Προβλήματα μεταφοράς αντιμετωπίζουν οι κινεζικές εταιρείες που επιδιώκουν άνοιγμα στο εξωτερικό. Οι κινεζικές επιχειρήσεις είχαν αποκτήσει διεθνές πλεονέκτημα έχοντας πρόσβαση στο φθηνό κόστος μεταποίησης στο εσωτερικό της χώρας, όμως αυτό το πλεονέκτημα γίνεται σήμερα μειονέκτημα καθώς η πανδημία και οι εμπορικές εντάσεις προκαλούν διαταραχή στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες.

Πολλά αγαθά δεν μπορούν να σταλούν στο εξωτερικό, δηλώνει η Φανγκ Χιουεγιού, υψηλόβαθμο στέλεχος της κινεζικής εταιρείας οικιακών συσκευών Hisense.

Το κόστος μεταφοράς με container πενταπλασιάστηκε από τα 3.000 δολάρια στα 15.000 δολάρια, ενώ πλέον το ταξίδι για την Ευρώπη μεγάλωσε κατά μια εβδομάδα, όπως δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή της. «Αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη, αυτό που συμβαίνει παγκοσμίως, δεν θα το χαρακτήριζα χάος, αλλά σημαντικές διαταραχές του συστήματος logistics,’ δήλωσε ο Αλεξάντερ Κλόζε, στέλεχος της κινεζική νεοφυή εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Aiways. «Γιαυτό έπρεπε να ξανασχεδιάσουμε ή να καθυστερήσουμε τη γραμμή παραγωγής μας επειδή δεν υπήρχαν διαθέσιμα πλοία, ή containers. Αυτό σίγουρα μας επηρέασε,» ανέφερε σε δηλώσεις του στο CNBC. Ο Κλόζε τόνισε ότι αυτές οι διαταραχές «καθυστέρησαν ορισμένες παραδόσεις κατά δύο με τρεις μήνες με τα αυτοκίνητα να βρίσκονται καθηλωμένα στα λιμάνια.

Η διεθνής ζήτηση για κινεζικά προϊόντα παράμεινε ισχυρή, με βάση τα εταιρικά και επίσημα στοιχεία. Η υπηρεσία τελωνείων ανέφερε ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους, οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ενωση αυξήθηκαν κατά 35,9% στα 233 δις δολάρια, ενώ οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 42,6% στα 252,86 δις δολάρια.

Η Hisense ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές της πέρυσι ανήλθαν στα 7,93 δις δολάρια και στοχεύει σε τριπλασιασμό αυτού του ποσού στα 23,5 δις δολάρια μέχρι το 2025.

Ωστόσο, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις σηματοδοτούν την τελευταία πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι κινεζικές επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τις διεθνείς αγορές. Από το σύνολο των 3.400 κινεζικών επιχειρήσεων που έχουν διεθνείς δραστηριότητες, μόλις 200 έχουν τζίρο άνω του 1 δις δολαρίων στο εξωτερικό, όπως ανέφερε ο Τζέιμς Ρουτ, της Bain. «Όταν ψάχνεις βαθιά, στους πρωτοπόρους όπως Lenovo, Haiers, Huawei, σήμερα φαίνονται σαν πραγματικές εξαιρέσεις που χάραξαν το δρόμο για πολλές κινεζικές πολυεθνικές,» τόνισε ο Ρουτ. Αυτές οι επιχειρήσεις τείνουν να έχουν περισσότερο εξαγωγικό χαρακτήρα και πιθανότατα ανακαλύπτουν ξανά αυτό που γνώριζαν για πολύ καιρό: Ότι οι καλύτερες ευκαιρίες ανάπτυξης βρίσκονται ακριβώς μπροστά τους.

Η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, με προοπτικές να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στο μέλλον.

Απαγορεύσεις, φόροι και άλλοι κίνδυνοι

Άλλες κινεζικές επιχειρήσεις που πωλούν στο εξωτερικό έχουν προβλήματα από την απόφαση της Amazon να καταπολεμήσει τη ροή των ψεύτικων σχολίων. «Καταλαβαίνουμε ότι η συμπεριφορά κάποιων παραβίαζε τον κώδικα συμπεριφοράς της Amazon και άλλους όρους προκαλώντας περιορισμούς στη δραστηριότητα,» ανέφερε ο Λι Χινγκάν, αξιωματούχος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας για να προσθέσει: «Πάντα απαιτούσαμε από τις επιχειρήσεις να υπακούουν στη νομοθεσία και τους κανόνες άλλων χωρών, να σέβονται τα τοπικά έθιμα και να αναπτύσσουν λειτουργίες με βάσει αυτές τους νόμους.»

Οι κινεζικές εταιρείες ίσως αντιμετωπίσουν υψηλότερα κόστη από την εφαρμογή μιας νέας φορολογικής πολιτικής από την Ευρωπαϊκή Ενωση για προϊόντα που εξάγονται στην περιοχή.

«Οι προκλήσεις σε επίπεδο πολιτικής, οικονομικής, συμμόρφωσης, logistics και προσωπικού, για τις κινεζικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό έχουν αυξηθεί σημαντικά,» όπως ανέφερε δημοσίευμα της επίσημης εφημερίδας του κομμουνιστικού κόμματος της Κίνας σε άρθρο της στα τέλη Ιουνίου. «Τα τελευταία χρόνια, η ανεπαρκής ταυτοποίηση των κινδύνων και η πρόληψη αποτέλεσαν σημαντικό πρόβλημα για τις κινεζικές επιχειρήσεις,» ανέφερε το άρθρο.

Το πλεονέκτημα της Alibaba στον αέρα

Για την Alibaba, το τιτάνα του ηλεκτρονικού εμπορίου, η στρατηγική της για να δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό περιλάμβανε επένδυση σε μονάδα logistics, την Cainiao, η οποία μέσω συνεργασιών με εταιρείες τσάρτερ στις αεροπορικές μεταφορές κατάφερε να έχει μια σταθερή ροή μεταφορών προς την Ευρώπη, όπως ανέφερε ο Ουίλιαμ Ουάνγκ, στέλεχος της AliExpress, μέλος του ομίλου Alibaba. Με αυτό τον τρόπο, η παράδοση των προϊόντων έγινε στην ώρα τους χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση. Πάντως, η αερομεταφορά κοστίζει πολύ περισσότερα από τη μεταφορά μέσω θαλάσσης και δεν είναι πρακτική για εξαγωγή αυτοκινήτων ή μεγάλων οικιακών συσκευών.

Επενδύσεις σε αποθήκες και εξαγορές

Οι προκλήσεις σε επίπεδο logistics σημαίνουν ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις θα ενισχύσουν την τοπική παρουσία τους στις διεθνείς αγορές, μέσω της κατασκευής ή ενοικίασης αποθηκευτικών χώρων κοντά σε ευρωπαίους πελάτες, ώστε η παραγγελία να εκτελείται σε μικρότερο χρόνο.

Επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν κατασκευάσει περίπου 100 νέες αποθηκευτικούς χώρους στο εξωτερικό στο πρώτο εξάμηνο του έτους, έπειτα από 800 το 2020. Παράλληλα, εξετάζουν κι άλλους τρόπους ενίσχυσης της παρουσίας τους στο εξωτερικό. Η AliExpress σχεδιάζει να διπλασιάσει το προσωπικό της στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία το 2022. Για την Hisense, η Φανγκ τόνισε ότι η εταιρεία σχεδιάζει περισσότερες εξαγορές και την κατασκευή περισσότερο εργοστασίων σε διαφορετικές χώρες.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ο επερχόμενος πόλεμος στον Ειρηνικό και η φενάκη του ευρωστρατού
Διεθνή |

Ο επερχόμενος πόλεμος στον Ειρηνικό και η φενάκη του ευρωστρατού

Οι θέσεις που διατύπωσε η πρόεδρος της Κομισιόν και η προαναγγελία μιας συνόδου κορυφής για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Ένωση φέρνουν το θέμα στην πρώτη γραμμή και αναμένεται να πυροδοτήσουν έντονη συζήτηση και αντιπαραθέσεις.