Το mega πρότζεκτ των υδροπλάνων ανοίγει φτερά το 2022. Το επιχειρηματικό εγχείρημα που έχει περάσει από 40 -πολιτικά και αδειοδοτικά- κύματα ξεκινά, Covid-19 επιτρέποντος, με πιλοτικές πτήσεις τον Σεπτέμβριο, ώστε να «απογειωθεί» με εμπορικά δρομολόγια στο Ιόνιο από την άνοιξη του 2022. Το φθινόπωρο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η αδειοδότηση των υδατοδρομίων στα τρία Διαπόντια Νησιά, Ερεικούσσα, Οθωνούς και Μαθράκι, ενώ ακολουθούν Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Μεγανήσι.

Σε ορίζοντα πενταετίας, η χώρα μας εκτιμάται πως θα έχει αποκτήσει ένα ολοκληρωμένο και επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων από άκρη σε άκρη, συμβάλλοντας στην ελληνική οικονομία με περισσότερα από 1 δισ. ευρώ. Οι επενδύσεις στην πενταετία, εφόσον η πανδημία δεν βάλει κι άλλο «φρένο» στον τουριστικό κλάδο, εκτιμώνται από την αγορά σε πάνω από 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή υδατοδρομίων, την αγορά ή μίσθωση υδροπλάνων, αλλά και τη δημιουργία σχολής εκπαίδευσης πιλότων υδροπλάνων.

Με γερμανικές μηχανές

Η πρώτη αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων, η Grecian Air Seaplanes, με ισχυρή γερμανική παρουσία, κάνει την αρχή με τρία αμφίβια αεροσκάφη, ενώ εκτιμάται ότι σε πλήρη ανάπτυξη θα επενδύσει άνω των 100 εκατ. ευρώ. Στόχος της εταιρείας είναι να εισέρχεται σε κάθε κομμάτι του δικτύου (Κυκλάδες, Κρήτη, Αργοσαρωνικός) μόλις αναπτύσσεται ένας πυρήνας 5-6 υδατοδρομίων.

Το γερμανικό fund, που ήταν ζεστό πριν την πανδημία να επενδύσει στη χώρα μας, αλλά παρέμενε σε αναμονή μέχρι να δει θετικά σήματα από την ελληνική Πολιτεία, επιβεβαίωσε τελικά την πρόθεσή του συμμετέχοντας με 68% μέσω της AXIONAIR στη Grecian Air Seaplanes. Η εταιρεία συμμετέχει από τις αρχές του έτους και στην «Ελληνικά Υδατοδρόμια» που δραστηριοποιείται στην κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων.

Κλειδί για τη βιωσιμότητα οι πτήσεις όλο τον χρόνο

«Ο στόχος της “Grecian Air Seaplanes” είναι να ενταχθούν τα υδροπλάνα εύρυθμα στο συγκοινωνιακό χάρτη  της χώρας και να αποτελέσουν μια αξιόπιστη λύση συνδεσιμότητας πρωτίστως για τα μικρά νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο. Στο πλαίσιο αυτό οι πτήσεις των υδροπλάνων θα πραγματοποιούνται σε δωδεκάμηνη βάση ώστε να εξυπηρετούνται όχι μόνο οι ανάγκες μετακίνησης Τουριστών τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και των μόνιμων κατοίκων των νησιών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους» λέει μιλώντας στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, ο κ. Αναστάσιος Γκόβας, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Υδατοδρόμια.

Οι demo πτήσεις με τα 3 υδροπλάνα, το ερχόμενο φθινόπωρο, θα δώσουν επιτέλους το σήμα ότι το εγχείρημα δεν αποτελεί όνειρο απατηλό, αναθερμαίνοντας το ενδιαφέρον κατοίκων και επενδυτών. Σημαντική παράμετρος για τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος είναι η ύπαρξη πτητικού έργου σε δωδεκάμηνη βάση, άρα η προσέλκυση, πέρα από τους τουρίστες, και των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας είναι κρίσιμη. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μία πτήση με 12 επιβάτες σε υδροπλάνο 19 θέσεων αποτελεί το όριο βιωσιμότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι πιλοτικές πτήσεις εκτός καλοκαιρινής περιόδου, θεωρείται ότι θα ενισχύσουν το αίσθημα της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης στο υδροπλάνο.

Μέχρι να γίνει βεβαίως η πρώτη demo πτήση, μετά από περίπου 13 χρόνια που τα πρώτα υδροπλάνα προσγειώθηκαν απότομα λόγω του θολού νομοθετικού πλαισίου και του ελλιπούς δικτύου, θα πρέπει τα 3 αμφίβια αεροσκάφη να λάβουν από την ΥΠΑ πιστοποιητικό πλοϊμότητας, ελληνικό νηολόγιο, καθώς και άδειες για τους Καναδούς πιλότους. Στην πορεία θα πρέπει να ξεκινήσει και η εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων που θα είναι αρχικά συγκυβερνήτες.

Κατά καιρούς έχει εκδηλωθεί, εξάλλου, ενδιαφέρον επενδυτών από Καναδά, Κίνα, Γερμανία, οι οποίοι «σκανάρουν» τις προοπτικές της χώρας μας, που λόγω της νησιωτικότητας και της μεγάλης ακτογραμμής, μήκους 16.000 χλμ., θεωρείται ιδανικός προορισμός για υδροπλάνα. Όμως, τα πολιτικά προσκόμματα των περασμένων ετών και εσχάτως η πανδημία φρέναραν το ενδιαφέρον. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που ψηφίστηκε στις αρχές του 2020, φαίνεται πως έχει ανάψει και πάλι τις μηχανές.

Ο σχεδιασμός για το ΣΕΦ έχει ιστορία ετών

Η δημιουργία ενός μητροπολιτικού υδατοδρομίου στην Αττική αποτελεί επίσης καθοριστικό βήμα για την ανάπτυξη των υδροπλάνων στη χώρα. Σήμερα, οι ενδιαφερόμενοι προσανατολίζονται στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), το οποίο θεωρείται ότι διαθέτει όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις, συνυπολογίζοντας ότι βρίσκεται και στην ευθεία της λεγόμενης Αθηναϊκής Ριβιέρας, όπου θα αναπτυχθεί και ο μεγάλος πόλος του Ελληνικού.

Η ιδέα έχει ξαναπέσει παλαιότερα στο τραπέζι, περί τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όμως οι σχεδιασμοί δεν ευοδώθηκαν. Αργότερα, το 2014, όταν στο τραπέζι βρισκόταν η αξιοποίηση τμημάτων του ΣΕΦ από το ΤΑΙΠΕΔ, είχε γίνει από αρχιτεκτονικό γραφείο σχετική μελέτη. Σήμερα, θεωρείται ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος ώστε ο σχεδιασμός για μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στο ΣΕΦ να προχωρήσεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News