Οι τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου υποχώρησαν σήμερα στην Ευρώπη, αφού επανελήφθη χθες η ροή ρωσικού αερίου προς την Γερμανία, δημιουργώντας ελπίδες ότι η Μόσχα αρχίζει να εκπληρώνει την δέσμευση για την αύξηση της τροφοδοσίας και την άμβλυνση των ανησυχιών για ελλείψεις καθώς πλησιάζει ο χειμώνας.
Η Ρωσία άρχισε να διοχετεύει φυσικό αέριο προς την Γερμανία αργά χθες το βράδυ μέσω του αγωγού που εκκινεί από το Γιαμάλ (Yamal) της Σιβηρίας, μία ημέρα αφού η διακοπή των εξαγωγών εκτόξευσε τις τιμές στην Ευρώπη. Αργότερα, η ροή του φυσικού αερίου αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τα γερμανικά στοιχεία.
Σήμερα, η ρωσική Gazprom ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε το πρόγραμμα πλήρωσης των ευρωπαϊκών αποθεμάτων φυσικού αερίου, το εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο των οποίων συνέβαλε στην εκτόξευση των τιμών τους τελευταίους μήνες.
«Η Gazprom ενέκρινε και ξεκίνησε την εφαρμογή του σχεδίου διοχέτευσης φυσικού αερίου σε πέντε ευρωπαϊκούς σταθμούς υπόγειας αποθήκευσης», ανακοίνωσε ο ρωσικός κολοσσός στο Telegram, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει αν η διαδικασία έχει ξεκινήσει και σε ποιες χώρες βρίσκονται οι εγκαταστάσεις αυτές.
«Ο όγκος και οι διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου έχουν ορισθεί», αναφέρει η Gazprom.
Πτώση τιμών
Αν και οι τιμές χονδρικής στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την Βρετανία υποχώρησαν, αναλυτές θεωρούν ότι η περαιτέρω μείωση των τιμών εξαρτάται από το αν η Μόσχα θα λάβει περισσότερα μέτρα για να αμβλύνει τις ανησυχίες της Ευρώπης και από το πόσο ψυχρός θα είναι ο φετινός χειμώνας.
«Αρα, μέχρι την άρση των ανησυχιών, οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές», προβλέπει ο Τρέβορ Σικόρσκι αναλυτής της Energy Aspects.
Ο Ντιμίτρι Μαριτσένκο, διευθυντής του οίκου Fitch εκτιμά ότι η Gazprom θα πρέπει να διοχετεύει περί τα 170 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερησίως επί έναν μήνα – αύξηση κατά το ένα τρίτο σε σχέση με την σημερινή ροή – για να πληρωθούν τα ευρωπαϊκά αποθέματα.
«Για να υπάρξει μία τόσο σοβαρή αύξηση στην τροφοδοσία, η Gazprom θα πρέπει να δεσμεύσει επιπλέον χωρητικότητα διέλευσης μέσω της Ουκρανίας – οι αγωγοί Yamal-Europe και Nord Stream 1 δεν επαρκούν», εξηγεί ο Ντιμίτρι Μαριτσένκο.
Η Ευρώπη, η οποία εξαρτάται από την Ρωσία για το ένα τρίτο του φυσικού αερίου που χρησιμοποιεί, αντιμετωπίζει εδώ και μήνες εκτίναξη των τιμών, λόγω της αυξημένης ζήτησης εξαιτίας της οικονομικής ανάκαμψης που ακολουθεί την βελτίωση της επιδημιολογικής κατάστασης.
Ευθύνες
Ορισμένες χώρες επιρρίπτουν την ευθύνη για την κατάσταση κρίσης που έχει δημιουργηθεί εν μέρει στην Μόσχα.
Οι τιμές του φυσικού αερίου έπεσαν στα τέλη του Οκτωβρίου όταν ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν έδωσε εντολή στην Gazprom να αυξήσει τις παραδόσεις προς την Ευρωπαϊκή Ενωση μετά την πλήρωση των ρωσικών αποθεμάτων.
Ο επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ διευκρίνισε στην συνέχεια ότι ο όμιλος επρόκειτο να πληρώσει τα ρωσικά αποθέματα πριν από τις 8 Νοεμβρίου.
Στην Ευρώπη, τα αποθέματα του φυσικού αερίου βρίσκονται στο χαμηλότερό τους επίπεδο, λόγω του παρατεταμένου χειμώνα του 2020 και επειδή στην συνέχεια δεν αποκαταστάθηκαν. Σε αυτό προστίθεται η χαμηλότερη απόδοση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η αιολική, για μετεωρολογικούς λόγους.
Σύμφωνα με την Μόσχα, η Ευρωπαϊκή Ενωση είχε προτιμήσει τα τελευταία χρόνια τις αγορές spot φυσικού αερίου, που σημαίνουν διακύμανση των τιμών, αντί να υπογράφει μακροπρόθεσμα, πολυετή, συμβόλαια με την Gazprom.
Η Ρωσία διαβεβαιώνει ότι έχει την πρόθεση να στείλει μεγαλύτερες ποσότητες αερίου, αλλά επιθυμεί να επιστρέψει στην πρακτική των πολυετών συμφωνιών προμήθειας φυσικού αερίου.
Στην Δύση έχουν διατυπωθεί κατηγορίες κατά της Μόσχας ότι έθεσε σκοπίμως τις τιμές υπό πίεσιν για να εκβιάσει για την επιτάχυνση της έναρξης λειτουργίας του νέου αγωγού Nord Stream 2.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πανέτα (ΕΚΤ): Πλησιάζει η ώρα μείωσης των ευρωεπιτοκίων
Επιβραδύνεται ο ρυθμός του πληθωρισμού υποστηρίζει ο Ιταλός κεντρικός τραπεζίτης
Οι «πρωταθλητές» στις εξαγωγές σοκολάτας της Ευρώπης - Το κλειστό «club των 5»
Πέντε χώρες της ΕΕ κατέχουν το 75% των συνολικών εξαγωγών σοκολάτας και ράβδων σοκολάτας σε χώρες εκτός ΕΕ
Τι είπε το Νο3 της Κίνας για τις επενδύσεις στο «Νταβός της Ασίας»
Η Κίνα στοχεύει να αποτελέσει ισχυρή κινητήρια δύναμη για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας
Πόσο κόστισε στις πολυεθνικές η έξοδος από την Ρωσία - Τα αντίποινα στον Πούτιν
Περίπου 1.000 επιχειρήσεις έχουν αποχωρήσει από την Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και την πολεμική σύρραξη
Ποιος πρέπει να πληρώσει για την κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 για περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το κόστος της ανοικοδόμησής της θα μπορούσε να είναι δεκαπλάσιο της αρχικής της τιμής
Επιβίωση ή ευημερία - Οι επιλογές της Macy's
Ο Tony Spring, ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι μόλις τον περασμένο μήνα, παραμένει βέβαιος ότι το πολυκατάστημα εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό ρόλο στη ζωή των καταναλωτών - Αρκεί όμως κάτι τέτοιο για το μέλλον;
Στα 58,4 δισ. ο τζίρος της βιομηχανίας του σεξ - Οι περιζήτητες θέσεις εργασίας «λευκού κολλάρου»
Με τον σημερινό ρυθμό ανάπτυξής της η βιομηχανία «ψυχαγωγίας ενηλίκων» εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 96,2 δισ. δολάρια το 2032
Πως οι Σουηδοί κινδύνευσαν να χάσουν συντάξεις
Κακές επενδυτικές αποφάσεις, αποχωρήσεις στελεχών και κρατικές έρευνες απασχολούν την κοινή γνώμη
Πώς θα μετρήσει ένα δικαστήριο των ΗΠΑ το κόστος των εγκλημάτων του Sam Bankman-Fried;
O δικαστής θα κρίνει πόσο κόστισαν οι ενέργειές του στους επενδυτές και τους πελάτες του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX
Η Αμερική δεν έχει γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους και σιδηροδρόμους
Το δυστύχημα στη Βαλτιμόρη φέρνει στην επικαιρότητα τις απαρχαιωμένες υποδομές – Επιταχύνεται το πρόγραμμα επενδύσεων $1,2 τρισ. του Μπάιντεν