασχίζουν καθημερινά το υφιστάμενο ενεργό δίκτυο.
Τα συστήματα ασφαλείας
Παρά τα εκατοντάδες εκατομμύρια που έχουν ξοδευτεί, ακόμα και σήμερα τα έργα εκσυγχρονισμού του βασικού άξονα δεν έχουν ολοκληρωθεί, με μεγαλύτερο φυσικά αγκάθι τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που αφορούν στην ασφάλεια του δικτύου. Τα συστήματα ασφαλείας που αγοράστηκαν το 2000 για λόγους εργολαβικών αντεγκλήσεων δεν λειτούργησαν ποτέ, ενώ μεγάλος μέρος της σιδηροδρομικής υποδομής έχει λεηλατηθεί.
Η «αμαρτωλή» σύμβαση
Παρόλα τα παραπάνω, το αίτημα για νέα γρήγορα τρένα στις ελληνικές ράγες συντηρείται τα τελευταία χρόνια στην επικαιρότητα. Όμως στοιχειωμένες εδώ και χρόνια συμβάσεις κρατούν χαμηλά τις δυνατότητες του δικτύου, τόσο για υψηλότερες ταχύτητες όσο και για περισσότερα δρομολόγια. Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα δεν είναι άλλη από την «αμαρτωλή», όπως πολλοί την ονόμασαν, σύμβαση 717, που μετρά κοντά 10 χρόνια. Έμεινε παγωμένη τουλάχιστον για τρία έτη σκοντάφτοντας σε ποικίλα εμπόδια, από τον κακό σχεδιασμό και τις ενστάσεις της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ως και επιχειρηματικές συγκρούσεις, αλλά και τα συνήθη αιτήματα αποζημιώσεων.
Σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση
Η σύμβαση, που αφορά σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση σε τμήματα του βασικού άξονα, επανενεργοποιήθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ την άνοιξη του 2021. Έχει ήδη παραδοθεί στον ΟΣΕ προς χρήση το τμήμα Πλατύ – Προμαχώνας, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, προς παράδοση είναι το τμήμα από Πλατύ μέχρι Δομοκό με ορίζοντα τον ερχόμενο Αύγουστο. Το αρχικό συμβατικό τίμημα ήταν 41,3 εκατ. ευρώ, ενώ η συμπληρωματική σύμβαση ανήλθε σε 13,3 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου ότι η εργολαβία 717 έχει άμεση διεπαφή με τη σύμβαση προμήθειας (10005) που αφορά στην εγκατάσταση του ETCS (European Control Train System), η ολοκλήρωσή της θα ενισχύσει σημαντικά την ασφάλεια σε εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια. Έτσι, ο χρόνος της διαδρομής στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα μπορεί να πέσει κάτω από 3 ώρες και 30 λεπτά αντί των 4 ωρών που είναι σήμερα. Εκτιμάται πως ο ορίζοντας ολοκλήρωσης των μεγάλων εκκρεμοτήτων στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης είναι το τέλος του 2023.


Latest News

Οργιάζουν τα σενάρια για την τύχη του Ζελένσκι
Εν μέσω ασφυκτικής πίεσης βρίσκεται ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι που καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για τη χώρα του.

ΒΗΜΑ της Κυριακής: Έρχεται στις 27 Απριλίου με συναρπαστικές προσφορές
Το ΒΗΜΑ κυκλοφορεί την Κυριακή 27 Απριλίου μαζί με το ΒΗΜΑ στην Ιστορία «1939-1945 Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος», το περιοδικό Vita, τη μαθητική εφημερίδα της Νάξου και φυσικά, το ΒΗΜΑGAZINO

Το ReArm της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας – Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου
Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που συμμετείχαν στη σύσκεψη στο Μαξίμου και οι στόχοι που τέθηκαν

Τι αλλάζει στις συναλλαγές με το Δημόσιο – Ποια «δημοφιλή» πιστοποιητικά καταργούνται
Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με εκπροσώπους εταιρειών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Συζητήθηκαν οι δυνατότητες συνεργειών και οι προοπτικές συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών αμυντικής τεχνολογίας σε εγχώρια και ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα

Συναντήσεις Τζιτζικώστα με Airbus και Boeing
Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η νέα πολιτική της ΕΕ για τις αερομεταφορές και τη νέα Στρατηγική για τις Αερομεταφορές

Παράταση μέχρι 15 Ιουνίου για τα ακαθάριστα οικόπεδα - Πώς θα κάνετε τη δήλωση
Την παράταση ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε ότι ο καθαρισμός των οικοπέδων προστάτεψε πέρυσι περιουσίες και βοήθησε την Πυροσβεστική.

Πρέπει να ανησυχεί η Ελλάδα μετά τον σεισμό στην Κωνσταντινούπολη; - Τι απαντούν σεισμολόγοι
Ο σεισμός στην Κωνσταντινούπολη προκάλεσε πανικό, ενώ ξύπνησε άσχημες αναμνήσεις – Σεισμολόγοι απαντούν για το εάν θα επηρεαστεί η Ελλάδα

Τραμπ: Νομίζω έχουμε συμφωνία με τη Ρωσία – Πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνία με τον Ζελένσκι
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε το βράδυ χθες Τετάρτη (τοπική ώρα) στον Λευκό Οίκο πως θεωρεί ότι έχει κλείσει «συμφωνία με τη Ρωσία»

Απλώνοντας μέχρι εκεί που αντέχει η τσέπη
Η μεγάλη υπόθεση ωστόσο για τη χώρα, το σημαντικό εάν πηγαίνουμε στη σωστή ή τη λάθος κατεύθυνση είναι ξανά το παλιό αυτό που παρακολουθούσαμε στα «μαύρα» χρόνια