Τις επιπτώσεις των αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα στα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου εξετάζει σε νέα ανάλυσή του ο οίκος DBRS, στα οποία εντάσσει και τον Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.

Όπως διαπιστώνει, οι όγκοι ήταν μέχρι στιγμής αρκετά σταθεροί με μικρό αντίκτυπο από τις αναταραχές. Ωστόσο, αναμένει πτώσεις φορτίων περίπου 30% ή περισσότερο στον Πειραιώς, με την κατάσταση να είναι ρευστή, αφού οι γίγαντες των εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να σταματήσουν τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, ο οποίος ήταν ενδιάμεσος σταθμός για τη Βόρεια Ευρώπη.

Ερυθρά Θάλασσα: Βουτιά στα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ – Ανησυχία στο Κάιρο

Ταυτόχρονα, η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, και δεν εισέρχεται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο Θάλασσα. Η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μεγαλύτερη διαδρομή, αναφέρει η DBRS.

Προσωρινές οι αρνητικές συνέπειες

Όπως συμπεραίνει ο οίκος DBRS, οι χειμερινές καιρικές συνθήκες στη Βόρεια Ευρώπη και η τρέχουσα αστάθεια στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχουν προσωρινά αρνητικές επιπτώσεις στις λειτουργίες των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων σε όλη την Ευρώπη. Αναμένει ότι η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στα λιμάνια της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου με κάποια προσωρινή μείωση του όγκου, ενώ τα κύρια λιμάνια στη Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να έχουν περιορισμένο αντίκτυπο και μπορεί ακόμη και να δουν πίεση στη χωρητικότητα ναυπηγείων λόγω των καθυστερήσεων που φέρνουν τα μεγαλύτερα ταξίδια.

Ως μετριασμό της δυνητικής μείωσης του όγκου, τα λιμάνια γενικά έχουν ένα μέρος των εσόδων τους με μακροπρόθεσμα συμβόλαια και έχουν ορισμένα συμβόλαια take-or-pay που προστατεύουν από περαιτέρω αστάθεια εσόδων. Η DBRS αναμένει από τα κύρια λιμάνια, τα οποία είναι τελικοί προορισμοί, όπως το λιμάνι του Ρότερνταμ ή το λιμάνι της Αμβέρσας, να έχουν περισσότερους προστατευμένους όγκους και επομένως πιο σταθερές ταμειακές ροές.

Αυτά τα λιμάνια έχουν πρόσβαση σε πλοία βαθέων υδάτων, καλή είσοδο και έξοδο για τα πλοία, συνδέονται καλά με άλλους τύπους υποδομής μεταφορών με άλλες χώρες της Ευρώπης και προσφέρουν μια καλή ποικιλία υπηρεσιών, υποστηρίζοντας την παραμονή των πελατών και προστατεύοντας τους όγκους.

Από την άλλη πλευρά, άλλα δευτερεύοντα λιμάνια προσέγγισης, όπως αυτά στα λιμάνια της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, τα οποία αποτελούν ενδιάμεσο σταθμό στο δρόμο προς τα κύρια λιμάνια και γεωγραφικά επηρεάζονται περισσότερο από τη νέα δρομολόγηση, αναμένεται να αντιμετωπίσουν κάποιες προσωρινές μειώσεις στον όγκο.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η DBRS δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, το μερίδιο των εσόδων και τη ρευστότητα σε αυτά τα λιμάνια και αξιολογούμε σενάρια που βασίζονται σε γεγονότα με χαμηλότερο όγκο.

Λιμένες με μικρό απόθεμα ρευστότητας και υλικού και πιο παρατεταμένη πτώση όγκων με χαμηλότερες προστασίες θα μπορούσαν να έχουν επιπτώσεις στην αξιολόγηση εάν η κατάσταση δεν επιλυθεί σύντομα. Ωστόσο, μέχρι στιγμής τα δεδομένα υποδηλώνουν ήπιο αντίκτυπο. Συνολικά, η DBRS αναμένει ότι αυτές οι πιέσεις θα επιλυθούν βραχυπρόθεσμα, με πιο αξιοσημείωτο αντίκτυπο από τα μέσα Φεβρουαρίου, μόλις αρχίσουν να φτάνουν τα πλοία με επαναδρομολόγηση στους τελικούς τους προορισμούς.

Αξιολογήσεις

Σύμφωνα με το Global Container Terminal Operators 2024 Outlook, οι αξιολογήσεις της DBRS για τους φορείς εκμετάλλευσης τερματικών εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να υποστηρίζονται από θεμελιώδεις παράγοντες όπως η ισχύς των περιοχών εξυπηρέτησης που εξυπηρετούνται από το τερματικό, η ανταγωνιστική θέση των τερματικών σταθμών, οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες παραχώρησης και η ζήτηση για βασικά αγαθά .

Με τις μεσοπρόθεσμες προβλέψεις να βασίζονται στην ομαλοποιημένη ανάπτυξη και τις εταιρείες να διαθέτουν επαρκή ρευστότητα, τα πιστωτικά προφίλ των αξιολογημένων εκδοτών αναμένεται να παραμείνουν σταθερά.

Ανθεκτικά τα κύρια λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης

Σε γενικές γραμμές, τα κύρια λιμάνια που βρίσκονται στη βόρεια Ευρώπη και είναι ο τελικός προορισμός για τα πλοία που προέρχονται από τη Μέση Ανατολή ή την Ασία αναμένεται να δουν τον όγκο τους να προστατεύεται περισσότερο από τις συγκρούσεις. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η εναλλακτική διαδρομή εξακολουθεί να τελειώνει σε αυτά τα λιμάνια και οι ταμειακές ροές αναμένεται να είναι πιο σταθερές.

Ωστόσο, η DBRS αναμένει κάποιες προσωρινές λειτουργικές ανεπάρκειες που θα δημιουργήσουν συμφόρηση σε αυτά τα λιμάνια λόγω καθυστερήσεων των πλοίων που χρησιμοποιούν την εναλλακτική διαδρομή και αναμένεται να φτάσουν στη Βόρεια Ευρώπη γύρω στα μέσα Φεβρουαρίου, συμπεριλαμβανομένου του λιμένα του Ρότερνταμ, που είναι το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, και του λιμένα της Αμβέρσας, του δεύτερου μεγαλύτερου στην Ευρώπη.

Και τα δύο θεωρούνται πρωταρχικά λιμάνια προσέλευσης στην Ευρώπη. Αυτή η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από τις κακές καιρικές συνθήκες στην περιοχή και το κλείσιμο των τερματικών σταθμών λόγω της προηγούμενης εορταστικής περιόδου.

Αντίθετα βλέπει πιο αρνητικές, αν και προσωρινές, επιπτώσεις για τα λιμάνια ενδιάμεσων σταθμών στην εμπορική διαδρομή από τη Μέση Ανατολή ή την Ασία προς την Ευρώπη. Τα λιμάνια που συνήθως χρησιμοποιούνται για ενδιάμεσες στάσεις στην κανονική διαδρομή θα χάσουν μέρος του όγκου τους με μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες που αποφασίζουν είτε να μειώσουν τις στάσεις είτε να περάσουν από την εναλλακτική διαδρομή.

Ειδικότερα, στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου στην Ευρώπη, το Port of Algeciras, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ισπανίας σε ολική χωρητικότητα, και το λιμάνι της Βαλένθια, το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη χώρα και το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη, έχουν επαρκή χωρητικότητα για να αντέξουν την κατάσταση και αναμένεται να απορροφήσουν μια προσωρινή αύξηση σε όγκους.

Τα κύρια λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ισπανία παρουσίασαν αρχικά μείωση στον αριθμό των φορτηγών πλοίων τον Νοέμβριο μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου 2023. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά τα λιμάνια έχουν ανακτήσει πλήρως όγκους, εκτός από το λιμάνι της Βαλένθια, το οποίο εξακολουθεί να είναι περίπου στο 80% σε σύγκριση με τους όγκους της 1ης Νοεμβρίου. Και πάλι, αυτοί οι αριθμοί δεν λαμβάνουν υπόψη το μέγεθος των σκαφών.

Η Ανατολική Μεσόγειος

Από την άλλη πλευρά, η DBRS αναμένει από τα λιμάνια της Ανατολικής και Κεντρικής Μεσογείου να δουν προσωρινή πτώση του όγκου τους έως ότου οι αλυσίδες εφοδιασμού επανέλθουν στο φυσιολογικό. Αναμένει ότι αυτά τα λιμάνια θα επηρεαστούν δυνητικά περισσότερο από την επαναδρομολόγηση προς την Ευρώπη, με κάποια πιθανή συμφόρηση από τον Φεβρουάριο, καθώς αναμένει μείωση του αριθμού των μεγάλων πλοίων.

Προβλέπει ότι αυτή η περιοχή της περιοχής της Μεσογείου θα εξυπηρετείται από περισσότερες μεταφορτώσεις από δυτικούς κόμβους. Καθώς περίπου το 40% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου της Ιταλίας βασίζεται στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, υπάρχουν κίνδυνοι που σχετίζονται ιδίως με τον όγκο των ιταλικών λιμένων. Μέχρι στιγμής, ο αριθμός των φορτηγών πλοίων στο λιμάνι της Γένοβας (Ιταλία) έχει μειωθεί περίπου κατά 40% τις τελευταίες εβδομάδες, έχοντας ανακάμψει τώρα στο -20% από τους όγκους της 1ης Νοεμβρίου. Το λιμάνι της Gioia (Ιταλία) είναι επίσης περίπου 80% από τον όγκο φορτίου την 1η Νοεμβρίου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Λιμάνια
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα