Project Syndicate
H ανθρωπογενής κλιματική κρίση γεννά πρωτοσέλιδα αυτό το καλοκαίρι. Το κεντρικό αίνιγμα της κλιματική κρίσης είναι ότι οφείλουμε να βασιστούμε στις δομές ενός παγκόσμιου συστήματος που στηρίζεται στον εγωισμό των εθνών – κρατών. Η κοινή δράση προκειμένου να αντιμετωπιστεί μια κοινή απειλή εκ μέρους όλης της ανθρωπότητας πρέπει να αναληφθεί μέσω των πιο στενών και αναχρονιστικών διαύλων της εθνικής κυριαρχίας. Η ιδέα της παγκόσμιας ευθύνης που θα αποτελέσει τον καμβά της επιβίωσης όλων μας είναι ξένη προς ένα τέτοιο σύστημα. Η αντιμετώπιση αυτής της αντίφασης θα αποτελέσει τη μεγάλη πρόκληση του 21ου αιώνα.
Εκτιμώντας τις επερχόμενες συνέπειες, η IPCC με την έκθεσή της υπογραμμίζει ότι πρέπει να αλλάξουμε ριζικά την παγκόσμια οικονομία εντός της τρέχουσας δεκαετίας. Τα τεχνολογικά και οικονομικά εμπόδια είναι τεράστια, όμως η πολιτική πρόκληση δεν είναι λιγότερο αποθαρρυντική.
Οσο πιο προφανής καθίσταται η κλιματική κρίση στις καθημερινές ζωές των ανθρώπων τόσο θα γίνεται πιο καθαρό ότι ο χρόνος μας εξαντλείται. Το θέμα θα αποτελεί ολοένα περισσότερο την κινητήριο δύναμη της διεθνούς πολιτικής, οδηγώντας αναγκαστικά σε ένα επαναπροσανατολισμό από την παραδοσιακή γεωπολιτική προς μιας νέας διάσταση μιας παγκόσμιας πλανητικής ευθύνης. Σε τελική ανάλυση, κανένα κράτος – όσο ισχυρό και αν είναι – δεν είναι σε θέση να επιλύσει μόνο του αυτό το πρόβλημα. Το καθήκον απαιτεί την αλληλεγγύη και τη συνεργασία ολόκληρης της ανθρωπότητας.
Δυστυχώς, η ιστορία του ανθρώπινου είδους αποδεικνύει ότι η γνήσια και διεθνής συνεργασία που να τους περιλαμβάνει όλους δεν είναι από τα ισχυρά μας προτερήματα. Προκειμένου να υπάρχει η όποια ελπίδα επιτυχίας, υπό τέτοια χρονική πίεση, θα χρειαστεί οι μεγάλες δυνάμεις να συντονιστούν και να επιδείξουν ηγετική ικανότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό δε είναι κάτι που περιλαμβάνει τις δύο υπερδυνάμεις του 21ου αιώνα, τις ΗΠΑ και την Κίνα, όπως επίσης την Ευρωπαϊκή Ενωση, την Ινδία και άλλους.
Φαίνεται, όμως, ότι δεν συντελείται πρόοδος προς αυτή την κατεύθυνση. Αντιθέτως, ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις έχει καταστεί και πάλι το κυρίαρχο στοιχείο της παγκόσμιας πολιτικής και των διεθνών σχέσεων. Ο κρατικός εγωισμός εξακολουθεί να έχει τον πρωτεύοντα ρόλο και δεν είναι λογικό να αναμένει κανείς ότι δύο μεγάλες δυνάμεις οι οποίες κινούνται προς την κατεύθυνση της σύγκρουσης σε όλα τα άλλα επίπεδα θα εξαιρέσουν εκείνες που απαιτούν διεθνή συνεργασία απέναντι στην κλιματική αλλαγή. Κάθε προσπάθεια, άλλωστε, να κάνουν κάτι τέτοιο μάλλον θα υπονόμευε, παρά θα ενίσχυε, την αμοιβαία εμπιστοσύνη που είναι αναγκαία.
Σίγουρα, η Δύση έχει διαπράξει τεράστια σφάλματα στη συμπεριφορά της έναντι της Κίνας. Προωθώντας ωμά τα οικονομικά της συμφέροντα, παρέκαμψε εκουσίως τα γεωπολιτικά συμφέροντα και τις προθέσεις της Κίνας. Ομως, δεν πρέπει να αμβλύνουμε τα παλιά λάθη κάνοντας νέα. Ακριβώς όπως δεν πρέπει να επιστρέψουμε στην παλιά και αποτυχημένη πολιτική της Δύσης έναντι της Κίνας, δεν πρέπει και να αρνηθούμε το γεγονός ότι η κλιματική κρίση οφείλει να βρεθεί στο στρατηγικό επίκεντρο της διεθνούς πολιτικής στη διάρκεια αυτού του αιώνα. Διαφορετικά, όλη η ανθρωπότητα να πληρώσει το κόστος της αποτυχίας μας να ηγηθούμε.
Δεν είναι τώρα η ώρα για να προωθήσουμε τις παραδοσιακές πολιτικές ισχύος. Οι μεγάλες δυνάμεις του σήμερα οφείλουν να κάνουν βήματα ώστε να φέρουν τον πλανήτη αντιμέτωπο με τις ευθύνες του, Για να επιτύχουν δε, οφείλουν να κάνουν αυτά τα βήματα από κοινού.
Ο Γιόσκα Φίσερ, υπουργός Εξωτερικών και αντικαγκελάριος της Γερμανίας την περίοδο 1998-2005, υπήρξε ηγέτης των γερμανών Πρασίνων επί μία εικοσαετία
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»