Νέο επίσημο αίτημα μέχρι το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να πραγματοποιήσει η Ελλάδα προς την Κομισιόν για επιπλέον δάνεια ύψους 5 δις. ευρώ και επιδοτήσεις 760 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του REPowerEU. Εφόσον ευοδωθεί κάτι τέτοιο το ποσό που θα λάβει η Ελλάδα, μαζί με τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, αυξάνεται στα 36 δις. ευρώ. Το ποσό των 760 εκατ. ευρώ μπορεί να διατεθεί για επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα και στην παραγωγή κυρίως σε ιδιώτες και νοικοκυριά, για δράσεις όπως είναι για παράδειγμα αντικατάσταση των θερμοσιφώνων στα σπίτια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη-μέλη έχουν τη δυνατότητα κατάθεσης του σχετικού αιτήματος μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποίησε πρόσφατα προς τις χώρες τα αιτήματα που έχει δεχθεί για δάνεια μέσω του REPowerEU. Η Ελλάδα έχει αιτηθεί δάνεια 5 δισ. ευρώ τα οποία θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση επιπλέον έργων για την ενεργειακή μετάβαση, τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και την κάλυψη επιχειρήσεων και πολιτών. Τα συνολικά χρήματα που προορίζονται για την Ελλάδα αφορούν επιδοτήσεις 14,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 760 εκατ. ευρώ από το REPowerEU συν δάνεια 12,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και ακόμα 5 δισ. ευρώ από το REPowerEU.
Ένας χρόνος REPowerEU: Τι έχουμε διδαχθεί και πού οδεύουμε;
Τα έργα
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προαναφερόμενα 5 δισ. ευρώ θα αξιοποιηθούν κυρίως για τη χρηματοδότηση ενεργειακών, ιδιωτικών επενδύσεων σε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), σε εργα ενεργειακής απόδοσης (όπως αναβαθμίσεις κτιρίων, σε έργα πρόσβασης σε καθαρή ενέργεια και μεταφορές, αλλά και σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μπαταριών.
Η διάρκεια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι μέχρι το 2026. Τα κράτη έχουν το δικαίωμα για μία μόνο ενδιάμεση αναθεώρηση έως το τέλος του 2023. Στο πλαίσιο αυτό, τα αναθεωρημένα Σχέδια Ανάκαμψης, πέρα από τις αλλαγές που προκάλεσε η ενεργειακή κρίση, θα πρέπει να ενσωματώσουν και όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους, όπως η αποδοχή ότι κάποια έργα θα καθυστερήσουν και έτσι θα πρέπει να απενταχθούν, προϋπολογισμοί να αναθεωρηθούν ή μεταρρυθμίσεις να προσαρμοστούν. Μάλιστα τα κράτη-μέλη μπορούν επίσης να τροποποιήσουν το σχέδιό τους εφόσον αποδείξουν ότι αντικειμενικές συνθήκες καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή ορισμένων ορόσημων και στόχων.
Η 3η δόση
Την ίδια στιγμή, το αίτημα για την 3η δόση του Ταμείου Ανάκαμψης , ύψους 1,717 ευρώ, υπέβαλε τη Δευτέρα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, με την Ελλάδα να παραμένει στις πρώτες θέσεις μεταξύ των κρατών μελών, σε ότι αφορά την πορεία εκτέλεσης των σχετικών προγραμμάτων.
Το ποσό των 1,717 δισ. ευρώ αφορά επιχορηγήσεις και δεν περιλαμβάνει δάνεια. Εφόσον το αίτημα εγκριθεί, η δόση αναμένεται να εκταμιευθεί μετά το καλοκαίρι. Το ποσόν θα προστεθεί στα 11,08 δισ. ευρώ που έχει ήδη εισπράξει η χώρα και έτσι συνολικά οι εκταμιεύσεις θα φτάσουν τα 12,8 δισ. ευρώ. Συνεπώς, το φθινόπωρο η απορροφητικότητα του ελληνικού προγράμματος, που έχει συνολικό προϋπολογισμό 30,5 δισ. ευρώ, αναμένεται να φτάσει στο 42%.
Σημειώνεται πως η υποβολή του αιτήματος είχε ως προϋπόθεση την ικανοποίηση μιας σειράς από προαπαιτούμενα, τα οποία θα αφορούν πλέον την εμφάνιση προόδου σε επενδύσεις και όχι απλώς νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως ίσχυε σε μεγαλύτερο βαθμό κατά το πρώτο διάστημα. «Η Ελλάδα», δήλωσε ο κ. Σκυλακάκης , «είναι πρωτοπόρος στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Συμπεριλαμβανόμαστε στα τρία πρώτα κράτη – μέλη της ΕΕ-27 που υπέβαλαν το τρίτο αίτημα πληρωμής από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αξιοποιούμε, με συνέπεια και απόλυτη σοβαρότητα, τις δυνατότητες που προσφέρει αυτό το πολύτιμο χρηματοδοτικό εργαλείο για την αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας».
Latest News
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία
Σε κατήφορο οι μετοχές Tesla - Li Auto μετά τις... κόντρες μειώσεων στις τιμές
Κατρακύλησαν τη Δευτέρα οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο φόντο του εντεινόμενου «πολέμου των τιμών»