Η «αερομαχία» ανάμεσα στην Airbus και την Boeing έχει, αναμφίβολα, αφήσει βαθύ αποτύπωμα στις σχέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στα 17 χρόνια που διαρκεί, άλλωστε, έχει προκαλέσει σε όλους ένα εύλογο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν οι δύο εταίροι και σύμμαχοι να τσακώνονται στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, ζητώντας ο καθένας την τιμωρία του άλλου και να επιβάλλουν δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα;

Είναι αλήθεια πως ο Τζο Μπάιντεν φρόντισε, λίγο μετά την ορκωμοσία του τον περασμένο Ιανουάριο, να ανοίξει τον δρόμο προς την επίλυση αυτής της διαμάχης. Έτσι, ως πρώτο βήμα, τον Μάρτιο συμφωνήθηκε μια εκεχειρία τεσσάρων μηνών στην εφαρμογή των δασμών που είχαν ανακοινωθεί στο παρελθόν – 7,5 δισ. δολάρια από την πλευρά των ΗΠΑ και 4 δισ. από την ΕΕ.

Σήμερα, όπως όλα δείχνουν, έχει έρθει η ώρα για το δεύτερο και πιο ουσιαστικό βήμα. Όπως λένε όλες οι πληροφορίες και τα σχετικά ρεπορτάζ, Μπάιντεν και Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να δώσουν τα χέρια στη σημερινή σύνοδο κορυφής ΗΠΑ-ΕΕ και να δώσουν οριστικά τέλος στη διαμάχη αυτή. Μια διαμάχη από τις πλέον μακρόχρονες στην ιστορία του ΠΟΕ, που αφορά τυπικά τις κρατικές επιδοτήσεις προς τις δύο εταιρίες – στην πραγματικότητα, όμως, έχει να κάνει με την αδυσώπητη σύγκρουση για μεγαλύτερο μερίδιο στις διεθνείς αγορές.

«Η συνάντηση ξεκίνησε με μια άρση του αδιεξόδου στο θέμα των αεροσκαφών. Αυτό είναι κάτι που πραγματικά ανοίγει νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας, επειδή από την αντιπαράθεση μεταφερόμαστε στη συνεργασία, μετά από 17 χρόνια διαμάχης», σημείωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ισχυρίστηκε επίσης: «Σήμερα φέραμε αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Οικονομικοί και πολιτικοί λόγοι

Ποιες είναι, όμως, οι πραγματικές αιτίες πίσω από αυτή τη στροφή; Όλα δείχνουν πως είναι κυρίως δύο – και αμφότερες έχουν άμεση σχέση με την Κίνα!

Η πρώτη έχει οικονομικό-επιχειρηματικό χαρακτήρα: Οι Κινέζοι αναπτύσσουν ραγδαία την αεροδιαστημική τους τεχνολογία και αναβαθμίζουν διαρκώς τις δυνατότητές τους, είναι φανερό πως διεκδικούν ολοένα μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των πωλήσεων αεροσκαφών.

Αυτό, με τη σειρά του, αναγκάζει τους δύο «γίγαντες» της Δύσης να στραφούν προς τον πραγματικό εχθρό, αντί να του δίνουν περισσότερες ευκαιρίες με τη μεταξύ τους διαμάχη. Πολύ περισσότερο που μετά την κρίση της πανδημίας και τη «βουτιά» στις πωλήσεις, η αγορά αναμένεται να ανοίξει και πολλές εταιρείες αερομεταφορών να ενισχύσουν ή να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους.

Η δεύτερη αιτία είναι κατά βάση πολιτική: Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τη στήριξη των Ευρωπαίων στην αντιπαράθεση με την Κίνα, τη νέα ανερχόμενη υπερδύναμη, οι Αμερικανοί γνώριζαν εξαρχής πως έπρεπε να δώσουν ανταλλάγματα και να εμφανιστούν πιο διαλλακτικοί σε σύγκριση με τον Τραμπ.

Τα άλλα ανοιχτά μέτωπα

Έτσι, πολύ απλά, επέλεξαν να βάλουν τελεία σε μια αντιπαράθεση που, πλέον, μοιάζει ολοένα πιο ανούσια, με την ελπίδα να αποκομίσουν πολύ περισσότερα σε άλλους τομείς – κυρίως, σε επίπεδο πολιτικής στήριξης.

Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι οι διαφορές ΗΠΑ-ΕΕ έχουν λυθεί. Άλλωστε, εκτός των γεωπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων που συχνά αποκλίνουν, υπάρχουν ακόμη ανοιχτά μεγάλα διμερή θέματα: Οι αμερικανικοί δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο, η αντιμετώπιση των Ευρωπαίων στα γενετικά μεταλλαγμένα προϊόντα, η αναβίωση των διαπραγματεύσεων για μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου και πολλά ακόμη…

Μια αρχή, όμως, έχει γίνει. Μια αρχή την οποία χαιρέτισε και η Airbus, με δηλώσεις του εμπορικού της διευθυντή, Κρίστιαν Σέρερ: «Χαιρετίζουμε την εξέλιξη αυτή. Οτιδήποτε καθιστά πιο βατό το πεδίο σε αυτό τον εξαιρετικά ανταγωνιστικί κλάδο και αποτρέπει την τρομακτική επιβολή κυρώσεων, από την οποία χάνουν όλοι, είναι καλό».

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τα δύσκολα ερωτήματα για την Τράπεζα της Αγγλίας και το επικίνδυνο διεθνές προηγούμενο
Διεθνή |

Τα δύσκολα ερωτήματα για την Τράπεζα της Αγγλίας και το επικίνδυνο διεθνές προηγούμενο

Το συμβούλιο, κατά την αυριανή συνεδρίαση του, δεν θα αλλάξει στρατηγική, όμως θα τεθεί πιεστικά η συζήτηση για την έναρξη του tapering, καθώς ο πληθωρισμός κινείται ήδη επί τρεις μήνες εκτός προβλέψεων, γεγονός που εγείρει ερωτηματικά για την ορθότητα των προβλέψεων των κεντρικών τραπεζών

General Motors – Κάτω από τις προβλέψεις οι επιδόσεις της για το β’ τρίμηνο
Διεθνή |

General Motors – Κάτω από τις προβλέψεις οι επιδόσεις της για το β’ τρίμηνο

Τα συνολικά έσοδα του ομίλου ανήλθαν σε 34,17 δισ. δολάρια αντί των 30,9 δισ. που αναμενόταν, ωστόσο τα κέρδη της ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 1,97 δολάρια αντί των 2,23 δολαρίων που προέβλεπαν οι αναλυτές

Capital Economics – «Βλέπει» ισχυρή ανάπτυξη στην Ευρωζώνη και για το γ’ τρίμηνο
Διεθνή |

Capital Economics – «Βλέπει» ισχυρή ανάπτυξη στην Ευρωζώνη και για το γ’ τρίμηνο

Οι δείκτες εμπιστοσύνης βελτιώνονται, οι δαπάνες ενισχύονται, η ανεργία υποχωρεί, με μόνο μελανό σημείο τον τουριστικό κλάδο, ο οποίος έχει μεν βελτιωθεί αλλά δεν έχει φτάσει στα προ της πανδημίας επίπεδα διτηρώντας μια εικόνα ανάκαμψης δύο ταχυτήτων

ΗΠΑ – Απρόοπτη «βουτιά» στις προσλήψεις του ιδιωτικού τομέα
Διεθνή |

Απρόοπτη «βουτιά» στις προσλήψεις του ιδιωτικού τομέα στις ΗΠΑ

Σύμφωνα με την έκθεση ADP, οι ιδιώτες εργοδότες προσέθεσαν μόλις 330.000 θέσεις εργασίας, πολύ χαμηλότερα από τις 680.000 θέσεις τον Ιούνιο, αλλά και πολύ κάτω από τις 653.000 θέσεις που προέβλεπαν οι αναλυτές.

Συσσωρεύονται προβλήματα για τις κινεζικές εξαγωγές
Διεθνή |

Τα logistics μπλοκάρουν τον κινέζικο δράκο

Οι κινεζικές επιχειρήσεις είχαν αποκτήσει διεθνές πλεονέκτημα έχοντας πρόσβαση στο φθηνό κόστος μεταποίησης στο εσωτερικό της χώρας, όμως αυτό το πλεονέκτημα γίνεται σήμερα μειονέκτημα καθώς η πανδημία και οι εμπορικές εντάσεις προκαλούν διαταραχή στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες

Aεροπορικές – Προσδοκούν ανάκαμψη επαγγελματικών ταξιδιών το φθινόπωρο
Διεθνή |

Οι αερομεταφορείς προσδοκούν ανάκαμψη επαγγελματικών ταξιδιών το φθινόπωρο

Τα τουριστικά ταξίδια συνήθως μειώνονται όταν τελειώνει το καλοκαίρι, ενώ οι επαγγελματίες ξεκινούν τώρα τα ταξίδια τους. Το πώς θα εξελιχθεί αυτή η αλλαγή φέτος είναι ένα σημαντικό τεστ για τις αεροπορικές εταιρείες