Αμείωτο παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αγορά των logistics. Παρά την αύξηση του κόστους χρήματος, η δυναμική του κλάδου εξακολουθεί να μαγνητίζει Έλληνες και ξένους επενδυτές και να κινητοποιεί σχέδια περαιτέρω ανάπτυξης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν funds που βολιδοσκοπούν εγχώριους παίκτες του κλάδου, αναζητώντας ευκαιρίες εξαγορών. Η δυναμική του χώρου και οι προοπτικές για υψηλές αποδόσεις κεντρίζουν το αγοραστικό ενδιαφέρον, με δεδομένο πως οι αποτιμήσεις θεωρούνται ελκυστικές σε σχέση με την ευρύτερη περιοχή.

Στο ραντάρ των επενδυτών τα logistics σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Τα έργα που έρχονται

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τα δυο τελευταία χρόνια στον κλάδο, με μεγάλους ξένους επενδυτές να παίρνουν θέση. Ενδεικτικά, από το 2021, η HIG capital που εισήλθε στην αγορά logistics επένδυσε στη MAKIOS logistics και την «Βεϊνόλγου» (Beinoglou Orphee) ενώ αίσθηση έκανε και η απορρόφηση του Δελατόλα από την Foodlink. Στα deals που ξεχώρισαν ήταν και η εξαγορά του 49% της Seagull από την EOS Capital Partners.

Οι πρωταγωνιστές στο 3PL

Η ελληνική αγορά 3PL (Third Party Logistics) αποτελείται κυρίως από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με στοιχεία για τον κύκλο εργασία του 2021, περισσότερες από τις μισές εταιρείες (63%) παρουσίασαν έσοδα έως 1 εκατ. ευρώ (βλ. γράφημα). Όσον αφορά στο top 5 των εταιρειών που κρατούν τα ηνία είναι οι εξής: Σύμφωνα με την KPMG, την πρώτη θέση βρίσκεται η Ορφέας Βεϊνόγλου με 3,2%, ακολουθεί στη δεύτερη θέση η DSV Hellas με 2,6% και στην τρίτη θέση η Foodlink με 2,4% και έπονται στην τέταρτη και Πέμπτη θέση, η Seagull με 2,3% και η Goldair Gargo με 2%.

Οι καταλύτες

Δυο, όπως λένε άνθρωποι που γνωρίζουν, είναι οι καταλυτές που συντηρούν τη διάθεση για επενδύσεις στον κλάδο.

Ο πρώτος σχετίζεται άμεσα με την ελληνική οικονομία και την δυνατότητά της να συνεχίσει να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς. Μεγαλύτερους από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Παρά το πλήγμα από τις φυσικές καταστροφές του τελευταίου διαστήματος στο θεσσαλικό κάμπο, Έβρο και Ρόδο που θόλωσαν το θετικό μομέντουμ, το ελληνικό ΑΕΠ διατηρεί τη δυναμική του.

Χαρακτηριστική ήταν και η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος μιλώντας πρόσφατα σε συνέδριο του Economist διαβεβαίωσε για την κανονική εκτέλεση του προϋπολογισμού. «Ο προϋπολογισμός, παρά τα απόνερα της ενεργειακής κρίσης που είναι ακόμη εδώ και τις άνευ προηγουμένου φυσικές καταστροφές, εκτελείται και θα εκτελείται κανονικά», δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης,

Την ίδια στιγμή, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, αναβαθμίζοντας την εκτίμηση για την πορεία του ΑΕΠ κατά 1,9% φέτος, 0,4% υψηλότερα από ότι είχε εκτιμήσει τον Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι η DBRS είναι ο πρώτος αναγνωρισμένος από την ΕΚΤ οίκος που έδωσε επενδυτική βαθμίδα στην Ελλάδα ξανά, στις 8 Σεπτεμβρίου 2023.

Είναι λογικό λοιπόν οι ανάγκες για αποθηκευτικούς χώρους να μεγαλώνουν καθώς η οικονομική δραστηριότητα αναπτύσσεται.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο

Ο δεύτερος συνδέεται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, και την αλματώδη πρόοδο που έχει καταγράψει τα τελευταία χρόνια. Η πανδημία του κορωνοϊού λειτούργησε καταλυτικά για την εκτόξευση των ηλεκτρονικών πωλήσεων, αφού χρειάστηκε να κλείσουν για μεγάλο διάστημα τα φυσικά καταστήματα.

«Η ζήτηση για αποθήκευση και μεταφορές αυξήθηκε κατακόρυφα και ένα μεγάλο κομμάτι διατηρείται μέχρι και σήμερα. Η μετάλλαξη του εμπορίου σε ένα υβριδικό μοντέλο που συνδυάζει τις ηλεκτρονικές με τις φυσικές αγορές δίνει νέα ώθηση στον κλάδο, οποίος καλείται να ανταποκριθεί ενισχύοντας τις υποδομές του», σημειώνει υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας PL που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες από e-shop εκτοξεύθηκε μετά την πανδημία του Covid -19. Σύμφωνα με στοιχεία από έρευνα της KPMG, από 45% που ήταν το 2017 έφθασε στο 59% το 2020 (στην καρδιά της πανδημίας) για να φθάσει πέρυσι στο 71%. Γεγονός που αποδεικνύει την τάση που υπάρχει πλέον σε μεγάλο κομμάτι των καταναλωτών και τις σύγχρονες αγοραστικές συνήθειες.

Stress test

Βέβαια, η πανδημία και οι προκλήσεις που δημιούργησε έβαλαν σε σκληρή δοκιμασία τον κλάδο, με τις εταιρείες να προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις αντίξοες συνθήκες και την πρωτοφανή εκτόξευση της ζήτησης. Σε μεγάλο βαθμό, οι περισσότερες ήταν απροετοίμαστες με υποδομές που δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν, εκθέτοντας αρκετές από αυτές μέχρις ότου επιστρέψει η κανονικότητα. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η στροφή προς το e-commerce θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια, πυροδοτώντας έναν καινούργιο κύκλο αλλαγών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις