Κερδίζει έδαφος το home porting στην Ελλάδα που σημαίνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας επιλέγουν κάποια από τα πλοία τους να ξεκινούν τα δρομολόγια τους από ελληνικά λιμάνια, με προφανές το ευρύτερο οικονομικό όφελος για την τοπική οικονομία.
Ο Πειραιάς
Πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά που φέτος σημειώνει ρεκόρ στο home porting. Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους περισσότεροι από 270 χιλιάδες επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους στα ελληνικά νησιά και ευρύτερα σε προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου από πλοία που είχαν τον Πειραιά ως λιμάνι αναχώρησης. Πρόκειται για ένα ποσοστό κοντά στο 55% που συνιστά ρεκόρ καθώς πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν διακινηθεί μέσω του Πειραιά 240.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 107.000 ήταν από home porting (ποσοστό 45%).
Τα οφέλη
Μπορεί η κρουαζιέρα να εγκαλείται σε ορισμένους προορισμούς από μερίδα τοπικών επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου κυρίως των ξενοδόχων ότι προκαλεί προβλήματα υπερτουρισμού, ωστόσο τα οικονομικά οφέλη είναι αναμφισβήτητα όταν μάλιστα τα λιμάνια επιλέγονται από τις εταιρείες ως home porting.
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα χρήματα που μπορεί να δαπανά ο κάθε επιβάτης σε κάποιο λιμάνι που χρησιμοποιεί το κρουαζιερόπλοιο ως άφιξη και αναχώρηση τετραπλασιάζονται, καθώς επωφελούνται και τα ξενοδοχεία στα οποία διαμένει ένα αριθμός επιβατών πριν αποπλεύσουν, ενώ επιπλέον έσοδα καταγράφουν τα καταστήματα εστίασης τα εμπορικά αλλά και τα μουσεία, χώροι εκθέσεων κ.λ.π.
Το παράδειγμα των ευρωπαϊκών πόλεων
Αξίζει να σημειωθεί ότι και ευρωπαϊκές πόλεις που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων, φροντίζουν όχι να τα «διώξουν» όπως συνήθως αναφέρεται σε δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου, αλλά να διευθετήσουν τους χώρους στους οποίους θα ελλιμενίζονται, για να μην χάσουν την κρουαζιέρα. Έτσι η Βενετία διέθεσε άλλο λιμάνι την Μαργκέρα για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων ενώ κάτι ανάλογο εξετάζει και το Άμστερνταμ σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Δήμου της πόλης. Στόχος τους είναι να εξορθολογήσουν το σύστημα προσεγγίσεων τους χωρίς να απωλέσουν τα ωφελήματα της συγκεκριμένης αγοράς.
Ισχυρή ανάκαμψη
Στη χώρα μας η κρουαζιέρα φαίνεται να οδηγείται φέτος σε μία ισχυρή ανάκαμψη καθώς και οι προσεγγίσεις είναι περισσότερες από πέρυσι ενώ και οι πληρότητες στα πλοία είναι υψηλότερες καθώς προσεγγίζουν το 85%.
Στον Πειραιά σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΠ ΑΕ, από τις αρχές του έτους έως τον Ιούνιο του 2023 οι προκρατήσεις πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά ήταν αυξημένες κατά 15% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022, με 272 πλοία να έχουν καταπλεύσει ήδη στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Επίσης, το 40% αυτών πραγματοποίησε home porting, δηλαδή αφιξο-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
Πώς κλείνει το 2023
Συνολικά για το 2023 έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν στο λιμάνι του Πειραιά 765 κρουαζιερόπλοια, έναντι 677 το 2022, ενώ ο αριθμός των αφίξεων επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, όταν το 2022 είχαν διακινηθεί 880.416 επιβάτες. To 2019, έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας, είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια, με 1.098.091 επιβάτες.
Η Θεσσαλονίκη
Δυναμικά στο χάρτη της κρουαζιέρας έχει μπει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς μέχρι και το Σαββατοκύριακο είχαν ολοκληρωθεί οι 43 από τις 68 προγραμματισμένες για φέτος αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με εξαιρετικές πληρότητες μέχρι και 100% σε ορισμένες περιπτώσεις με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι θα τριπλασιασθεί φέτος ο αριθμός των επιβατών σε σύγκριση με τις 36.000 που είναι ανέλθει πέρυσι. Οι μισές κρουαζιέρες είναι home porting ενώ από το 2025 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα χρησιμοποιηθεί ως home port και από την Crystal Cruises.
Μύκονος και Σαντορίνη
Πολύ ικανοποιητικά εξελίσσεται η κρουαζιέρας και σε άλλους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς. Στη Μύκονο είναι προγραμματισμένες για φέτος περί τις 945 κρουαζιέρες ενώ στη Σαντορίνη φτάνουν τις 775 για το σύνολο του έτους.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τα Χανιά καθώς κατά το πρώτο επτάμηνο του 2023, περίπου 105.000 ήταν αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη. Μέχρι και το τέλος του 2023, οι προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον προορισμό Χανιά είναι συνολικά 61.
Latest News
Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις
Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott
Από τη Μεγάλη Βρετανία στα ορεινά θέρετρα και τα spa - Το πλάνο του ομίλου Λάμψα
Ήδη ο όμιλος Λάμψα «τρέχει» επενδυτικά προγράμματα για ξενοδοχεία σε ορεινούς προορισμούς - Το πλάνο για τη Μεγάλη Βρετανία
«Απογειώθηκαν» τα ελληνικά αεροδρόμια το 11μηνο - Έχασε έδαφος η Μύκονος [πίνακας]
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Fraport για την επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας
Τα Aria Hotels παρουσιάζουν το Ventus di Milo στη Μήλο
Τα Aria Hotels συνεχίζουν να καινοτομούν και να επενδύουν στον τομέα της βιώσιμης φιλοξενίας και ανάπτυξης
Το «mega στόρι» της επόμενης δεκαετίας στον τουρισμό μυρίζει... κάρι
Μέχρι το 2034, οι δαπάνες των Ινδών ταξιδιωτών για ταξίδια εκτός συνόρων προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν στα 76,8 δισεκατομμύρια δολάρια
Όμιλος Λάμψα: Ανοίγει το 4ο ξενοδοχείο στην Αθήνα - Η ιστορία του ακινήτου από την εποχή της κατοχής
Ο όμιλος Λάμψα επένδυσε πάνω από 2,5 εκατ. ευρώ για να το «μεταμορφώσει» από χώρο κατοικιών σε ξενοδοχείο
Παράθυρο Κεφαλογιάννη για αλλαγές στο πλαίσιο των Airbnb
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιμέρους αλλαγές στο νομοσχέδιο που αφορά στις μισθώσεις τύπου Airbnb
Ερχονται «χρυσές» ημέρες στον τουρισμό - Η πρόβλεψη του WTO
Οι περισσότερες περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη ξεπεράσει to 100% της τουριστικής ανάκαμψης, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού
Επένδυση ύψους 200 εκατ. προωθεί στο Καβούσι το Metaxa Hospitality Group
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης της Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) «CAPE THOLOS»
Ο Μισέλ Ρουσό , νέος πρόεδρος ανώτατου εκτελεστικού συμβουλίου της Star Alliancεe
Ο Μισελ Ρουσσώ ηγείται της στρατηγικής κατεύθυνσης της Star Alliance, η οποία απαρτίζεται από 25 αεροπορικές εταιρείες - μέλη σε παγκόσμιο επίπεδο.