Μια νέα αγορά δημιουργείται μετά την επιβολή κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ευρωπαϊκή Ενωση και τις χώρες της G7, με πολλές εταιρείες να «σπάνε» το εμπάργκο, στοχεύοντας στην Ινδία και μια αγορά 1 δισ. δολαρίων τον μήνα.
Όπως μεταδίδει το Bloomberg, πλέον δημιουργούνται περιουσίες παραδίδοντας ρωσικό αργό πετρέλαιο στην Ινδία. Oι εκτιμήσεις του Platts (μονάδα της S&P Global) για τις τιμές δείχνουν μια διαφορά άνω των 20 δολαρίων μεταξύ ενός βαρελιού αργού πετρελαίου Urals της Ρωσίας που διακινείται στην περιοχή της Βαλτικής και του ίδιου πετρελαίου που παραδίδεται στη δυτική ακτή της Ινδίας. Μιλώντας για ροές 1,5 εκατ. βαρελίων την ημέρα, το συνολικό ποσό φτάνει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια ανά μήνα.
Πώς η Ινδία μετατρέπει το ρωσικό πετρέλαιο σε καύσιμο της Δύσης
Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού αργού τον Δεκέμβριο, θέτοντας τη χώρα στο έλεος δύο μεγάλων αγοραστών: της Κίνας και της Ινδίας. Στο πλαίσιο αυτό, πολυάριθμες νέες εμπορικές εταιρείες με δεσμούς με τη Μόσχα εμφανίστηκαν από το πουθενά —ιδιαίτερα στο Ντουμπάι— πριν από την επιβολή του μέτρου.
Όπως επισημαίνεται, τα φορτία Urals στη Βαλτική διαπραγματεύονται περίπου 40 δολάρια το βαρέλι κάτω από το Dated Brent, ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τις φυσικές συναλλαγές πετρελαίου, ενώ τα φορτία που παραδίδονται στη δυτική ακτή της Ινδίας έχουν μειωθεί κατά 20 δολάρια το βαρέλι κατά μέσο όρο από τα μέσα Ιανουαρίου.
Μέρος της διαφοράς αναμένεται να δοθεί για την πληρωμή των δεξαμενόπλοιων που πραγματοποιούν το δίμηνο ταξίδι μετ’ επιστροφής, ενώ το Bloomberg τονίζει πως θεωρητικά, πως το κενό μεταξύ των τιμών συνεπάγεται μεγάλα κέρδη συναλλαγών.
Επιπρόσθετα, είναι ήδη γνωστό ότι το ρωσικό αργό περνάει από επεξεργασία στην Ινδία και επιστρέφει στη Δύση χωρίς να θεωρείται ρωσικό προϊόν και το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών μεγαλώνει.
Το ρωσικό πετρέλαιο που γίνεται ινδικό diesel
Σημειώνεται πως η Ινδία διαδραματίζει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, αγοράζοντας όλο και περισσότερο φθηνό ρωσικό πετρέλαιο και διυλίζοντάς το σε καύσιμο για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Το Νέο Δελχί αντιμετώπισε ελάχιστα πλήγματα, επειδή -όπως επισημαίνεται- εκπληρώνει τον στόχο της Δύσης να περιορίσει τα ενεργειακά έσοδα της Μόσχας, αποτρέποντας ταυτόχρονα ένα σοκ στον εφοδιασμό πετρελαίου. Και καθώς η Ευρώπη συνεχίζει να επιβάλλει κυρώσεις, η Ινδία αναμένεται να μετατραπεί σε βασικό «παίκτη» σε έναν παγκόσμιο χάρτη πετρελαίου που έχει ξανασχεδιαστεί μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
«Οι αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ έχουν δύο βασικούς στόχους: να διατηρήσουν την αγορά καλά εφοδιασμένη και να στερήσουν τη Ρωσία από έσοδα», δήλωσε ο Μπεν Κέιχιλ, ανώτερος συνεργάτης του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών στην Ουάσιγκτον. «Γνωρίζουν ότι τα ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια μπορούν να βγουν κερδισμένα αγοράζοντας ρωσικό αργό πετρέλαιο με έκπτωση και εξάγοντας προϊόντα σε τιμές αγοράς. Είναι οκ με αυτό».
Η Ινδία έστελνε περίπου 89.000 βαρέλια βενζίνης και ντίζελ την ημέρα στη Νέα Υόρκη τον περασμένο μήνα, η μεγαλύτερη ποσότητα εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία πληροφοριών Kpler. Οι ημερήσιες ροές ντίζελ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στην Ευρώπη ήταν 172.000 βαρέλια τον Ιανουάριο, οι περισσότερες από τον Οκτώβριο του 2021.
Η σημασία του ασιατικού έθνους αναμένεται να διευρυνθεί μετά την έναρξη ισχύος των νέων κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου την από σήμερα. Η απαγόρευση θα αφαιρέσει έναν τεράστιο όγκο ντίζελ από την αγορά και θα δει περισσότερους καταναλωτές, ειδικά στην Ευρώπη, να ψάχνουν στην Ασία για να καλύψουν το κενό προσφοράς.
Αυτό θα κάνει το φθηνό ρωσικό πετρέλαιο ακόμη πιο ελκυστικό για την Ινδία, η οποία βασίζεται στις εισαγωγές για να καλύψει περίπου το 85% των αναγκών της σε αργό. Τα διυλιστήρια της χώρας, που είναι υπεύθυνα για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, αύξησαν τις εξαγωγές πέρυσι προκειμένου να επωφεληθούν από τις υψηλότερες διεθνείς τιμές.
Latest News
Δυναμικό come back του LNG στην Ελλάδα - Αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου [γραφήματα]
Συνολικά στο ενδεκάμηνο το αέριο αυξήθηκε κατά 28.3%, ενώ το ρωσικό αέριο παρέμεινε πρώτο με μερίδιο 52,1%
Εξαγωγική δύναμη η Ελλάδα το 2024 στην ηλεκτρική ενέργεια
Αυξημένες κατά 76% οι εξαγωγές ρεύματος το 2024, συγκριτικά με το 2023 - Έκθεση του ΙΕΝΕ καταγράφει την εικόνα της ενεργειακής αγοράς τη φετινή χρονιά
Καμπανάκι από ΙΕΑ - Θα... πλημμυρίσουν πετρέλαιο οι αγορές το 2025
Οι παγκόσμιες αγορές θα έχουν υπερπροσφορά σε πετρέλαιο της τάξης των 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης