Εγκρίθηκε σήμερα Πέμπτη, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η απόφαση τα οδικά τέλη για τα φορτηγά να μεταβούν από τη χρέωση βάσει χρόνου στη χρέωση βάσει απόστασης, καθιστώντας αποτελεσματικότερη την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Το Κοινοβούλιο έδωσε το τελικό «πράσινο φως» σε συμφωνία με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την επικαιροποίηση των κανόνων που καθορίζουν τα τέλη που μπορούν να επιβάλλουν τα κράτη μέλη στα φορτηγά αλλά και στα λεωφορεία, τα ημιφορτηγά και τα επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Αυτό δεν θα υποχρεώσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν τέλη στα οχήματα που χρησιμοποιούν τους δρόμους τους. Ωστόσο, εάν επιλέξουν να το πράξουν, θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες της ΕΕ.
Διόδια αντί «βινιετών»
Στόχος των νέων κανόνων είναι η μετάβαση των οδικών τελών από ένα μοντέλο χρονοεξαρτώμενων χρεώσεων («βινιέτες»), σε ένα σύστημα με βάση την απόσταση ή τα χιλιόμετρα, ώστε να αντικατοπτρίζονται καλύτερα οι αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει».
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τα κράτη μέλη θα καταργήσουν σταδιακά τις βινιέτες για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία) σε ολόκληρο το κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ εντός οκτώ ετών από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, και θα αρχίσουν να εφαρμόζουν διόδια (τέλη βάσει απόστασης). Ωστόσο, τα κράτη μέλη θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να διατηρούν βινιέτες για συγκεκριμένα τμήματα αυτού του δικτύου, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι ένας νέος τρόπος χρέωσης θα ήταν δυσανάλογος προς τα αναμενόμενα έσοδα.
Οικολογικότερες χρεώσεις
Για να ενθαρρυνθεί η ευρύτερη χρήση πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να καθορίσουν διαφορετικά τέλη χρήσης του οδικού δικτύου με βάση τις εκπομπές CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις για τα ημιφορτηγά και τα μικρά λεωφορεία, από το 2026. Θα πρέπει επίσης να μειώσουν σημαντικά τα τέλη για τα οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών.
Ημιφορτηγά και αυτοκίνητα φόρτισης
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι βινιέτες θα ισχύουν για μικρότερες περιόδους (μία ημέρα, μία εβδομάδα ή 10 ημέρες) και θα έχουν ανώτατα όρια τιμών που μπορούν να επιβληθούν στα επιβατικά αυτοκίνητα, ώστε να διασφαλίζεται η δίκαιη μεταχείριση των περιστασιακών οδηγών από άλλες χώρες της ΕΕ. Οι χώρες της ΕΕ που επιθυμούν να χρεώσουν ελαφρύτερα οχήματα, όπως ημιφορτηγά, μικρά λεωφορεία και επιβατικά αυτοκίνητα, θα εξακολουθήσουν να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ συστημάτων διοδίων ή βινιετών.
Περισσότερη διαφάνεια
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τρία έτη μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα έσοδα αυτά. Το ΕΚ επιθυμεί τα έσοδα που προκύπτουν από τα τέλη αυτά να συμβάλλουν στη βιωσιμότητα των μεταφορών, των υποδομών και της κινητικότητας.
Δηλώσεις
Ο εισηγητής του ΕΚ Giuseppe Ferrandino (Σοσιαλιστές, Ιταλία) δήλωσε: «Η κατάργηση της βινιέτας για τα βαρέα οχήματα θα τυποποιήσει ένα σύστημα που επί του παρόντος είναι υπερβολικά κατακερματισμένο. Θα ενθαρρύνουμε τον κόσμο των μεταφορών να χρησιμοποιεί καθαρότερα οχήματα. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που πετύχαμε την καθιέρωση της μονοήμερης βινιέτας για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν, η οποία θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να καταβάλλουν εύλογο αντίτιμο για το ταξίδι τους. Αυτό αποτελεί επίσης θετική εξέλιξη για τον τουρισμό: διασφαλίζει ότι οι ταξιδιώτες δεν θα τιμωρούνται».
Επόμενα βήματα
Οι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των νέων κανόνων.
Latest News
Το σημερινό γεωπολιτικό τοπίο και οι βασικοί τομείς ανησυχίας για παγκόσμια σύγκρουση
Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μια παγκόσμια σύγκρουση; Ποιες περιοχές αναμένεται να βρεθούν στο μάτι των ανταγωνισμών;
Aπασχόληση: Στην ΕΕ αυξάνεται, στην Ελλάδα μειώνεται – Έκθεση Εurostat
Η απασχόληση στην ΕΕ αυξήθηκε το γ' τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το β' τρίμηνο - Aντίθετα, στην Ελλάδα μειώθηκε.
Νότια Κορέα: Τι σηματοδοτεί η καθαίρεση του προέδρου Γιουν
Η προσοχή στη Νότια Κορέα στρέφεται τώρα στο συνταγματικό δικαστήριο, το οποίο πρέπει να αποφασίσει αν θα απομακρύνει τον Γιουν
Πήλιο: Αναστέλλονται τα δρομολόγια του «Μουτζούρη» μετά τον εκτροχιασμό
Η Hellenic Train σε ανακοίνωση αναφέρει πως το τρένο στο Πήλιο ενώ κινείτο με την προβλεπόμενη ταχύτητα, τροχός του πρώτου βαγονιού παρέκκλινε εκτός των ραγών
Συρία: «Αμεση επαφή» Μπλίνκεν με την ισλαμιστική HTS
«Ηρθαμε σε επαφή με την HTS και άλλες πλευρές», δήλωσε ο Μπλίνκεν σε δημοσιογράφους μετά τις συζητήσεις για τη Συρία
Πιερρακάκης: Τον Σεπτέμβριο 2025 τα πρώτα μη κρατικά πανεπιστήμια
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα στην χώρα μας,
Γεωργία: Ο ακροδεξιός Μιχαήλ Καβελασβίλι διορίστηκε στην προεδρία της χώρας
Ο Μιχαήλ Καβελασβίλι, σήμερα 53 ετών, είναι πρώην βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος και ήταν ο μοναδικός υποψήφιος για τη θέση
ΕΣΗΕΑ: Ιδρύθηκε σαν σήμερα στις 14 Δεκεμβρίου 1914
Το 1947 θα πάρει τη σημερινή ονομασία της
Τουρκία: «Αποτρέψαμε αιματοχυσία στη Συρία»
Ο Χακάν Φιντάν δηλώνει ότι έπεισε Μόσχα και Τεχεράνη να μην παρέμβουν υπέρ του Άσαντ, για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Το μέλλον της Συρίας επί τάπητος σε συνάντηση στην Ιορδανία.
Γερμανία: Εκτός κυβέρνησης και στη Θουριγγία η AfD
Συνεννοήσεις και «αλχημείες» των άλλων κομμάτων απέτρεψαν την είσοδο του ακροδεξιού κόμματος AfD στην κυβέρνηση της Θουριγγίας. Θα έχει όμως διάρκεια η νέα κυβέρνηση;