Η πορεία μπορεί να γίνει ακόμη πιο ανώμαλη για τους πρωταθλητές της Gig Economy (σ.σ. παροχή υπηρεσιών και εργασία μέσω διαδικτυακών πλατφορμών). Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν επιδιώκει να μετατρέψει ορισμένους εργαζόμενους σε αυτή την κατηγορία (Gig Workers) σε μόνιμους υπαλλήλους. Οι εργαζόμενοι πλέον σπανίζουν και ο πληθωρισμός πιέζει τους καταναλωτές. Το υψηλότερο κόστος απειλεί τα πολυαναμενόμενα κέρδη σε εταιρείες όπως η Uber Technologies, η Lyft και η DoorDash.
Την Τρίτη, το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ εξέδωσε νέα πρόταση που παρέχει οδηγίες για την κατηγοριοποίηση των εργαζομένων. Ο κανονισμός ίσως να απαιτήσει από ορισμένες εταιρείες που βασίζονται σε απασχόληση αυτού του είδους να αντιμετωπίζουν τους εργαζόμενους ως μόνιμους υπαλλήλους, παρέχοντάς τους πρόσθετα οφέλη, όπως κατώτατο μισθό, υπερωρίες και νομική προστασία.
Η πρόταση, η οποία πιθανότατα θα πάρει πολλούς μήνες για να οριστικοποιηθεί, θα αντικαταστήσει προηγούμενο κανονισμό που έθεσε σε ισχύ η κυβέρνηση του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ που χαλάρωσε το καθεστώς αυτού του είδους εργασίας. Η Lyft σε μια ανάρτηση σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης προειδοποίησε ότι αυτό είναι «απλώς το πρώτο βήμα», προσθέτοντας ότι η εταιρεία δεν θα χρειαστεί να αλλάξει το επιχειρηματικό της μοντέλο. Οι DoorDash και Uber εξέδωσαν παρόμοιες ανακοινώσεις.
Ωστόσο, ακόμη και η προοπτική μιας μερικής αλλαγής τρόμαξε τους επενδυτές. Οι μετοχές των Uber, Lyft και DoorDash υποχώρησαν περίπου 7% μέχρι το μεσημέρι στη Νέα Υόρκη. Αυτό είναι πέραν ενός ευρύτερου selloff μετοχών του κλάδου: Φέτος η Uber έχει χάσει περίπου το 40% της κεφαλαιοποίησής της, ενώ κατά περίπου 70% έχουν μειωθεί οι μετοχές των Lyft και DoorDash.
Αυτό συμβαίνει επειδή το ridesharing και η παράδοση φαγητού είναι δύσκολες επιχειρήσεις ακόμα και σε καλές στιγμές. Οι αναλυτές αναμένουν ότι οι Uber, DoorDash και Lyft θα κερδίσουν περιθώρια EBITDA μόλις 5% έως 7% των εσόδων φέτος, σύμφωνα με την Refinitiv. Αυτή η άνοδος που κατακτήθηκε μετά από χρόνια οδυνηρών απωλειών θα μπορούσε να αντιστραφεί. Οι αναλυτές της Wedbush εκτιμούν ότι το κόστος της Uber και της Lyft θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 20% έως 30% εάν χρειαστεί να μπουν οι εργαζόμενοι τους στο μισθολόγιο, αναγκάζοντας τις εταιρείες να αυξήσουν τις χρεώσεις.
Η περιστασιακή εργασία επιτρέπει στις εταιρείες που εξαρτώνται από αυτού του είδους την εργασία να προσαρμόζουν το εργατικό δυναμικό τους ανάλογα με τις αυξομειώσεις στη ζήτηση. Επομένως, η διατήρηση μόνιμων υπαλλήλων θα μπορούσε να σημαίνει υψηλότερα έξοδα και πιο αργές υπηρεσίες σε περιόδους αυξημένης κίνησης.
Οι εταιρείες της Gig Economy αντιμετωπίζουν ήδη τη στενή αγορά εργασίας των ΗΠΑ, ενώ το αυξανόμενο κόστος αγαθών και υπηρεσιών επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς τους. Η έρευνα της Ομοσπονδιακής Τράπεζας της Νέας Υόρκης που επικεντρώθηκε στους καταναλωτές και δημοσιεύθηκε την Τρίτη διαπίστωσε ότι οι προσδοκίες για τις δαπάνες των νοικοκυριών μειώθηκαν απότομα τον Σεπτέμβριο, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη μηνιαία μείωση από την έναρξη αυτών των δημοσκοπήσεων τον Ιούνιο του 2013. Οι διακριτικές δαπάνες για είδη όπως τα ταξί και τα τρόφιμα σε πακέτο κινδυνεύουν να περικοπούν. Ένας κανονισμός που θα διέπει τις συνθήκες εργασίας των Gig Workers έρχεται τη χειρότερη δυνατή στιγμή για την αμερικανική Gig Economy.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Το βραβείο Νόμπελ επαναφέρει στο επίκεντρο την παγκόσμια ανισότητα
Οι νέοι νικητές του Νόμπελ παρείχαν πειστικές αποδείξεις για το γιατί εμφανίζονται και επιμένουν οι ανισότητες μεταξύ των εθνών
Γιατί η πτώση των τιμών στοιχειώνει την ΕΚΤ - Οι εκτιμήσεις Στουρνάρα
Η ασθενής ανάπτυξη και οι μειωμένες πιέσεις στις τιμές θα μπορούσαν να αναγκάσουν την ΕΚΤ να εξετάσει επιθετικές μειώσεων επιτοκίων
Σκοτώνουν τους... μονόκερους όταν γεράσουν
Περισσότερες εταιρείες φτάνουν το ορόσημο αποτίμησης του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, αλλά η ανάπτυξη από κερασφόρο πουλάρι σε φτερωτό άλογο γίνεται πιο σκληρή
Γιατί οι δασμοί στα EV είναι το πρώτο βήμα στον πόλεμο ΕΕ-Κίνας
Μετά την ψηφοφορία της Παρασκευής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να συζητά με την Κίνα για να δει εάν είναι δυνατή μια εναλλακτική λύση στους δασμούς
Ήρθε το τέλος του φθηνού χρήματος;
Υπάρχουν λόγοι να αναμένεται ότι τα πραγματικά επιτόκια θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο
Ο «κανιβαλισμός» της αγοράς ενέργειας συγκλονίζει επενδυτές και πολιτικούς
Το αυξανόμενο μερίδιο παραγωγής των φθηνών ΑΠΕ σημαίνει περισσότερο χρόνο με το ενεργειακό κόστος κάτω από το μηδέν
Stress test για την τραπεζική ένωση της ΕΕ η μάχη για την Commerzbank
Ο ενθουσιασμός για διασυνοριακές τραπεζικές συναλλαγές πάγωσε μετά την οικονομική κρίση του 2008
Γιατί η δημοσιονομική εμμονή της Γερμανίας οδηγεί σε κακές συμφωνίες
Το Βερολίνο βιάζεται να κλείσει τις δημοσιονομικές τρύπες με κάθε κόστος