Η σύμβαση για το έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του θερινού ανακτόρου στα πρώην βασιλικά κτήματα Τατοΐου υπογράφηκε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού και την κοινοπραξία εταιρειών ΕΡΕΤΒΟ, ΕΤΒΟ και Νηρίκος Τεχνική, που ήταν και το μοναδικό σχήμα που συμμετείχε στον διαγωνισμό, με προσφορά 11,5 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός, με ΦΠΑ, ανέρχεται στα 14,3 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει εργασίες για την ενίσχυση της λιθοδομής, την αποκατάσταση του δυτικού αετώματος της στέγης, την τοποθέτηση ανελκυστήρα, την προσθήκη ράμπας, τη συντήρηση ξύλινων δαπέδων, την αποκατάσταση της ηλεκτρομηχανολογικής εγκατάστασης, την προσθήκη συστήματος γεωθερμικών αντλιών θερμότητας κ.ά. Το κτίριο αναμένεται να αποδοθεί στο κοινό στα τέλη του 2025.
Διαβάστε επίσης: Το Τατόι μετά τις φωτιές – Ο απολογισμός, τα σχέδια και το στοίχημα
Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, το ανάκτορο θα αποκατασταθεί για να επαναχρησιμοποιηθεί ως μουσείο, όπου θα εκτίθενται η επίπλωση και τα αντικείμενα της πρώην βασιλικής οικογένειας, ενώ θα γίνει και μουσειολογική μελέτη για το νέο κτίριο αγροτικής χρήσης. Παράλληλα, θα αποκαθίστανται οι κήποι του ανακτόρου, θα προχωρά η συντήρηση και αποκατάσταση των τεχνουργημάτων καθώς και η καταγραφή, τεκμηρίωση και καταχώρισή τους, όπως και η ψηφιοποίηση του έντυπου αρχειακού υλικού που έχει βρεθεί στους χώρους.
Παρεμβάσεις στις εξωτερικές όψεις
Από τα πρώην θερινά ανάκτορα θα απομακρυνθούν όλα μεταγενέστερα στοιχεία που το αλλοιώνουν λειτουργικά και μορφολογικά. Το κτίριο θα ενισχυθεί ως προς τη στατική του επάρκεια ώστε να μπορεί να δέχεται σημαντικό αριθμό επισκεπτών. Επίσης, θα δοθεί έμφαση στην ενεργειακή του αναβάθμιση, στον βαθμό που δεν θα θίγεται η αυθεντικότητα του κτιρίου και τα δομικά του χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης: Τατόι: Ένας σχεδιασμός πυροπροστασίας που δεν έγινε ποτέ
Όσον αφορά στις εξωτερικές όψεις του πρώην ανακτόρου, θα απομακρυνθούν στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος και κεραμοσκεπών στεγάστρων που είχαν προστεθεί μεταγενέστερα στη νότια όψη του και θα γίνει επαναφορά των μεταλλικών χυτοσιδηρών στοιχείων που υπήρχαν κατά την πρώτη φάση κατοίκησής του. Επίσης θα γίνει επαναφορά μέρους των ανοιγμάτων που σφραγίστηκαν στη δεύτερη φάση και σφράγιση μέρους των νέων ανοιγμάτων που δημιουργήθηκαν. Επίσης, θα γίνει επαναφορά σε δύο από τις τρεις εισόδους της βόρειας όψης στις αρχικές τους θέσεις, θα ανακατασκευαστούν τα περίτεχνα φουρούσια μεταλλικών στεγάστρων και θα αποκατασταθεί το δυτικό αέτωμα στην αρχική του μορφή.
Εργα στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό του κτιρίου θα αφαιρεθούν ορισμένοι τοίχοι που προστέθηκαν κατά την πάροδο των ετών για να υποδιαιρούν τα μεγάλα δωμάτια σε μικρότερους χώρους, θα γίνει αποκατάσταση χώρων (όπως είναι το λουτρό της βασίλισσας Όλγας), μετατόπιση και διάνοιξη θυρών στην αρχική τους θέση καθώς και διεύρυνσή τους στις αρχικές τους διαστάσεις κλπ.
Εκτός από το κτίριο των ανακτόρων εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει και το έργο αποκατάστασης του νέου Βουστασίου, προϋπολογισμού 4.300.000 ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025. Πρόκειται για υποδομή του 1952, η οποία αντικατέστησε παλαιότερο κτίσμα που βρίσκεται βορειότερα και δεν επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης αγροτικής παραγωγής του κτήματος Τατοΐου εκείνη την περίοδο. Αποτελεί σημαντικό μεταπολεμικό κτίριο του κτήματος και πιθανώς είχε σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Γκίνη.
Το νέο Βουστάσιο θα λειτουργήσει ως μουσειακός χώρος. Στο ισόγειο θα λειτουργεί εκθεσιακός χώρος με τεκμήρια της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής του κτήματος, ενώ στη δυτική πτέρυγα θα αναπτύσσεται έκθεση των αυτοκινήτων-μνημείων της πρώην βασιλικής οικογένειας όπως οι Rolls-Royce, τα MG TD Midget, τα ηλεκτροκίνητα Fiat 500 Boano Spider Elegance και οχήματα γκολφ. Παράλληλα, θα προχωρήσει και η μετατροπή σε ξενώνα του κτιρίου Προσωπικού, κατασκευασμένο στις αρχές του 20ου αιώνα, η οποία θα υλοποιηθεί από ιδιώτη επενδυτή.
Latest News
Πάνω από 460 εκατ. για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Θεσσαλία
Με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας του
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς