Μπαρούτι… μυρίζει η ατμόσφαιρα στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Ένα μήνα μετά την επίσημη εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, το κλίμα στον κλάδο παραμένει τεταμένο με τις αντιδράσεις να συνεχίζονται και τις σχέσεις σούπερ μάρκετ και προμηθευτών να δοκιμάζονται για πολλοστή φορά.

Η «βίαιη παρέμβαση» στην τιμολογιακή πολιτική έχει τινάξει στον… αέρα τις περισσότερες ετήσιες συμφωνίες για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες αφού καμία πλευρά δεν φαίνεται διατεθειμένη να επωμιστεί εξ ολοκλήρου το κόστος, με θύμα τον… καταναλωτή.

Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια πριν τα μέτρα για την ακρίβεια [έρευνα]

Οι διαπραγματεύσεις είναι ιδιαίτερα σκληρές και κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να κάνει… «ένα βήμα πίσω». Η βιομηχανία επιμένει πως τα περιθώρια ελιγμών είναι εξαιρετικά περιορισμένα και καλούν τις αλυσίδες να βάλουν πλάτη στην προσπάθεια να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά ενώ αφήνουν αιχμές για την στάση κάποιων αλυσίδων να «παγώσουν» παραγγελίες, αναμένοντας τους καινούργιους τιμοκαταλόγους.

«Το κόστος παραγωγής παρά την εξομάλυνση των πρώτων υλών και της ενέργειας διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, που καθιστούν απαγορευτικές επιπλέον παροχές και εκπτώσεις…», αναφέρει σε συνομιλητές του γνωστός βιομήχανος τροφίμων.

Οι αλυσίδες στον αντίποδα αρνούνται τους ισχυρισμούς της βιομηχανίας περί αδυναμίας συνεισφοράς στην όλη προσπάθεια και υποστηρίζουν πως ειδικά οι μεγάλες πολυεθνικές καταγράφουν υψηλή κερδοφορία, μεγαλύτερη και από αυτή του λιανεμπορίου.

«Υπάρχουν κρυφά κόστη στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ που κανείς δεν λαμβάνει υπόψη. Εξάλλου, υπάρχει και το επιχειρηματικό ρίσκο σε ένα περιβάλλον αυξημένου ανταγωνισμού», υποστηρίζει κορυφαίος λιανέμπορος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Το κρίσιμο τρίμηνο και η δύναμη των καταναλωτών

Η αίσθηση που υπάρχει είναι πως οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν αφού συμπληρωθεί ένα τρίμηνο από την εφαρμογή των μέτρων. Τότε εκτιμάται ότι θα υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για την συμπεριφορά των καταναλωτών και πως αντιδρούν στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται.

«Όλα θα εξαρτηθούν από τους καταναλωτές. Ο τρόπος που θα αντιδράσουν θα κρίνει και την στάση που θα κρατήσουν βιομηχανία και σούπερ μάρκετ», επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς. Και σπεύδουν να τονίσουν πως εάν φανεί ότι τα νοικοκυριά επιμένουν να ζητούν προσφορές τύπου 1+1 αντί για μειωμένες τιμές, τότε όλοι θα κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.

«Όσο και εάν κάποιοι υποτιμούν την δύναμη των καταναλωτών, αυτοί είναι που στο τέλος της μέρας καθορίζουν την στρατηγική των επιχείρησεων. Όποιος τους αγνοήσει θα τιμωρηθεί, με απώλειες εσόδων και μεριδίου αγοράς», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται πως ανάμεσα στα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση ήταν η μείωση των εκπτώσεων από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και η μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή για μια σειρά από προϊόντα ενώ απαγορεύτηκαν οι προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες σε όσες εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους.

«Σταλινικού τύπου» παρέμβαση

Λιανέμποροι και βιομήχανοι πάντως συμφωνούν στο εξής: ότι το νέο πλέγμα μέτρων για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών παραπέμπει σε άλλες εποχές και άλλα… καθεστώτα. «Η παρέμβαση της κυβέρνησης στην λειτουργία της αγοράς αποκτά χαρακτηριστικά… σταλινικού καθεστώτος», σημειώνει γνωστός βιομήχανος στον ΟΤ.

Επιμένει πως ο πληθωρισμός στα τρόφιμα έχει πλέον εξομαλυνθεί και σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζει την κατάσταση που επικρατούσε ένα χρόνο πριν. Κάτι που όπως λέει αποτυπώνεται και στις διάφορες μελέτες του ΙΕΛΚΑ, όπου φαίνεται πως όχι μόνο είμαστε φθηνότεροι απ’ ότι άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά υπάρχουν και μειώσεις τιμών σε κάποιους κωδικούς προϊόντων.

Καλεί μάλιστα την κυβέρνηση να τολμήσει και να προχωρήσει σε μείωση του ΦΠΑ σε κάποιες κατηγορίες βασικών προϊόντων για μερικούς μήνες. Πρόκειται, όπως λέει, για μια κίνηση που θα βοηθήσει να πέσουν άμεσα οι τιμές και ταυτόχρονα να πάρουν βαθιά ανάσα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Υποχωρεί η ζήτηση, πέφτουν οι τζίροι

Η αγωνία και στα δυο «στρατόπεδα» σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων τους επόμενους μήνες είναι μεγάλη. Ηδη, κατά τους δυο πρώτους μήνες του έτους παρατηρούνται σημάδια εξασθένησης της ζήτησης με τους τζίρους των σούπερ μάρκετ να πιέζονται ενώ αυξήθηκε η στροφή στα φθηνά προϊόντα.

Σύμφωνα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν άνοδο 3% τον Ιανουάριο, αγγίζοντας μερίδιο της τάξης του 27% επί της συνολικής αγοράς.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις