Ένα σκληρό επενδυτικό πόκερ που δεν αποκλείει και χτυπήματα – έκπληξη είναι σε εξέλιξη μεταξύ αμερικανικών, ελληνικών, ελληνορωσικών, γαλλικών και ιταλοελβετικών κεφαλαίων με έπαθλο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο αποκτά έναν νέο, αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο στο ευρύτερο λιμενικό σύστημα της Ανατολικής Μεσογείου και Μαύρης Θάλασσας, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Ημερομηνία – ορόσημο θεωρείται η 5η Μαΐου, ημέρα που έχουν κληθεί από το ΤΑΙΠΕΔ να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) οι τέσσερις διεκδικητές του ακριτικού λιμανιού που είχαν περάσει με επιτυχία την πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Ενας διαγωνισμός που αποκτά τώρα νέο, αυξημένο ενδιαφέρον καθώς οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μαύρη Θάλασσα μεταβάλλουν το τοπίο και φωτίζουν την πολλαπλασιαστική αξία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ως ενός απολύτως ασφαλούς και σίγουρου εμπορικού ορμητηρίου, εναλλακτικού των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας για τη βαλκανική ενδοχώρα. Το ενδιαφέρον εντείνουν οι φήμες που κυκλοφορούν στα δημοσιογραφικά πηγαδάκια που θέλουν στην ευρύτερη περιοχή να δημιουργείται και κάποια υποστηρικτική μονάδα αμυντικού εξοπλισμού.
Δεν είναι τυχαίο ότι και οι Βούλγαροι δηλώνουν τώρα ότι θέλουν να γίνουν μέτοχοι στον νέο ΟΛΑ προκειμένου να έχουν διέξοδο στη θάλασσα, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συμφωνίας με τη χώρα μας και στον ενεργειακό τομέα που περιλαμβάνει μέχρι και τη συμφωνία για νέο πυρηνικό εργοστάσιο στη γειτονική χώρα.
Ο ΠΟΛΕΜΟΣ. Ο πόλεμος άλλαξε τις προτεραιότητες και μεγέθυνε περαιτέρω τη σπουδαιότητα του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, μια σπουδαιότητα που έχουν ήδη αναγνωρίσει πρώτοι οι Αμερικανοί, οι οποίοι εδώ και μερικά χρόνια το έχουν καταστήσει πύλη εισόδου των στρατευμάτων τους στα Βαλκάνια. Στο πλαίσιο αυτών νέων προτεραιοτήτων δεν αποκλείονται και χτυπήματα – έκπληξη για το 67% του ΟΛΑ από παίκτες που εμφανίζονται λόγω των γενικότερων εξελίξεων να μπαίνουν στη γωνία.
Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για το 67% του ΟΛΑ είχαν προκριθεί τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα η Quintana Infrastructure & Development, η Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis (Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), η Κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics. Cameron AE (Ομιλος Κοπελούζου) και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ.
ΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ. Υπενθυμίζεται ότι η Quintana Infrastructure & Development είναι μια αμερικανική εταιρεία με έδρα το Τέξας που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών.
Επίσης η Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis αποτελείται από τον πολύ γνωστό ενεργειακό και κατασκευαστικό όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την Black Summit Financial Group, αμερικανική επενδυτική και συμβουλευτική εταιρεία, την Euroports που με έδρα το Βέλγιο ελέγχει 26 τερματικούς λιμενικών σταθμούς διεθνώς και την EFA GROUP με έδρα την Ελλάδα που κατασκευάζει προϊόντα και συστήματα υψηλής τεχνολογίας. Η Κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics αποτελείται από την Cameron (Ομιλος Κοπελούζου) που συμμετέχει και στο πρόγραμμα του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, την Bolloré Africa Logistics για την οποία έκανε πρόταση αγοράς στον μητρικό γαλλικό όμιλο της Bollore η Ιταλοελβετική MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, και την Goldair, από τους μεγαλύτερους ελληνικούς ομίλους στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών.
ΔΕΥΤΕΡΟ FSRU. Ο νέος αναβαθμισμένος ρόλος του λιμανιού ως κέντρου υποστήριξης των ενεργειακών project στην περιοχή σηματοδοτήθηκε ήδη από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όταν εξήγγειλε και δεύτερο σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Πάντως ο ΟΛΑ καταγράφει ήδη αναπτυξιακή πορεία, καθώς, όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ Κώστας Χατζηκωνσταντίνου στα «ΝΕΑ», το 2021 «έγραψε» αυξημένα έσοδα ύψους 1,7 εκατ. ευρώ και κέρδη περί τα 600.000 ευρώ, όταν το 2020 είχε έσοδα μόλις 0,6 εκατ. ευρώ και κέρδη περί τα 65.000 ευρώ.
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Αναβαθμίζεται η Ζώνη Περάματος με δυο νέους γερανούς ικανότητας 40 τόνων
Οι γερανοί δημιουργούν νέα δεδομένα παρεχόμενων υπηρεσιών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος
Γιατί τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν μετατραπεί σε πάρκινγκ αυτοκινήτων
Οι διανομείς αυτοκινήτων χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τους χώρους στάθμευσης του λιμανιού ως αποθήκη, ανακοίνωσε το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ
Επιτακτική ανάγκη για κανονισμούς ασφαλούς ρυμούλκησης στα λιμάνια
Οι νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών θα έχουν ισχύ από την 1η Ιουλίου
Στο ΤΑΙΠΕΔ Σούδα και Στυλίδα - Πράσινο λίφτινγκ στη ναυτιλία
To ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με Δικαιούχο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως Υπουργείο Ευθύνης
Κύμα επενδύσεων στα λιμάνια της χώρας – Μνηστήρες και εργολάβοι
Η ιδιωτικοποίηση στο Λαύριο και τα έργα σε Αλεξανδρούπολη, Πειραιά και Θεσσαλονίκης