Κατατέθηκε η τροπολογία για την επιβολή πλαφόν σε κλιματιστικά και ψυγεία, ως μία προσπάθεια για τον έλεγχο πιθανών φαινομένων αισχροκέρδειας για το χρονικό διάστημα ισχύος του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή».
Πρόκειται ουσιαστικά για την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της διάταξης που ισχύει ήδη για μία σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες (όπως καύσιμα και είδη πρώτης ανάγκης) και στα οποία προβλέπεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σημείωσε ότι με την ανακοίνωση του προγράμματος για την αντικατάσταση παλιών συσκευών, παρατηρήθηκε πολύ μεγάλη αύξηση στην τιμή των κλιματιστικών σε πολλά καταστήματα, χαρακτηρίζοντάς την ως «απαράδεκτη».
Διαβάστε επίσης: Επιδότηση συσκευών: 26 Ερωτήσεις – Απαντήσεις για το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή»
Συγκεκριμένα, για το χρονικό διάστημα από την έναρξη έως την ολοκλήρωση του προγράμματος «Αλλάζω Συσκευή», απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που:
α) πωλείται από προμηθευτή που έχει συμπεριληφθεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Προμηθευτών και από έμπορο λιανικής, που συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή» και
β) έχει ενταχθεί στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού της ως άνω απόφασης, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης.12.2021.
Στους παραβαίνοντες τη διάταξη προβλέπεται επιβολή προστίμου πρόστιμο από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Επιδότηση ηλεκτρικών συσκευών: Στην… πρίζα οι αλυσίδες – Οι κινήσεις για την ενίσχυση του τζίρου
910.000 αιτήσεις
Στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», έχουν κατατεθεί πάνω από 910.000 αιτήσεις για ένταξη.
Η επιδότηση είναι της τάξης του 30% – 50% (135 – 710 ευρώ), για κλιματιστικά, ψυγεία, καταψύκτες και η αγορά νέας συσκευής να γίνει έως 16/9 και η απόσυρση παλιάς συσκευής έως 30/9.
Πάγωσε η αγορά
Εν αναμονή του κουπονιού της επιδότησης, τους πρώτους τέσσερις μήνες εφέτος η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κινήθηκε με αρνητικό πρόσημο, παρουσιάζοντας μείωση 6,27% σε αξία, ενώ διψήφια ήταν η πτώση στον όγκο πωλήσεων, που υποχώρησε κατά 13,12%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της GfK TEMAX.
Μάλιστα, τον Μάιο, τον Ιούνιο και μέχρι σήμερα, η αγορά παρουσίασε περαιτέρω επιβράδυνση.
Αναφορικά με τις αυξήσεις που έχουν περάσει στη λιανική ήδη από τον Μάρτιο – Απρίλιο, αυτές ανέρχονται σε ποσοστό περίπου 25% στα κλιματιστικά, με την τιμή μα συμπεριλαμβάνει πλέον τη δωρεάν τοποθέτηση με μέσο κόστος 100 ευρώ, αλλά και δωροεπιταγή ανακύκλωσης που αναλόγως το μοντέλο και το κόστος της κάθε συσκευής, κυμαίνεται από 50 έως και 100 ευρώ.
Για τα ψυγεία και τους καταψύκτες, στα προϊόντα της νεότερης και τεχνολογικά προηγμένης, κλάσης «Ε» η μεσοσταθμική αύξηση είναι της τάξης του 5%-7%.
Η αύξηση του κόστους παραγωγής σε εργοστάσια του εξωτερικού, ειδικά στην Ασία, η αύξηση των ναύλων στις εμπορευματικές μεταφορές (ένα κοντέινερ από την Κίνα με μέση τιμή 2.500 ευρώ πέρυσι, σήμερα κοστίζει περί τις 14.000 ευρώ) και η διακύμανση της ισοτιμίας δολαρίου – ευρώ ήταν οι λόγοι των ανατιμήσεων σύμφωνα με πηγές της αγοράς. Με τον ανταγωνισμό να είναι ήδη ισχυρός μεταξύ των εμπόρων χονδρικής αλλά και λιανικής, νέες αυξήσεις τιμών δεν προβλέπονται, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Δημοσιοποίηση επωνυμίας επιχειρήσεων που αισχροκερδούν μέχρι τέλος 2022
Την ίδια ώρα παρατείνεται έως 31 Δεκεμβρίου 2022 το μέτρο που προβλέπει να κρεμιούνται στα… μανταλάκια οι επιχειρήσεις στις οποίες επιβάλλεται πρόστιμο για αισχροκέρδεια.
Υπενθυμίζεται ότι οι επωνυμίες των επιχειρήσεων δημοσιοποιούνται σε περίπτωση που τους επιβάλλεται πρόστιμο άνω των 50.000 ευρώ, καθώς και στις περιπτώσεις που επιβάλλεται πρόστιμο για δεύτερη φορά, ανεξαρτήτως ποσού.
Η νέα τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/262 του Συμβουλίου της 19ης Δεκεμβρίου 2019 για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης (αναδιατύπωση), άσκηση της τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου και λοιπές τελωνειακές και φορολογικές ρυθμίσεις».
Τι περιλαμβάνει
Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας, προτείνονται τα ακόλουθα:
1.Παρατείνεται μέχρι την 31η.12.2022 (έληξε 30.6.2022) η εφαρμογή του άρθρου 119 του ν.4926/2022 περί δημοσιοποίησης της εμπορικής επωνυμίας επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης.
2.Απαγορεύεται, για το χρονικό διάστημα ισχύος του προγράμματος «Αλλάζω Συσκευή», η αποκόμιση κέρδους από την πώληση των οριζόμενων προϊόντων.
Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Η αξιολογούμενη ρύθμιση αφορά στο θέμα της χρονικής επέκτασης της εφαρμογής του άρθρου 119 του ν. 4926/2022 (Α’ 82), περί δημοσιοποίησης της εμπορικής επωνυμίας επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης, κατ’ αντιστοιχία με το χρονικό διάστημα της εφαρμογής του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124).
Άρθρο 2: Η αξιολογούμενη ρύθμιση αφορά στο θέμα της επέκτασης του πεδίου εφαρμογής του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), προκειμένου να συμπεριλαμβάνονται σε αυτό τα προϊόντα των οποίων η αγορά επιδοτείται από το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή», που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/61929/864/17-06-2022 (Β’ 3099) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Η εφαρμογή του άρθρου 119 του ν. 4926/2022 (Α’ 82) θα πρέπει να συμβαδίζει χρονικά με την εφαρμογή του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), προκειμένου να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα της διάταξης ως προς τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων.
Άρθρο 2: Η επιδότηση της αγοράς προϊόντων από το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή», που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/61929/864/17.6.2022 (Β’ 3099) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μπορεί να οδηγήσει σε πρόκληση αύξησης των τιμών των συγκεκριμένων προϊόντων, λόγω της αύξησης της ζήτησης, καθώς και της προσπάθειας ορισμένων επιχειρήσεων να καρπωθούν τμήμα της επιδότησης αυτής μέσω της τεχνητής διόγκωσης των τελικών τιμών αγοράς. Το γεγονός αυτό θα δημιουργούσε αντικίνητρο αγοράς για τους καταναλωτές και, κατά συνέπεια, την απομείωση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος επιδότησης.
Προτεινόμενες διατάξεις
Άρθρο 1
Δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 119 του ν. 4926/2022
Η παρ. 4 του άρθρου 119 του ν. 4926/2022 (Α’ 82) τροποποιείται ως προς τον χρόνο εφαρμογής του άρθρου και το άρθρο 119 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 119
Δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης
1. Για την αντιμετώπιση της επιτακτικής ανάγκης προστασίας της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή σε περιόδους κρίσης, επιτρέπεται η δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας των επιχειρήσεων που παραβιάζουν την παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), περί εκτάκτων μέτρων περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Η δημοσίευση της εμπορικής επωνυμίας μιας επιχείρησης λαμβάνει χώρα αν:
α) έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο ύψους μεγαλύτερου από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ή,
β) έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο για δεύτερη φορά, ανεξαρτήτως ύψους για παραβίαση του άρθρου 58 του ν. 4818/2021.
2. Για τους σκοπούς του παρόντος ως «εμπορική επωνυμία» μιας επιχείρησης νοείται το όνομα, ή η εμπορική ή εταιρική επωνυμία, ή ο διακριτικός τίτλος αυτής, ή άλλο ιδιαίτερο διακριτικό γνώρισμα ή σημείο, με το οποίο η επιχείρηση, κατά τρόπον ευδιάκριτο, καθίσταται γνωστή και το οποίο χρησιμοποιεί στην εμπορική της δραστηριότητα, τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα της, κατά τον χρόνο παραβίασης του άρθρου 58 του ν. 4818/2021.
3. Οι εμπορικές επωνυμίες των επιχειρήσεων της παρ. 1 μπορούν να δημοσιοποιούνται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο. Η προθεσμία υποβολής και η υποβολή αντιρρήσεων δεν αναστέλλουν την εκτέλεση του μέτρου της δημοσιοποίησης της εμπορικής επωνυμίας της επιχείρησης.
4. Το παρόν εφαρμόζεται έως τις 31.12.2022.»
Άρθρο 2
Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας κατά την πώληση προϊόντων των οποίων η αγορά επιδοτείται από το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή» – Τροποποίηση άρθρου 58 του ν. 4818/2021
Στο άρθρο 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), α) τροποποιείται ο τίτλος, β) προστίθεται παρ. ΙΑ, γ) τροποποιούνται οι παρ. 2 και 4 με την προσθήκη της αναφοράς στην παρ.ΙΑ και το άρθρο 58 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 58
Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας
1. Για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του παρόντος και έως την 31η.12.2022, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιοσδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιοσδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου και φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1ης.9.2021.
ΙΑ. Για το χρονικό διάστημα από την έναρξη έως την ολοκλήρωση του προγράμματος «Αλλάζω Συσκευή», που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/61929/864/17.6.2022 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3099), απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που:
α) πωλείται από προμηθευτή που έχει συμπεριληφθεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Προμηθευτών και από έμπορο λιανικής, που συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή» και
β) έχει ενταχθεί στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού της ως άνω απόφασης, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης.12.2021.
2. Αρμόδιες αρχές για τη λήψη καταγγελιών και τη διαπίστωση παράβασης των παρ. 1 και ΙΑ, ορίζονται:
α) η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
β) η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και
γ) οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου των Περιφερειών.
3. Οι αρχές της παρ. 2 μπορούν να:
α) αποκτούν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία, δεδομένο και έγγραφο από οιαδήποτε πηγή που διευκολύνει τον έλεγχο οιασδήποτε πιθανολογούμενης παράβασης,
β) διενεργούν έλεγχο, ο οποίος συμπεριλαμβάνει την πρόσβαση σε κάθε χώρο ή μέσο μεταφοράς, που χρησιμοποιεί ο προμηθευτής, τον οποίον αφορά ο έλεγχος, ή να παραγγέλλουν ελέγχους που διενεργούνται από άλλες δημόσιες αρχές, προκειμένου να λαμβάνονται, να εξετάζονται και να κατάσχονται στοιχεία, δεδομένα ή έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ελέγχου, ανεξαρτήτως του μέσου αποθήκευσής τους,
γ) διατηρούν στην κατοχή τους τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου για όσο χρόνο και στον βαθμό που απαιτείται για την ομαλή διεκπεραίωση του ελέγχου,
δ) αναζητούν την παροχή πληροφοριών όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά από κάθε εκπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού του προμηθευτή που ελέγχεται, ο οποίος έχει την υποχρέωση να παρέχει πληροφορίες και εξηγήσεις όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά, τα δεδομένα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου.
4. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος οποιοσδήποτε παραβαίνει τις απαγορεύσεις των παρ. 1 και ΙΑ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά ή διαζευκτικά, κυρώσεις ως εξής:
α) σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,
β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.
5. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος του ελεγχόμενου προσώπου πρόστιμο έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εάν αυτό αποκρύψει, παραποιήσει ή δεν προσκομίσει τα στοιχεία που ζητούνται από τις αρμόδιες αρχές ή παρεμποδίσει με οποιοδήποτε τρόπο την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της παρ. 3.
6. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να καθορίζονται η διαδικασία του ελέγχου και της επιβολής των κυρώσεων των παρ. 4 και 5, η κλιμάκωση των προστίμων και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος.
7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δίδεται η δυνατότητα καθορισμού ανώτατης τιμής πώλησης στους καταναλωτές για τα αγαθά και τις υπηρεσίες της παρ. 1.»
Latest News
Η συγχώνευση έφερε οργανική κερδοφορία 27,3 εκατ. ευρώ για την Attica Bank
Στόχος για την Attica Bank η πλήρης εξυγίανση εντός του 2024 και η λειτουργική συγχώνευση μέσα στο 2025
Startups στην Ελλάδα: Οι επενδυτικές ευκαιρίες, οι εξαγορές και οι προοπτικές για το 2025
Το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital και την υποστήριξη της EATE παρουσίασε για όγδοη συνεχόμενη χρονιά το report Startups in Greece
Νέες προοπτικές για την Υδρόγειο Ασφαλιστική με την ένταξή της στον Όμιλο Reale
Το Ετήσιο Συνέδριο Συνεργατών της πραγματοποίησε η Υδρόγειος Ασφαλιστική με βραβεύσεις των κορυφαίων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της
Business Banking Εθνικής Τράπεζας: Στο επίκεντρο η ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας
Το Business Banking της Εθνικής Τράπεζας αποτελεί ένα ολοκληρωμένο μοντέλο εξυπηρέτησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Η νέα εταιρική ταυτότητα της ΕΧΑΕ
Η ανανεωμένη εταιρική εικόνα αντλεί έμπνευση από τη μακρόχρονη ιστορία του Χρηματιστηρίου
Στην ΙΟΝ πέρασε και με την... βούλα η Λάβδας - Το μήνυμα Κωτσιοπούλου
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική τόσο της ΙΟΝ όσο και της Λάβδας
Ο Βασίλης Σπίνος αναλαμβάνει νέος General Manager στην Wolt
Ο Βασίλης Σπίνος ξεκίνησε την καριέρα του στη Wolt τον Νοέμβριο του 2018
Έφθασαν τα 300 καταστήματα franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος
H επέκταση του δικτύου franchise αποτελεί βασικό πυλώνα του στρατηγικού πλάνου της ΑΒ Βασιλόπουλος
Ασφυξία στις επιχειρήσεις από τις υψηλές προμήθειες - Η ανάλυση ΕΣΕΕ [γραφήματα]
H κατανομή της χρηματοδότησης σε μια οικονομία είναι εξαιρετικά κρίσιμη καθώς μπορεί, σε αρκετές περιπτώσεις, να αλλάξει δραματικά τον ανταγωνισμό, επισημαίνεται σε ανάλυση της ΕΣΕΕ
Στις top 3 επιλογές της Citi η Metlen για το 2025 – Βλέπει άνοδο 40%
Σύμφωνα με τη Citi, η δραστηριότητα της Metlen στον τομέα της ενέργειας βρίσκεται σε σταθερές βάσεις