Ένα λιμάνι στη Κρήτη
Τα καλά νέα από το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζονται. Το απόγευμα χτες ανακοινώθηκε η λίστα των ενδιαφερομένων επενδυτικών και επιχειρηματικών σχημάτων για το 67 % των μετοχών της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.
Πρώτο συμπέρασμα: Το ενδιαφέρον για τα λιμάνια και τις εταιρείες διαχείρισης τους καλά κρατεί – και να σκεφτεί κανείς ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες αφορούν λιμάνια της Περιφέρειας με αρκετές ιδιαιτερότητες. Μάλιστα, στη περίπτωση του Ηρακλείου είχαμε ισοφαρίσει ενός ρεκόρ που πέτυχε το ΤΑΙΠΕΔ στον αντίστοιχο διαγωνισμό του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. 9 και εκεί, 9 και στο Ηράκλειο.
Δεύτερο συμπέρασμα: Καταγράψαμε απουσίες αλλά και ενδιαφέρουσες συνεργασίες με νόημα, ουσία και προοπτική.
Τρίτο συμπέρασμα: Ο τομέας των παραχωρήσεων αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο ενδιαφέροντος μεταξύ των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων της χώρας, ο πυρήνας των οποίων προέρχεται από την αγορά των κατασκευών.
Τέταρτο συμπέρασμα: Το ελληνικό ενδιαφέρον παραμένει κυρίαρχο.
Η Λίστα
Η λίστα των διεκδικητών για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής (κατ’ ελάχιστον 67%) στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει, με αλφαβητική σειρά, ως εξής:
1) Olete Limited
2) Κοινοπραξία Gray Pier Heraklion Port, , αποτελούμενη από τις εταιρείες Καρατζή Bιομηχανικές & Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις ΑΕ και Fhl. H. Κυριακίδης Μάρμαρα Γρανίτες Α.Ε.
3) Κονοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. – Μινωϊκές Γραμμές ΑΝΕ
4) Κοινοπραξία Portek International Private Limited – Gph Cruise Port Finance Ltd.
5) Κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις ΑΕ- Attica Group
6) Κοινοπραξία ΓΕΚ TΕΡΝΑ Α.Ε. – Aviareps Ελλάς Α.Ε.
7) Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – Goldenstep Shipping Limited
8) ΟΛΘ Α.Ε.
9) ΤΕΚΑΛ Α.Ε.
Η Απουσία
Μια ηχηρή απουσία από την διεκδίκηση του μετοχικού ελέγχου της εταιρείας διαχείρισης του Λιμανιού του Ηρακλείου είναι εκείνη της ΑΝΕΚ – της πρώτης στην Ελλάδα ακτοπλοϊκής εταιρείας λαϊκής βάσης με έδρα τα Χανιά. Οι Κρητικοί της ΑΝΕΚ – στην εταιρεία λόγω χρεών το πρώτο και αποφασιστικό λόγο τον έχει η Τράπεζα Πειραιώς που προτιμά να βλέπει τα πράγματα από απόσταση και κυρίως ως πιστωτής που θέλει και επιθυμεί να επιστρέψουν τα λεφτά των δανείων στα ταμεία του- πήγαν με κοινοπρακτικό σχήμα στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας με ισχυρό partner, τον Ομιλο Archirodon αλλά δεν έφθασαν μέχρι τα Χανιά, στην Περιφέρεια τους.
Αντίθετα, με την απουσία της ΑΝΕΚ -που για πολλά χρόνια στη διοίκηση της βρισκόταν ο Γιάννης Σήφη Βαρδινογιάννης- καταγράφεται η παρουσία της εταιρείας ΣΕΚΑΒΙΝ. Στη τελευταία καταγράφεται – στοιχεία από περιήγηση στο διαδίκτυο- η παρουσία ενός από τα νεότερα μέλη της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Του Σήφη I. Βαρδινογιάννη, ο οποίος, όπως διαβάζω στο cv του, «αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης με πτυχίο στη Βιολογία και τη Γενετική και από το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins με πτυχίο στη Βιοτεχνολογία. Τα τελευταία 6 χρόνια συμμετέχει ενεργά μέσα από διάφορους ρόλους στη SEKAVIN Bunkering Stations S.A., έναν κορυφαίο φυσικό προμηθευτή και έμπορο καυσίμων και λιπαντικών πλοίων στην Ελλάδα. Επί του παρόντος κατέχει τη θέση του Διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης».
Μαζί της και εταιρεία του Ομίλου Seajets που λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο σκαφών high speed παγκοσμίως, με περισσότερες από 250 συνδέσεις από τον Πειραιά, τη Ραφήνα και την Κρήτη με τα νησιά των Κυκλάδων με στόλο 17 πλοίων.
Μια Σύμπραξη
Ο επιχειρηματικός όμιλος του Γιάννη Γρύλου κατέβηκε στο Ηράκλειο σε κοινοπρακτικό σχήμα με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πιο συγκεκριμένα, η Aviareps Eλλάς αποτελεί έναν σημαντικό επιχειρηματικό όμιλο με δραστηριότητες που εκτείνονται από αεροπορικές υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης (ground handling), τουρισμού, αεροπορίας, logistics και cargo όπως η Swissport Hellas και Skyserv, καθώς και η αεροπορική εταιρεία Sky Express.
O Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται στους τομείς των υποδομών, της παραγωγής, προμήθειας και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας από θερμικές πηγές και ΑΠΕ, των παραχωρήσεων, της διαχείρισης απορριμμάτων και της ανάπτυξης και διαχείρισης ακινήτων. Οι δραστηριότητές του εκτείνονται σε 16 χώρες (Ευρώπη, ΗΠΑ, Μέση Ανατολή), απασχολώντας συνολικά 4.400 εργαζομένους.
_________________________________________
Οι Διεκδικητές της Ανατολής
Η Portek – θυγατρική της Ιαπωνικής Mitsui & Co. Ltd., με έδρα τη Σιγκαπούρη που διαχειρίζεται 7 λιμένες μεσαίου μεγέθους και παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις λιμενικού μηχανολογικού εξοπλισμού και τεχνολογίας σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο- αν και πήγε μόνη της στην Ηγουμενίτσα, στο Ηράκλειο άλλαξε πορεία και συνεργάστηκε με την Global Ports Holding Plc (GPH).
Η τελευταία είναι σχετική με λιμένες, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου θυγατρική της Global Investment Holdings (GIH), ενός ομίλου εταιρειών με διαφοροποιημένες δραστηριότητες εστιασμένες σε λιμενικές υποδομές, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και παραγωγή καθαρής ενέργειας, διανομή συμπιεσμένου φυσικού αερίου και εξόρυξη, καθώς και ανάπτυξη ακινήτων και μεσιτεία και διαχείριση περιουσιακών στοιχείων. Η GPH, είναι ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος διαχειριστής λιμένων κρουαζιέρας, με 21 λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων δύο εμπορικών λιμένων, σε 13 διαφορετικές χώρες σε 4 ηπείρους, εξυπηρετώντας περίπου 14 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, με καθιερωμένη παρουσία στην Καραϊβική, τη Μεσόγειο, και την Ασία.
___________________________________
Ο Συνδυασμός
Παρουσιάζει ενδιαφέρον η κοινοπραξία της Άκτωρ Παραχωρήσεις με τον όμιλο των ακτοπλοϊκών εταιρειών Attica, από τις μοναδικές πλέον συμμετοχές της MIG. Θυγατρική του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, από τους μεγαλύτερος ομίλους υποδομών στην Ελλάδα κι ένας εκ των κορυφαίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με περίπου 6.000 εργαζόμενους. Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ είναι η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία στον τομέα των παραχωρήσεων καλύπτοντας όλο το φάσμα δραστηριοτήτων: χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία. Οι ενεργές παραχωρήσεις της περιλαμβάνουν την λειτουργία/διαχείριση της Μαρίνας Αλίμου, συμμετοχές σε αυτοκινητοδρόμους (Αττική Οδός, Μορέας, Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, καθώς και παραχωρήσεις και λειτουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων.
Από την άλλη πλευρά, το Attica Group είναι η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών μητρική εταιρεία των Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways. Η εταιρεία ειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών επιβατών και φορτηγών στην Ανατολική Μεσόγειο, εξυπηρετώντας 60 προορισμούς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (διαδρομές Ελλάδα-Ιταλία και Μαρόκο-Ισπανία) μέσω ενός στόλου 32 επιβατικών πλοίων και ταχύπλοων.
_______________________________________________
Διχτυωτά Σακιά και Μάρμαρα
Η έκπληξη στο Ηράκλειο ήρθε από την σύμπραξη της Κaratzis με την Κυριακίδης. Ο πρώτος με παραγωγικές μονάδες στη Κρήτη δραστηριοποιείται στην κατασκευή καινοτόμων υλικών διχτυών για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες.
Ξεκινώντας με ένα μικρό εργοστάσιο στην Ελλάδα, η KARATZIS εξελίχθηκε σε διεθνή ηγέτη με ενεργή εμπορική παρουσία σε περισσότερες από 70 χώρες με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων του Ομίλου περιλαμβάνει προϊόντα συγκομιδής: Δίχτυ χορτοδεσίας, Φιλμ ενσίρωσης και σπάγκο, Διχτυωτά Σακιά, Διχτυωτά σακιά με ετικέτες, Σωληνωτά δίχτυα, Δίχτυα παλετοποίησης για συσκευασία παραγωγής μετά τη συγκομιδή, Δίχτυ χριστουγεννιάτικων δέντρων, Ελαστικά δίχτυα κρεάτων, Δίχτυα κηπουρικής, Δίχτυα σκίασης, Δίχτυα για συγκομιδή τουλιπών και δίχτυα κατασκευής. Ο Όμιλος δραστηριοποιείται επίσης, μέσω επιλεκτικών επενδύσεων, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέσω κατασκευής φωτοβολταϊκών πάρκων στην Κατερίνη, τη Λάρισα, τη Βοιωτία και το Ηράκλειο και τον Τουρισμό μέσω πολυτελούς all-inclusive συγκροτήματος ξενοδοχείων και μπανγκαλόου στην Κρήτη
Όσο για την Κυριακίδης, η εταιρεία δραστηριοποιείται στην εξόρυξη, επεξεργασία και εμπορία μαρμάρων και γρανιτών με παγκόσμια φήμη στον κλάδο των φυσικών πετρωμάτων, κυρίως μέσω της κυριαρχίας της στον τομέα λευκού μαρμάρου. Διαθέτει διάφορα λατομεία στην Ελλάδα, εργοστάσιο επεξεργασίας μαρμάρου, εργοστάσιο ξηρών κονιαμάτων και κολλών, εταιρεία διεθνών μεταφορών και εταιρείες εμπορίας μαρμάρου σε Ελλάδα και Ιταλία.
Οι Αναμενόμενες Συμμετοχές
Αναμενόμενη η συμμετοχή της Grimaldi Euromed που ανήκει στον ‘Ομιλο Grimaldi, έναν πολυεθνικό όμιλο εφοδιαστικής αλυσίδας που ειδικεύεται στη λειτουργία πλοίων roll-on / roll-off, μεταφορών αυτοκινήτων και πλοίων σε συνεργασία της με την ακτοπλοϊκή εταιρεία του Ηρακλείου Κρήτης, της εταιρείας Μινωϊκές Γραμμές. Το ίδιο και για την εκ Θεσσαλονίκης εταιρεία ΟΛΘ.
Το ΤΑΙΠΕΔ
Το Ταμείο μοιάζει να ξεφεύγει οριστικά από τον κύκλο της εσωστρέφειας, να επιστρέφει με τους δικούς του όρους στην αγορά και να αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού στην αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου που έχει στο χαρτοφυλάκιο του.
Σε αγαστή συνεργασία με τον μέτοχο (Υπερταμείο- ΕΕΣΥΠ) διαμορφώνει τους όρους και τις προϋποθέσεις για μια δυναμική πορεία που δεν φέρνει απλώς επενδυτές και έσοδα αλλά και εμπιστοσύνη και αξιοπιστία στο ελληνικό σχέδιο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Latest News
Αλλαγή σελίδας στον Πειραιά, το timing της ελληνικής διπλωματίας, η «γκάφα» Πετραλιά, ο κεφάτος Σιάμισιης, «έκλεισε το μάτι» ο Θεοδωρικάκος
Νέα σελίδα για το κτήριο Κορασίδη στον Πειραιά
Θυμήθηκαν τον Τσίπρα, η προσεκτική ΕΚΤ, ετοιμάζεται το deal του CVC, τα «σεμινάρια» του Θεοδωρόπουλου, το ξενοδοχείο του χρηματιστή, Χριστούγεννα στο Ντίσελντορφ
Θυμήθηκαν και τα ελληνικά
Στον πάγο και πάλι οι τράπεζες, τα 13 λεπτά του Πατέλη, το αποτύπωμα Κοντόπουλου, οι μνήμες Τζαννετάκη, τι ετοιμάζει η Lavipharm, η πρόταση Καλαντώνη, το deep value play της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από Δευτέρα οι αποφάσεις για ΔΕΠΑ
Παίζοντας με τις τάπες…
Τα «ποδηλατάκια» του Δημητριάδη, η σφήνα Πολίτη, «καίει» εκατ. η Hellenic Train, παρασκήνιο για Elpedison, το triple της Helleniq Energy, η άγνωστη «πληγή» του λιανεμπορίου
Τα «ποδηλατάκια» του Δημητριάδη
Το βιβλίο του Πατέλη, τραπεζική υπομονή μέχρι την Κυριακή, το ράλι της Helleniq Energy, το billion της Attica Bank, ο αγοραστής του Κορασίδη, ο «θησαυρός» στους φούρνους
Λίγη θεωρία
Στην αναμονή ο Αγ. Βασίλης για το ΧΑ, τα σενάρια για τράπεζες, το timing της Νέας Υόρκης, τα χιλιόμετρα του Πιτσιλή, το δείπνο στην Ακρόπολη, «σιγή ασυρμάτου» για Elpedison
Στην αναμονή
Κυβέρνηση από το… παρελθόν, το «Άγιο Δισκοπότηρο» των long του ΧΑ, τα deals που έρχονται, τα προβλήματα του Fourlis, το «θέατρο» του ΟΠΕΚΕΠΕ και η Stoli
Το όριο
Η γραμμή «Μαζινό» των αγορών, η «προσγείωση» Piccoli στην Αθήνα, το κλειστό meeting των επιχειρηματιών, το αδιέξοδο της Energean, οι Κινέζοι στο Golden Hall, οι έλεγχοι στα κρεατικά
Καμία ανησυχία (;) από το μέτωπο
Τα «στραβά μάτια» των τραπεζών, το αυτονόητο από τη Βρεττού, το στοίχημα της Θεσσαλίας, «Ενοικιάζεται» στην Κλαυθμώνος, το game της Edison, τι ετοιμάζουν οι Γερμανοί στην… Κω;
Τα αυτονόητα
Όλο το παρασκήνιο στο ΟΤ FORUM, τα «βελάκια» της κυβέρνησης στις τράπεζες, το «μυαλό» του Γκούμα στην Motor Oil, οι «συμμαθητές» των επενδύσεων, η είδηση από την BofA
Δεύτερη ημέρα στο ΟΤ FORUM