Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη με 57 νεκρούς. Ο οδικός χάρτης που παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, φέρνει την ομαλοποίηση της λειτουργίας των τρένων στις αρχές Οκτωβρίου. Όπως είπε, οι πληρότητες των τρένων που εκτελούν σήμερα τα ελάχιστα δρομολόγια από Αθήνα ως Θεσσαλονίκη είναι ικανοποιητικές, ενώ για την ενθάρρυνση της χρήσης του μέσου αναμένεται η ανακοίνωση έκπτωσης 50% για φοιτητές και νέους ως 25 ετών από τη Hellenic Train.
Βεβαίως για να μπει η λειτουργία του μέσου και πάλι σε ράγες και να πιάσει πλήρεις ταχύτητες στις αρχές Οκτωβρίου θα πρέπει να εκπληρωθεί μια αλυσίδα προϋποθέσεων. «Δίνουμε μάχη με τον χρόνο» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, παρουσιάζοντας ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι να αποκτήσει το ελληνικό δίκτυο τα απαραίτητα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Αυτό θα σημάνει ότι το τρένο δεν πέσει ξανά από τις πεντέμισι ώρες που κάνει σήμερα για να διανύσει τη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης στις 4 ώρες.
FT για Τέμπη: Μια τραγωδία που ήταν θέμα χρόνου να συμβεί
Τα δρομολόγια
Ως προς το πρόγραμμα επανεκκίνησης των δρομολογίων, εκτιμάται ότι στο επόμενο δεκαήμερο, θα ξεκινήσει το προαστιακό δρομολόγιο Αθήνα – Κιάτο, καθώς επί του παρόντος γίνονται εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες για τον ηλεκτροφωτισμό και άλλες παρεμβάσεις. Όπως εξήγησε ο κ. Γεραπετρίτης, η γραμμή Αθήνα – Κιάτο χρειάζεται μεγαλύτερες παρεμβάσεις καθώς είναι η πιο γηρασμένη. Πάντως εχθές ο Προαστιακός ξεκίνησε ως τη Μαγούλα, ενώ από εκεί και ως το Κιάτο η μεταφορά των επιβατών γίνεται με λεωφορεία.
Σημειώνεται πως έχει ενεργοποιηθεί η Επιτροπή για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, με ένα συντονιστικό κέντρο στο ΣΚΑ, όπου εκπροσωπούνται η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, το ΕΚΑΒ και Hellenic Train, προκειμένου να επιλύονται άμεσα ζητήματα που προκύπτουν.
Οι τοπικές γραμμές που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας θα ξεκινήσουν σταδιακά από την επόμενη εβδομάδα, με προτεραιότητα το προαστιακό δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα.
Ανάκτηση εμπιστοσύνης
Αρκούντως ικανοποιητικές χαρακτήρισε ο κ. Γεραπετρίτης τις πληρότητες που παρουσιάζουν σήμερα τα Intercity που κάνουν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Σήμερα, ταξιδεύουν με κάθε τρένο περί τους 150 επιβάτες, αριθμός κατά 20% χαμηλότερος από τον μέσο όρο πριν το δυστύχημα, που κυμαινόταν στα 200-250 άτομα, και οι αριθμοί βαίνουν αυξανόμενοι.
Προκειμένου το επιβατικό κοινό να κοιτάξει ξανά προς το τρένο, η εικόνα του οποίου επλήγη από τα τραγικό δυστύχημα, όπως ενημέρωσε ο υπουργός, η Hellenic Train δεσμεύτηκε ότι θα ανακοινώσει σύντομα τη χορήγηση καθολικής έκπτωσης της τάξης του 50% σε φοιτητές και σε νέους κάτω των 25 ετών, καταρχήν για το Intercity, αλλά και όπου αλλού στο δίκτυο είναι εφικτό.
Τα έργα
Οι προϋποθέσεις για να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης στα τέλη Σεπτεμβρίου είναι να ολοκληρωθεί αρχικά η σηματοδότηση και να εγκατασταθεί το ECTS, το οποίο «κουμπώνει» στη σηματοδότηση. Αυτό υπάρχει μεν επί της γραμμής, αλλά θα πρέπει να εγκατασταθεί και επί των αμαξοστοιχιών. Αυτή η αλληλουχία, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των άμεσων παρεμβάσεων, συνιστούν έναν μαραθώνιο με ενδιάμεσους σταθμούς το τέλος Ιουνίου, το τέλος του καλοκαιριού και τις αρχές Οκτωβρίου.
Επί του παρόντος, υλοποιούνται άμεσες παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλιστεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ασφάλειας. Αυτές περιλαμβάνουν:
- Εργασίες φωτισμού των σηράγγων
- Εξονυχιστικό έλεγχο συστημάτων πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης, ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες πυροσβεστικές οδοί και να είναι γεμάτα τα βυτεία
- Τοποθέτηση καμερών που θα «επιτηρούν» σε 24ωρη βάση τις εισόδους και εξόδους των σηράγγων
- Κινητοποίηση της αστυνομίας ώστε να παρακολουθείται το δίκτυο για ζητήματα ασφάλειας και κλοπών.
Οι πολυσυζητημένες συμβάσεις τηλεδιοίκησης θα ολοκληρωθούν σε δύο φάσης. Η πρώτη, η οποία περιλαμβάνει και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας, που θα διαθέτει ένα υπερσύγχρονο Traffic Management System, θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου. Στις αρχές Ιουλίου το σύστημα βόρεια της Λάρισας ως Πλατύ θα είναι λειτουργικό. Το νότιο κομμάτι, κυρίως Οινόη – Τιθορέα, θα είναι έτοιμο τέλος Σεπτεμβρίου.
Εντωμεταξύ, το GSMR για την ασφαλή επικοινωνία των τρένων με μεγάλη εμβέλεια, έχει εγκατασταθεί αλλά αναμένει την πιστοποίηση από τη ΡΑΣ. Οι φορητές συσκευές χρησιμοποιούνται ήδη, αλλά για τη σταθερή εγκατάσταση του συστήματος που δίνει μεγαλύτερες δυνατότητες θα πρέπει να έχει δοθεί η έγκριση της Αρχής.
Η μεγάλη πρόκληση βρίσκεται στο λεγόμενο σύστημα ETCS, που αφορά στην αυτόματη πέδηση των συρμών, που αποτελεί και προαπαιτούμενο για να υπάρχει καθολική τηλεδιοίκηση. Μετά από δύο άγονους διαγωνισμούς που προκήρυξε η αρμόδια ΓΑΙΑΟΣΕ, η προμήθεια των απαραίτητων συστημάτων θα γίνει από τον μοναδικό, όπως επισήμανε ο κ. Γεραπετρίτης, προμηθευτή που είναι η Hitachi. Δεδομένων όμως των μεγάλων προβλημάτων στις γραμμές παραγωγής που δημιούργησε η πανδημία, στενεύει τα περιθώρια. Κατόπιν συνάντησης του υπουργού, τόσο με τη διοίκηση της εταιρείας, όσο και με τον πρέσβη της Ιαπωνίας, εκτιμάται ότι αυτό μπορεί να έχει εγκατασταθεί στους συρμούς εντός του καλοκαιριού. Πρόκειται ουσιαστικά για αναβάθμιση συστημάτων που έχουν ήδη εγκατασταθεί και προμήθεια νέων για τους συρμούς που δεν διαθέτουν.
Latest News
Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται αλλά… μετά το 2040 – To μετρό που γκαζώνει και η νέα ΔΕΘ
Μετρό και ανάπλαση ΔΕΘ «δίνουν» υποσχέσεις αλλά η δυσπιστία για το κατά πόσο θα ευοδωθούν τα projects περισσεύει
Νέα δοκιμασία για τη Γραμμή 4 του Μετρό – Οι απεργίες και τι απαντά η ΑΒΑΞ
Στις 29 Μαΐου η κρίσιμη συνάντηση για τα αιτήματα των εργαζομένων
Σταϊκούρας: Έργα υποδομής στηρίζουν τις κατασκευές
Τι ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στη 2η Διεθνή Έκθεση ERGO.TEC / Μηχανήματα Έργων
ΤΕΡΝΑ: Παραδόθηκε στην κυκλοφορία η νέα Γέφυρα Ευήνου
Η νέα Γέφυρα του Ευήνου έχει συνολικό μήκος 242,7 μέτρα και συνολικό πλάτος 13,5 μέτρα (συμπεριλαμβάνοντας και τα πεζοδρόμια), ενώ το κατάστρωμά της είναι πλάτους 7,5 μέτρων
Στην κυκλοφορία η νέα οδική γέφυρα Ευήνου -Εγκαίνια από Σταϊκούρα του έργου της ΤΕΡΝΑ
«Η νέα οδική γέφυρα του Ευήνου δίνει οριστική λύση στην επανασύνδεση της παλαιάς εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων»
Υπερταμείο: Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Ξεκινάει η διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για το εμβληματικό Έργο της Ανάπλασης της ΔΕΘ
«Πράσινο φως» για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Τι αποφασίστηκε στην 8η συνεδρίασητης Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας
Το μετρό «πλησιάζει» στην Θεσσαλονίκη - Το roadmap της υλοποίησης με το βλέμμα... στο 2040
Το στοίχημα για σύγχρονες συγκοινωνιακές υποδομές καλείται να κερδίσει η Θεσσαλονίκη - Πόσο θα κοστίσουν οι επεκτάσεις του μετρό
Προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Η αναπτυξιακή δυναμική
Αισιόδοξος για τον ΒΟΑΚ, δηλώνει ο Ταχιάος: «Προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού»
Ο υφυπουργός Υποδομών επισκέφθηκε τις Περιφερειακές Ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου