Πολλές αμερικανικές εταιρείες, από αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι ξενοδοχεία, συνεχίζουν να “θυσιάζουν” τον όγκο των πωλήσεών τους – άλλοτε λόγω σχεδιασμού τους και άλλοτε λόγω ανάγκης – υπέρ των υψηλότερων τιμών, μια δυναμική αναμένεται να δοκιμάσει τις προσπάθειες της Fed να τιθασεύσει τον πληθωρισμό.

Τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών έδειξαν ότι επιμένουν να υιοθετούν μια στρατηγική που ο Samuel Rines της Corbu LLC αποκαλεί «τιμή έναντι όγκου», και η οποία υιοθετήθηκε από ορισμένες βιομηχανίες στο απόγειο της πανδημίας, όταν οι προμήθειες και το εργατικό δυναμικό ήταν δύσκολο να βρεθούν.

ΗΠΑ: Σε καθοδική τροχιά και τον Μάρτιο ο πληθωρισμός

Η Ford δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι σκοπεύει να διατηρήσει ψηλά τις τιμές των αυτοκινήτων της ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα πουλήσει λιγότερες μονάδες. Ο γίγαντας του ξενοδοχειακού κλάδου, Marriott International, έχει εστιάσει στην αύξηση των τιμών των δωματίων, ειδικά για εταιρικούς λογαριασμούς. Η Southwest Airlines συγκαταλέγεται μεταξύ των αερομεταφορέων των ΗΠΑ που έχουν έσοδα ρεκόρ, καθώς η περιορισμένη ικανότητα πτήσεων συμβάλλει στη διατήρηση των ναύλων υψηλότερα.

Οι τιμές των αυτοκινήτων δεν είναι πολύ μακριά από το να σημειώσουν νέα ρεκόρ και η μέση μηνιαία δόση για ένα νέο αυτοκίνητο τον Μάρτιο ήταν 754 δολάρια εν μέσω αυξανόμενων επιτοκίων, σύμφωνα με την Cox Automotive. Αυτό είναι σχεδόν το ένα έκτο του μέσου εισοδήματος μετά τους φόρους για τα νοικοκυριά των ΗΠΑ. Η κρίση των τιμών πιθανότατα θα γίνει πιο έντονη καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν να μετατρέψουν τους στόλους τους σε ακριβότερα ηλεκτρικά μοντέλα.

Διδάγματα από την κρίση της πανδημίας

Οι τακτικές τιμολόγησης αντικατοπτρίζουν διδάγματα από προηγούμενες φάσεις της πανδημίας: Όταν η Ford και οι αντίπαλοί της αντιμετώπιζαν ελλείψεις σε ημιαγωγούς, διαπίστωσε ότι η προσφορά λιγότερων αυτοκινήτων συνέβαλε στην άνοδο των κερδών της.

Σε αντίθεση με τη Ford, η οποία περιορίζει σκόπιμα την παραγωγή, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να πετάξουν με πλήρη δυναμικότητα, επειδή δεν έχουν αρκετούς εκπαιδευμένους πιλότους και καταγράφουν καθυστερήσεις στην παραλαβή νέων αεροσκαφών και ανταλλακτικών. Η Southwest, για παράδειγμα, έχει ανακοινώσει ότι θα μπορούσε να είχε έως και 8% περισσότερη πτητική ικανότητα τον Μάρτιο εάν είχε αρκετούς πιλότους.

Οι περιορισμοί χωρητικότητας, σε συνδυασμό με την έντονη ζήτηση, επιτρέπουν στον κλάδο να έχει υψηλές τιμές, ειδικά για πτήσεις στο εξωτερικό. Τα μετ’ επιστροφής εισιτήρια προς την Ευρώπη είναι κατά μέσο όρο 1.032 δολάρια, ή 35% υψηλότερα από πέρυσι και 24% υψηλότερα από ό,τι πριν από την πανδημία, σύμφωνα με τη μηχανή αναζήτησης ταξιδιών Hopper Inc. Τα διεθνή εισιτήρια θα φτάσουν στα υψηλότερα επίπεδά τους εδώ και πέντε χρόνια, αυτό το καλοκαίρι, δείχνουν τα στοιχεία του Hopper.

Ο κλάδος των καταλυμάτων επίσης έχει αλλάξει την τιμολογιακή πολιτική του με βάση και το νέο καταναλωτικό περιβάλλον. Οι τιμές στα ξενοδοχεία των ΗΠΑ αυξήθηκαν περισσότερο από 10% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με στοιχεία της STR, εταιρείας του Ομίλου Costar. Την ίδια περίοδο, ωστόσο, τα ποσοστά πληρότητας αυξήθηκαν μόνο κατά περίπου 6%.

Ένας λόγος είναι ότι το μείγμα ζήτησης έχει αλλάξει, με τους ταξιδιώτες αναψυχής να επιστρέφουν ταχύτερα από τους επαγγελματίες ταξιδιώτες, πλειοψηφώντας στη ζήτηση για ταξίδια τα Σαββατοκύριακα. Αλλά και οι ιδιοκτήτες έχουν συνηθίσει επίσης να λειτουργούν τα ξενοδοχεία τους με χαμηλότερη πληρότητα, ένα μοντέλο λειτουργίας που συμβάλλει στη μείωση του κόστους επειδή υπάρχουν λιγότερα δωμάτια για καθαρισμό.

«Στην πανδημία, ο κλάδος έχασε πολύ προσωπικό και απέκτησε μεγάλη ισχύ ως προς τις τιμές», δήλωσε ο Jan Freitag, εθνικός διευθυντής ανάλυσης φιλοξενίας στην CoStar.

Αυτές οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών φλερτάρουν τους καταναλωτές οι οποίοι έχουν «εξοικειωθεί» με τις αυξημένες τιμές.

Παράδειγμα: Η Kimberly-Clark Corp., η εταιρεία κατασκευής πάνας Huggies και χαρτομάντιλων Kleenex με έδρα το Ντάλας, αύξησε τις τιμές κατά 10% σε όλες τις κατηγορίες της το περασμένο τρίμηνο. Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 5%, αλλά το μεικτό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε στο 33% από περίπου 30% πριν από ένα χρόνο.

«Μπορεί η τιμή να ανεβαίνει στα χαρτομάντιλα μπάνιου, αλλά γενικά αυτό δε σημαίνει ότι θα χρησιμοποιείτε λιγότερο το μπάνιο, σωστά;», ρώτησε ρητορικά ο Διευθύνων Σύμβουλος Michael Hsu τον περασμένο μήνα.

Ο Rines, ο οικονομολόγος του Corbu, λέει ότι το σκηνικό αυτό με τις τιμές έχει οδηγήσει τους επενδυτές να αναμένουν από τις εταιρείες να αυξήσουν τις τιμές για να γίνουν πιο κερδοφόρες.

«Αυτό που έχουμε δει είναι ότι οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο το κάνουν αυτό», τόνισε προσθέτοντας πως «αν οι εταιρείες δεν μπορούν να το κάνουν αυτό, θα δεχθούν πλήγματα».

Ωστόσο, οι στρατηγικές αύξησης των τιμών μπορούν να ωφελήσουν μόνο εταιρείες του τομέα των υπηρεσιών μέχρι στιγμής. Οι καταναλωτές είναι διστακτικοί, και ορισμένοι πολιτικοί και οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένου του Rines, έχουν ήδη χαρακτηρίσει τις κινήσεις αυτές ως καιροσκοπικές, επειδή τα κέρδη έχουν αυξηθεί παράλληλα με τις τιμές.

Η Diana Gomes, αναλύτρια του Bloomberg Intelligence, που καλύπτει τον κλάδο καταναλωτικών αγαθών, είπε ότι για όλες τις εταιρείες που παρακολουθεί, το μεικτό περιθώριο εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από αυτό που ήταν το 2019 – ένα σημάδι ότι οι αυξήσεις των τιμών τους αντισταθμίζουν σε μεγάλο βαθμό μόνο την αύξηση των εμπορευμάτων και του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στο μέλλον, οι τιμές για υπηρεσίες όπως ταξίδια και διαμονή σε ξενοδοχεία αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία για την Fed.

Αυτό εν μέρει αντανακλά το γεγονός ότι οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών βασίζονται περισσότερο στους εργαζομένους παρά στους κατασκευαστές, επομένως επηρεάζονται περισσότερο από την αύξηση των μισθών. Και η άνοδος των μισθών έφτασε στο 5,1% σε ετήσια βάση μεταξύ των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας.

Για τη Fed, η πρόκληση είναι να «παγώσει» μια “θερμή” αγορά εργασίας, ενώ ταυτόχρονα μειώνει την τιμολογιακή ισχύ των εταιρειών, είπε η Kathy Bostjancic, επικεφαλής οικονομολόγος στην Nationwide Life Insurance Co. Βλέπει τους καταναλωτές να περιορίζουν λίγο τις δαπάνες τους μόλις ξεπεράσουν τα ταξίδια τους, δεδομένου του αυξανόμενου κόστους ζωής.

«Πρέπει να φανεί εάν οι εταιρείες μπορούν να συνεχίσουν αυτή την πολιτική των ισχυρών τιμών», είπε. «Η αίσθηση μου είναι ότι ξεθωριάζει».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή