Στον τρόπο υλοποίησης της κυβερνητικής απόφασης για την εγκατάσταση της πρόσθετης πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας προχωρούν ο ΔΕΣΦΑ και η ΡΑΕ.
Σύμφωνα με πηγές, η αναγκαιότητα της ανάπτυξης του τέταρτου αποθηκευτικού χώρου στη Ρεβυθούσα είναι μεγάλη εξαιτίας του ενδεχομένου μίας βίαιης διακοπής της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου. Σε ένα τέτοιο σενάριο η Ρεβυθούσα θα κληθεί να αντικαταστήσει τις ποσότητες της Gazprom και ιδίως τον ερχόμενο χειμώνα, οπότε και η κατανάλωση ενέργειας θα είναι αυξημένη. Συνεπώς ο τερματικός σταθμός LNG θα πρέπει να αποκτήσει ευελιξία ώστε ο ανεφοδιασμός να γίνεται πιο γρήγορα και με περισσότερα πλοία προκειμένου να επιτυγχάνεται η αδιάλειπτη τροφοδοσία με αέριο του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς.
Όπως αναφέρουν πηγές εξετάζονται δύο εναλλακτικές. Η πρώτη λύση είναι η μίσθωση ενός δεξαμενόπλοιου για 12 μήνες, το οποίο θα μπορεί να είναι έτοιμο σε δύο μήνες και η δεύτερη λύση είναι η μόνιμη εγκατάσταση του.
Η ΡΑΕ, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους θα κληθεί να δώσει την απάντηση ως προς το ποια λύση είναι προτιμητέα.
Αποθέματα ασφαλείας αερίου
Με την Ευρ Επιτροπή να προχωρά στη θέσπιση της υποχρέωσης των κρατών – μελών της Ε.Ε. να τηρούν αποθέματα αερίου σε ποσότητες ίσες με το 15% της κατανάλωσης τους, η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση.
Με βάση την προωθούμενη νομοθεσία τα αποθέματα ασφαλείας θα πρέπει να τηρούνται σε υπόγειες αποθήκες αερίου που προέρχονται από αγωγούς.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια και ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε συζητήσεις με την ιταλική Snam ώστε να μισθώσει χώρο σε αποθήκη του Ιταλού Διαχειριστή προκειμένου να φυλαχθούν τα εγχώρια αποθέματα. Επιπλέον, θα πρέπει να τρέξουν και όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ώστε αν η χώρα μας χρειαστεί αυτό το αέριο να μπορέσει να έλθει εντός των συνόρων μας μέσω του αγωγού TAP.
Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας
Πάντως, σύμφωνα με αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, η υπόθεση της αξιοποίησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας – που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τα αποθέματα ασφαλείας – έχει ακόμη δρόμο μπροστά της…
Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωναν πως για την εκμετάλλευση της συγκεκριμένης υποδομής θα πρέπει να επανεξεταστούν τα νέα δεδομένα που φέρνει ο πόλεμος. Όπως για παράδειγμα οι εκτιμήσεις που θέλουν πως για να γεμίσει η ΥΑΦΑ θα απαιτηθούν 500 εκ. ευρώ με τις τιμές του φυσικού αερίου σε τέτοια ύψη και σε συνδυασμό με τις αναγκαίες επενδύσεις για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος σε αποθήκη το κόστος ανέρχεται σε 1 δις. ευρώ. Κόστος το οποίο θα πρέπει να επωμιστούν οι επενδυτές αλλά και οι καταναλωτές.
Έτσι, η μελέτη κόστους – οφέλους που έχει εκπονήσει η ΡΑΕ θα πρέπει να επανεξεταστεί, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές. Κι επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το αν η υποχρέωση για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας θα ισχύει μέχρι τη λήξη του πολέμου ή θα παγιωθεί.
Με βάση αυτές τις πληροφορίες, ο στόχος που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για τη διενέργεια διαγωνισμού παραχώρησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας και ήταν το τέλος του Μαίου φαίνεται να πηγαίνει κι άλλο πιο πίσω.
Αν και η αναγκαιότητα της ύπαρξης αποθηκευτικού χώρου έχει επισημανθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και εκ των πραγμάτων από τον κίνδυνο διακοπής της παροχής ρωσικού αερίου, εντούτοις η κυβέρνηση φέρεται να μην επείγεται για τη συγκεκριμένη λύση…
Σημειωτέον ότι η ΡΑΕ έχει αναρτήσει τα κείμενα της μελέτης κόστους οφέλους του έργου και τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ, ωστόσο μέχρι τώρα έχει δώσει δύο παρατάσεις στη δημόσια διαβούλευση. Η επανεκτίμηση των δεδομένων αναμένεται να τρενάρει… κι άλλο τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Latest News
Σκυλακάκης: Τέλος η κρατικοδίαιτη ζωή – Το μήνυμα για τους επενδυτές στις ΑΠΕ
Σταμάτησαν και οι ταρίφες και οι επιδοτήσεις, και όσοι θέλουν να κάνουν επενδύσεις, πηγαίνουν στην αγορά, τόνισε ο Θόδωρος Σκυλακάκης
Δυναμικό come back του LNG στην Ελλάδα - Αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου [γραφήματα]
Συνολικά στο ενδεκάμηνο το αέριο αυξήθηκε κατά 28.3%, ενώ το ρωσικό αέριο παρέμεινε πρώτο με μερίδιο 52,1%
Εξαγωγική δύναμη η Ελλάδα το 2024 στην ηλεκτρική ενέργεια
Αυξημένες κατά 76% οι εξαγωγές ρεύματος το 2024, συγκριτικά με το 2023 - Έκθεση του ΙΕΝΕ καταγράφει την εικόνα της ενεργειακής αγοράς τη φετινή χρονιά
Καμπανάκι από ΙΕΑ - Θα... πλημμυρίσουν πετρέλαιο οι αγορές το 2025
Οι παγκόσμιες αγορές θα έχουν υπερπροσφορά σε πετρέλαιο της τάξης των 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις