Μπαρούτι… μυρίζει η ατμόσφαιρα στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Ένα μήνα μετά την επίσημη εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, το κλίμα στον κλάδο παραμένει τεταμένο με τις αντιδράσεις να συνεχίζονται και τις σχέσεις σούπερ μάρκετ και προμηθευτών να δοκιμάζονται για πολλοστή φορά.
Η «βίαιη παρέμβαση» στην τιμολογιακή πολιτική έχει τινάξει στον… αέρα τις περισσότερες ετήσιες συμφωνίες για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες αφού καμία πλευρά δεν φαίνεται διατεθειμένη να επωμιστεί εξ ολοκλήρου το κόστος, με θύμα τον… καταναλωτή.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια πριν τα μέτρα για την ακρίβεια [έρευνα]
Οι διαπραγματεύσεις είναι ιδιαίτερα σκληρές και κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να κάνει… «ένα βήμα πίσω». Η βιομηχανία επιμένει πως τα περιθώρια ελιγμών είναι εξαιρετικά περιορισμένα και καλούν τις αλυσίδες να βάλουν πλάτη στην προσπάθεια να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά ενώ αφήνουν αιχμές για την στάση κάποιων αλυσίδων να «παγώσουν» παραγγελίες, αναμένοντας τους καινούργιους τιμοκαταλόγους.
«Το κόστος παραγωγής παρά την εξομάλυνση των πρώτων υλών και της ενέργειας διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, που καθιστούν απαγορευτικές επιπλέον παροχές και εκπτώσεις…», αναφέρει σε συνομιλητές του γνωστός βιομήχανος τροφίμων.
Οι αλυσίδες στον αντίποδα αρνούνται τους ισχυρισμούς της βιομηχανίας περί αδυναμίας συνεισφοράς στην όλη προσπάθεια και υποστηρίζουν πως ειδικά οι μεγάλες πολυεθνικές καταγράφουν υψηλή κερδοφορία, μεγαλύτερη και από αυτή του λιανεμπορίου.
«Υπάρχουν κρυφά κόστη στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ που κανείς δεν λαμβάνει υπόψη. Εξάλλου, υπάρχει και το επιχειρηματικό ρίσκο σε ένα περιβάλλον αυξημένου ανταγωνισμού», υποστηρίζει κορυφαίος λιανέμπορος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Το κρίσιμο τρίμηνο και η δύναμη των καταναλωτών
Η αίσθηση που υπάρχει είναι πως οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν αφού συμπληρωθεί ένα τρίμηνο από την εφαρμογή των μέτρων. Τότε εκτιμάται ότι θα υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για την συμπεριφορά των καταναλωτών και πως αντιδρούν στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται.
«Όλα θα εξαρτηθούν από τους καταναλωτές. Ο τρόπος που θα αντιδράσουν θα κρίνει και την στάση που θα κρατήσουν βιομηχανία και σούπερ μάρκετ», επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς. Και σπεύδουν να τονίσουν πως εάν φανεί ότι τα νοικοκυριά επιμένουν να ζητούν προσφορές τύπου 1+1 αντί για μειωμένες τιμές, τότε όλοι θα κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.
«Όσο και εάν κάποιοι υποτιμούν την δύναμη των καταναλωτών, αυτοί είναι που στο τέλος της μέρας καθορίζουν την στρατηγική των επιχείρησεων. Όποιος τους αγνοήσει θα τιμωρηθεί, με απώλειες εσόδων και μεριδίου αγοράς», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται πως ανάμεσα στα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση ήταν η μείωση των εκπτώσεων από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και η μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή για μια σειρά από προϊόντα ενώ απαγορεύτηκαν οι προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες σε όσες εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους.
«Σταλινικού τύπου» παρέμβαση
Λιανέμποροι και βιομήχανοι πάντως συμφωνούν στο εξής: ότι το νέο πλέγμα μέτρων για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών παραπέμπει σε άλλες εποχές και άλλα… καθεστώτα. «Η παρέμβαση της κυβέρνησης στην λειτουργία της αγοράς αποκτά χαρακτηριστικά… σταλινικού καθεστώτος», σημειώνει γνωστός βιομήχανος στον ΟΤ.
Επιμένει πως ο πληθωρισμός στα τρόφιμα έχει πλέον εξομαλυνθεί και σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζει την κατάσταση που επικρατούσε ένα χρόνο πριν. Κάτι που όπως λέει αποτυπώνεται και στις διάφορες μελέτες του ΙΕΛΚΑ, όπου φαίνεται πως όχι μόνο είμαστε φθηνότεροι απ’ ότι άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά υπάρχουν και μειώσεις τιμών σε κάποιους κωδικούς προϊόντων.
Καλεί μάλιστα την κυβέρνηση να τολμήσει και να προχωρήσει σε μείωση του ΦΠΑ σε κάποιες κατηγορίες βασικών προϊόντων για μερικούς μήνες. Πρόκειται, όπως λέει, για μια κίνηση που θα βοηθήσει να πέσουν άμεσα οι τιμές και ταυτόχρονα να πάρουν βαθιά ανάσα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Υποχωρεί η ζήτηση, πέφτουν οι τζίροι
Η αγωνία και στα δυο «στρατόπεδα» σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων τους επόμενους μήνες είναι μεγάλη. Ηδη, κατά τους δυο πρώτους μήνες του έτους παρατηρούνται σημάδια εξασθένησης της ζήτησης με τους τζίρους των σούπερ μάρκετ να πιέζονται ενώ αυξήθηκε η στροφή στα φθηνά προϊόντα.
Σύμφωνα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν άνοδο 3% τον Ιανουάριο, αγγίζοντας μερίδιο της τάξης του 27% επί της συνολικής αγοράς.
Latest News
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Ημέρα Ελλάδος - Αμερικής στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης - «Ελληνική» η λήξη των συναλλαγών
Η «ΗΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΑΜΕΡΙΚΗΣ: GREEK AMERICAN ISSUER DAY» πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιο του 26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum Series titled "Greece - Speeding Ahead Post Investment Upgrade"
Διαμεσολάβηση για την χορήγηση στεγαστικών δανείων με ένα κλικ
Συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες - Η FinTHESIS ανακοινώνει την έναρξη της λειτουργίας της στην Ελλάδα, με άδεια της ΤτΕ
Πού ανοίγει η ελβετική IWG τρία νέα κτίρια γραφείων με την ώρα
Η ελβετική IWG επεκτείνει την παρουσία της στην Αθήνα με τρία νέα κέντρα ευέλικτων χώρων εργασίας
Η λαχαναγορά του Ρέντη φεύγει, τα data centers έρχονται – Τα σχέδια του Υπερταμείου
Συγχωνεύονται οι κεντρικές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης - Εισαγωγή του εθνικού φορέα στο ΧΑ – Τι εξετάζει το Υπερταμείο για την αξιοποίηση της λαχαναγοράς του Ρέντη – Ποιοι ενδιαφέρονται για τις Ελληνικές Αλυκές
Έρχονται νέες μειώσεις στα επιτόκια των δανείων στην Ελλάδα - Ο ρόλος της ΕΚΤ
Τα βλέμματα στην αυριανή συνεδρίαση της ΕΚΤ για τα επιτόκια - Πώς διαμορφώνονται οι δόσεις στα δάνεια
Το παράδοξο φαινόμενο με το γάλα – Τι συμβαίνει με τις τιμές και την κατανάλωση
Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση γάλακτος στην εγχώρια αγορά – Τι δείχνουν τα στοιχεία της Circana
EasyJet: Αυξάνει τα δρομολόγια της στην Αθήνα - Ο νέος στόχος για επιβάτες το 2025
Η EasyJet επανατοποθετείται στην ελληνική τουριστική αγορά ανεβάζοντας το καλοκαίρι σε 15 τον αριθμό των δρομολογίων από Αθήνα - Σενάριο και για βάση στο «Ελ. Βενιζέλος»
Χρονιά ανάκαμψης το 2024 για τη Goldair
Μέσα στο 2024 η Goldair πρόσθεσε δυο ακόμα εμπορικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες για εξαγωγή εμπορευμάτων στις αγορές της Κίνας και του Ισραήλ
ΔΕΗ: Στις 13 Δεκεμβρίου η ακύρωση του προγράμματος buy back μετοχών
Με την απόφαση της ΓΣ της ΔΕΗ, μειώνεται ο συνολικός αριθμός των μετοχών από 382.000.000 σε 369.270.000 κοινές ονομαστικές μετοχές, λόγω ακύρωσης 12.730.000 ιδίων μετοχών