Μπορεί μέχρι στιγμής οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων να μην έχουν επηρεαστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ωστόσο οι οικονομικές και χρηματοοικονομικές κυρώσεις που αποφάσισε να επιβάλει η Δύση προς τη Ρωσία θα μπορούσαν να έχουν πολλές επιπτώσεις στο κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων. Αυτό αναφέρουν αναλυτές της Alphaliner, υπογραμμίζοντας ότι βραχυπρόθεσμα η διακοπή δρομολογίων από και προς Ρωσία και Ουκρανία θα έχει ως αποτέλεσμα αλλαγές στα δρομολόγια φορτίων επιδεινώνοντας τις καθυστερήσεις σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς, πολλά από τα οποία ήδη υποφέρουν από σοβαρά προβλήματα συνωστισμού.
Οπως εξηγούν, περισσότερη συμφόρηση στα λιμάνια σημαίνει και μεγαλύτερη συγκράτηση της ναυτιλιακής μεταφορικής ικανότητας και περαιτέρω πίεση στην προσφορά χωρητικότητας, η οποία συμβάλλει στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα. Επιπρόσθετα, σπεύδουν να προσθέσουν, η ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ιδιαίτερα για μικρότερα πλοία, θα μπορούσε να επηρεαστεί αρνητικά εάν τα δρομολόγια παραμείνουν σε αναστολή, με τους μεταφορείς να χρειάζονται πιθανώς λιγότερα ή μικρότερα πλοία για να καλύψουν εμπορικές διαδρομές που κάποτε περιλάμβαναν τη Ρωσία ή την Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή, σε σοβαρό πρόβλημα για τις ναυτιλιακές εξελίσσεται η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων, με το καύσιμο χαμηλού θείου (VLSFO) να αγγίζει τα 1.000 δολάρια ανά τόνο σε ορισμένα λιμάνια την Τρίτη, το υψηλότερο επίπεδο που καταγράφηκε ποτέ. Αυτό, σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο αντίκτυπο των κυρώσεων σε φορτία που σχετίζονται με τη Ρωσία τις επόμενες εβδομάδες και την επιστροφή των ναύλων σε πιο φυσιολογικά επίπεδα από τα ιστορικά υψηλά, θα μπορούσε τελικά να φέρει νέα μεγάλα προβλήματα στον κλάδο μεταφορών παγκοσμίως. Προς το παρόν ωστόσο οι θεμελιώδεις αρχές της έλλειψης χωρητικότητας και της ισχυρής ζήτησης για όλα τα μεγέθη πλοίων παραμένουν σταθερές. Οι ναύλοι στο μεταξύ συνεχίζουν να αυξάνονται, έχοντας φτάσει τις τελευταίες ημέρες σε περαιτέρω ιστορικά υψηλά σε διάφορα μεγέθη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τάνκερ – LNG
Την ίδια στιγμή οι αγορές δεξαμενοπλοίων αντιμετωπίζουν περαιτέρω αναταραχή μετά την απαγόρευση των εισαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η κίνηση εντείνει την πίεση στους πλοιοκτήτες, ορισμένοι από τους οποίους είναι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης – που συνέχισαν να φορτώνουν αργό και προϊόντα πετρελαίου από τη Ρωσική Ομοσπονδία, σύμφωνα με τη Lloyd’s List.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποκάλυψε επίσης σχέδια για σταδιακή κατάργηση της εισαγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Ρωσία έως το 2030, γεγονός που, παράλληλα με τις απαγορεύσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ, θα προκαλέσει σημαντική αλλαγή στις θαλάσσιες εμπορικές ροές για τον παγκόσμιο στόλο των δεξαμενοπλοίων και των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου. Οι πολιτικές κινήσεις έχουν άμεσο αντίκτυπο στα ρωσικά φορτία που μεταφέρονται με πλοία. Να σημειωθεί ότι το δεξαμενόπλοιο κατηγορίας Aframax «Elli» με προορισμό το Χιούστον σταμάτησε το δρομολόγιο καθώς ήταν φορτωμένο με 100.000 τόνους αργού πετρελαίου από το Νοβοροσίσκ. Ενα άλλο δεξαμενόπλοιο άλλαξε πορεία και μείωσε την ταχύτητα λίγο αφότου έφυγε από το στενό του Γιβραλτάρ. Το αν το πλοίο «STI Wembley» θα ξεφορτώσει τώρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως σηματοδοτεί αυτή τη στιγμή, είναι αβέβαιο. Η συντονισμένη κίνηση των δυτικών κυβερνήσεων σκληραίνει το περιβάλλον λειτουργίας για τα δεξαμενόπλοια που εξακολουθούν να ασχολούνται με ρωσικές συναλλαγές.
Οι πλοιοκτήτες στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο πιθανότατα θα αναθεωρήσουν και θα επανεκτιμήσουν τη συμμετοχή τους, καθώς οι εμπορικές ροές αλλάζουν γρήγορα για να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις εν μέσω του κινδύνου να πληγεί η φήμη τους.
Οι εξαγωγές αργού και πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία λέγεται ότι μειώθηκαν κατά περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα τις τελευταίες δύο εβδομάδες, από προηγούμενα εκτιμώμενα επίπεδα περίπου 7 εκατ. βαρελιών την ημέρα πριν από την εισβολή. Στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα μπορούσε να προμηθευτεί περίπου τα δύο τρίτα του φυσικού αερίου από το Κατάρ και τις ΗΠΑ, καθώς ανακοίνωσε τη στρατηγική της να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα.
Τα δρομολόγια με φορτία LNG εξακολουθούν να πραγματοποιούν αδιάκοπα δρομολόγια από το ρωσικό λιμάνι Γιαμάλ της Αρκτικής αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων, και τα περισσότερα έχουν προορισμό την Ευρώπη.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες