Με το πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους στα βασικά σχολικά είδη να ισχύει έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, επανέρχεται και εφέτος το μέτρο για το «καλάθι των μαθητών» λέει στον ΟΤ ο υπουργός Ανάπτυξης κος Τάκης Θεοδωρικάκος.
Ελληνική οικονομία: Ο τριπλός κίνδυνος – Πληθωρισμός, κόφτες και πόλεμοι
Στόχος είναι «όχι μόνο να μην ανέβουν ούτε ένα σέντ οι τιμές των σχολικών σε σχέση με πέρσι, αλλά και όπου είναι δυνατόν να μειωθούν», τονίζει εμφατικά ο υπουργός, κάνοντας σαφές ότι λίγο πριν το πρώτο κουδούνι η κυβέρνηση επιχειρεί να ελαφρύνει, ειδικά για τα ευάλωτα νοικοκυριά, τον παραδοσιακά «βαρύ» Σεπτέμβριο, που εφέτος πιθανόν να γίνει βαρύτερος και λόγω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Συγκράτηση στις τιμές των σχολικών ζητά ο Θεοδωρικάκος
Προς την κατεύθυνση αυτή, σήμερα, 20 Αυγούστου, ο κος Θεοδωρικάκος έχει προγραμματίσει στις 11.30 συνάντηση στο υπουργείο Ανάπτυξης με τους βιομήχανους των σχολικών ειδών και τους λιανέμπορους, ζητώντας τους να «βάλουν πλάτη» για να συγκρατηθούν χαμηλά οι τιμές.
Σύμφωνα με πληροφορίες στη συνάντηση θα συμμετάσχουν παραγωγοί σχολικών ειδών, εκπρόσωποι της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και των μεγάλων αλυσίδων παιχνιδιών και ειδών τεχνολογίας, καθώς επίσης και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, Γιάννης Μασούτης.
Δεν υπάρχουν ανατιμήσεις λένε οι εταιρείες
Με τις μεγάλες αλυσίδες, όπως Πλαίσιο, Public, Jumbo, Μουστάκας, Max Stores κ.λπ. να έχουν ξεκινήσει ήδη πριν τον Δεκαπενταύγουστο τις διαφημιστικές τους καμπάνιες για τα σχολικά είδη, στελέχη της αγοράς με τα οποία συνομίλησε ο ΟΤ υποστηρίζουν ότι πρωταρχικός στόχος για εφέτος είναι να κρατηθούν σε καλά επίπεδα οι πωλήσεις.
Κι αυτό γιατί το κακό τελευταίο τρίμηνο του 2023, περίοδος κατά την οποία οι καταναλωτές προχώρησαν σε πολύ συντηρητικές δαπάνες για τα σχολικά, συρρίκνωσε τις θετικές επιδόσεις των προηγούμενων μηνών.
Εξ ου και αναφέρουν πως εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς δεν έχουν αλλάξει τιμές στο μεγαλύτερο μέρος των κωδικολογίων τους, ενώ για κάποια προϊόντα λόγω των προσφορών θα υπάρξει μεγαλύτερο όφελος στους καταναλωτές.
Και από πλευράς βιομηχανίας εκφράζεται η ίδια άποψη και μάλιστα υποστηρίζεται ότι μεγάλοι «παίκτες» στη γραφική ύλη και στα αναλώσιμα, οι οποίοι προνόησαν και προμηθεύτηκαν νωρίς ευρωπαϊκές πρώτες ύλες, έχουν προχωρήσει σε αναπροσαρμογές των τιμολογίων χονδρικής φέτος που περιλαμβάνουν μείωση 5-7%.
Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για τους εισαγωγείς ειδικά από την Κίνα, καθώς η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει επιβαρύνει σημαντικά τα κόστη και τους χρόνους μεταφοράς.
Σε κάθε περίπτωση ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος θεωρούνται μήνες μεγάλης βαρύτητας για τη βιομηχανία και το λιανικό εμπόριο σχολικών ειδών.
Η ενεργοποίηση του καλαθιού των μαθητών τοποθετείται στο τέλος του Αυγούστου
Για τους παραγωγούς, οι οποίοι προς το παρόν είναι ικανοποιημένοι από το ύψος των παραγγελιών, το «ταμείο» θα γίνει τον Οκτώβριο όταν τοποθετούνται οι επαναληπτικές παραγγελίες από την λιανική, ενώ για εμπόρους κρίσιμος είναι ο Σεπτέμβριος καθώς πραγματοποιείται περίπου το 50-60% του ετήσιου τζίρου τους στα σχολικά είδη, που εκτιμάται ότι φθάνει συνολικά τα 170 εκατ. ευρώ.
Βέβαια η αξία της αγοράς των σχολικών ξεπερνά κατά πολύ το συγκεκριμένο ποσό εάν συνυπολογιστούν είδη τεχνολογίας, εξοπλισμός γραφείου και άλλα εφόδια για τους μαθητές.
Τι θα περιλαμβάνει το «καλάθι των μαθητών»
Η ενεργοποίηση του καλαθιού των μαθητών τοποθετείται στο τέλος του Αυγούστου και αναμένεται να περιλαμβάνει, όπως και πέρυσι, τουλάχιστον ένα προϊόν από τις εξής κατηγορίες προϊόντων:
-Σχολικές τσάντες
-Κασετίνες
-Τετράδια/μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
-Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
-Χρωματιστούς μαρκαδόρους/ξυλομπογιές
-Στυλό
-Γόμες
-Ξύστρες
-Διαβήτες
-Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
-Φωτοτυπικό χαρτί
Παράπλευρες αυξήσεις
Πάντως η σχολική λίστα δεν εξαντλείται στη γραφική ύλη, στα αναλώσιμα και στην τσάντα, αφού συνήθως περιλαμβάνει και άλλα είδη, όπως σχολικά βοηθήματα, είδης χειροτεχνίας, αθλητικές φόρμες και αθλητικά παπούτσια, φαγητοδοχεία, παγούρια κ.λπ., προϊόντα τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο «καλάθι».
Δεν θα αντιστραφεί η τάση των μειώσεων στις τιμές των τροφίμων και των βασικών ειδών διαβίωσης λέει ο κος Θεοδωρικάκος
Την ώρα μάλιστα που, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλιο στα δίδακτρα όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε ετήσια βάση, από 2,8% στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έως 4% στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Τα «πρόσωπα» της ακρίβειας
Κι ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν αναζωπυρωθεί, με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να αυξάνεται τον Ιούλιο του 2024 κατά 2,7% σε ετήσια βάση, ο κος Θεοδωρικάκος δηλώνει ότι δεν «συμμερίζεται τη μαυρίλα», επισημαίνοντας ότι στο «μερίδιο» που αναλογεί στο υπουργείο Ανάπτυξης, ήτοι τα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης, ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός. Ως υπαίτιους για την εκ νέου πυροδότηση της ακρίβειας αναφέρει τις υπηρεσίες (π.χ. ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, ασφάλιστρα υγείας και οχημάτων, διαμονή σε ξενοδοχεία κ.ά.), την ενέργεια και τη στέγαση.
Κατά την εκτίμησή του μάλιστα και τον Αύγουστο τα στοιχεία δεν θα δείξουν αντιστροφή στην τάση των μειώσεων, συνεχίζοντας ωστόσο να καλεί τις βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ να περιορίσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να ρίξουν κι άλλο τις τιμές, στηρίζοντας τα νοικοκυριά προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα πρόσθετα έξοδα λόγω του ανοίγματος των σχολείων.
Υπενθυμίζει δε ότι από τον Ιούλιο εφέτος τα ανώτατα πρόστιμα για την παραβίαση του πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους έχουν τριπλασιαστεί, ενώ τονίζει πως οι έλεγχοι εντείνονται και επεκτείνονται και σε δεκάδες επιχειρήσεις και χιλιάδες προϊόντα. Ήδη η ΔΙΜΕΑ διενεργεί ελέγχους σε 26 μεγάλες εταιρείες (σ.σ. βιομηχανίες, εισαγωγείς και λιανέμπορους) για την εφαρμογή του νόμου για τη συγκράτηση των τιμών.
Latest News
Startups στην Ελλάδα: Οι επενδυτικές ευκαιρίες, οι εξαγορές και οι προοπτικές για το 2025
Το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital και την υποστήριξη της EATE παρουσίασε για όγδοη συνεχόμενη χρονιά το report Startups in Greece
Νέες προοπτικές για την Υδρόγειο Ασφαλιστική με την ένταξή της στον Όμιλο Reale
Το Ετήσιο Συνέδριο Συνεργατών της πραγματοποίησε η Υδρόγειος Ασφαλιστική με βραβεύσεις των κορυφαίων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της
Business Banking Εθνικής Τράπεζας: Στο επίκεντρο η ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας
Το Business Banking της Εθνικής Τράπεζας αποτελεί ένα ολοκληρωμένο μοντέλο εξυπηρέτησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Η νέα εταιρική ταυτότητα της ΕΧΑΕ
Η ανανεωμένη εταιρική εικόνα αντλεί έμπνευση από τη μακρόχρονη ιστορία του Χρηματιστηρίου
Στην ΙΟΝ πέρασε και με την... βούλα η Λάβδας - Το μήνυμα Κωτσιοπούλου
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική τόσο της ΙΟΝ όσο και της Λάβδας
Ο Βασίλης Σπίνος αναλαμβάνει νέος General Manager στην Wolt
Ο Βασίλης Σπίνος ξεκίνησε την καριέρα του στη Wolt τον Νοέμβριο του 2018
Έφθασαν τα 300 καταστήματα franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος
H επέκταση του δικτύου franchise αποτελεί βασικό πυλώνα του στρατηγικού πλάνου της ΑΒ Βασιλόπουλος
Ασφυξία στις επιχειρήσεις από τις υψηλές προμήθειες - Η ανάλυση ΕΣΕΕ [γραφήματα]
H κατανομή της χρηματοδότησης σε μια οικονομία είναι εξαιρετικά κρίσιμη καθώς μπορεί, σε αρκετές περιπτώσεις, να αλλάξει δραματικά τον ανταγωνισμό, επισημαίνεται σε ανάλυση της ΕΣΕΕ
Στις top 3 επιλογές της Citi η Metlen για το 2025 – Βλέπει άνοδο 40%
Σύμφωνα με τη Citi, η δραστηριότητα της Metlen στον τομέα της ενέργειας βρίσκεται σε σταθερές βάσεις
Attica Bank: Πρώτη τιτλοποίηση ενήμερων δανείων 220 εκατ.
Η Attica Bank ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης της Συνθετικής Τιτλοποίησης χαρτοφυλακίου εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων ΜΜΕ και Μεγάλων Επιχειρήσεων (Project Perseus)