Εντονα προβληματισμένοι για την πορεία της ναυτιλίας, παρά τις υψηλές πτήσεις της ναυλαγοράς, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που πυκνώνουν.
Μεσούσης της ενεργειακής κρίσης, η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μειωμένη ζήτηση εμπορευμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων στα containerships.
Μπορεί τα τελευταία δύο χρόνια τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να «απογειώθηκαν», εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, μεταξύ των οποίων οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αυξημένη καταναλωτική ζήτηση, αλλά και η διαρκώς μειωμένη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων. Ωστόσο, το πλοίο της υπερανάπτυξης φαίνεται πως «ανέκρουσε πρύμναν», με τις εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου να ακυρώνουν δρομολόγια.
Ο οίκος αναλύσεων Drewry ανέφερε ότι 117 δρομολόγια στις διαδρομέςτου Ατλαντικού, Ασίας – Βόρειας Ευρώπης, Ειρηνικού και Ασίας – Μεσογείου ακυρώθηκαν μόνο τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2023.
Διαβάστε επίσης: Νέο containership για την Capital-Executive Ship Management Corp.
Την ίδια ώρα, πολλές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να στείλουν στα… πιτς δεκάδες πλοία προκειμένου να αντιμετωπίσουν την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον για παροπλισμό πλοίων αρχίζει να πυκνώνει ιδιαίτερα στην Ευρώπη, με πλοιοκτήτες να αναζητούν χώρους για τον ελλιμενισμό του ανενεργού στόλου.
Οπως καταγράφεται από τον Drewry, ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index – WCI) κατέγραψε περαιτέρω μείωση και οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 3.383 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών (Feu) την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για την 35η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση και η συνολική υποχώρηση είναι 67% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε διαδρομές όπως Σαγκάη – Ρότερνταμ και Σαγκάη – Λος Αντζελες οι ναύλοι έχουν μειωθεί κατά 77% και 70%, αντίστοιχα, σε σχέση με το περασμένο έτος.
TA BULK
Σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά των bulk carriers καταγράφονται σημάδια περαιτέρω αποδυνάμωσης, με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index (BDI) να διαμορφώνεται στις 1.377 μονάδες την Τρίτη 1 Νοεμβρίου, καταγράφοντας πτώση 5,9%. Ηταν η δέκατη διαδοχική ημερήσια πτώση, με τον δείκτη να βρίσκεται σε χαμηλό επτά εβδομάδων.
Οπως αναφέρει το Reuters, ο επιμέρους δείκτης των Capesizes (BCI) κατέγραψε πτώση 11%, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, ενώ ο δείκτης των Panamaxes (ΒPI) ανήλθε σε 1.696 μονάδες, επίπεδα που συνιστούν χαμηλό οκτώ εβδομάδων.
Στο αντίποδα, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια κινήθηκαν εκ νέου ανοδικά, ως αποτέλεσμα των φόβων για διαταραχές που οφείλονται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτές επισημαίνουν ότι αναμένεται να ενταθεί η κρίση στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ στο ρωσικό αργό και τη βενζίνη θα επιφέρουν επιπτώσεις, με φόντο – βέβαια – τις αυξανόμενες απαιτήσεις θέρμανσης στο βόρειο ημισφαίριο.
ΤΑ VLCC ΚΑΙ LNG
Στα επιμέρους, οι ναύλοι των VLCC βρίσκονται σε υψηλό 30 μηνών, από τον μέσο όρο των 6.700 δολ. την ημέρα το 2021 σε σχεδόν 100.000 δολ. την ημέρα τον Οκτώβριο. Τέλος, στα LNG η ζήτηση έχει εκτοξευθεί, φτάνοντας τα 400.000 δολ. ανά ημέρα σε ορισμένα συμβόλαια.
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με πολλούς οίκους αναλύσεων, είναι το αν θα υπάρξει μια ιδιαίτερα «ανώμαλη προσγείωση» στη ναυτιλία και αν ναι σε ποιους τομείς της. Καθώς το εμπόριο διά θαλάσσης βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλά ζητήματα, στο τραπέζι των προβλημάτων προστίθεται η υπερπροσφορά πλοίων, μαζί με τις εκτεταμένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Η ING εκτιμά ότι 14% επιπλέον χωρητικότητα θα προστεθεί παγκοσμίως το 2023 καθώς εισάγονται νέα πλοία, όμως προειδοποιεί για έλλειψη εργατικού δυναμικού σε πλοία και λιμάνια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Κόκκινη ζώνη για τη διεθνή ναυτιλία η Ερυθρά Θάλασσα - Ο ρόλος των Χούθι
Οι επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας μείωσαν την κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Σουέζ
Οι ελλείψεις πλοίων έφεραν κέρδη στις ναυτιλιακές μεταφοράς containers – Η ανάλυση από Alphaliner για το α΄ τρίμηνο 2024
Αισιόδοξες οι διοικήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών για τις επιδόσεις του 2024
Πόσα πληρώσαμε στα ακτοπλοϊκά για τους δημοφιλείς προορισμούς το Πάσχα
Την Μεγάλη Εβδομάδα του 2024 από τον Πειραιά επιβιβάστηκαν 135.230 επιβάτες
Μειώθηκε ο εμπορικός στόλος τον Μάρτιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Τα έξι σημεία που μπορούν να ανατρέψουν το παγκόσμιο εμπόριο
Οι διαταραχές σε κρίσιμες πλωτές οδούς θα μπορούσαν όχι μόνο να ανατρέψουν το θαλάσσιο εμπόριο αλλά και να αναζωπυρώσουν τον πληθωρισμό
Με νέες τεχνολογίες και ήπιες δεξιότητες η ναυτιλία χαράσσει «πράσινη» ρότα
Για τα λιμάνια, πρόκληση αποτελεί η ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά
Πρωταθλητές σε ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων οι 'Ελληνες Εφοπλιστές
«Σε καλύτερη θέση από ποτέ» ο τίτλος της Lloyd’s List σε μεγάλο αφιέρωμα για την ελληνική ναυτιλία
Μελίνα Τραυλού: Στρατηγικός ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο επιχειρείν
«Αντιπροσωπεύουμε πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και πάνω από το 60% του ελεγχόμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση στόλου»
Σε εξαγορά εταιρείας στην Ολλανδία προχωρά η Poseidon Marine Supplies
Το deal αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2024
Πως θα γίνει πιο φιλικό για τους επιβάτες το λιμάνι του Πειραιά
Στο επίκεντρο τα έργα βελτίωσης του λιμανιού