Το πρώτο και κρίσιμο από πολλές πλευρές call αναμένεται να γίνει από τις συνεργαζόμενες με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας τράπεζες – από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD αλλά και τις ελληνικές τράπεζες- μέσα στον Ιανουάριο και θα απευθύνεται προς τον επιχειρηματικό κόσμο.

Όσοι πιστοί προσέλθετε! Με τα επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδια και προγράμματα ανά χείρας προκειμένου να γίνει η αξιολόγηση και να ανακοινωθούν αμέσως μετά οι πρώτες επενδύσεις.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από την πλευρά των ελληνικών τραπεζών οι πρώτες επενδύσεις που θα ανακοινωθούν αφορούν τους τομείς της ενέργειας (ιδιαίτερα έργα ΑΠΕ αλλά και αποθήκευσης ενέργειας), των τηλεπικοινωνιών (ιδιαίτερα έργα που αφορούν δίκτυα οπτικών ινών αλλά και έργα ψηφιακού μετασχηματισμού), των ξενοδοχειακών υποδομών και των αστικών αναπλάσεων.

____________________________________

Η Οπτική Ίνα

«Πραγματοποιούμε τη μεγαλύτερη επένδυση σε υποδομές δικτύου των τελευταίων δεκαετιών στην Ελλάδα! Γιατί; Επειδή είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι τα δίκτυα αιχμής θέτουν τα θεμέλια για την ευημερία στην ψηφιακή εποχή. Αυτή είναι η ισχυρή ψήφος εμπιστοσύνης μας στο ψηφιακό μέλλον της Ελλάδας», δηλώνει σε ανάρτηση της η επικεφαλής για την Ευρώπη της Deutsche Telekom Dominique Leroy.

Σε ενημερωτικό σημείωμα για τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με στελέχη της Deutsche Telekom και του ΟΤΕ με αφορμή τις νέες μεγάλες επενδύσεις της εταιρείας στην Ελλάδα διαβάζω με δήλωση της με ιδιαίτερη σημασία: «Η οπτική ίνα μέχρι το σπίτι είναι μονόδρομος για κάθε χώρα που έχει ως στόχο την ψηφιακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της σε διεθνές επίπεδο. Με μία κίνηση που αλλάζει τα δεδομένα, προχωράμε στη μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα για τηλεπικοινωνιακές υποδομές, και βάζουμε τη χώρα σε θέση οδηγού στην ψηφιακή εποχή».

Η Leroy – γεννημένη το 1964 στην περιοχή των Βρυξελλών (Ixelles)- με πολύχρονη θητεία σε διευθυντικά πόστα μεγάλων τηλεπικοινωνιακών εταιρειών (διετέλεσε CEO στον Ομιλο Proximus (πρώην Belgacom) από το 2014 έως και το 2019 ήταν ένα μέλος της ηγεσίας της Deutsche Telekom που βρέθηκε απέναντι στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για να μεταφέρει τα καλά (επενδυτικά) νέα. Το δικό της αφεντικό, ο Tim (Timotheus) Hoettges, ο 59χρονος manager από το Solingen (25 χιλιόμετρα απόσταση από το Ντίσελντορφ της Βόρειας Ρηνανίας- Βεστφαλίας, συμμετείχε εξ αποστάσεως (διαδικτυακά). Ο Hoettges ως γνωστόν ανέλαβε CEO της Deutsche Telekom το 2014. Σταθερά δίπλα στην Dominique Leroy ο Μιχάλης Τσαμάζ. Ο τελευταίος, σε μια παρέμβαση του, μεταξύ άλλων, είπε πως «απαντάμε στις πραγματικές ανάγκες της Πολιτείας, της κοινωνίας και της αγοράς, φτιάχνοντας σήμερα το δίκτυο στο οποίο θα βασιστεί η ανάπτυξη τις επόμενες δεκαετίες και αναβαθμίζοντας δωρεάν τις ταχύτητες για τους πελάτες μας».

________________________________________________

Ένα Τοπόσημο, μια Συμφωνία

Σε μια επιχειρηματική-επενδυτική συμφωνία και οι επιμέρους λεπτομέρειες έχουν την αξία τους ιδιαίτερα όταν επιστρατεύουν μνήμες και συμβολισμούς.

Στο site του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ) στην ενότητα που επιγράφεται Η Αρχαιολογία της Πόλης των Αθηνών (Αρχείο Νεωτέρων Μνημείων) βρήκα μια αναφορά στο Ξενοδοχείο Hilton . Διαβάζω: «Υπήρξε “το πρώτο σημείο οπτικής έξαρσης” στην μεταπολεμική Αθήνα, το πρώτο δείγμα μιας “αρχιτεκτονικής γοήτρου”, συμβολικής γενικότερα των οικονομικών, πολιτιστικών και κοινωνικών εξελίξεων της εποχής εκείνης και ειδικότερα της εισόδου της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας. Ακόμη και η απλή καταγραφή της θυελλώδους διαμάχης που προκάλεσε η ανέγερσή του (στο αρχιτεκτονικό, πολεοδομικό, πολιτιστικό και πολιτικό επίπεδο), θα απαιτούσε ένα ξεχωριστό βιβλίο.

Αν και ανήκει στην τυπολογία των μεγάλων κοσμοπολίτικων ξενοδοχείων, η εξωτερική κυρίως μορφή του παρουσιάζει κάποια πρωτοτυπία, χάρις στη σύνθεση που επιδιώχθηκε ανάμεσα στο μοντέρνο και το κλασικό, ενώ η χρήση του πεντελικού μαρμάρου και οι μνημειώδεις ανάγλυφες συνθέσεις του ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, με την αρχαϊκή τους θεματολογία, επιχειρούν να δώσουν μια “ελληνική” πινελιά».

Η Διαδρομή: Το Hilton από την πρώτη στιγμή της κατασκευής και λειτουργίας του ήταν και συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα της ελληνικής πρωτεύουσας. Μάλιστα, στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ΄60 – τα εγκαίνια έγιναν τον Απρίλιο του 1963- εξέφρασε την δυναμική της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας αλλά και την καθιέρωση του προορισμού Αθήνα στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας. Σήμερα, το τοπόσημο μετά την συμφωνία που υπέγραψαν ο Όμιλος Hilton και η Ιονική Ξενοδοχειακή της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου επαναπροσδιορίζεται σηματοδοτώντας και πάλι μια νέα εποχή όπου το luxury της φιλοξενίας επεκτείνεται και σε άλλες χρήσεις – οικιστικές μονάδες, εμπορικές δραστηριότητες, υπηρεσίες εστίασης και ψυχαγωγίας. Κάθε άλλο παρά τυχαία είναι η δήλωση του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου, επικεφαλής της Ιονικής Ξενοδοχειακής: «Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός καινοτόμου προορισμού πόλης που θα συνδέσει δυναμικά την Αθήνα και τους κατοίκους της με τον υπόλοιπο κόσμο», ενώ ο ελληνοκυπριακής καταγωγής γεννημένος στο Λονδίνο Dino Michael, αντιπρόεδρος και επικεφαλής Global Category του Hilton Luxury Brands ήρθε να συμπληρώσει τη νέα μεγάλη εικόνα: «Η Αθήνα είναι μια πόλη που ανταποκρίνεται απόλυτα στις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη που αναζητεί την πολυτέλεια. Με μακρά ιστορία, συνδεδεμένη με τον πολιτισμό και την ψυχαγωγία, αποτελεί την κατάλληλη τοποθεσία για τη φιλοξενία του brand Conrad Hotels & Resorts στην Ελλάδα».

Αλλά, ας βάλουμε τα πράγματα στη σειρά. Το 2024 το ιστορικό ξενοδοχείο Hilton θα μετονομαστεί σε Conrad (το μικρό όνομα του ιδρυτή της διεθνούς ξενοδοχειακής αλυσίδας), ο οποίος ήταν παρών στα εγκαίνια του το 1963 και ο οποίος είχε δηλώσει μεταξύ άλλων ότι «συμφωνώ με όσους πιστεύουν ότι το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών είναι το ωραιότερο Hilton του κόσμου».

Ο Νέος Προορισμός: Σε ανακοίνωση της ιδιοκτήτριας εταιρείας Ιονική Ξενοδοχειακή διαβάζω: «Ο νέος προορισμός αποτελεί μία στρατηγική επένδυση ύψους άνω των € 130 εκ. από την
Ιονική Ξενοδοχειακή, πλέον της αρχικής επένδυσης των περίπου € 145 εκ. για την εξαγορά του κτιρίου. Φιλοδοξεί να εισάγει στην πρωτεύουσα, ένα καινοτόμο αναπτυξιακό μοντέλο μεικτής χρήσης και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της αλλά και για επισκέπτες. Θα περιλαμβάνει -πέραν της ξενοδοχειακής χρήσης- ιδιωτικές κατοικίες, ιδιωτική λέσχη μελών, πολλαπλά εστιατόρια και θεματικούς εμπορικούς χώρους, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες μέσα από δραστηριότητες αναψυχής και ευεξίας, με στόχο να συμβάλει περαιτέρω στην καθιέρωση της Αθήνας μεταξύ των κορυφαίων επιλογών στην Ευρώπη για ταξίδια ή ακόμα και για μόνιμη διαμονή. Προσφέροντας έναν μοναδικό συνδυασμό διεθνών και ελληνικών brands, ο νέος προορισμός φιλοδοξεί να εμπνεύσει τους κατοίκους της πρωτεύουσας, καθώς και τους ξένους επισκέπτες, καλώντας τους να βιώσουν το αυθεντικό πνεύμα της σύγχρονης Αθήνας».

Για την ιστορία, το ξενοδοχείο Hilton των Αθηνών οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1958-1963, βάσει σχεδίων των αρχιτεκτόνων Εμμανουήλ Βουρέκα (1905-1993), Προκόπη Βασιλειάδη (1912-1977) και Σπύρου Στάικου. Μεταξύ των ετών 2001-2003 πραγματοποιήθηκε μια “μινιμαλιστική” παρέμβαση των αρχιτεκτόνων Αλ. Τομπάζη και Χ. Μπουγαδέλλη, με στόχο την αποκατάσταση του κτιρίου και, παράλληλα, την προσθήκη μιας 6ώροφης πτέρυγας προς την οδό Βεντήρη.

_____________________________________________________

Το Σύμφωνο και οι Συμμαχίες

Μια καλή αποτύπωση των διαβουλεύσεων και διεργασιών που συντελούνται στο πεδίο των ανοικτών ζητημάτων όπως η αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ παρέχουν οι απαντήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων Nicole Bastian και Gerd Höhler στη συνέντευξη στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt ( οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις από ανάρτηση στο primeminister.gr).

Handelsblatt: Πώς βλέπετε το ρόλο του νέου Υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας Christian Lindner, ο οποίος είχε επικρίνει έντονα την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στην ευρωζώνη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τα όσα είπε προσφάτως για την ελληνική οικονομία ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Είναι θετικό το γεγονός ότι στη Γερμανία είναι πλέον σαφές ότι έχουν αλλάξει πολλά στην Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια. Έχουμε βάλει σε τάξη τα δημοσιονομικά μας και έχουμε υλοποιήσει πραγματικές μεταρρυθμίσεις για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί ποτέ να βιώσουμε ξανά μια κρίση χρέους αντίστοιχη με αυτή που ζήσαμε. Χάρηκα που άκουσα τον κ. Lindner να το αναγνωρίζει αυτό. Αυτό είναι σημαντικό στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ.

Handelsblatt: Είναι ένα σημαντικό θέμα για εσάς.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε πως οι κανόνες πρέπει να αλλάξουν διότι ως έχουν είναι παρωχημένοι. Χρειαζόμαστε ένα νέο πλαίσιο που να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα σε δημοσιονομικό επίπεδο -είμαι ο πρώτος που επιμένει στο ζήτημα της βιωσιμότητας των δημοσιονομικών διότι ο λόγος του χρέους μας προς το ΑΕΠ παραμένει πολύ υψηλός. Αλλά από την άλλη πλευρά, ένα τέτοιο πλαίσιο πρέπει επίσης να διασφαλίζει ότι δεν θα επιβάλλουμε περιττή λιτότητα, σκοτώνοντας την ανάπτυξη που όλοι επιδιώκουμε.

Handelsblatt: Ποιοι θα μπορούσαν να είναι αυτοί οι κανόνες για το έλλειμμα και το χρέος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένους αριθμούς. Αλλά μιλάμε για ένα σύνολο κανόνων που θα επιτρέπουν μεγαλύτερη ευελιξία και ένα μονοπάτι για τη σταδιακότερη μείωση του χρέους. Ίσως θα έπρεπε επίσης να αντιμετωπίζουμε με διαφορετικό τρόπο ορισμένα είδη δαπανών κατά τον υπολογισμό του ελλείμματος.

Handelsblatt: Τι έχετε κατά νου;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όλοι γνωρίζουμε ότι θα υπάρξουν τεράστιες δαπάνες για τη χρηματοδότηση της μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα. Αυτό θα γίνει εν μέρει μέσω κοινοτικών και εν μέρει μέσω εθνικών κονδυλίων. Οι επενδύσεις αυτές θα αποφέρουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έσοδα. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να επιτρέψουμε βραχυπρόθεσμα υψηλότερα ελλείμματα. Επίσης, δείτε για παράδειγμα την άμυνα. Συζητείται πολύ η στρατηγική αυτονομία. Και σε αυτό το πεδίο θα πρέπει να υπάρξουν επενδύσεις.

Handelsblatt: Η Γαλλία προτείνει διαφορετικούς στόχους χρέους ανά κράτος μέλος. Εσείς τάσσεστε υπέρ αυτής της ιδέας;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό ήδη υφίσταται. Οι συστάσεις της Επιτροπής ανά χώρα για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι ακριβώς αυτό -και είναι η σωστή προσέγγιση.

Handelsblatt: Αλλά σε ό,τι αφορά τα κριτήρια σταθερότητας, έχουμε τους ίδιους κανόνες για όλα τα κράτη μέλη: 3% για το έλλειμμα και 60% για το χρέος -παρότι σχεδόν κανείς δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτά αυτή τη στιγμή.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτός είναι ο λόγος που οι στόχοι αυτοί δεν είναι πια επίκαιροι.

Handelsblatt: Είναι ωστόσο οι κοινοί στόχοι. Ορισμένοι ειδικοί θέλουν να τους διατηρήσουν, αλλά η γαλλική κυβέρνηση προτείνει διαφορετικούς στόχους χρέους για κάθε χώρα. Εσείς;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η γαλλική προσέγγιση είναι επί της αρχής ένα καλό σημείο εκκίνησης για μια συζήτηση στην οποία, για παράδειγμα, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι παρότι ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ να είναι υψηλός, το χρέος μας έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: ένα μεγάλο μέρος είναι προς τον επίσημο τομέα με χαμηλό επιτόκιο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους μας είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό που θα ήταν βάσει της αναλογίας χρέους-ΑΕΠ.

Handelsblatt: Αν το κάθε κράτος-μέλος είχε τους δικούς του στόχους και ειδικούς κανόνες για τις επενδύσεις, την άμυνα, το περιβάλλον ή την ψηφιοποίηση, δεν θα οδηγούμασταν σε έναν κόσμο χωρίς σταθερούς στόχους;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό ακριβώς πρέπει να συζητήσουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε την απαραίτητη δημοσιονομική πειθαρχία που απαιτείται για να λειτουργήσει μία νομισματική ένωση. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αποδεχτούμε ότι εκκινούμε από διαφορετικές αφετηρίες και πρέπει σταδιακά να συγκλίνουμε. Ασφαλώς δεν έχω την οριστική απάντηση για το θέμα αυτό. Θα είναι μια δύσκολη συζήτηση. Θα πρέπει να ξεκινήσουμε έχοντας ως βάση την παραδοχή ότι πρέπει να υιοθετήσουμε μια έξυπνη προσέγγιση, ώστε να μπορούμε να βρούμε μια λύση που θα μας προσφέρει πολλές επιλογές.

Handelsblatt: Μπορεί αυτό να καταστεί εφικτό χωρίς τροποποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το ελπίζω, γιατί η τροποποίηση της συνθήκης είναι μια πολύ περίπλοκη υπόθεση. Θα πρέπει να προχωρήσουμε με δεδομένη την παραδοχή ότι οι όποιοι ελιγμοί θα γίνουν στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνθηκών.

Handelsblatt: Στη Γερμανία υπάρχει η υποψία ότι αυτή η συζήτηση αυτή θα οδηγήσει σε μια Συμμαχία του Νότου, μεταξύ Ελλάδας, Γαλλίας και Ιταλίας, χώρες που έχουν κοινά συμφέροντα λόγω των υψηλών ποσοστών χρέους, ή τουλάχιστον αυτή είναι η εκτίμηση. Αληθεύει κάτι τέτοιο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μια συμμαχία για την προστασία εδραιωμένων επιμέρους συμφερόντων ή παρωχημένων αρνητικών πρακτικών θα ήταν μια κακή συμμαχία. Αλλά μια συμμαχία στη βάση μεταρρυθμίσεων που ωθεί την Ευρώπη να αδράξει τις ευκαιρίες του μέλλοντος, θα ήταν μια καλή συμμαχία.

Handelsblatt: Εργάζεστε προς αυτή την κατεύθυνση;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Συνομιλώ συχνά με τον Πρόεδρο Macron και τον Πρωθυπουργό Draghi. H δική μου οπτική είναι ότι είμαστε μια ομάδα χωρών που μοιράζονται κοινές αντιλήψεις. Χώρες -και τουλάχιστον για την Ελλάδα θα μπορούσα να το πω αυτό- που θεωρήθηκε ότι αδυνατούσαν να εφαρμόσουν μεταρρυθμίσεις αλλά τώρα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των μεταρρυθμίσεων.

Handelsblatt: Ωστόσο η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ακόμα με σκεπτικισμό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το γνωρίζω. Το διαπιστώσαμε αυτό και στο πλαίσιο της συζήτησης για το Ταμείο Ανάκαμψης κατά την πανδημία. Πολλοί εκπρόσωποι των χωρών του Βορρά μπορεί να σκέφτηκαν τότε: “Γιατί να δώσουμε χρήματα σε αυτούς τους ανθρώπους; Οι πολιτικοί θα τα ξοδέψουν σε επιδοτήσεις για να εκλεγούν”. Αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με αυτό κάνουμε. Αν χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σωστό τρόπο, τότε είμαι σίγουρος ότι θα εξελιχθεί σε μόνιμο θεσμό.

Handelsblatt: Πιστεύετε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα εξελιχθεί σε μόνιμο εργαλείο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτή θα ήταν η εκτίμηση μου. Γιατί σε αυτή την περίπτωση, θα έχουμε τη δυνατότητα να δανειζόμαστε από κοινού σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να χρηματοδοτούμε κρίσιμης σημασίας επενδύσεις για το μέλλον της ΕΕ με ευνοϊκούς όρους.

Handelsblatt: Αυτό το βλέπουν διαφορετικά στη Γερμανία ή στις σκανδιναβικές χώρες. Το Ταμείο Ανάκαμψης θεωρείται ένα εφάπαξ εργαλείο για τη διαχείριση κρίσης. Γιατί να αλλάξει αυτό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχουμε μπροστά μας τρία με τέσσερα χρόνια, κατά τα οποία πρέπει να εργαστούμε σκληρά ώστε τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης να αξιοποιηθούν με τρόπο σοφό, ειδικά στις χώρες του Νότου στις οποίες αναλογούν σημαντικά ποσά. Αυτή είναι η λυδία λίθος. Στη συνέχεια θα είμαστε σε θέση να αρχίσουμε τη συζήτηση για ένα μόνιμο εργαλείο.

________________________________________________

Οι Μελέτες

H διαΝΕΟσις συμμετέχει στο σχέδιο ανασυγκρότησης της Β.Εύβοιας χρηματοδοτώντας και σχεδιάζοντας δύο ανθρωποκεντρικές μελέτες, οι οποίες θα οποίες αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό και τα κοινωνικά δίκτυα της περιοχής.

Οι μελέτες, με επικεφαλής αντίστοιχα τον Γιώργο Πετράκο, Καθηγητή στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τον Μάνο Ματσαγγάνη, Καθηγητή Δημόσιας Οικονομικής στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου, θα παραδοθούν στην Επιτροπή Ανασυγκρότησης της Β.Εύβοιας από την οποία θα υλοποιηθούν.

Στο πλαίσιο αυτό, και με αφορμή τη 2η Συνάντηση με τους θεσμούς και τους πολίτες της Βόρειας Εύβοιας που πραγματοποιήθηκε το διήμερο 14 και 15 Δεκεμβρίου, η επικεφαλής Ερευνών της διαΝΕΟσις Φαίη Μακαντάση παρουσίασε το έργο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας στην περιοχή, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την ενίσχυση των υποδομών υγείας και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.

Οι Unicorns

Η Deutsche Telekom δεσμεύτηκε ότι θα επενδύσει στο Phaistos Fund, το οποίο συγκροτήθηκε με κεφάλαια από τα έσοδα της δημοπρασίας για τις συχνότητες 5G με στόχο να επιστραφούν στην αγορά και να δοθεί δυνατότητα ακόμα και σε startups να παρουσιάσουν υπηρεσίες που θα ενδιαφέρουν άμεσα το ελληνικό κοινό, ικανές να παράγουν προστιθέμενη αξία. Μάλιστα, οι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της που βρέθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου δήλωσαν ότι εξετάζουν την επένδυση στην Ελλάδα για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων. Από την πλευρά του ο πρωθυπουργός απάντησε: «Εξίσου σημαντική είναι και η επένδυσή σας στο Ταμείο Phaistos. Πρόκειται για ένα καινοτόμο ταμείο που αξιοποιεί δημόσιο χρήμα, αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις και θα επικεντρωθεί στο οικοσύστημα 5G. Είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό που συμβαίνει στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας στην Ελλάδα σήμερα. Ο τομέας πραγματικά ανθεί. Θα έχουμε και μια σειρά από “unicorns” στην Ελλάδα (νεοφυείς επιχειρήσεις αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου). Υπάρχουν ήδη τέτοια παραδείγματα, κάτι που ήταν αδιανόητο πριν από λίγα χρόνια. Επομένως, η ιδέα του να έχουμε ένα όχημα που είναι αφοσιωμένο σε αυτό και θα επενδύει στον τομέα του 5G, σε επενδύσεις σε αρχικά στάδια, μου φαίνεται μια πολύ λογική επένδυση τόσο από επιχειρηματικής άποψης αλλά και από άποψη κεφαλαίου, ειδικά δεδομένης της συνολικής σας παρουσίας στη χώρα».

Η Αποχαλκοποίηση

Η αριθμητική έχει και αυτή τη σημασία της στην πολιτική. Αρκεί να συνοδεύεται και από ένα σχέδιο, μια στρατηγική που «βλέπει» τον τελικό αποδέκτη, τον πολίτη και το νοικοκυριό του αλλά και τα οφέλη που θα αποκομίσει από μια επένδυση που θα φθάνει μέχρι την πόρτα του σπιτιού του.

Μια τέτοια αναφορά είχε στην παρέμβασή του στη Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2021 ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

Εδώ ένα απόσπασμα από την παρέμβαση του: «Ψηφιακή συναλλαγή είναι η πρόσβαση του πολίτη στο κράτος με τα στοιχεία του, καθώς επίσης και το κράτος, αν έχει ήδη τα στοιχεία σου, με τη συγκατάθεση σου να μπορεί να τα αξιοποιεί χωρίς να σε ρωτά. Αυτός είναι ένας σχεδιαστικός κανόνας που τον ξεκίνησαν οι Εσθονοί και ονομάζεται «μόνον άπαξ» – once only στα Αγγλικά. Η ιδέα είναι ότι αν προσθέσει κάνεις αυτούς τους δύο αριθμούς, έχουμε μια εικόνα για το πόσες φορές δε χρειάστηκε να πάμε σε μια ουρά ενός γκισέ – πόσο μάλλον στην εποχή της πανδημίας.

Ποια είναι η εξέλιξη αυτού του αριθμού στο χρόνο: το 2018 είχαμε 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές, δηλαδή το 2018 είχαμε 8,8 εκατομμύρια ουρές οι οποίες δεν έλαβαν χώρα με φυσικό τρόπο, αλλά χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακά μέσα και εξυπηρετήθηκε ο κόσμος έτσι. Το 2019 το νούμερο αυτό έγινε 34 εκατομμύρια, το 2020 το νούμερο έφτασε τα 94 εκατομμύρια και σήμερα το πρωί ζήτησα τα στοιχεία για το 2021 και είναι στα 490 εκατομμύρια. Δηλαδή φέτος μιλάμε χονδρικά για 500 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές. Περίπου δηλαδή για 55 ουρές που γλιτώσαμε, για κάθε ενήλικο πολίτη της χώρας για 55 ουρές που δεν έλαβαν χώρα ειδικά σε μια περίοδο πανδημίας.

Αυτό από μόνο του είναι πάρα πολύ σημαντικό: είναι μία εκθετική καμπύλη που δείχνει ένα εκθετικό άλμα και δείχνει το πόσο πολύ ανάγκη είχε ο κόσμος τις αλλαγές αυτές στο Δημόσιο, στις ψηφιακές υπηρεσίες. Και βέβαια, η μετάβαση από τις 501 υπηρεσίες του gov.gr στις 1.304 που έχουμε σήμερα το πρωί, μέσα σε περίπου 20-21 μήνες δείχνει επίσης και την ανάγκη αλλαγής κλίμακας σε σχέση με το ποια είναι αυτή η ψηφιακή εξυπηρέτηση, διότι για κάθε υπηρεσία που ήδη παρέχουμε ψηφιακά, μπορούμε να σκεφτούμε πολλές ακόμη που δεν παρέχουμε.

Ο ισχυρισμός μου όμως από αυτό το βήμα είναι ότι η βελόνα κινείται και κινείται με πολύ μεγάλη ταχύτητα και το χαμένο έδαφος καλύπτεται. Αν προσθέσει κανείς σε αυτή την εξίσωση και τις τηλεπικοινωνίες μπορεί να δει ότι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες τρεις χώρες που έκαναν τη μετάβαση στα δίκτυα 5ης γενιάς, 5G. Μπορεί κάνεις ακόμη να δει ότι η Ελλάδα είναι 25η στην κινητή τηλεφωνία.

Ωστόσο αν κανείς δει τη σταθερή τηλεφωνία θα διαπιστώσει ότι είμαστε στην 100η θέση στον κόσμο και υπάρχουν πολλοί λόγοι που δεν έγινε αυτό, είναι επενδύσεις που δεν έγιναν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Χρειαζόμαστε μια «αποχαλκοποίηση» του δικτύου, πέρα από την απολιγνιτοποίηση για την οποία μιλάμε. Περίπου από 4,8 εκατομμύρια δυνητικές γραμμές οπτικής ίνας, σήμερα έχουν καλυφθεί περίπου 700 χιλιάδες.

Αν έβαζε κάνεις κάτω τα σχέδια επένδυσης των τριών παρόχων μαζί με το Ultra Fast Broadband, το οποίο είναι κρατική παρέμβαση, από τα 4,8 εκατομμύρια, μέχρι και χθες είχαμε το σχέδιο των 2,8 εκατομμυρίων γραμμών – δηλαδή μας έλειπαν 2 εκατομμύρια γραμμές, πολύ μακριά από τον ευρωπαϊκό στόχο. Η χθεσινή ανακοίνωση ενός εκ των τριών παρόχων τον οποίο συναντήσαμε με τον Πρωθυπουργό (…)οριοθετεί ότι το 75% από το κενό των δύο εκατομμυρίων θα καλυφθεί από ιδιωτική επένδυση. Βλέπουμε ότι και σε αυτόν τον τομέα στον οποίο η χώρα πάσχει, είναι ένας τομέας που υπάρχει μεγάλη κινητικότητα, είναι ένας τομέας όπου η βελόνα κινείται με γρήγορο ρυθμό».

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories