Το 2020 η Ευρωπαϊκή Ένωση καθόρισε τη νέα στρατηγική για το υδρογόνο ως μέρος του στόχου της να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα για όλες τις βιομηχανίες της έως το 2050.
Τότε το περιφερειακό μπλοκ σκιαγράφησε έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο να κατασκευάσει τουλάχιστον 40 γιγαβάτ ηλεκτρολύτες εντός των συνόρων του έως το 2030, ή 160 φορές την τρέχουσα παγκόσμια ισχύ των 250 MW.
Η ΕΕ σχεδιάζει επίσης να υποστηρίξει την ανάπτυξη άλλων 40 γιγαβάτ πράσινου υδρογόνου σε γειτονικές χώρες που μπορούν να εξάγουν στην περιοχή μέχρι την ίδια ημερομηνία. Και στοχεύει να έχει εγκαταστήσει τουλάχιστον 6 γιγαβάτ καθαρών ηλεκτρολυτών υδρογόνου έως το 2024.
Ωστόσο, η πορεία έως σήμερα δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες πετρελαίου είναι πρόθυμες να χορέψουν με τον δικό τους ρυθμό.
Ο άγνωστος πόλεμος για το υδρογόνο: Η κατοχύρωση πατέντας για τις τεχνολογίες παραγωγής
Η τακτική των Big Oil
Μια νέα μελέτη για λογαριασμό της Transport & Environment την οποία παρουσιάζει το oilprice.com, αποκάλυψε ότι ενώ η Shell Plc, η BP Plc, η TotalEnergies, η ENI SpA και η Repsol SA επενδύουν ενεργά στο υδρογόνο, στοχεύουν περισσότερο στη μείωση της έντασης άνθρακα των εργασιών του διυλιστηρίου, παρά στην ανάπτυξη πράσινων καυσίμων μεταφορών.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι από τις προγραμματισμένες επενδύσεις ύψους 39 δισεκατομμυρίων ευρώ του τομέα διύλισης σε εναλλακτικά καύσιμα έως το 2030, σχεδόν το 75% θα διατεθεί για την αύξηση της παραγωγής βιοκαυσίμων. Τα νέα εργοστάσια προηγμένων βιοκαυσίμων (HVO) θα λάβουν επενδύσεις από 2 έως 3 δισεκατομμύρια ευρώ, διπλασιάζοντας την παραγωγική ικανότητα σε 10 μεγατόνους έως το 2030, με την ανάλυση της T&E να λέει ότι είναι 4 φορές υψηλότερο από αυτό που μπορεί να προμηθευτεί βιώσιμα στην ΕΕ.
«Οι παραγωγοί πετρελαίου προωθούν το υδρογόνο ως το μεγάλο τους στοίχημα για το μέλλον, αλλά στην πραγματικότητα οι επενδύσεις τους σε πράσινο υδρογόνο είναι θλιβερές. Αντίθετα, εστιάζουν τη νέα τους ικανότητα διύλισης στα βιοκαύσιμα που δεν μπορούν να καλύψουν τις παγκόσμιες μεταφορικές ανάγκες. Αυτή δεν είναι μια βιομηχανία που υπερβαίνει τα όρια της καθαρής τεχνολογίας», σχολίασε ο Geert Decock, διευθυντής ηλεκτρικής ενέργειας και ενέργειας στην T&E.
Το γκρίζο υδρογόνο
Η βιομηχανία διύλισης πετρελαίου είναι ένας από τους βασικούς καταναλωτές υδρογόνου αυτή τη στιγμή, αλλά τα περισσότερα διυλιστήρια χρησιμοποιούν «γκρίζο υδρογόνο» – που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, αντί για καθαρό, πράσινο υδρογόνο. Η μελέτη T&E υπογραμμίζει ότι οι εταιρείες πετρελαίου σχεδιάζουν να επενδύσουν περίπου 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο λεγόμενο μπλε υδρογόνο «χαμηλών εκπομπών άνθρακα» για να καθαρίσουν τις διαδικασίες παραγωγής τους, διπλασιάζοντας αυτά που δαπανούν για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και ηλεκτρονικών καυσίμων.
« Όπου οι παραγωγοί πετρελαίου επενδύουν στο υδρογόνο, οι περισσότεροι στρέφονται προς την αντικατάσταση των βρώμικων γκρι εργασιών υδρογόνου με μπλε υδρογόνο, το οποίο εξακολουθεί να χρησιμοποιεί ρυπογόνα ορυκτά αέρια. Αντί να σπαταλούν τον χρόνο τους σε εύκολες, βραχυπρόθεσμες λύσεις, τα διυλιστήρια πετρελαίου θα πρέπει να στραφούν στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου για πλοία και αεροπλάνα σήμερα» , κατέληξε ο Geert Decock.
Το μεγάλο στοίχημα στο Υδρογόνο
Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στοιχηματίζουν όλο και περισσότερα σε μια επανάσταση υδρογόνου, σε μια προσπάθεια να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να ανταποκριθούν στις βιομηχανικές φιλοδοξίες της.
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποσχέθηκε πρόσφατα ένα επενδυτικό όχημα 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, που ονομάστηκε τράπεζα υδρογόνου , που θα « βοηθήσει να εγγυηθεί την αγορά υδρογόνου » τονώνοντας τη ζήτηση και χρησιμοποιώντας χρήματα από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ.
Η ήπειρος έχει ήδη εγκρίνει 13 δισεκατομμύρια ευρώ σε κρατικές ενισχύσεις για εθνικά και διασυνοριακά έργα μέχρι στιγμής. Αυτά περιλαμβάνουν:
- 5,4 δισεκατομμύρια ευρώ για το Hy2Tech , μια διασυνοριακή πρωτοβουλία που στοχεύει στην τελειοποίηση της τεχνολογίας υδρογόνου
- 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ για το Hy2Use , το οποίο θα επενδύσει σε εφαρμογές σε τομείς που είναι δύσκολο να απανθρακωθούν, όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας και το γυαλί.
- περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια ευρώ για γερμανικά έργα στον τομέα του χάλυβα
- 220 εκατ. ευρώ για ισπανικό εργοστάσιο και 194 εκατ. ευρώ για ρουμανικό εργοστάσιο
Εκατοντάδες δισ. δολάρια
Η στρατηγική της ΕΕ για το υδρογόνο συνοδεύεται από μια βαριά τιμή που υπολογίζεται στα 430 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει στόχο να αυξήσει το μερίδιο του υδρογόνου στο 14% της τελικής ενεργειακής ζήτησης της ΕΕ έως το 2050. Πέρυσι το υδρογόνο αντιπροσώπευε μόλις το 2,5% της παγκόσμιας τελικής ενεργειακής ζήτησης.
Καλά νέα για τις εταιρείες φυσικού αερίου
Αν και οι Βρυξέλλες ευνοούν σαφώς το «πράσινο» υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, έχει σηματοδοτήσει ότι θα ενθαρρύνει επίσης την ανάπτυξη «μπλε» υδρογόνου που παράγεται από φυσικό αέριο σε συνδυασμό με τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS).
Η ΕΕ έχει πει ότι το υδρογόνο θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στη βοήθεια της απαλλαγής από τον άνθρακα των μεταποιητικών βιομηχανιών και του τομέα των μεταφορών. Ο οργανισμός λέει ότι θα υποστηρίξει το μπλε υδρογόνο κατά τη διάρκεια μιας «μεταβατικής φάσης», αν και δεν το έχει αναφέρει στους στόχους του. Το μπλοκ σχεδιάζει να επενδύσει 18 δισεκατομμύρια ευρώ σε έργα μπλε υδρογόνου.
Latest News
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας
Πρωτοφανές κύμα ζέστης πλήττει τη νότια Ασία – 30 νεκροί στη Ταϊλάνδη
Στη Μιανμάρ το θερμόμετρο άγγιξε την Τετάρτη τους 45,9 βαθμούς Κελσίου
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου
Πώς ο απρόβλεπτος Μασκ βυθίζει την Tesla στο χάος
Χιλιάδες απολύσεις, μια πτωτική πορεία πωλήσεων και αποτίμησης και η απόσυσρση προγράμματος φτηνού EV κλονίζουν εταιρεία και μετόχους