Την περασμένη Τετάρτη, η Κομισιόν ανακοίνωσε τον «οδικό χάρτη» για τη μετάβαση στην «πράσινη» εποχή και την επίτευξη των στόχων οι οποίοι έχουν εγκριθεί ήδη από τους «27»: Περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου και άλλων «αερίων του θερμοκηπίου» κατά 55% ως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, καθώς και μηδενικές καθαρές εκπομπές από τα κράτη – μέλη ως το 2050.

«Η σημερινή μας οικονομία, η οποία είναι βασισμένη στα ορυκτά καύσιμα, έχει φτάσει στα όριά της» δήλωσε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πλαισιωμένη από τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς. Οπως τόνισαν δε αμφότεροι, ένα από τα πιο εμβληματικά στοιχεία του νέου σχεδίου αφορά το μέλλον των οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου (ενδεχομένως και φυσικού αερίου) στην ΕΕ.

Το σχέδιο κάνει λόγο για μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 55% ως το 2030 σε σύγκριση με τα σημερινά επίπεδα (έναντι 37,5% που ήταν ο προηγούμενος στόχος), καθώς και κατά 100% ως το 2035. Κάτι που οδηγεί, πρακτικά, στην πλήρη απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων «παλιάς» τεχνολογίας και τη μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση – με επιχείρημα ότι ο κλάδος των μεταφορών έχει αυξήσει περισσότερο από κάθε άλλον τις εκπομπές του στην ατμόσφαιρα τις προηγούμενες τρεις δεκαετίες, σε ποσοστό άνω του 150%.

Ταυτόχρονα, πάντως, όλοι αναγνωρίζουν πως η πλευρά αυτή είναι και μία από τις πιο δύσκολες και συνιστά τεράστια πρόκληση για όλους – Κομισιόν, κυβερνήσεις και, φυσικά, αυτοκινητοβιομηχανίες. Κι αυτό διότι η αλλαγή του μοντέλου παραγωγής και του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη αποτελεί ένα γιγάντιο έργο, που απαιτεί ριζικές αναπροσαρμογές και κονδύλια τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις και τους αγοραστές.

Προϋποθέτει δε την ύπαρξη μιας ολοκληρωμένης απάντησης στο καίριο ζήτημα της κατασκευής μπαταριών, το οποίο έχει διάφορες πλευρές: Την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία της ΕΕ και τη διασφάλιση επαρκών πρώτων υλών. Φυσικά και την ανάπτυξη κατάλληλου δικτύου φόρτισης – ο στόχος είναι να υπάρχουν πάνω από 3,5 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης ως το 2030 και 16,3 εκατομμύρια ως το 2050, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ.

«Παράθυρο» 15 ετών

Πρακτικά, η Ευρώπη δίνει στον εαυτό της ένα «παράθυρο» 15 ετών προκειμένου να προχωρήσει στις μεγάλες αλλαγές και να αποσύρει από τους δρόμους τα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας. Κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι με βάση τους μέσους όρους αλλαγής αυτοκινήτου στα διάφορα κράτη – μέλη, τα σχετικά προγράμματα πρέπει να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε εφαρμογή σχετικά άμεσα, ήτοι μέσα στα επόμενα 4-5 χρόνια, το αργότερο. Είναι κάτι, άλλωστε, που προτίθεται να διευκολύνει και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως υπάρχουν ήδη αντιδράσεις. Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA) διαμαρτυρήθηκε μάλιστα, ισχυριζόμενη ότι η πλήρης απαγόρευση ορισμένων τεχνολογιών δεν αποτελεί ορθολογικό τρόπο για τη μετάβαση και ζητώντας να συνεχίσουν να παίζουν ρόλο για κάποιο διάστημα οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και υδρογόνου, όπως και οι υβριδικοί.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Κίνα: Μπρος στην οικονομία, το Κλίμα περνάει σε δεύτερη μοίρα
Green |

Κίνα: Μπρος στην οικονομία, το Κλίμα περνάει σε δεύτερη μοίρα

Η αργή πορεία ανάπτυξης της οικονομίας και οι ενεργειακές ελλείψεις που μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγή της οδήγησαν το Πολιτικό Γραφείο να ζητήσει πιο προσεκτική, άρα αργή, πορεία προς την επίτευξη του στόχου για μηδενισμό των ρύπων

Λευκός Οίκος: Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αποτελούν το 40% έως το 2030
Green |

Λευκός Οίκος: Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αποτελούν το 40% έως το 2030

Οι σχετικές συζητήσεις με την αυτοκινητοβιομηχανία εξελίσσονται ενόψει των ανακοινώσεων της κυβέρνησης Μπάιντεν την επόμενη εβδομάδα σε σχέση με την αναθεώρηση των εκπομπών ρύπων οχημάτων έως το 2026

Σικελία: Η χειρότερη ξηρασία της δεκαετίας πλήττει τη λίμνη Ποζίλο [Photo]
Green |

Σικελία: Η χειρότερη ξηρασία της δεκαετίας πλήττει τη λίμνη Ποζίλο [Photo]

Η χωρητικότητα της λίμνης Pozzillo στις αρχές Ιουλίου 2021 ανήλθε σε 23 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, περίπου το 15% της μέγιστης χωρητικότητάς της και ταυτόχρονα 25% κάτω από τον διαθέσιμο όγκο νερού του 2020.

Κομισιόν: «Πράσινες» κατευθύνσεις για τα έργα υποδομής
Green |

Κομισιόν: «Πράσινες» κατευθύνσεις για τα έργα υποδομής

Οι θεσμικοί και ιδιωτικοί Ευρωπαίοι επενδυτές θα είναι σε θέση να λαμβάνουν αποφάσεις μετά λόγου γνώσεως σχετικά με έργα που θεωρούνται συμβατά με τη συμφωνία του Παρισιού και τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα

Όλο το νέο «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» με επιδοτήσεις 40% έως 75%
Green |

Όλο το νέο «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» με επιδοτήσεις 40% έως 75%

Οι όροι και οι προϋποθέσεις και οι αλλαγές του νέου προγράμματος ύψους 632 εκ. ευρώ Ξεχωριστή δράση 100 εκ. ευρώ για τα φτωχά νοικοκυριά. Μηχανισμός εγγύησης του κράτους για τα δάνεια στα φυσικά πρόσωπα με οικογενειακό εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ.