Ενώ υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες για τα δημόσια οικονομικά σε ορισμένες χώρες της ευρωζώνης, οι προοπτικές για το χρέος της Ελλάδας είναι αρκετά ευοίωνες.
Αυτό αναφέρει σε έκθεσή της η Capital Economics, υπογραμμίζοντας ότι η σταθερή οικονομική ανάπτυξη, τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα και οι χαμηλές δαπάνες για τόκους αναμένεται να διατηρήσουν τον δείκτη χρέους σε πτωτική τάση για αρκετά ακόμη χρόνια.
Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν ότι η αριθμητική πίσω από τον δείκτη χρέους είναι φυσικά η ίδια για την Ελλάδα όπως και για άλλες χώρες. «Η τροχιά του χρέους προς το ΑΕΠ εξαρτάται από την τρέχουσα επιβάρυνση του χρέους, την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, τα ονομαστικά επιτόκια και το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο» τονίζουν προσθέτοντας ωστόσο, ότι η Ελλάδα είναι μια ειδική περίπτωση γιατί ο ρυθμός ανάπτυξής της θα διατηρηθεί πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης για λίγο ακόμη, θα έχει μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα και οι τόκοι που πληρώνει για το χρέος της θα είναι χαμηλοί. Ως αποτέλεσμα, ο δείκτης χρέους της θα συνεχίσει να μειώνεται αρκετά γρήγορα, αναφέρει η Capital Economics.
Capital Economics: Η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει να υπεραποδίδει
Καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης
Σύμφωνα με την έκθεση υπάρχουν αρκετοί λόγοι να πιστεύουμε ότι οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της Ελλάδας είναι καλύτερες από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.
Για αρχή, υπάρχει ακόμη πολύ περιθώριο για κάλυψη της διαφοράς μετά την (θεαματική) κατάρρευση μεταξύ 2008 και 2012. Εξάλλου, το ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι σχεδόν 20% μικρότερο από το 2008.
Επιπλέον, οι έρευνες για τις επιχειρήσεις δείχνουν ότι η ανάπτυξη θα είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης τους επόμενους δώδεκα μήνες.
Και ο ιδιωτικός τομέας της Ελλάδας είναι λιγότερο εκτεθειμένος σε αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής από πολλές άλλες οικονομίες: η πίστωση του ιδιωτικού τομέα είναι 113% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με περίπου 180% στη Γερμανία και την Ισπανία και 280% στη Γαλλία. Η CE προβλέπει ότι η οικονομία της Ελλάδας θα επεκταθεί κατά 2-2½% ετησίως το 2024-2025 πριν επιβραδυνθεί σε περίπου 1% ετησίως τα χρόνια μετά.
Το μέσο επιτόκιο
Εν τω μεταξύ, το μέσο επιτόκιο του δημόσιου χρέους της Ελλάδας είναι βέβαιο ότι θα παραμείνει αρκετά χαμηλό για αρκετό καιρό. Οι δαπάνες για τόκους στην Ελλάδα ήταν το 1,4% του δημόσιου χρέους της πέρυσι, το οποίο είναι μικρότερο από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (1,9%), πόσο μάλλον από τα στοιχεία για την Ισπανία (2,2%) και την Ιταλία (3,0%). Κατά τη διάρκεια της κρίσης της ευρωζώνης, μεγάλο μέρος του δημόσιου χρέους που οφειλόταν στους κατόχους ομολόγων του ιδιωτικού τομέα αντικαταστάθηκε με επίσημα δάνεια (από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας), τα οποία έχουν πολύ χαμηλά επιτόκια και εξαιρετικά μεγάλες λήξεις.
Η μέση ληκτότητα για το δημόσιο χρέος της Ελλάδας είναι σχεδόν 20 χρόνια, επομένως η αυξανόμενη πολιτική και τα επιτόκια της αγοράς θα περάσουν στις δαπάνες για τόκους με ρυθμό σαλιγκαριού.
Και τρίτον, η Ελλάδα είναι πιθανό να έχει σημαντικά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα τα επόμενα χρόνια. Η κυβέρνηση έκανε μια τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή τη δεκαετία του 2010 ως μέρος των προγραμμάτων σταθεροποίησης υπό την ηγεσία της Τρόικας.
Αν και δεν είναι πλέον σε πρόγραμμα ΔΝΤ/ΕΕ, η Ελλάδα υπόκειται στους συνήθεις δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, οι οποίοι πρόκειται να αποκατασταθούν το επόμενο έτος, και η κυβέρνηση φαίνεται δεσμευμένη να τους τηρήσει.
Αύξηση στο πρωτογενές πλεόνασμα
Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να αυξηθεί από 1,1% του ΑΕΠ φέτος σε 2,1% το 2024, κυρίως λόγω του τερματισμού ορισμένων εφάπαξ δαπανών για συντάξεις και ενεργειακές επιδοτήσεις.
Επιπλέον, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με επικεφαλής τον Πρωθυπουργό Μητσοτάκη επανεξελέγη φέτος με κοινοβουλευτική πλειοψηφία και φαίνεται ότι θα παραμείνει στην εξουσία τουλάχιστον έως το 2027. Έχει ιστορικό αρκετά περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής.
Δεδομένης αυτής της προοπτικής για την ανάπτυξη του ΑΕΠ, τις δαπάνες για τόκους και το πρωτογενές ισοζύγιο, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της Ελλάδας φαίνεται ότι θα μειωθεί αρκετά απότομα τα επόμενα χρόνια. Το ΔΝΤ προβλέπει ότι θα πέσει στο 145% έως το 2028. «Αλλά αν μη τι άλλο, πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω. Με βάση τις προβλέψεις μας για την αύξηση του ΑΕΠ, ο δείκτης χρέους θα έπεφτε λίγο κάτω από το 140% του ΑΕΠ έως το 2028 εάν η Ελλάδα παρουσιάσει πρωτογενή πλεονάσματα προϋπολογισμού 1,5% για τα επόμενα πέντε χρόνια – κάτι που φαίνεται αρκετά εύλογο» τονίζει η Capital Economics.
Εάν η Ελλάδα μπορούσε να έχει πλεόνασμα 2,5% ετησίως, ο δείκτης χρέους θα έπεφτε στο 135%. Ομολογουμένως, ένα διαρκές πλεόνασμα άνω του 2% μπορεί να ακούγεται απίθανο – ιδιαίτερα δεδομένου ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει σημαντικές δημογραφικές αντιξοότητες. Αλλά είναι μικρότερο από το μέσο πρωτογενές πλεόνασμα κατά τα τέσσερα χρόνια πριν από την πανδημία.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει διαφύγει τον κίνδυνο. Η Ελλάδα έχει μια ελεγχόμενη ιστορία όσον αφορά την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους και το χρέος της θα παραμείνει υψηλό ακόμη και στο σχετικά αισιόδοξο σενάριο της Capital Economics. Επιπλέον, η αριθμητική του χρέους θα γίνει σταδιακά λιγότερο ευνοϊκή καθώς το επίσημο χρέος αποσύρεται και δημιουργείται νέο χρέος στην αγορά. Ωστόσο, αυτοί οι αντίθετοι άνεμοι είναι πιθανό να δημιουργηθούν πολύ αργά και, στο μεταξύ, οι προοπτικές θα συνεχίσουν να είναι σχετικά ευοίωνες.
Latest News
Παραμένει το χάσμα στην παραγωγικότητα σε Ελλάδα και ευρωζώνη - Έκθεση ΚΕΠΕ
Παρουσίαση από το ΚΕΠΕ της Ετήσιας Έκθεσης του Εθνικού Συμβουλίου για την παραγωγικότητα στην Ελλάδα
Δήμας για προϋπολογισμό: Τα 12+1 σημεία που δείχνουν τη βελτίωση της οικονομίας
Κατά την ομιλία του για τον προϋπολογισμό, ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε πως «η Ελλάδα του 2025 είναι πολύ καλύτερη από την Ελλάδα του 2019»
«Η οικονομική κατάσταση της Ελλάδας: Αυτό που δεν περίμενε κανείς» - Άρθρο της ZEIT
Επισημαίνεται το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση μειώνει το χρέος της πιο γρήγορα από ό,τι είχε προγραμματιστεί - Άρθρο και από το RND για την ελληνική οικονομία
ΤΕΕ για το «φρένο» του ΣτΕ στον ΝΟΚ - «Σεβαστές οι αποφάσεις, όχι a priori σωστές»
Στη δήλωσή του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, θέτει τέσσερα ερωτήματα που τίθενται μετά την απόφαση του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα του ΝΟΚ
Τάκης Θεοδωρικάκος: Παραγωγικές επενδύσεις 3 δισ. ευρώ από το Υπουργείο Ανάπτυξης
«Πιο παραγωγική Ελλάδα, λιγότεροι φόροι, καλύτερα εισοδήματα», δήλωσε ο Τάκης Θεοδωρικάκος, κατά την διάρκεια της συζήτησης ψήφισης του προϋπολογισμού
ΤΑΙΠΕΔ: Επαναπιστοποιήσεις από την TUV AUSTRIA Hellas – Σε τι αφορούν
Η επαναπιστοποίηση του Ταμείου αφορά στο Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας (ISO 9001:2015), το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών (ISO 27001:2022) και τη Διαχείριση Κατά Της Δωροδοκίας (ISO 37001:2016)
Φυλακές Κορυδαλλού: Πιο κοντά στον Ασπρόπυργο με Προεδρικό Διάταγμα
Τι προβλέπει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που συνέταξε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Πώς κινούνται οι τιμές στα εμπορικά ακίνητα - Οι hot περιοχές [πίνακες]
Σύμφωνα με την έρευνα της Spitogatos, νέες περιοχές όπως το Περιστέρι και η Καλλιθέα κινήθηκαν ανοδικά στην αναζήτηση για ακίνητα
Νέα διοικητική επιτροπή στο ΒΕΑ
Μετά την πρώτη συνεδρίασή της, η Διοικητική Επιτροπή συγκροτήθηκε σε σώμα και έγινε η εκλογή των μελών της, στα αξιώματα
Τι κερδίζουν επενδυτές και οικονομία από την αναβάθμιση του ΧΑ
Τα οφέλη που θα «ξεκλειδώσει» η επιστροφή στις ανεπτυγμένες αγορές – Ο Πατέλης προανήγγειλε νομοσχέδιο για την ανάπτυξη της κεφαλαιαγοράς