Η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση όσον αφορά την ετοιμότητα της χώρας για ένα μέλλον ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του Δείκτη της ΕΥ, Electric Vehicle (EV) Country Readiness Index. Ο Δείκτης εξετάζει τον βαθμό ετοιμότητας των 20 κορυφαίων αγορών οχημάτων, ως προς την υιοθέτηση και χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, με βάση την προσφορά, τη ζήτηση και το κανονιστικό πλαίσιο. Η Νορβηγία παραμένει στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι ΗΠΑ, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η παραγωγή μπαταριών και η εφοδιαστική αλυσίδα, παραμένουν βασικοί παράγοντες που τοποθετούν την Κίνα στην πρώτη θέση, καθώς η χώρα συγκέντρωσε το 74% των επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών το 2022. Η Κίνα εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε απόλυτα μεγέθη, με καταλύτη την αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών – το 58% των ερωτηθέντων Κινέζων καταναλωτών, αναμένουν ότι το επόμενό τους αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 41% σε άλλες αγορές.
Κοινωνικό leasing: Ο Μακρόν μοιράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με 100 ευρώ το μήνα
Η Νορβηγία, που υιοθέτησε πρώιμα τα ηλεκτρικά οχήματα, παραμένει σταθερά στη δεύτερη θέση της κατάταξης, καθώς το ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων αγγίζει το 81% – το υψηλότερο στον κόσμο. Αυτό οφείλεται στα γενναία κίνητρα, σε συνδυασμό με το σχετικά υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, κάτι που καθιστά τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά. Στη Νορβηγία, το 83% των οχημάτων που θα πουληθούν μεταξύ 2022 και 2027, εκτιμάται ότι θα είναι ηλεκτρικά, ποσοστό υψηλότερο από όλες τις άλλες χώρες του Δείκτη.
Ενισχύεται η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ βελτιώσαν εντυπωσιακά την κατάταξή τους στον Δείκτη της EY, «σκαρφαλώνοντας» από την έβδομη στην τρίτη θέση. Νέες καινοτομίες στα μοντέλα αυτοκινήτων και επενδύσεις στην κατασκευή μπαταριών, συνετέλεσαν σε αυτή την πρόοδο, αυξάνοντας την προσφορά και την ποικιλία ηλεκτρικών οχημάτων στην εγχώρια αγορά. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έγιναν πιο προσιτά, λόγω του εξορθολογισμού της παραγωγής, αυξάνει σταθερά την καταναλωτική ζήτηση. Παράλληλα, θετικό αντίκτυπο είχαν και οι αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο που εισήγαγε η κυβέρνηση, όπως ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού. Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν σήμερα το 11% της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, στη δεύτερη θέση, μετά την Κίνας, όπου αντιστοιχεί στο 55% .
Η ζήτηση αυξάνεται, όχι, όμως, με ικανοποιητικούς ρυθμούς
Παγκοσμίως, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται σταθερά λόγω παραγόντων, όπως η υψηλή διαθεσιμότητα ηλεκτρικών οχημάτων επιδόσεων, η ταχεία επέκταση των υποδομών φόρτισης και η μείωση του «άγχους αυτονομίας» (range anxiety). Η Νορβηγία προηγείται, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 81% των ταξινομήσεων νέων οχημάτων, ακολουθούμενη από τη Σουηδία με 53% και την Ολλανδία με 35%. Η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται σε απόλυτους αριθμούς πωλήσεων, με πρόβλεψη σχεδόν για 8,3 και 1,5 εκατ. πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, αντίστοιχα, για το 2023. Ωστόσο, οι πωλήσεις παρουσίασαν αργή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε μεγάλες αγορές, όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Γερμανία, καθώς η επιτάχυνση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων λόγω του εξορθολογισμού των αλυσίδων εφοδιασμού, έχει ξεπεράσει την άμεση καταναλωτική ζήτηση.
Σε καλό δρόμο, αλλά με περιθώρια βελτίωσης
Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει στην πέμπτη θέση, αλλά αντιμετωπίζει προκλήσεις εξαιτίας της απόσυρσης επενδύσεων από κατασκευαστές μπαταριών και πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM). Οι επενδυτές φαίνεται να οδηγήθηκαν σε αυτές τις αποφάσεις, κυρίως λόγω των πιο ελκυστικών κινήτρων που προσφέρονται στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Η πτώση της Γερμανίας από την τέταρτη θέση πέρυσι, στην όγδοη φέτος, μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των διαθέσιμων επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα και στην αίσθηση ότι η ζήτηση θα συρρικνωθεί – ιδιαίτερα από τις επιχειρήσεις. Η Γερμανία χρειάζεται, επίσης, να αυξήσει τις υποδομές φόρτισης, με την αναλογία σταθμών φόρτισης προς ηλεκτρικά οχήματα να διαμορφώνεται σήμερα σε 26 προς ένα, έναντι τεσσάρων προς ένα στην Ολλανδία, δέκα προς ένα στην Ιταλία, και 13 προς ένα στη Γαλλία.
Η Ιταλία, παρά το γεγονός ότι συγκεντρώνει το τρίτο υψηλότερο ποσοστό ερωτηθέντων που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα (43%), συνεχίζει να υστερεί έναντι των Ευρωπαίων γειτόνων της και βρίσκεται στη 12η θέση. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στην έλλειψη υποδομών φόρτισης και σε ένα οικοσύστημα ενέργειας που χρήζει βελτιώσεων.
Η Ιαπωνία παραμένει χαρακτηριστικά χαμηλά στην κατάταξη, στην 15η θέση, και καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση στη ζήτηση, από όλες τις χώρες του Δείκτη. Μία συντηρητική στάση στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, που ευνοεί τα πλήρως υβριδικά (strong hybrid) έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV), σε συνδυασμό με τις καθυστερημένες επενδύσεις από μεγάλους τοπικούς κατασκευαστές εξαρτημάτων, είχε ως αποτέλεσμα ένα ποσοστό υιοθέτησης μόλις 3% το 2023, ενώ μόνο το 19% των ερωτηθέντων Ιαπώνων καταναλωτών σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο κ. Γιάννης Πιέρρος, Εταίρος της EY Ελλάδος, Επικεφαλής Τομέα Προηγμένης Βιομηχανίας, Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY στην περιοχή της Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), δήλωσε: «Ο Δείκτης της EY, παρουσιάζει την πορεία της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, δίνοντάς μας μία πιο ακριβή εικόνα για το πώς προσεγγίζουν οι κυβερνήσεις και οι καταναλωτές στις μεγαλύτερες αγορές οχημάτων, το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης. Στην Ελλάδα, βρισκόμαστε ακόμη σε ένα πρώιμο στάδιο υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, το ανθρακικό αποτύπωμα των μεταφορών είναι ακόμη ιδιαίτερα υψηλό, ενώ, αντίστοιχα, η συμμετοχή των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Είναι κρίσιμο, συνεπώς, να εντείνουμε τις προσπάθειες για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μέσα από συντονισμένες ενέργειες, όπως η επέκταση του δικτύου φορτιστών, η παροχή περαιτέρω κινήτρων που θα καταστήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά, αλλά και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων».
Latest News
Τι σχεδιάζει πάλι ο ιδιόρρυθμος κύριος Μασκ
Ο Ίλον Μασκ επιδιώκει να κατευνάσει την αγορά μετά από πτώση 40% των μετοχών
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας
Πρωτοφανές κύμα ζέστης πλήττει τη νότια Ασία – 30 νεκροί στη Ταϊλάνδη
Στη Μιανμάρ το θερμόμετρο άγγιξε την Τετάρτη τους 45,9 βαθμούς Κελσίου
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου