
Ο ΟΗΕ προειδοποιεί ότι το αυξημένο μεταφορικό κόστος που προκύπτει από την παγκόσμια κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό σε όλο τον κόσμο και θα πλήξει δυσανάλογα τις οικονομίες των αναπτυσσόμενων χωρών.
Η άνοδος των ναύλων είναι πιθανό να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές καταναλωτή κατά 1,5 τοις εκατό επιπλέον εάν αυτές παραμείνουν υψηλές για το επόμενο έτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.
Η έκρηξη της ζήτησης για αγαθά που προκλήθηκε από την πανδημία, σε συνδυασμό με διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας από τα λιμάνια που υπάρχει συμφόρηση μέχρι το μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ, έχουν κάνει τους ναύλους να εκτοξευθούν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, με αύξηση περίπου πέντε φορές πάνω από το μέσο όρο τους την τελευταία δεκαετία.
Όμως, οι αναπτυσσόμενες χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές είναι έτοιμες να δεχτούν ακόμη βαθύτερο πλήγμα από το υψηλά μεταφορικά κόστη. Οι τιμές καταναλωτή εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 2,2 τοις εκατό επιπλέον για τα 46 λιγότερο ανεπτυγμένα έθνη του κόσμου και κατά 7,5 τοις εκατό για τα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα έθνη όπως τα Φίτζι, ο Μαυρίκιος και η Τζαμάικα, έδειξε η έκθεση.
«Ο αντίκτυπος στις τιμές στις αναπτυσσόμενες χώρες, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες μικρές νησιωτικές χώρες, είναι πέντε φορές υψηλότερος», δήλωσε η Shamika Sirimanne, διευθύντρια τεχνολογίας και logistics στο Unctad. «Αυτό είναι μια πραγματική ανησυχία».
Με τις τιμές να εκτινάσσονται στα ύψη για τα πάντα, από τον χάλυβα μέχρι την ενέργεια, οι κεντρικές τράπεζες εξετάζουν εάν ο πληθωρισμός είναι πιθανό να αντιμετωπιστεί μόλις εξαλειφθούν οι προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο πληθωρισμός στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτινάχθηκε στο 4,2% τον Οκτώβριο, το υψηλότερο επίπεδό του εδώ και σχεδόν μια δεκαετία, αυξάνοντας την πίεση στην Τράπεζα της Αγγλίας να αυξήσει τα επιτόκια. Στις ΗΠΑ, οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 6,2 τοις εκατό, που είναι η ταχύτερη άνοδός τους από το 1990, ενώ ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη βρίσκεται σε υψηλό 13 ετών, στο 4,1 τοις εκατό.
Ο Jan Hoffmann, επικεφαλής εμπορικής εφοδιαστικής (logistics) στην Unctad, δήλωσε ότι ο ναυτιλιακός κλάδος τείνει να υποβαθμίζει τη συμβολή του στον πληθωρισμό. Τα στελέχη του συχνά αναφέρουν ότι κοστίζει μόνο μερικά σεντς για να στείλει κανείς ένα ζευγάρι παπούτσια από την Κίνα ή ένα μπουκάλι κρασί από την Αυστραλία στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, υπονοώντας ότι ένα πολλαπλό άλμα είναι σχετικά ασήμαντο για τους καταναλωτές.
Όμως ο Χόφμαν είπε ότι η τεράστια κλίμακα εμπορευμάτων που αποστέλλονται με εμπορευματοκιβώτια έχει κάνει την αύξηση των ναύλων συνδεδεμένη με τη συζήτηση για τον παγκόσμιο πληθωρισμό. «Αν δούμε τους στόχους για τον πληθωρισμό στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, τότε το 1,5 τοις εκατό είναι σημαντικό», είπε.

Ο αντίκτυπος του κόστους μεταφοράς στην τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το προϊόν. Όσα επηρεάζονται από τις σύνθετες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, όπως είναι οι υπολογιστές, καθώς και φθηνότερα ογκώδη αντικείμενα, όπως έπιπλα και υφάσματα, είναι πιθανό να κοστίζουν τουλάχιστον 10 τοις εκατό περισσότερο ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους αποστολής, αναφέρει η έκθεση.
Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της λήξης της περιόδου αιχμής, αλλά παραμένουν εξαιρετικά υψηλές.
Η ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων Sea-Intelligence προέβλεψε αυτή την εβδομάδα ότι μπορεί να χρειαστούν έως και 30 μήνες για να επανέλθουν οι τιμές στο φυσιολογικό λόγω του βάθους της κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Sirimanne προειδοποίησε ότι η περαιτέρω ενοποίηση των logistics από τους θαλάσσιους μεταφορείς, οι οποίοι πνίγονται πλέον σε μεγάλα κέρδη, θα μπορούσε να κάνει τις υψηλότερες τιμές ναυτιλιακών «πιο κολλώδεις» (σσ να διαρκέσουν πιο πολύ).
Προέτρεψε τις κυβερνήσεις να υποστηρίξουν τις προσπάθειες εμβολιασμού κατά του Covid-19 στις αναπτυσσόμενες χώρες για να βοηθήσουν στη μείωση των πιέσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού και στις τιμές.


Latest News

Πώς ο προστατευτισμός στα τρόφιμα τροφοδοτεί τον παγκόσμιο πληθωρισμό και την πείνα
Οι έμποροι αντιμετωπίζουν την απαγόρευση εξαγωγής φοινικέλαιου από την Ινδονησία ενώ εντείνονται οι ανησυχίες για τον καύσωνα και την καλλιέργεια σιταριού στην Ινδία

Κίσινγκερ: «Ζούμε τώρα σε μια εντελώς νέα εποχή» - Oλόκληρη η συνέντευξη στους FT
Ο στρατηγικός αναλυτής της εποχής του Ψυχρού Πολέμου σχολιάζει τη Ρωσία, την Κίνα και τον πόλεμο στην Ουκρανία στο FTWeekend Festival στην Ουάσιγκτον

Το ανατολικό μέτωπο του ΝΑΤΟ: Θα κάνει την Ευρώπη ασφαλέστερη η συσσώρευση στρατευμάτων;
Η Ανατολική Ευρώπη είναι πιο στρατιωτικοποιημένη από κάθε άλλη στιγμή μετά την κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου

Γιατί η Γερμανία αντιστέκεται στις εκκλήσεις για αντιμετώπιση των ενεργειακών προβλημάτων βάζοντας ξανά εμπρός την πυρηνική ενέργεια
Πολιτικά, λογιστικά και νομικά εμπόδια εμποδίζουν την κάλυψη του κενού της προσφοράς που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία

Μπορεί η Ευρώπη να απαλλαγεί από το ρωσικό αέριο;
Πολιτικές εντάσεις και υψηλές τιμολογήσεις από την Gazprom προκαλούν εξελίξεις που δείχνουν ότι η Μόσχα δεν κρατά όλα τα χαρτιά στα χέρια της

Η μείωση των γεννήσων, η πανδημία και τα προγράμματα στήριξης - Τι συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο
Οι γεννήσεις άρχισαν να μειώνονται απότομα στα τέλη του 2020 ύστερα από την επικράτηση της Covid-19 - «Η βραχυπρόθεσμη μείωση των γεννήσεων που παρατηρείται σε πολλές χώρες είναι συνεπής με άλλες ιστορικές κρίσεις»... αλλά στην περίπτωση του κορωνοϊού, αυτές οι μειώσεις ήταν πιο βραχύβιες», αναφέρει ο ΟΗΕ

Οι οικονομικός πόλεμος και πώς μπορεί να πλήξει την κυριαρχία του αμερικανικού δολαρίου
«Η κρυφή διάβρωση της κυριαρχίας του δολαρίου»: Οι κυρώσεις που παγώνουν τα συναλλαγματικά αποθέματα της Ρωσίας έχουν δημιουργήσει ένα κίνητρο για χώρες να παρακάμψουν το αμερικανικό νόμισμα

«Ζώντας σε έναν φανταστικό κόσμο»: Ισινγκ κατά ΕΚΤ για την απάντησή της στον πληθωρισμό
Ο Οτμαρ Ισινγκ βλέπει κίνδυνο στασιμοπληθωρισμού εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της κεντρικής τράπεζας συνεχίσουν να εκτιμούν εσφαλμένα παράγοντες που αυξάνουν τις τιμές

Αποπαγκοσμιοποίηση: Θα οδηγήσει σε ύφεση του ανοιχτού εμπορίου η αντίδραση κατά της Ρωσίας ;
Οι γεωπολιτικές πιέσεις απειλούν τον κατακερματισμό των απελευθερωμένων εμπορικών συστημάτων

Πώς οι μπαταρίες περιπλέκουν τα σχέδια των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία απειλεί να σταματήσει τη μείωση του κόστους κατασκευής μπαταριών