
Επί δεκαετίες, ο πρόεδρος της Prada SpA, Patrizio Bertelli, μιλούσε για την ανάγκη οι ιταλικοί οίκοι μόδας να αποκτήσουν μέγεθος και κλίμακα που θα τους βοηθούσαν να αντιμετωπίσουν τα μεγαθήρια της βιομηχανίας, όπως η LVMH και η Kering, όπως και το ενδεχόμενο να τους «καταβροχθίσουν».
Και όντως, αυτό προσπάθησε να πράξει όταν μαζί με την σύζυγό του, Miuccia Prada, προχώρησαν σε μια σειρά εξαγορών στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Οι οποίες ωστόσο επιβάρυναν τον όμιλο με χρέος άνω του 1 δισ. ευρώ και αργότερα ανάγκασαν το ζευγάρι να ζητήσει βοήθεια από τις ιταλικές τράπεζες για να μην χάσει τον έλεγχο.
Περισσότερο από ένα τέταρτο του αιώνα μετά, η οικογένεια -μαζί με τον διάδοχο, γιο του ζευγαριού Lorenzo- που κατέχει το 80% του ομίλου, έκανε την κίνηση ματ με τη μεγαλύτερη εξαγορά στην 112χρονη ιστορία της Prada, η οποία ανακοίνωσε ότι θα εξαγοράσει τον οίκο Versace από την Capri Holdings Ltd. έναντι 1,25 δισ. ευρώ (1,38 δισ. δολάρια) – αντί των 2 δισ. που ζητούσε αρχικά και ελέω του αβέβαιου υκλίματος που δημιούργησαν οι δασμοί Τραμπ.
Η νέα δύναμη των Prada και Versace
Η προσθήκη του Versace στη μικρή αλλά αυξανόμενη «βεντάλια» των εμπορικών σημάτων της Prada, μπορεί να δώσει στον ιταλικό οίκο τη δυνατότητα να σταθεί μόνος του στον αγώνα για πελάτες έναντι των μεγαλύτερων κολοσσών πολυτελείας στον κόσμο, καθώς βασικές αγορές όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ αποδυναμώνονται – όπως ακριβώς δηλαδή περιέγραφε ο Bertelli.
Με τον Versace, η Prada αποκτά μια μάρκα με πολικά αντίθετη αισθητική, διευρύνοντας το φάσμα της. Ενώ η σχεδιάστρια Miuccia δημιούργησε το «ugly chic» στυλ της στην Prada, η Versace ήταν γνωστή για τα περίτεχνα σχέδια και το χαρακτηριστικό της μπαρόκ σχέδιο με την υπογραφή του δημιουργού και σχεδιαστή της Gianni Versace.
«Η ξεχωριστή αισθητική της Versace ταιριάζει απόλυτα στο χαρτοφυλάκιό μας, προσθέτοντας δημιουργική και πελατειακή συμπληρωματικότητα», εξήγησε στο BoF ο Lorenzo. «Όπως έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, η απελευθέρωση του πλήρους δυναμικού μιας μάρκας δεν απαιτεί απαραίτητα επανάσταση, αλλά μάλλον εξέλιξη μέσα από μικρά και συνεχή βήματα».
Ως υψηλού κινδύνου χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές, η κίνηση της Prada να προσθέσει τη Versace
Οι δείκτες
Η εξαγορά από την Prada έρχεται μετά από αποτελέσματα ρεκόρ για το 2024, χάρη στη μάρκα Miu Miu, η οποία απευθύνεται σε νεότερους καταναλωτές, και τη βοήθησε να ξεπεράσει την πρόσφατη παγκόσμια ύφεση στον τομέα της μόδας υψηλού επιπέδου.
Όμως, η ανάληψη μιας προβληματικής εταιρείας, η οποία, αν και εξακολουθεί να είναι ένα παγκόσμιο όνομα, απέχει πολύ από την ακμή της στις δεκαετίες του 1980 και 1990, μπορεί να είναι ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα στο σημερινό κλίμα για τον τομέα της πολυτέλειας.
«Βλέπουμε την επανεκκίνηση ως μια μακρά και απαιτητική διαδικασία, η οποία αποδυναμώνει ελαφρώς την ιστορία των μετοχών της ορατής και σταθερής ανάπτυξης των δύο κύριων εμπορικών σημάτων, Prada και Miu Miu», σχολίασε σχετικά η Paola Carboni, αναλύτρια της Equita.
Η Prada, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο μέσω δημόσιας εγγραφής το 2011 στο Χονγκ Κονγκ, έχει υποχωρήσει περισσότερο από 30% από το υψηλό ρεκόρ της στα μέσα Φεβρουαρίου.

Ο Andrea Guerra (CEO της Prada) και ο Emmanuel Gintzburger (CEO της Versace)
Πώς θα προχωρήσει το σχήμα Prada – Versace
Το εγχείρημα εξαγοράς θα πάρει χρόνο, καθώς «αποτελεί ουσιαστικά μια επένδυση με μακροπρόθεσμο ορίζοντα», όπως εξάλλου τόνισε και ο διευθύνων σύμβουλος Andrea Guerra.
Η Prada σχεδιάζει να διοικήσει την Versace ως ξεχωριστή μονάδα, όπως κάνει με την Miu Miu, ανέφερε και το Business of Fashion. Η Miuccia δεν θα σχεδιάζει καμία συλλογή για την Versace, η οποία προσέλαβε πρόσφατα τον Dario Vitale από τη Miu Miu, ως επικεφαλής δημιουργικό διευθυντή της, μετά την αποχώρηση της σχεδιάστριας Donatella Versace. ‘Ηταν ένας ρόλος που είχε αναλάβει το 1997, όταν ο αδελφός της Gianni σκοτώθηκε έξω από το σπίτι του στη Φλόριντα.
«Είμαι απόλυτα χαρούμενη που η Versace γίνεται μέλος της οικογένειας Prada. Ο Gianni και εγώ είχαμε πάντα τεράστιο θαυμασμό για τη Miuccia, τον Patrizio και την οικογένειά τους», έγραψε η Donatella σε ανάρτησή της στο Instagram.
Η ιταλικότητα
Η διασφάλιση της διαδοχής αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για τις ιταλικές επιχειρήσεις που ελέγχονται από οικογένειες. Με την πάροδο των ετών, είδαν τη μία μάρκα μετά την άλλη να εξαγοράζεται από μεγαλύτερους παγκόσμιους παίκτες.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς το γαλλικό όμιλο της Louis Vuitton, LVMH, που κατέχει τη Fendi και τη Loro Piana και πέρυσι αγόρασε μερίδιο στην εταιρεία που ελέγχει τη Moncler SpA.
Απέναντί της, η Kering που έχει στην ιδιοκτησία της την Gucci, την Bottega Veneta και έχει δικαίωμα προαίρεσης για να αποκτήσει τον έλεγχο της Valentino. Για τις οικογένειες που βρίσκονται πίσω από αυτές τις μάρκες, αυτό σήμαινε απώλεια ελέγχου.
Ο Lorenzo, 36 ετών, πρώην οδηγός ράλι, ο οποίος εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση πριν από περίπου έξι χρόνια, είναι σήμερα επικεφαλής μάρκετινγκ και κοινωνικής ευθύνης στην Prada. Πρόκειται να αναλάβει τις ευθύνες του πατέρα του τα επόμενα χρόνια.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Την ώρα που ξεκινούσαν οι πρώτες συζητήσεις μεταξύ των δύο ιταλικών brands, δημοσιεύονταν στο ΓΕΜΗ οι οικονομικές καταστάσεις της ελληνικής θυγατρικής της Prada, που είδαν το 2023 να κλείνουν τις πωλήσεις της με ισχυρή αύξηση (+27%) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Οι τοπικοί πελάτες που αντιπροσωπεύουν το 48% των συνολικών πωλήσεων, παρουσίασαν σημαντική αύξηση 32% κατά τη διάρκεια τους έτους, εκ των οποίων το 50% προέρχεται από το πρώτο εξάμηνο και το 20% από το δεύτερο.
Ισχυρή συνεισφορά έχουν επίσης οι διεθνείς πελάτες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 52% των συνολικών πωλήσεων, αυξάνοντας κατά 24% κατά τη διάρκεια του έτους – με μεγαλύτερη τη συμμετοχή από τηις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τους Άραβες – εκ των οποίων το 59% προέρχεται από το πρώτο εξάμηνο και μόλις 8% το δεύτερο, σημειώνοντας μια επιβράδυνση που οφείλεται κυρίως στον πόλεμο Ισραήλ – Χαμάς από τον Οκτώβριο του 2023 στη Λωρίδα της Γάζας, όπως επισημαίνει η ίδια η θυγατρική.
Υπενθυμίζεται ότι το 2021 οι πωλήσεις ξεπέρασαν ακόμη και το προπανδημικό 2019, αγγίζοντας τα 3,851 εκατ. ευρώ από 1,948 εκατ. ευρώ το 2020 και 3,620 εκατ. ευρώ το 2019. Οι καλές επιδόσεις συνεχίστηκαν και το 2022: το πρώτο εξάμηνο «είχε πολύ θετική τάση στις πωλήσεις με αύξηση περίπου 57% σε σύγκριση με το έτος 2019 παρά την αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία που προκάλεσε η σύγκρουση Ρωσίας – Ουκρανίας». Το τρίτο τρίμηνο του έτους έκλεισε με αύξηση πωλήσεων 44% σε σύγκριση με το προπανδημικό έτος 2019 και η ανάπτυξη αυτή επιβεβαιώθηκε το τελευταίο τρίμηνο του έτους όταν ο τζίρος αυξήθηκε περίπου 30% σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2019.
Η επένδυση στο ακίνητο
Σε κίνηση-κλειδί για την εδραίωσή της στην ελληνική αγορά αναδείχθηκε η αγορά του κτιρίου όπου βρίσκεται το κατάστημα από την ημέρα έναρξης λειτουργίας του το 2008, στη Βουκουρεστίου 17. «Αυτή η σημαντική στρατηγική απόφαση του Ιουνίου 2021 ελήφθη με σκοπό την εδραίωση της εμπορικής θέσης του ομίλου Prada στην Ελλάδα», αναφέρεται στην έκθεση.
Η επένδυση ύψους 19 εκατ. ευρώ έχει χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου με νέα εισφορά κεφαλαίου συνολικού ποσού 20 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 1,5 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί σε μετοχικό κεφάλαιο και 18,5 εκατ. ευρώ σε υπέρ το άρτιο.
Το πρώτο τρίμηνο του 2022 η εταιρεία προέβη σε μία ανανέωση του καταστήματος με στόχο να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα της εμπορικής επωνυμίας και να κάνει την τοποθεσία πιο ελκυστική για τους πελάτες. Ενώ από τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, ως διαχειριστές εμφανίζονται η Mara Brognoli και Maria Viola Grimaldi, που θα αναλάβουν και το δύσκολο (;) έργο να μεταφέρουν τη σύμπραξη των δύο ιταλικών brands επί ελληνικού εδάφους.


Latest News

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο