Ένας άνδρας με γένια, κρατώντας μια κούπα με σούπα κι ένα μήλο, κατευθύνεται προς την έξοδο αλλά γυρίζει τελικά πίσω. «Θα έπρεπε να μείνεις εδώ για πάντα» λέει ήρεμα στον Ντένις Μέσεγκ, ο οποίος στέκεται πίσω από μία μεγάλη κατσαρόλα με ζεστή σούπα. Ο Ντένις Μέσεγκ χαμογελάει. «Δυστυχώς μάλλον δεν είναι εφικτό» απαντά. Η ιδιοκτήτρια της γκαλερί, στους χώρους της οποίας ο Μέσεγκ φιλοξενείται προς το παρόν, θέλει κάποια στιγμή να ξαναβγάλει κέρδος.
«Η γκαλερί γίνεται συσσίτιο- Σούπα αντί σαμπάνιας». Αυτός είναι ο τίτλος του καλλιτεχνικού πρόζεκτ του 43χρονου εικαστικού, διοργανωτή δράσεων και γλύπτη Ντένις Μέσεγκ. Κάθε βράδυ, από τις πέντε ως τις οχτώ, μοιράζει βιολογική σούπα σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη στην Update Gallery στην Παλιά Πόλη της Βόννης. Η εποχή είναι ιδανική γι’ αυτό. Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος έχουν μέρες σύντομες και νύχτες με τσουχτερό κρύο.
Η ιδιοκτήτρια της γκαλερί αντέδρασε αρχικά έκπληκτη, όταν ο Μέσεγκ της είπε ότι δεν ήθελε να τοποθετήσει πίνακες ή γλυπτά στους χώρους της. Όμως και σε εκείνη άρεσε η ιδέα. Από την άλλη πλευρά, ένας κάτοικος της περιοχής έφτασε μέχρι την επιθεώρηση εργασίας και το γραφείο δημόσιας τάξης. Άλλοι πάλι συνεισέφεραν με ενθουσιασμό φρούτα ή χρηματικές δωρεές. Συνολικά, η υποδοχή ήταν πολύ θετική, αναφέρει ο Μέσεγκ.
«Οι πλούσιοι έξω, οι φτωχοί μέσα»
Οι επισκέπτες της γκαλερί είναι συνήθως υψηλόμισθοι που επενδύουν στην τέχνη και συχνά προσκαλούνται σε αριστοκρατικά εγκαίνια. «Αυτό ήθελα να αλλάξω» λέει ο Μέσεγκ. «Οι πλούσιοι και η σαμπάνια έξω, οι φτωχοί και η σούπα μέσα». Ο ίδιος νοικιάζει την γκαλερί σε τιμή κόστους. «Είναι εντελώς αυτοχρηματοδοτούμενο το πρότζεκτ» λέει. «Το βλέπω ως επένδυση στην καλλιτεχνική μου εκπαίδευση. Και θέλω να δώσω κάτι στο σύμπαν». Ο Μέσεγκ έφυγε νωρίς από το σπίτι του όταν ήταν νέος και στη συνέχεια έζησε και ο ίδιος στους δρόμους για ένα διάστημα. Γι’ αυτό και η δράση αυτή να κάνει και με τη δική του βιογραφία.
Έξω πέφτει χιονόνερο. «Το διαδίδω όσο μπορώ περισσότερο, όλοι βρίσκουν συναρπαστική την ιδέα» αναφέρει μια γυναίκα ενώ τρώει σούπα. Στην αρχή, μόνο λίγοι βρήκαν τον δρόμο προς τη μικρή γκαλερί, αλλά την πέμπτη ημέρα η κίνηση ξαφνικά αυξήθηκε. «Δώσαμε 20 λίτρα σούπας μέχρι το βράδυ», λέει ο Μέσεγκ. Ορισμένοι από τους επισκέπτες έχουν προβλήματα με το αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Ανάμεσά τους υπάρχουν πρόσφυγες που μιλούν ελάχιστα ή καθόλου γερμανικά, άστεγοι, αλλά και «κανονικοί» εργαζόμενοι που ζουν κοντά.
Τέχνη και κοινωνική προσφορά
Μια μεσήλικη γυναίκα μας είπε ότι η ίδια και ο σύντροφός της δεν μπορούσαν πλέον να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας: «Ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, νερό, φαγητό – όλα έχουν γίνει τόσο ακριβά που μας κάνουν να καταφεύγουμε σε προσφορές όπως αυτή». Κάποιοι λένε στην αρχή ότι ήρθαν μόνο από περιέργεια – αλλά στη συνέχεια με ευγνωμοσύνη τρώνε τη σούπα.
Το ότι εν τέλει πρόκειται για μια καλλιτεχνική δράση, είναι κάτι που φαίνεται να ενδιαφέρει τους επισκέπτες λίγο. «Σε έναν χώρο όπου οι άνθρωποι συνήθως αγοράζουν ακριβούς πίνακες ζωγραφικής, γίνεται τώρα ένα συσσίτιο. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στον κόσμο: κάποιοι άνθρωποι πίνουν σαμπάνια, άλλοι δεν έχουν χρήματα ούτε για να αγοράσουν σούπα».
Το ερώτημα που τίθεται: Επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται άνθρωποι που βρίσκονται σε ανάγκη για μια καλλιτεχνική δράση; Ένας από τους επισκέπτες, ο Όλαφ σηκώνει τους ώμους. «Μου λείπουν πολύ τα χρήματα, οπότε αυτή είναι μια σπουδαία δράση. Χαίρομαι που μπορώ να γίνω διαθέσιμος ως αντικείμενο τέχνης».
Deutsche Welle
Κρίστοφ Ντρίσεν, dpa
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Latest News
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...
«Μόδα και Ολυμπιακοί Αγώνες Αθήνα 2004 – Παρίσι 2024»
Την έκθεση χαιρέτησε η Όλγα Κεφαλογιάννη
Ο Benny Hill ήταν πολυεκατομμυριούχος αλλά κολλούσε τις σόλες των χαλασμένων παπουτσιών του
Σύμφωνα με ένα βιβλίο του 2019, ο πολυεκατομμυριούχος, Άγγλος κωμικός ήταν γεμάτος ανασφάλειες για την αυτοεκτίμησή του και είχε έναν νοσηρό φόβο να ξοδεύει χρήματα
Το 2024 αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα
Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού.
Τεράστιο δάνειο για αγορά μουσικών δικαιωμάτων συγκέντρωσε η CEG
Η χρηματοδότηση μέσω δανείων θα βοηθήσει την Cutting Edge Group να επενδύσει στη δημιουργία και την αγορά μουσικών δικαιωμάτων για ταινίες, τηλεόραση, θεατρικές παραγωγές και παιχνίδια
Τα μυστικά του εμπορίου τέχνης έρχονται στο φως
Η ενασχόληση με την τέχνη απαιτεί συχνές επαφές — και ικανότητα ανάληψης κινδύνων.
Ποιες εταιρείες «σφάζονται» στη ποδιά της Τέιλορ Σουίφτ
Η μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία του κόσμου είχε αφαιρέσει τα τραγούδια της από τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης
1938-2024: Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης
Γεννημένος τον Απρίλιο του 1938 άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 86 ετών. Πρωταγωνίστησε σε θέατρο, κινηματογράφο και τηλεόραση. Μεγάλη η παρακαταθήκη που αφήνει.