Το ιστορικό εγχείρημα συγγραφής του πρώτου κλιματικού νόμου για την Ελλάδα, που ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβρη με διεξαγωγή έρευνας γνώμης, ολοκληρώθηκε με επιτυχία και μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου, όπως αναφέρεται στο σχετικό κοινό δελτίο τύπου 13 περιβαλλοντικών οργανώσεων και φορέων.
Έπειτα από δύο μήνες δημόσιας διαβούλευσης και χάρη στη συμβολή οργανώσεων και φορέων, αλλά και εκατοντάδων πολιτών που συμμετείχαν ενεργά, ολοκληρώθηκε η συγγραφή της πρώτης πρότασης κλιματικού νόμου στην Ελλάδα.
Στο τελικό κείμενο ενσωματώθηκε η πλειονότητα των σχολίων που κατατέθηκαν (άγγιξαν τα 500), ενώ προστέθηκαν επίσης σημαντικές βελτιώσεις και τροποποιήσεις. Το τελικό κείμενο θα σταλεί στον πρωθυπουργό, την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και τους βουλευτές, ως μία ουσιαστική συμβολή στο πλαίσιο της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας που έχει ήδη ξεκινήσει για τη σύνταξη σχεδίου κλιματικού νόμου.
Τα σχόλια είχαν στη συντριπτική τους πλειονότητα ως αποτέλεσμα τη βελτίωση και την ενίσχυση του αρχικού προσχεδίου, ενώ ακόμα και τα πιο κριτικά σχόλια ήταν εποικοδομητικά και σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου. Εξαιρετικά θετικό ήταν επίσης το γεγονός ότι τα σχόλια αφορούσαν το σύνολο σχεδόν της αρχικής πρότασης. Στον παρακάτω πίνακα συνοψίζονται οι πιο σημαντικές αλλαγές στη βάση των σχολίων αυτών.
Η τελική πρόταση αποτελεί μία εμπεριστατωμένη και συνολική πρόταση που καλύπτει σχεδόν το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας και της κοινωνικής ζωής, από το σύστημα παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας, μέχρι τη διατροφή και τα απόβλητα. Παράλληλα συνδέει τις δύο μεγαλύτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις της ανθρωπότητας, την κλιματική κρίση και την απώλεια της βιοποικιλότητας, προβλέποντας φιλόδοξες ρυθμίσεις για την προστασία και αποκατάσταση της φύσης. Τέλος, αναδεικνύει τους πολίτες σε πρωταγωνιστές του μετασχηματισμού προς την κλιματική ουδετερότητα, προστατεύοντας τα δικαιώματά τους, αλλά και κατανέμοντάς τους σημαντικές αρμοδιότητες στη διαμόρφωση και τον έλεγχο της κλιματικής πολιτικής.
Η πρωτοβουλία για τη συνδιαμόρφωση πρότασης κλιματικού νόμου ξεκίνησε από το WWF Ελλάς, σε συνεργασία με το Vouliwatch. Στην προσπάθεια εντάχθηκαν στη συνέχεια οι οργανώσεις Γιατροί του Κόσμου – Ελληνική Αντιπροσωπεία, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Καλλιστώ, Νόμος και Φύση, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, Medasset και SolidarityNow, καθώς και η ΓΣΕΕ.
Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα έως και τη Διάσκεψη για το Κλίμα στη Γλασκώβη (1 – 12 Νοεμβρίου 2021) προβλέπεται εξαιρετικά πυκνό με σημαντικές εξελίξεις σε σχέση με την κλιματική δράση. Σε αυτό το διεθνές σκηνικό έντονων διεργασιών για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, θεωρούμε πως η Ελλάδα πρέπει να πρωτοπορήσει: ένας κλιματικός νόμος που τοποθετεί τον πήχη ψηλά, συμβαδίζοντας με τα επιστημονικά δεδομένα και διαμορφώνει καινοτόμες πολιτικές με ουσιαστική κοινωνική συμμετοχή, πρέπει να αποτελέσει εμβληματική συνεισφορά της χώρας μας στον αγώνα για έναν ζωντανό πλανήτη.
Εδώ μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την πρόταση κλιματικού νόμου για την Ελλάδα.
Εδώ είναι διαθέσιμη η αιτιολογική έκθεση και εδώ η έκθεση διαβούλευσης.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος