Πριν ακόμη το ψηφιακό κανάλι των εγχώριων αλυσίδων σούπερ μάρκετ καταφέρει να «βγει» έξω από τις μεγάλες πόλεις και κυρίως πριν ο νέος τρόπος πωλήσεων αρχίσει να τους φέρνει κέρδη, ο ανταγωνισμός έχει ανέβει επίπεδο φτάνοντας αστραπιαία από e στο q! Ο λόγος για το quick commerce, το επόμενο στάδιο του e-commerce, όπου όλα είναι θέμα χρόνου. Για την ακρίβεια πολύ λίγου χρόνου.

Μέσω dark stores ή/και σε συνεργασία με τοπικά καταστήματα που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από το σημείο που θέλει να εξυπηρετηθεί ο πελάτης, εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγγελία και παράδοση ειδών καθημερινής ανάγκης (online grocery delivery), διεκδικούν μερίδια στο last mile και αρχίζουν να εξελίσσονται σε αγκάθι στο «μαλακό υπογάστριο» των μεγάλων παικτών της οργανωμένης λιανικής.

Στόχος τους το μικρό πλην πολλά υποσχόμενο ηλεκτρονικό καλάθι, που ελέω πανδημίας ήδη αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.

Οι διεκδικητές του on demand delivery της Ελλάδας

Από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, ο οποίος μέσω εξαγορών (clickdelivery, deliveras, efood, InstaShop, Kiosky’s, delivery.gr, e-table) έχει αποκτήσει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά του online delivery και τη φιλανδική εταιρεία Wolt, που πρόσφατα εξαγοράστηκε από την αμερικανική DoorDash, μέχρι την Pop Market, τη νεοσύστατη εταιρεία Ferto αλλά και το Pockee που έχει ξεκινήσει να δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπόσχονται παραδόσεις ειδών παντοπωλείου σε χρόνους-αστραπή: από 15 λεπτά έως μία ώρα.

Τη στιγμή που η πρώτη διαθέσιμη ημέρα παράδοσης στην Αττική για ηλεκτρονικές παραγγελίες από το eMarket της Σκλαβενίτη είναι μετά από 4-5 ημέρες, η διαφορά είναι χαώδης.

Βέβαια οι τιμές των εταιρειών του quick commerce είναι «τσιμπημένες» και το εύρος των προσφερόμενων κωδικών είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, ωστόσο οι γρήγοροι χρόνοι παράδοσης αποτελούν δέλεαρ για τους καταναλωτές, με την προϋπόθεση φυσικά ότι τηρούνται.

Αψιμαχίες και συνεργασίες

Ειδικά το ζήτημα του χρόνου και συγκεκριμένα η μεγάλη διαφημιστική καμπάνια της efood για παράδοση προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσα σε 15 λεπτά, έφτασε μέχρι Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας. Η αλυσίδα My Market του ομίλου Metro, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, έκανε προσφυγή κατά της efood market στο αρμόδιο όργανο ζητώντας να ελέγξει τη διαφημιστική επικοινωνία της τελευταίας και πιο συγκεκριμένα τον ισχυρισμό «efood market, super market σε 15 λεπτά».

Σύμφωνα με την πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας (http://www.see.gr/wp-content/uploads/apofaseis/A5681.pdf), η υπόσχεση που διατυπώνεται για παράδοση σε 15 λεπτά δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς, είναι υπερβολική, μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένες εντυπώσεις, προσκρούει σε άρθρα του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) και θα πρέπει να τροποποιηθεί σε όλα τα μέσα και υλικά που εμφανίζεται, προκειμένου να είναι σύμφωνη με τα οριζόμενα σε αυτόν.

Με βάση τα στοιχεία, εντός 15 λεπτών έχει παραδοθεί μόλις το 42% των παραγγελιών, ενώ το 90% αυτών έχει παραδοθεί στο διπλάσιο χρόνο σε σχέση με αυτά που ισχυρίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα παραγγελιοληψίας και διανομής, δηλαδή εντός 30 λεπτών.

Λόγω της ανεπάρκειας τεκμηρίωσης του συγκεκριμένου ισχυρισμού, τον έκρινε ως υπερβολικό και ότι μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένες εντυπώσεις. Έτσι, λοιπόν, η efood καλείται πλέον να προχωρήσει στην απαραίτητη τροποποίηση της καμπάνιας σε όλα τα μέσα που αυτή προβάλλεται.

Να σημειωθεί πάντως ότι οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής συνεργάζονται με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Στη διάρκεια του πρώτου lockdown η efood ξεκίνησε συνεργασία με την Σκλαβενίτης, η οποία αφορά στην παραγγελιοληψία και όχι στη διανομή των προϊόντων, ακολούθησε η BOX του ομίλου COSMOTE που έχει συνεργασία με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός και η delivery.gr (πλέον έχει εξαγοραστεί από την Delivery Hero στην οποία ανήκει και η efood) η οποία συνεργάζεται με την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Πρόσφατα η Wolt ξεκίνησε πιλοτική συνεργασία με το σούπερ μάρκετ My Market, ενώ ο όμιλος Metro συμφερόντων Παντελιάδη είναι ο βασικός προμηθευτής της Wolt Market, της υπηρεσίας λιανικής που έχει ξεκινήσει η πλατφόρμα στην Ελλάδα από τον περασμένο Απρίλιο.

Οι μονόκεροι και η κατάργηση του ψυγείου

Αν και στην Ελλάδα οι εξελίξεις έρχονται με καθυστέρηση και χρειάζονται ακόμη πολλές και «βαριές» επενδύσεις (δίκτυο αποθηκών σε κομβικά σημεία, οργάνωση προμήθειας και διανομής 1.500 – 3.000 προϊόντων, ανταγωνιστικές τιμές κ.λπ.) για να λειτουργήσει με αξιώσεις η υπηρεσία του quick commerce, όπως στο Βερολίνο, στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη, το σίγουρο είναι πώς κάποτε έρχονται.

Με δεδομένο μάλιστα η ότι επέκταση των πλατφορμών στη κατηγορία grocery συντελέστηκε ταχύτατα στην εγχώρια αγορά και οι νεοεισερχόμενοι παίκτες μεγαλώνουν συνεχώς, ο «πονοκέφαλος» που προκαλούν στο εξωτερικό οι εταιρείες του quick commerce στους ισχυρούς παραδοσιακούς λιανοπωλητές, όπως για παράδειγμα στην Tesco, τη Sainsbury’s και τη Marks & Spencer, ενδεχομένως να «πιάσει» και τις αλυσίδες εντός των τειχών.

Το όνομα της νεοϋρκέζικης Fridge No More (όχι άλλο ψυγείο) δείχνει στην υπερβολή του το πώς λειτουργεί η νέα αυτή αγορά, η οποία διαθέτει τουλάχιστον 5 μονόκερους: η Getir (Τουρκία), η Flink (Γερμανια), η Gorillas (Γερμανία), η Gopuff (ΗΠΑ) και προσφάτως η Jokr (ΗΠΑ), με μέτοχο και COO την καταγόμενη από τα Ιωάννινα Άσπα Λεκκα, με την αξία κάθε μίας να ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια.

Είτε το όνομά της παραπέμπει στο Faith No More (το μουσικό συγκρότημα) είτε στο ουρλιαχτό του Μάκβεθ μετά τη δολοφονία του βασιλιά Ντάνκαν (Sleep no more! Macbeth does killer sleep.), η Fridge No More πάντως έχει αρχίσει να απομακρύνεται από το πρότυπο των 15 λεπτών, αναφέροντας υψηλά λειτουργικά κόστη στις αστικές περιοχές των ΗΠΑ, προβλήματα εύρεσης επαρκούς χώρου για «σκοτεινά καταστήματα» (dark stores) και μεγάλο ανταγωνισμό.

Επίσης, η Jokr, η οποία συγκέντρωσε 260 εκατ. δολάρια πρόσφατα στις αρχές Δεκεμβρίου και η αξία της ξεπερνά τα 1,2 δισ. δολάρια, εισάγει μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης προκειμένου να εκπληρώσει περισσότερες παραγγελίες και θα πειραματιστεί με μια συνδρομητική υπηρεσία.

Μάλιστα, προσπαθώντας να μειώσει τις απώλειες και να ξεχωρίσει, η Fridge No More θέλει να αποκτήσει άδεια ποτών και να επενδύσει σε περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις