Τα αδήλωτα επικίνδυνα φορτία που κρύβουν τα containers και οι μπαταρίες λιθίου αποτελούν, σύμφωνα με τους ασφαλιστές, τις νέες πηγές μεγάλων πυρκαγιών στα πλοία που εκτός του ότι βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή των ναυτικών πολλές φορές έχουν σαν αποτέλεσμα την ολική απώλεια του πλοίου.

Είναι πολύ γνωστές δύο περιπτώσεις πλοίων που χάθηκαν λόγω πυρκαγιάς. Πρόκειται για το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «X-Press Pearl» που βυθίστηκε τον Μάιο του 2021 έξω από τη Σρι Λάνκα ύστερα από πυρκαγιά που ξέσπασε σε κάποιο container, για να ακολουθήσει η πιο γνωστή περίπτωση του πλοίου μεταφοράς οχημάτων «Felicity Ace» που πήρε φωτιά τον Φεβρουάριο του 2022 στον Ατλαντικό ενώ μετέφερε 4.000 καινούργια αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και πολλά πολυτελή και ηλεκτρικά.

Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν αναφερθεί πάνω από 70 πυρκαγιές μόνο σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτές οι πυρκαγιές ξεκινούν συχνά σε ένα κοντέινερ και στη συνέχεια εξαπλώνονται. Σύμφωνα με τους ασφαλιστές είναι κυρίως αποτέλεσμα εσφαλμένης ή και μη δήλωσης του επικίνδυνου φορτίου που μπορεί να φέρει το container, όπως χημικά και μπαταρίες. Υπολογίζεται ότι περίπου το 10% όλων των εμπορευματοκιβωτίων που φορτώνονται στα πλοία δηλώνεται ότι περιέχουν επικίνδυνο φορτίο. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι περίπου ένα άλλο 5% των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται αποτελείται από μη δηλωμένα επικίνδυνα εμπορεύματα, είτε λόγω διοικητικού λάθους είτε λόγω εσφαλμένης δήλωσης. Αυτό το ποσοστό ισοδυναμεί με 1.000 teu ή και περισσότερο αδήλωτο επικίνδυνο φορτίο σε ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 24.000 teu.

Σύμφωνα με τον Captain Anastasios Leonburg, Senior Marine Risk Consultant της εταιρείας συμβούλων Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), οι ρυθμιστικές αρχές και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να αναλάβουν επείγουσα δράση εάν επιθυμούν να λυθεί το πρόβλημα των πυρκαγιών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το κλειδί είναι να αντιμετωπιστεί η εσφαλμένη δήλωση.

Τα πρόστιμα

Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες επιβάλλουν πλέον πρόστιμα σε πελάτες που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις για δήλωση, αλλά όχι σε όλους. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) θα μπορούσε συμβάλει στην επίλυση αυτού του προβλήματος, πρόσθεσε ο αναλυτής. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό και δύσκολα διαχειρίσιμο όσο τα μεγέθη των πλοίων μεγαλώνουν. Οσο περισσότερα containers βρίσκονται στο πλοίο τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα τουλάχιστον ένα να αναφλεγεί και να προκαλέσει πυρκαγιά και τόσο πιο δύσκολο είναι να περιοριστεί και να σβηστεί.

Η μείωση του κινδύνου πυρκαγιάς σε μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απαιτεί συνδυασμό τόσο νομοθετικών ρυθμίσεων όσο και λήψης μέτρων από την πλευρά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων που ενισχύουν τη δυνατότητα ανίχνευσης της πυρκαγιάς. Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να υπάρξει επείγουσα αναθεώρηση των προστατευτικών μέτρων και του εξοπλισμού πυρανίχνευσης και καταπολέμησης της φωτιάς, επισημαίνει η AGCS. Οι πυρκαγιές έχουν γίνει επίσης ένας σταθερός παράγοντας απώλειας για τις εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων. Μεταξύ άλλων αιτιών, οι φωτιές εκτιμάται ότι μπορούν να ξεκινήσουν στα αμπάρια από δυσλειτουργίες ή βραχυκυκλώματα οχημάτων.

Σχεδιασμός

Η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) φέρνει μια άλλη πρόκληση, καθώς η ταχεία ανάπτυξή τους σημαίνει ότι πολύ περισσότερα εκατομμύρια από αυτά θα χρειαστεί να μεταφερθούν διά θαλάσσης στο μέλλον. Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν μια σημαντική διαφορά στο προφίλ κινδύνου για τους ναυλωτές σε σύγκριση με τα παραδοσιακά οχήματα και μπορεί να απαιτούν αλλαγές στον σχεδιασμό του πλοίου, στις δυνατότητες ανίχνευσης και καταπολέμησης πυρκαγιάς και στις διαδικασίες φόρτωσης φορτίου, σημειώνουν οι ασφαλιστές.

Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου EV θα μπορούσαν ενδεχομένως να αναφλεγούν ενώ είναι επιρρεπείς σε μετατόπιση φορτίου σε θαλασσοταραχή εάν δεν ασφαλιστούν επαρκώς και μπορούν επίσης να πάρουν φωτιά κατά τη διάρκεια της φόρτισης στο πλοίο.

Λιμάνι-καταφύγιο

Τέλος, μια ιδιαίτερη πτυχή στη αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών είναι η εύρεση ενός λιμανιού-καταφυγίου στην περίπτωση που έχει πάρει φωτιά πλοίο και κινδυνεύει με βύθιση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εμπειρία του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «X-Press Pearl», το οποίο τελικά βυθίστηκε μετά την άρνηση δύο λιμανιών να προσφέρουν «καταφύγιο».

Αυτό το περιστατικό ήταν το τελευταίο σε έναν αυξανόμενο κατάλογο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δυσκολεύτηκαν να βρουν λιμάνι καταφυγής  έπειτα από πυρκαγιές ή προβλήματα με φορτίο.

Πηγή: Εντυπη Εκδοση Τα Νέα

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά