Τελειωμό δεν έχουν τα εμπόδια για τις επενδύσεις, με τους επενδυτές να μετρούν τις …παρενέργειες από το «βάλτωμα» των τριών Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), τον τουρισμό και τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες. Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκος Ταγαράς ενέκρινε προ ημερών νέες παρατάσεις για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες έχουν μπλεχθεί σε έναν …γόρδιο δεσμό που καθυστερεί τη θεσμοθέτησή τους.
Tουρισμός: Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο ανατρέπει τις επιδοτήσεις στα ξενοδοχεία [πίνακας]
Επενδύσεις
Ειδικότερα, τα τρία σημαντικά «εργαλεία» για τις επενδύσεις στην Ελλάδα, τα οποία τα τελευταία χρόνια πηγαινοέρχονται μεταξύ των μελετητικών γραφείων, των αρμόδιων υπηρεσιών στα υπουργεία και παραγόντων της αγοράς δεν αναμένεται να πάρουν σύντομα τον δρόμο για το Εθνικό Τυπογραφείο. Η προθεσμία ολοκλήρωσης της σύμβασης για το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τις ΑΠΕ παρατείνεται έως τις 27 Δεκεμβρίου, της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ΕΧΠ του τουρισμού έως τις 11 Νοεμβρίου 2024 και του ΕΧΠ για τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες έως τις 15 Ιανουαρίου 2025.
Σχετικά με τα χωροταξικά πλαίσια για τις ΑΠΕ και τον Τουρισμό, το μελετητικό αντικείμενο προβλεπόταν, βάση του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, να «κλειδώσει» στα μέσα της άνοιξης του 2023. Σε κάθε περίπτωση τα δύο χωροταξικά, όταν ολοκληρωθούν, θα αποτελέσουν το «road map» για το πού και πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι επενδύσεις. Άλλωστε και ο ΣΕΒ έχει θέσει τη χωροταξία ως προϋπόθεση ανάπτυξης και ως κεντρικό πυλώνα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος άρρηκτα συνδεδεμένου με τη διευκόλυνση, προώθηση και προσέλκυση -με όρους ασφάλειας δικαίου- των επενδύσεων και των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Οι ΑΠΕ
Όσον αφορά στο νέο χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ θα περιγράφει με σαφήνεια σε ποιες περιοχές θα απαγορεύεται και πού θα επιτρέπεται η χωροθέτηση σταθμών πράσινης ενέργειας, καθώς και υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες. Έτσι θα ξεκαθαρίσει το τοπίο αφενός περιορίζοντας τις αντιδράσεις τοπικών φορέων στη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ, αλλά και θέτοντας «φρένο» στην επέκτασή τους σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές. Το υφιστάμενο ΕΧΠ-ΑΠΕ είχε εγκριθεί το 2009, με δεδομένα της δεκαετίας του 2000 τα οποία πλέον θεωρούνται παρωχημένα, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας των ΑΠΕ, της κλιματικής αλλαγής που επέφερε μεταβολές στις ταχύτητες των ανέμων και στην ακτινοβολία του ηλίου, αλλά και αλλαγών στην περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ο τουρισμός
Όσο για το ΕΧΠ για τον τουρισμό, η Κοινή Υπουργική Απόφαση και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ετέθησαν προ δεκαημέρου σε δημόσια διαβούλευση, με καθυστέρηση μιας επταετίας. Ειδικότερα από το 2017, οι τουριστικές υποδομές χωροθετούνται βάσει των 12 Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τα οποία δεν έχουν όλα αναθεωρηθεί, οπότε δεν περιλαμβάνουν σύγχρονα πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης. Κι αυτό διότι την άνοιξη του 2017 το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ακυρώσει το πρώτο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τον Τουρισμό του 2009, το οποίο είχε επανέλθει σε ισχύ το 2015 οπότε είχε ακυρωθεί από τους ανώτατους δικαστές το δεύτερο ΕΧΠ του 2014. Τον Μάιο του 2018 είχε υπογράψει τη σύμβαση ανάθεσης της μελέτης για ένα νέο ΕΧΠ για τον Τουρισμό αλλά μόλις προ ημερών ετέθη σε δημόσια διαβούλευση και δεν αναμένεται να υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ πριν τις 11 Νοεμβρίου.
Οι Ορυκτές Πρώτες Ύλες
Σχετικά με τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες το νέο πλαίσιο είναι απαραίτητο προκειμένου να δίνει κατευθύνσεις και θα θέτει κανόνες και κριτήρια για τη χωρική ανάπτυξη της εξορυκτικής βιομηχανίας και των αναγκαίων υποδομών της, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού υπεδάφους, στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, σε μια εποχή που πανευρωπαϊκά έχει ανοίξει η συζήτηση για τη δημιουργία στρατηγικών ευρωπαϊκών αποθεμάτων για τις κρίσιμες και στρατηγικές πρώτες ύλες στην ΕΕ.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος