
Την πρώτη θέση σε ένα σύνολο έξι τουριστικών αγορών στην περιοχή της Μεσογείου καταλαμβάνει η Ελλάδα με βάση τις αξιολογήσεις των πελατών των ξενοδοχείων για τη θερινή σεζόν του 2024, έχοντας μάλιστα βελτιώσει τη βαθμολογία της σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Η δυναμική της Ελλάδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού με πολύ καλές ξενοδοχειακές υποδομές, επιβεβαιώνεται από την τελευταία ανάλυση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με τίτλο «Αξιολόγηση της ικανοποίησης πελατών ξενοδοχείων στην Ελλάδα και σε ανταγωνίστριες χώρες».
Όπως προκύπτει, η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών αντικατοπτρίζει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την χώρας μας στην ξενοδοχειακή εμπειρία, ιδιαίτερα σε θέματα εξυπηρέτησης, καθαριότητας, πρωινού και τοποθεσίας. Κατά περίπτωση, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης σε κατηγορίες όπως η καθαριότητα, η εξυπηρέτηση και η διαχείριση υποδομών, δημόσιων και ιδιωτικών, κατά τις περιόδους υψηλής ζήτησης, καθώς και στο φαγητό-ποτό.
Τα ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Ευρώπη
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, η μελέτη εστιάζει στη θερινή περίοδο του 2024 (Απρίλιος-Οκτώβριος), παρουσιάζοντας την απόδοση της Ελλάδας στον τομέα της ξενοδοχειακής ικανοποίησης συγκριτικά με ανταγωνίστριες χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Κύπρος και η Τουρκία, ενώ τα στοιχεία προέρχονται από την Shiji Review Pro, εταιρεία που εξειδικεύεται στη διαδικτυακή φήμη ξενοδοχείων. Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες αξιολογήσεων είναι το Booking.com (56%) και η Google (23%).
Η Ελλάδα διατηρεί σταθερά υψηλή κατάταξη, κατακτώντας την πρώτη θέση στους περισσότερους μήνες της υπό εξέτασης περιόδου (Απρίλιος- Οκτώβριος) και ακολουθούν Κύπρος, Ισπανία και Ιταλία. Η εναλλαγή μεταξύ των τριών αυτών αγορών είναι έντονη κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Γαλλία και η Τουρκία.
Ειδικότερα, η χώρα μας με 87% διατήρησε την πρώτη θέση στον γενικό δείκτη ικανοποίησης (GRI) κατά την καλοκαιρινή περίοδο του 2024 (Απρίλιος-Οκτώβριος), σημειώνοντας βελτίωση έναντι του 86% το 2023 και ξεπερνώντας την Κύπρο (86%) και την Ιταλία/Ισπανία (85%). Οι υψηλές επιδόσεις στις κατηγορίες εξυπηρέτησης (90%) και καθαριότητας (92%) αποτελούν βασικά στοιχεία αυτής της διάκρισης. Ωστόσο, η χώρα είναι χαμηλότερα στις κατηγορίες δωματίου (86%) και σχέσης ποιότητας- τιμής (87%) συγκριτικά με την Τουρκία, που κατέχει ηγετική θέση σε αυτές τις κατηγορίες.
Η εμπειρία
Η θετική εμπειρία των επισκεπτών αποτυπώνεται σε συγκεκριμένες κατηγορίες, με κυρίαρχες τις εξής:
• Φαγητό-Ποτό: Η πλειονότητα των αναφορών αφορά το «πρωινό».
• Εγκαταστάσεις και Προσωπικό: Αναγνωρίζονται ως στοιχεία που ενισχύουν τη συνολική εμπειρία.
• Καθαριότητα: Παρά τις θετικές αναφορές, ορισμένα σχόλια έθεσαν ζητήματα υγιεινής.
Στις αρνητικές αναφορές, οι κύριες αιτίες δυσαρέσκειας περιλαμβάνουν την ποιότητα των ποτών, τεχνικά ζητήματα όπως ο κλιματισμός, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και την καθαριότητα. Επιπλέον, αναδείχθηκαν προκλήσεις στη διαχείριση των εγκαταστάσεων και στην εξυπηρέτηση σε περιόδους αιχμής.
Οι αξιολογήσεις
Οι Κυκλάδες και η Ήπειρος αναδείχθηκαν ως οι κορυφαίες περιοχές. Είναι αξιοσημείωτο ότι και οι δυο αυτές περιοχές χαρακτηρίζονται από μικρού μεγέθους ξενοδοχεία και έντονο στοιχείο «αυθεντικότητας». Τα Ιόνια Νησιά και η Αττική είχαν τις χαμηλότερες βαθμολογίες, παραμένοντας όμως σαφώς υψηλότερα από το όριο για καλή βαθμολογία. Γενικά, όλες οι περιοχές είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη από 80% που θεωρείται το όριο για την πολύ καλή βαθμολογία.
Ειδικότερα, στην ηπειρωτική Ελλάδα, η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία ηγήθηκαν στους ποιοτικούς δείκτες με κορυφαίες βαθμολογίες στην καθαριότητα (96%) και τη σχέση ποιότητας-τιμής (91%). Η Αττική κατέγραψε χαμηλότερες επιδόσεις, με GRI 84%.
Στη νησιωτική Ελλάδα, οι Κυκλάδες ξεχώρισαν με το υψηλότερο GRI (91%) και κορυφαίες επιδόσεις σε τομείς όπως η καθαριότητα (97%) και η τοποθεσία (95%). Αντίθετα, τα Ιόνια Νησιά παρουσίασαν τις χαμηλότερες επιδόσεις (GRI 84%).
Ως προς τις ειδικότερες κατηγορίες προορισμών, στους πιο πολυτελείς, η Μύκονος και η Σαντορίνη ηγήθηκαν στις αξιολογήσεις, με τη Μύκονο να καταγράφει το υψηλότερο GRI (92%) ανάμεσα σε διεθνείς «premium» προορισμούς. Στους πιο μαζικούς προορισμούς για το προϊόν « Ήλιος & Θάλασσα», η Πάρος, η Νάξος και η Χαλκιδική κυμάνθηκαν σημαντικά υψηλότερα από τον εγχώριο και διεθνή ανταγωνισμό.
Ανά κατηγορία αστεριών, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων στην Ελλάδα ξεχώρισαν με τον υψηλότερο δείκτη ικανοποίησης (89%), ακολουθούμενα από τα 4 αστέρων (88%) και τα 3 αστέρων (87%). Τα ξενοδοχεία 1-2 αστέρων, αν και χαμηλότερα στο συνολικό GRI (86%), κατέγραψαν εντυπωσιακές επιδόσεις στη σχέση ποιότητας-τιμής (89%) και την καθαριότητα (96%).
Επισημαίνεται εδώ ως προς την προέλευση των σχολίων/ αξιολογήσεων ότι οι περισσότερες αναφορές έγιναν από την Ελλάδα (8,2%) και ακολουθούν Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία. Χώρες όπως η Κολομβία και η Ισλανδία ξεχώρισαν για τον υψηλό δείκτη ικανοποίησης (91,9% και 91,7% αντίστοιχα), ενώ χαμηλότερες επιδόσεις σημειώθηκαν από επισκέπτες της Τουρκίας (81,6%).
Ο κ. Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ δήλωσε σχετικά: «Ακόμη και κατά τη διάρκεια των μηνών αιχμής, η ελληνική φιλοξενία επιβεβαιώνει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις ανάγκες των επισκεπτών τόσο σε δημοφιλείς όσο και σε αναπτυσσόμενους προορισμούς όπως η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία. Η σταθερά υψηλή κατάταξη της Ελλάδας στις αξιολογήσεις ξενοδοχείων στη Μεσόγειο αναδεικνύει τη διαμονή σε ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Άλλωστε, η φιλοξενία της χώρας γενικά και οι εργαζόμενοι του τομέα ειδικά, αποτελούν τις ισχυρότερες διαστάσεις της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας. Το ζητούμενο, ωστόσο, είναι να ενισχυθεί παράλληλα η ανταγωνιστικότητα της συνολικής εμπειρίας στους προορισμούς βελτιώνοντας σημεία που διαχρονικά υστερούμε όπως η διαχείριση των προορισμών, η καθαριότητα των δημόσιων χώρων, τα περιφερειακά οδικά δίκτυα, η άναρχη πολεοδομία, η ευκολία περιήγησης, η πληροφόρηση των επισκεπτών και η προσφερόμενη πολιτιστική εμπειρία.»


Latest News
![Τουρισμός: Στα 29,3 εκατ. οι διεθνείς αφίξεις του 2024 – Οι top5 κύριες αγορές [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/touris-600x400.jpg)
Πόσοι τουρίστες ήρθαν πέρυσι - Το top5 των χωρών που «ψήφισαν» Ελλάδα [γράφημα]
Με εντυπωσιακούς ρυθμούς κινήθηκε ο τουρισμός πέρυσι - Τι δείχνει μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για τις «Διεθνείς Αεροπορικές Αφίξεις: 2023-2024»

Χτύπημα στον τουρισμό της Σαντορίνης – Αλλάζει ρότα το πρώτο κρουαζιερόπλοιο
Οι σεισμοί στη Σαντορίνη αναγκάζουν το VIKING STAR σε αλλαγή πλεύσης – Το νέο στοίχημα για τον τουρισμό, οι επισκέπτες για το Πάσχα

Νέο διοικητικό συμβούλιο στο Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Αθήνας
Ο Παναγιώτης Αλμυράντης, Chief Growth & Commercial Officer Ella Resorts, ανέλαβε τη θέση του Προέδρου του Συλλόγου

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Αυξημένη κατά 14,5% η κίνηση τον Ιανουάριο
Η συνολική επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στους 1.834.668 επιβάτες έναντι 1.602.002 επιβατών το Ιανουάριο του 2024

Πώς βγήκε η άδεια για το 5άστερο στο Σαρακήνικο – Τι λέει ο δήμαρχος Μήλου
Για την πιθανότητα έκδοσης περισσότερων αδειών ανέγερσης στο Σαρακήνικο μίλησε ο δήμαρχος Μήλου.

Ισραηλινή επέλαση στα ελληνικά ξενοδοχεία σε «συμμαχία» με την Hilton
Το νέο σχήμα αποτελεί προϊόν της συνεργασίας της Isrotel Hotels και της Οικογένειας Dayan απέκτησε τρία ξενοδοχεία στην Αθήνα από την Brown που αποχωρεί από την χώρα

Σύσκεψη στον ΕΟΤ για τη Σαντορίνη – Καμία ακύρωση στις προκρατήσεις
Οι σεισμοί στη Σαντορίνη βρέθηκαν στο επίκεντρο σύσκεψης στο ΕΟΤ υπό την υπουργό Τουρισμό – Τι λέει στον ΟΤ ο βρετανικός tour operator Jet2holidays

Πρεμιέρα για τη σεζόν κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη - Ποιο πλοίο «έσπασε το ρόδι»
Πρεμιέρα στον ΟΛΘ σήμερα για την κρουαζιέρα καθώς το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για φέτος κατέπλευσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

«Ζυμώνει» και ξενοδοχεία η οικογένεια Κουκουτάρη της Αlfa Pastry
Επέκταση στον ξενοδοχειακό κλάδο από την οικογένεια Κουκουτάρη της Αlfa Pastry – Η νέα εταιρεία Greatly με μετοχικό κεφάλαιο 500 χιλ. ευρώ

Στάση αναμονής για τη Σαντορίνη από τους διεθνείς tour operators και εταιρείες κρουαζιέρας
Οι σεισμοί στη Σαντορίνη έχουν στρέψει τα βλέμματα της διεθνούς τουριστικής βιομηχανίας στο νησί – Τι θα γίνει με τις κρουαζιέρες