Ισχυρές επιδόσεις σημείωσε ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), χάρη στην εξομάλυνση του εσόδου και την ενσωμάτωση των νέων χρεώσεων χρήσης συστήματος τον Σεπτέμβριο 2022, όπως αναφέρει στην ανακοίνωση.
ΑΔΜΗΕ: Συζητά είσοδο στο καλώδιο Αιγύπτου – Ελλάδας που τρέχει ο Κοπελούζος
Ειδικότερα, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα του ομίλου στο α’ τρίμηνο 2023 ανήλθαν στα 93,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση 33,8% έναντι 70,0 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022. Τα Έσοδα Ενοικίου Συστήματος Μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων και των εσόδων από την Αγορά Εξισορρόπησης ανήλθαν σε 92,2 εκατ. ευρώ έναντι 67,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, σημειώνοντας αύξηση 37,2%, ενώ τα έσοδα από λοιπές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 1,3 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω της σταδιακής μεταφοράς των υπηρεσιών συντήρησης υποσταθμών μέσης τάσης στην ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 53,4% σε 70,0 εκατ. ευρώ έναντι 45,6 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022. Το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε στα 70,1 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 48,7% σε σχέση με 47,1 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο 2022, εξαιρώντας τα ακόλουθα μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια:
α) πρόβλεψη για την έκπτωση μειωμένου ρεύματος που δίνεται σε υπαλλήλους και συνταξιούχους της Συγγενούς εταιρείας και πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού συνολικού ποσού 0,1 εκατ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης ποσού 0,1 εκατ. ευρώ για το α’ τρίμηνο του 2022
β) απελευθέρωση πρόβλεψης για κινδύνους και έξοδα ποσού 0,04 εκατ. ευρώ έναντι αντίστοιχης πρόβλεψης ποσού 1,3 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022
Το ενοποιημένο ΕΒΙΤ αυξήθηκε κατά 117,7% και ανήλθε στα 42,7 εκατ. ευρώ, έναντι 19,6 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022, ενώ το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 42,8 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 102,7% έναντι 21,1 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022, μη συμπεριλαμβάνοντας τα ανωτέρω έκτακτα – μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων περιόδου διαμορφώθηκαν στα 38,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 138,5% έναντι 16,2 εκατ. ευρώ για το α’ τρίμηνο 2022, ενώ τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 29,5 εκατ. ευρώ έναντι 12,2 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022.
Τα συγκρίσιμα ενοποιημένα καθαρά κέρδη υπερδιπλασιάσθηκαν καθώς ενισχύθηκαν κατά 142,5%, διαμορφούμενα στα 29,5 εκατ. ευρώ έναντι 13,3 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022.
Το ΔΣ της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα προχωρήσει σύμφωνα με τη Συμφωνία Μετόχων (shareholder agreement) στη διανομή μερίσματος στους Μετόχους ποσοστού ίσου με το 50% των καθαρών κερδών του οικονομικού έτους 2022, που αντιστοιχεί στο ποσό των 29,5 εκατ. ευρώ, με συνέπεια η ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ να εισπράξει μέρισμα ποσού 15 εκατ. ευρώ.
Προοπτικές
Η ισχυρή αύξηση των επενδυτικών δαπανών στο α’ τρίμηνο του 2023 αντανακλάται στη δυναμική πορεία υλοποίησης του προγράμματος ηλεκτρικών διασυνδέσεων, μέσα από το οποίο ο ΑΔΜΗΕ αναπτύσσει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με ορίζοντα το 2030.
Μετά την ολοκλήρωση των καλωδιακών ποντίσεων τον Μάρτιο 2023, η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής προχωρά εντατικά και στο χερσαίο τμήμα της, η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων βρίσκεται σε εξέλιξη. Παράλληλα, ο Δυτικός Διάδρομος, η νέα γραμμή μεταφοράς που ενσωμάτωσε για πρώτη φορά την Πελοπόννησο στο σύστημα υπερυψηλής τάσης 400 kV, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία αναβαθμίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια σε ολόκληρη τη νότια Ελλάδα.
Με την ολοκλήρωση του εκτενούς επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή ύψους 5 δισ. ευρώ έως το τέλος της δεκαετίας, το σύνολο των μεγαλύτερων νησιών του Αιγαίου θα είναι πλέον άμεσα διασυνδεδεμένο με το ηπειρωτικό σύστημα υψηλής τάσης και θα απολαμβάνει σταθερή και πιο καθαρή ηλεκτροδότηση, ενώ ο ηλεκτρικός χώρος για την απορρόφηση νέων μονάδων ΑΠΕ θα αυξηθεί σε 28 GW, από 18 GW σήμερα, υπερκαλύπτοντας τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για την ίδια περίοδο. Επιπλέον, η χώρα θα διαθέτει ένα πιο πυκνό δίκτυο διεθνών διασυνδέσεων το οποίο θα ενισχύσει σημαντικά την ενεργειακή της ασφάλεια καθώς και την εξαγωγική της δυνατότητα σε πράσινη ενέργεια.
Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
Τον Μάρτιο του 2023, η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, ολοκλήρωσε με επιτυχία το υποβρύχιο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, του μεγαλύτερου έργου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ. Σε διάστημα 32 μηνών η Αριάδνη Interconnection πόντισε συνολικά περίπου 1.350 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδίων και καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ της Κορακιάς Ηρακλείου και της Πάχης Μεγάρων, σε βάθη έως και 1.200 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας. Με την ολοκλήρωση των εργασιών προστασίας των καλωδίων, που αναμένεται μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023, περίπου τα 640 χιλιόμετρα θα έχουν τοποθετηθεί κάτω από την επιφάνεια του βυθού για μέγιστη ασφάλεια.
Στο χερσαίο τμήμα της διασύνδεσης, όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει πλέον παραχθεί και δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων ενώ οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων βρίσκονται στην τελική ευθεία και προχωρά η ανέγερσή τους. Αναφορικά με την πρόοδο του καλωδιακού τμήματος, έχει παραχθεί το σύνολο των υπόγειων καλωδίων και προχωρά η κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το 85% της υποδομής καθώς και το 50% της τοποθέτησης καλωδίων. Στην περίπτωση της Κρήτης, οι εργασίες οδοποιίας βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες υποδομής για την εγκατάσταση των καλωδίων έχουν ξεκινήσει.
Παράλληλα, αναφορικά με τη χρηματοδότηση μέσω επιχορήγησης, εντός του 2023 το έργο αναμένεται να ενταχθεί για συγχρηματοδότηση στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» ως έργο γέφυρα (phasing), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή.
Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Το καλοκαίρι του 2022 ποντίστηκε το ηλεκτρικό καλώδιο μεταξύ των δύο νησιών, ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη. Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2025.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Το έργο συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου–Διστόμου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε πλήρη λειτουργία τον Μάιο του 2023. Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, και θα αποσυμφορήσει τα κορεσμένα δίκτυα της περιοχής, ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο Σύστημα συνολικά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των παραπάνω έργων ανέρχεται σε 108 εκατ. ευρώ.
Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που θα συνδέσει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Μάιο του 2023. Στην παρούσα φάση ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών, με στόχο την ανάδειξη Αναδόχου και υπογραφή σύμβασης εντός του 2023 για το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται εντός του 1ου εξαμήνου του 2026.
Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου -ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 04-08-2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του αναμένεται εντός του 2023. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30 εκατ. ευρώ, ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Το έργο συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής:
- Κατασκευάζει το εγχώριο τμήμα της δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα- Μαρίτσα), η οποία θα υπερτριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια ανάμεσα στις δύο χώρες
- Εκπονεί μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας έως 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας, Terna.
- Έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με τον οποίο υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την έναρξη συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο GREGY – Green Energy
Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ:
- Συμβάλλει στην ωρίμανση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον EuroAsia Interconnector, διασφαλίζοντας με την τεχνογνωσία που διαθέτει την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου. Το καλοκαίρι του 2022, ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε Δήλωση Προθέσεων (Letter of Intent) στη διοίκηση του EuroAsia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό 25%, το οποίο θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη περισσότερο σε τεχνογνωσία και γενικότερα σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση του μεγάλου ενεργειακού έργου.
- Επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη της νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας, μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας.
- Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
- Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.
Ανασκόπηση Αποτελεσμάτων
Τα Έσοδα της ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε. για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2023 αντανακλούν τη συμμετοχή της κατά 51% στα κέρδη του Ομίλου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και ανέρχονται στα 15,0 εκατ. ευρώ σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2022.
Τα Λειτουργικά Έξοδα κατά την εξεταζόμενη περίοδο ανήλθαν στις 225 χιλ. ευρώ έναντι 194 χιλ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 20 χιλ. ευρώ των Αμοιβών Προσωπικού και σε χρηματιστηριακές δαπάνες. Τα χρηματοοικονομικά έσοδα ανήλθαν σε 33 χιλ. ευρώ, όπως διαμορφώθηκαν στον ειδικό λογαριασμό που τηρεί η Εταιρεία στην Τράπεζα της Ελλάδος, αντισταθμίζοντας μερικώς τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας. Τα Ταμειακά Διαθέσιμα της Εταιρείας την 31.03.2023 ανέρχονταν σε 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ υπενθυμίζεται πως η Εταιρεία έχει μηδενικό χρέος.
Τα Καθαρά Κέρδη της ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε. ανήλθαν σε 14,8 εκατ. ευρώ σημειώνοντας σημαντική αύξηση έναντι 6,0 εκατ. το α’ τρίμηνο 2022.
Η Εταιρεία βάσει του μερίσματος που λαμβάνει από την συνδεδεμένη εταιρεία ΑΔΜΗΕ Α.Ε. ποσού 15 εκατ. ευρώ, τον Απρίλιο 2023 πρότεινε τη διανομή του μέγιστου επιτρεπόμενου μεικτού προμερίσματος ύψους 0,058 ευρώ ανά μετοχή.
Ανάλυση Εσόδων και Βασικών Λειτουργικών Δαπανών
Τα Έσοδα ενοικίου συστήματος μεταφοράς κατά το α’ τρίμηνο 2023 σημείωσαν αύξηση της τάξης του 38,6% και ανήλθαν στα 88,7 εκατ. ευρώ έναντι 64,0 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, η οποία οφείλεται κυρίως στην:
- αύξηση των εσόδων χρέωσης χρήσης συστήματος κατά 17,7 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της έγκρισης των μοναδιαίων χρεώσεων χρήσης συστήματος, οι οποίες ενσωματώθηκαν στην τιμολόγηση των χρεώσεων από τον «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» από την 1 Σεπτεμβρίου 2022,
- αύξηση των εσόδων από δικαιώματα διασύνδεσης κατά 8,3 εκατ. ευρώ, σε 17,2 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2023 από 8,8 εκατ. το α’ τρίμηνο 2022. Σύμφωνα με την υπ’αριθμ. 910/2022 απόφαση της ΡΑΕ, το ετήσιο έσοδο από διασυνδετικά δικαιώματα ανέρχεται σε 68,6 εκατ. ευρώ έναντι 35,3 εκατ. ευρώ της συγκριτικής χρήσης.
Τα Έσοδα από αγορά εξισορρόπησης αποτελούν μία ροή εσόδων με εφαρμογή από το 2022 και ανήλθαν σε 3,5 εκατ. ευρώ για το α’ τρίμηνο 2023. Το Απαιτούμενο Έσοδο της Αγοράς Εξισορρόπησης επιμερίζεται μέσω του τέλους αγοράς εξισορρόπησης μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης και των συμβαλλόμενων μερών με ευθύνη εξισορρόπησης, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ.
Το Σύνολο των εσόδων λοιπών δραστηριοτήτων ανήλθε σε 1,4 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 48,6% έναντι της αντίστοιχης περιόδου που οφείλεται κυρίως: α) στη μείωση των εσόδων από υπηρεσίες υποστήριξης παγίων λόγω του γεγονότος ότι οι υπηρεσίες συντήρησης υποσταθμών μέσης τάσης μεταφέρθηκαν σταδιακά από το 2022 στον ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. καθώς και β) στη μείωση των εσόδων από ληφθείσες συμμετοχές πελατών, λόγω της περάτωσης περισσότερων συμβάσεων συνδέσεων χρηστών κατά την προηγούμενη περίοδο. Η μείωση αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη θετική συνεισφορά των εσόδων τεχνικών και λειτουργικών υπηρεσιών υποστήριξης του έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) 3.10.2 διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Τα Λειτουργικά Έξοδα του Ομίλου το α’ τρίμηνο 2023 αυξήθηκαν κατά 3,3% και ανήλθαν σε 24,6 εκατ. ευρώ, έναντι 23,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2022.
Αναλυτικότερα, οι Αμοιβές Προσωπικού παρέμειναν σταθερές στα 13,3 εκατ. ευρώ. Οι Αμοιβές Τρίτων εμφάνισαν μια αύξηση ποσού 1,4 εκατ. ευρώ που οφείλεται κύρια: α) κατά ποσό 0,8 εκατ. ευρώ στην αύξηση των αμοιβών απασχολουμένων με συμβάσεις έργου για την κάλυψη των διευρυμένων λειτουργικών αναγκών του Ομίλου και β) κατά ποσό 0,2 εκατ. ευρώ σε αύξηση αμοιβών αδειών χρήσης λογισμικού. Επιπρόσθετα, οι Παροχές Τρίτων εμφάνισαν μία αύξηση ποσού 0,2 εκατ. ευρώ που οφείλεται στην αύξηση των εξόδων επισκευών και συντήρησης, λόγω κυρίως εργασιών στεγανοποίησης και θερμομόνωσης κτιρίων που πραγματοποιήθηκαν στο α’ τρίμηνο 2023.
Τα Λοιπά Έξοδα σημείωσαν μείωση κατά 20,0% ή 0,7 εκατ. ευρώ που οφείλεται κυρίως στην επαναξιολόγηση καταλληλότητας των υλικών και ανταλλακτικών που πραγματοποιήθηκε το α’ τρίμηνο 2022. Κατά την τρέχουσα περίοδο, δεν υπήρχε κάποιο αντίστοιχο έξοδο για τον Όμιλο.
Σχετικά με τις Συνολικές προβλέψεις, δεν υπήρχε κάποια σημαντική μεταβολή κατά το α’ τρίμηνο 2023, ενώ κατά την προηγούμενη περίοδο σχηματίστηκε πρόβλεψη ποσού 1,3 εκατ. ευρώ που αφορούσε κυρίως πρόβλεψη για τέλη κτηματογράφησης και πρόβλεψη βραδέως κινούμενων υλικών. Οι Αποσβέσεις του Ομίλου ανήλθαν στα 27,3 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,8% ή 1,3 εκατ. ευρώ που οφείλεται κυρίως στις αυξημένες παγιοποιήσεις έργων ύψους 132 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώθηκαν κατά βάση στο τέλος του 2022, ως απόρροια της υλοποίησης του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου ΑΔΜΗΕ.
Τα Χρηματοοικονομικά Έσοδα του Ομίλου ανήλθαν στα 0,9 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2023 από 0,4 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022 και η μεταβολή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των χρηματικών διαθεσίμων που διατηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδας και στην αύξηση του επιτοκίου απόδοσης σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Τα Χρηματοοικονομικά Έξοδα ανήλθαν στα 4,9 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2023 από 3,8 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022 λόγω της αύξησης των τιμών των κυμαινόμενων επιτοκίων Euribor.
Ο ονομαστικός φορολογικός συντελεστής για την τρέχουσα περίοδο είναι 22% και ο τρέχων φόρος εισοδήματος ανήλθε σε 9,2 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο το 2022 ανήλθε σε 4,1 εκατ. ευρώ. Το α’ τρίμηνο του 2023 οι ενοποιημένες Ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες προ μεταβολών κεφαλαίου κίνησης ανήλθαν σε 69,8 εκατ. ευρώ έναντι 47,1 εκατ. ευρώ για το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Οι Επενδύσεις του Ομίλου διαμορφώθηκαν στα 148,7 εκατ. ευρώ έναντι 36,2 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2022 και αφορούν κυρίως στο έργο διασύνδεσης της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα (Φάση Β, διασύνδεση Κρήτης – Αττικής), όπως επίσης και στη τέταρτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων η οποία έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με τη διαδικασία παραγωγής του αγωγού να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ο συνολικός Δανεισμός του Ομίλου, αφορά στα δάνεια της «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» και της θυγατρικής εταιρείας «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Μ.A.E.Ε.Σ» και το υπόλοιπο τους στις 31 Μαρτίου 2023 αναλύεται ως εξής:
Κύριες Εξελίξεις
Υπογραφή δανειακής σύμβασης ΑΔΜΗΕ-ΕΤΕπ μέσω ΤΑΑ για τη διασύνδεση των ΝΔ Κυκλάδων
Την 24.01.2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε σε:
α) μερική ακύρωση της δανειακής σύμβασης που είχε υπογραφεί με την ΕΤΕπ στις 16 Δεκεμβρίου 2022 ποσού 250 εκατ. ευρώ (χωρίς εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου). Η μερική ακύρωση αφορούσε σε ποσό 93 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα το διαθέσιμό υπόλοιπο δανείου να ισούται με 157 εκατ. ευρώ,
β) ακύρωση της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ ποσού 65 εκατ. ευρώ (με εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου), και
γ) υπογραφή νέας δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ποσού 108,44 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου «Διασύνδεση Κυκλάδων Φάση 4», διάρκειας 15 ετών.
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της θυγατρικής εταιρείας «GRID TELECOM M.A.E.»
Την 01.02.2023 η Έκτακτη Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου της θυγατρικής «GRID TELECOM M.A.E.» ενέκρινε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό 9,7 εκατ. ευρώ, με σκοπό την αντιμετώπιση των χρηματοδοτικών αναγκών της θυγατρικής «GRID TELECOM M.A.E.» για κεφαλαιουχικές δαπάνες. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου δύναται να διενεργηθεί με έκδοση 97.383 νέων κοινών ονομαστικών μετά ψήφων μετοχών, ονομαστικής αξίας εκατό ευρώ (100 ευρώ) η κάθε μία.
Αγορά του 8,33% και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της συγγενούς εταιρείας «Selene CC A.E.»
Η Transelectrica για ρυθμιστικούς λόγους αποφάσισε να αποχωρήσει από τη μετοχική σύνθεση της «SELENE CC Α.Ε.» και να έχει μόνο συμβατική σχέση με την εταιρεία. Κάθε μέτοχος (ΑΔΜΗΕ, ESO-EAD, TERNA) αγόρασε και απέκτησε ίσο μέρος του μετοχικού κεφαλαίου που κατείχε η Transelectrica, (25% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας), που αντιστοιχεί σε 16.666 μετοχές ονομαστικής αξίας 1,073 ευρώ η κάθε μια (8,33% του μετοχικού κεφαλαίου). Η Συγγενής εταιρεία κατέβαλε ποσό 18 χιλ. ευρώ περίπου για την εξαγορά 16.666 μετοχών που αντιστοιχεί στο 8,33% του μετοχικού κεφαλαίου της «SELENE CC Α.Ε.».
Την 21.02.2023 η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της «SELENE CC Α.Ε.» ενέκρινε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό 6 εκατ. ευρώ, με σκοπό την αντιμετώπιση των χρηματοδοτικών αναγκών της.
Την 17.03.2023 το Διοικητικό Συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ ενέκρινε την κάλυψη και καταβολή της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου που του αναλογεί ποσού 2 εκατ. ευρώ.
Συνέπεια των ανωτέρω είναι ο ΑΔΜΗΕ το 2023 να κατέχει το 33,33% του συνολικού καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου της «SELENE CC Α.Ε.».
Έκδοση ομολογιακού δανείου
Την 28.03.2023 ο ΑΔΜΗΕ προέβη στην έκδοση ομολογιών της Σειράς Α ποσού 80 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της από 30.12.2021 σύμβασης ομολογιακού δανείου συνολικού ποσού 150 εκατ. ευρώ με κοινοπραξία τραπεζών.
Latest News
Δυναμικό come back του LNG στην Ελλάδα - Αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου [γραφήματα]
Συνολικά στο ενδεκάμηνο το αέριο αυξήθηκε κατά 28.3%, ενώ το ρωσικό αέριο παρέμεινε πρώτο με μερίδιο 52,1%
Εξαγωγική δύναμη η Ελλάδα το 2024 στην ηλεκτρική ενέργεια
Αυξημένες κατά 76% οι εξαγωγές ρεύματος το 2024, συγκριτικά με το 2023 - Έκθεση του ΙΕΝΕ καταγράφει την εικόνα της ενεργειακής αγοράς τη φετινή χρονιά
Καμπανάκι από ΙΕΑ - Θα... πλημμυρίσουν πετρέλαιο οι αγορές το 2025
Οι παγκόσμιες αγορές θα έχουν υπερπροσφορά σε πετρέλαιο της τάξης των 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης