Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και νεοσύστατες (startup) εταιρείας τεχνολογίας πατάνε βαθιά το γκάζι για την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών οχημάτων στην Ευρώπη. Στοιχηματίζουν ότι η μετάβαση από τα οχήματα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης σε οχήματα που θα κινούνται αποκλειστικά με ρεύμα θα είναι γρήγορη και σπεύδουν να πάρουν κεφάλι στην κούρσα επειδή ξέρουν ότι όποιος κρατάει στα χέρια την παραγωγή τέτοιων μπαταριών θα ελέγχει την αγορά.

Το ενδιαφέρον για τέτοια γιγαντιαία εργοστάσια –γνωστά και ως Gigafactories- επικεντρώνεται κυρίως στη Γερμανία και τη Σκανδιναβία, τη Γαλλία, τη Βρετανία και την Πολωνία. Ο όμιλος Volkswagen, αλλά και οι τεχνολογικές εταιρείες Northvolt στη Σουηδία, Britishvolt στη Βρετανία, και Automotive Cells στη Γαλλία είναι μερικοί μόνο από τους πανίσχυρους παίκτες που ξεκινούν τέτοια πρότζεκτ. Και φυσικά η Tesla που έχει ήδη βάλει πόδι στη Γηραιά Ήπειρο και ειδικά στη Γερμανία, με εργοστάσιο κατασκευής οχημάτων που έχει δυναμικό παραγωγής 100.000 ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το χρόνο.

Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα -με βάση στοιχεία του κέντρου ερευνών CIC energiGUNE στην Ισπανία για την ηλεκτροχημική τεχνολογία και τις αποθηκευτικές λύσεις ενέργειας- χάρτη με τα μεγάλα εργοστάσια μπαταριών που κατασκευάζονται ή έχουν προγραμματιστεί να κατασκευαστούν στη Γηραιά Ήπειρο με βάση στοιχεία του Απριλίου του 2021.

Όπως αναφέρει η CIC energiGUNE, έχουν ήδη ανακοινωθεί σχέδια στην Ευρώπη για την ανάπτυξη περισσότερων από 20 εργοστασίων κυψελών μπαταριών τα επόμενα χρόνια. Από αυτά αναμένεται ετήσια παραγωγική δυναμικότητα 600 GWh (γιγαβατώρες), που αποτελεί το 50% της αναμενόμενης βασικής ζήτησης για το 2040 στην ευρωπαϊκή αγορά. Στα σχέδια αυτά πρωτοπορούν χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία, η Νορβηγία, η Ουγγαρία και η Πολωνία, που έχουν πάρει την πρωτοβουλία χάρη και στα έργα που έχουν ανακοινώσει κι άλλες πρωτοπόρες εταιρείες, όπως οι CATL, Northvolt, SK Innovation και LG Chem που δραστηριοποιούνται στις χώρες αυτές.

Οι προοπτικές είναι τεράστιες. Σύμφωνα με στοιχεία του ABC News και της LMC Automotive, σήμερα μόνο το 4,8% από περίπου 80 εκατ. οχημάτων παγκοσμίως κινούνται μόνο με ηλεκτρισμό. Η εταιρεία συμβούλων Alix Partners εκτιμά ότι το ποσοστό αυτό θα φτάσει σε 11% το 2025 και σε 24% το 2030. Εάν υπολογιστούν και τα υβριδικά οχήματα το ποσοστό αναμένεται να φτάσει στο 28% σε δέκα χρόνια. Η Alix Partners εκτιμά επίσης ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις οχημάτων που κινούνται με βενζίνη και πετρέλαιο θα μειωθούν από το 89% φέτος σε 39% έως το 2030. Το μερίδιο των υβριδικών αναμένεται να αυξηθεί από 7% σήμερα σε 33% το 2030.

«Το μέλλον είναι ηλεκτρικό. Στη μαζική μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στον ηλεκτρισμό, η διαθεσιμότητα μπαταριών αποτελεί μείζον θέμα. Η ανάγκη για αποδοτικές μπαταρίες – για εφαρμογές μεταφοράς, ενέργειας και βιομηχανικές εφαρμογές – αυξάνεται γρήγορα και με αυξανόμενο ρυθμό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών, την European Battery Alliance (EBA) τον Οκτώβριο του 2017 για να αντιμετωπίσει αυτή τη βιομηχανική πρόκληση. Η ετήσια αξία της αγοράς αυτής υπολογίζεται σε 250 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2025 και μετά», αναφέρει χαρακτηριστικά η ΕΒΑ στον ιστότοπό της. «Για την Ευρώπη, η δημιουργία μιας πλήρους εγχώριας αλυσίδας αξίας μπαταριών είναι επιτακτική ανάγκη για μια μετάβαση στην καθαρή ενέργεια και για έναν ανταγωνιστικό κλάδο», αναφέρεται. Το πρόγραμμα βιομηχανικής ανάπτυξης της European Battery Alliance, το EBA250, το διαχειρίζεται το EIT InnoEnergy. Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν περισσότεροι από 700 βιομηχανικοί φορείς και φορείς καινοτομίας, από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την ανακύκλωση, με κοινό στόχο τη δημιουργία μιας ισχυρής και ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών, αναφέρεται ακόμη.

Με την Ευρώπη να αναμένεται να ηγηθεί παγκοσμίως στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, μια επική προσπάθεια για την κατασκευή αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών από το μηδέν έχει ξεκινήσεις σε όλη την ήπειρο, αναφέρει το Bloomberg. Μετά από χρόνια εκχώρησης της πρωτοβουλίας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων σε ξένες εταιρείες, η Ευρώπη θέλει να μπει δυναμικά στο παιχνίδι, αναφέρεται ακόμη.

Η προσπάθεια αυτή στηρίζεται από κρατικά κονδύλια τουλάχιστον 6,1 δισεκατομμυρίων ευρώ και επενδυτικά σχέδια με συνολικό ύψους άνω των 60 δις ευρώ μέσα σε ένα χρόνο. Το BloombergNEF εκτιμά ότι η ήπειρος θα μπορούσε να δει το μερίδιό της στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών να αυξάνεται στο 31% έως το 2030 από 7% πέρυσι. «Δημιουργούμε ένα νέο κλάδο στην Ευρώπη. Δημιουργούμε ένα εντελώς νέο οικοσύστημα», δήλωσε ο Maros Sefcovic, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιβλέπει την πρωτοβουλία για τις μπαταρίες –γνωστός και ως «ο Επίτροπος των Μπαταριών». Ο Sefcovic εκτιμά ότι οι προγραμματισμένες επενδύσεις μόνο για το διαμορφώνονται σε περίπου 60 δισεκατομμύρια ευρώ και αυξάνονται συνεχώς. Πρόκειται για επενδύσεις που καλύπτουν ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, από τις πρώτες ύλες και τα στοιχεία των μπαταριών, έως τη συναρμολόγηση και την ανακύκλωσή τους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Κλιματική κρίση: Η ευρωπαϊκή εμπορία άνθρακα πιάνει λιγότερο από το 25% των εκπομπών των αεροπορικών εταιρειών
Green |

Πώς το σύστημα δικαιωμάτων άνθρακα πλήττει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες

Με τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που απαλλάσσονται από τέλη και τα δωρεάν δικαιώματα που δίνονται στους αερομεταφορείς, μεγάλο μέρος των πτήσεων δεν καλύπτεται από το σύστημα