Τις επόμενες 2-3 εβδομάδες εκτιμάται ότι θα κάνουν την εμφάνισή τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα νέα καρτελάκια της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής», ενώ η ακρίβεια «τρέχει» με ρυθμό 10-10,5% και ο όγκος πωλήσεων καταγράφει από την αρχή του χρόνου μείωση της τάξης 2,5-3% παρά την τουριστική «ένεση».
Εάν θα υπάρξει «συνωστισμός» από καρτελάκια, δηλαδή το αν και το πόσοι προμηθευτές και εισαγωγείς θα πειστούν να μειώσουν τις τιμές κατ’ ελάχιστον 5% και μίνιμουμ για ένα εξάμηνο, πέρα από τις προωθητικές ενέργειες που ήδη διενεργούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μένει να φανεί στην πράξη, αν και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι αισιόδοξη ότι θα διατίθεται μέσω της πρωτοβουλίας τουλάχιστον ένα προϊόν από όλες τις βασικές κατηγορίες, όπως αποτυπώνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Ακρίβεια: 8μηνο πρέσινγκ στις επιχειρήσεις για τις αυξήσεις – Στη Βουλή η τροπολογία Σκρέκα
Όσον αφορά τη θετική επίπτωση που μπορεί να έχει αυτό το μέτρο στον πληθωρισμό, δεν υπάρχει μετρήσιμος στόχος από την πλευρά του υπουργείου, αν και όλα δείχνουν ότι οι πραγματικές μειώσεις τιμών μεταφέρονται για το 2024. «Από το 2024 το ποσοστό του πληθωρισμού στα τρόφιμα μπορεί να είναι μονοψήφιο» σημείωσε πρόσφατα ο Νίκος Λαβίδας, επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Ahold Delhaize.
Μεμονωμένες κινήσεις
Με βάση πληροφορίες από την αγορά, κάποιοι μεγάλοι παραγωγοί και οι εισαγωγείς συσκευασμένων τροφίμων, καθώς τα ευαλλοίωτα τρόφιμα έχουν καθημερινές τιμές, αλλά και ορισμένοι από τους προμηθευτές ειδών καθημερινής ανάγκης, όπως χαρτικά, καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, είδη για την φροντίδα του σπιτιού κ.ά. εξετάζουν την πιθανότητα να μειώσουν τις τιμές σε περιορισμένο αριθμό κωδικών.
Από την άλλη όμως, ιδιοκτήτες και στελέχη εταιρειών παραγωγής βασικών αγαθών, όπως ρύζι, αλλαντικά, όσπρια, ελαιόλαδο, δημητριακά, τυριά κ.λπ. υποστηρίζουν ότι με τους συντελεστές παραγωγής σταθερά σε υψηλά επίπεδα και την αγορά να παρουσιάζει έντονη μεταβλητότητα, η δέσμευση για μειώσεις στους τιμοκαταλόγους για τόσο μεγάλο διάστημα δεν είναι εφικτή.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, για τα «οφέλη» του όχι και τόσο διακριτικού σήματος, μέσω του οποίου οι καταναλωτές θα πληροφορούνται για τη «Μόνιμη Μείωση Τιμής», οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων έχουν δύο μήνες να αποφασίσουν, έως το τέλος Νοεμβρίου, με την πρωτοβουλία να βρίσκεται σε ισχύ έως τις 31 Μαΐου του 2024.
Με περίτεχνη διατύπωση ώστε να καλύπτονται τα περισσότερα ενδεχόμενα, η σχετική τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη μείωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ αλλά και άλλων δύο μέτρων, με σκοπό να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια στην αγορά, αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή σήμερα, εκτός απροόπτου.
Τι αφορούν τα μέτρα
Πιο αναλυτικά η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά στις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών)» προβλέπει τρεις ρυθμίσεις:
– την υποχρέωση ανακοίνωσης των ανατιμήσεων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ,
– την επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και
– την δημοσιοποίηση των τιμών φρούτων και λαχανικών.
Συγκεκριμένα η τροπολογία προβλέπει ότι τα σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης οποιαδήποτε αύξηση τιμής από προμηθευτή καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή εκείνων που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση και στόχος του μέτρου είναι η παρακολούθηση της εξέλιξης των τιμών χονδρικής πώλησης των προϊόντων για τον έγκαιρο σχεδιασμό δημόσιων πολιτικών αντιμετώπισης των ατελειών της αγοράς.
Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης των επιχειρήσεων, το πρόστιμο θα είναι 50.000 ευρώ για κάθε απόκρυψη στοιχείων.
Επίσης τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνουν για τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων και το υπουργείο Ανάπτυξης θα ανακοινώνει τις ενδεικτικές τιμές στους καταναλωτές, μέσω των ιστοτόπων του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του e-katanalotis.
Για τους παραβάτες το πρόστιμο θα είναι 20.000 ευρώ, εκτός αν η παράλειψη της ανακοίνωσης τιμών οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας ή αντικειμενικούς λόγους τεχνικής αδυναμίας.
Επιπλέον, θεσμοθετείται η σήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής. Σε αυτή την περίπτωση οι επιχειρήσεις, οι βιομηχανίες και οι χονδρέμποροι καταναλωτικών προϊόντων θα μπορούν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» εφόσον μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2023, στείλουν έγγραφη δέσμευση προς το υπουργείο Ανάπτυξης για μείωση τιμών, τουλάχιστον 5% – εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών – για τους επόμενους έξι μήνες.
Η δέσμευση των επιχειρήσεων για την «Μόνιμη Μείωση Τιμής» περιλαμβάνει: τον μοναδικό κωδικό (“barcode”), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, ανά μονάδα μέτρησης, την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση και τη δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης.
Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, θα φέρουν ετικέτα με ευκρινές ειδικό σήμα στο ράφι ενώ οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένες να μεταφέρουν πλήρως τις μειωμένες τιμές πώλησης των προμηθευτών τους στον τελικό καταναλωτή. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης το πρόστιμο θα ανέρχεται στις 50.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Η χρήση του ειδικού σήματος, από σούπερ μάρκετ σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος.
Latest News
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορία για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα»
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή
Νέος πρόεδρος στην Alpha Bank o Δημήτρης Τσιτσιράγκος
Ο Δημήτρης Τσιτσιράγκος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στην Alpha Bank από την 1η Ιανουαρίου 2025
«Κάηκαν» οι μπριζόλες του Salt Bae στη Μύκονο – Στο κόκκινο τα εστιατόρια του σεφ
Σε Μύκονο και Λονδίνο ο τζίρος και τα κέρδη των ψητοπωλείων Nusr-Et έχουν πάρει την κάτω βόλτα - Έκλεισε το μπεργκεράδικο στη Νέα Υόρκη