Η COP27 φέρνει τους ηγέτες αντιμέτωπους με δύο προκλήσεις που ζητούν άμεση απάντηση και είναι απόλυτα συνδεδεμένες με το υπαρξιακό μέλλον του πλανήτη. Η χρηματοδότηση των αναπτυσσόμενων οικονομιών και οι ταυτόχρονες βαριές επενδύσεις σε ανανεώσιμη ενέργεια, βιώσιμες μεταφορές και παραγωγή τροφίμων οφείλει να συνδυαστεί με την τήρηση των δεσμεύσεων που έλαβαν στην COP26 στη Γλασκώβη και αφορούν μέτρα παγκόσμιας κλίμακας, ώστε η αύξηση της θερμοκρασίας να περιοριστεί στους 1,5 βαθμούς παγκοσμίως.
ΦΑΚΕΛΟΣ COP27: Mπορεί να σωθεί ο πλανήτης;
Α: Χρηματοδότηση με όρους και στοχευμένη ροή
Από την COP15 οι αναπτυγμένες οικονομίες δεσμεύτηκαν να μοχλεύουν 100 δισ. δολάρια ετησίως για την εξέλιξη των οικονομιών των αναπτυσσόμενων χωρών και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση αυξάνεται μετά το 2013 οι αναπτυσσόμενες οικονομίες δεν έχουν επιτύχει το συλλογικό στόχο. Είναι αναμενόμενο η ΕΕ, οι ΗΠΑ και οι άλλες αναπτυγμένες χώρες να δεχθούν πίεση στην COP27 ώστε να αυξήσουν τα κονδύλια. Είναι ωστόσο, απαραίτητο τα κριτήρια και τα φίλτρα της χρηματοδότησης να ισχυροποιηθούν. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία απέδειξε πόσο εύθραυστη είναι η εφοδιαστική αλυσίδα στην ενέργεια. Το ίδιο ισχύει για τα τρόφιμα και τις κρίσιμες πρώτες ύλες. Κυβερνήσεις που καταστρέφουν το περιβάλλον, δεν προστατεύουν τη βιοποικιλότητα και καταστρατηγούν τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν μπορούν να χρηματοδοτούνται από τη διεθνή κοινότητα. Εκεί η χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή της οικονομίας πρέπει να ελέγχεται από διεθνείς οργανισμούς.
Η COP27 διεξάγεται υπό την πρόβλεψη της IEA ότι η χρήση των ορυκτών καυσίμων αυξάνεται το 2022. Οι βαριές επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι πλέον αδήριτη ανάγκη και σε αυτή την κατεύθυνση η ΕΕ έχει ήδη θέσει το φιλόδοξο στόχο το ευρωπαϊκό ενεργειακό μείγμα να αποτελείται κατά 45% από ΑΠΕ το 2030.Επιπλέον βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της νομοθέτησης των “Go to areas” των ειδικά χωροθετημένων περιοχών για την εγκατάσταση ΑΠΕ με διαδικασιές fast track .
Παράλληλα μέσω του taxonomy έχουν προσδιοριστεί οι βιώσιμες επενδύσεις και ως εκ τούτου τα «πράσινα ομόλογα» αποτελούν βασικό εργαλείο όχι μόνο για την ανάπτυξη των ΑΠΕ αλλά και για βιώσιμες μεταφορές και παραγωγή τροφίμων. Για παράδειγμα τα «πράσινα ομόλογα» μπορούν να χρηματοδοτήσουν βιώσιμες ιχθυοκαλλιέργειες, καθώς τα ψάρια και όστρακα από ιχθυοκαλλιέργεια καλύπτουν το 49% των διατροφικών αναγκών του πλανήτη σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ.
Β: Τήρηση των δεσμεύσεων της COP26 για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης
Στη Γλασκώβη πέρυσι τέτοιο καιρό η διεθνής κοινότητα ανέλαβε μια σειρά δεσμεύσεις για την προστασία του πλανήτη. Γι αυτό και φέτος η Αίγυπτος ονόμασε την COP27 «διάσκεψη εφαρμογής». Η πλέον εμβληματική δέσμευση ήταν η μείωση των ρύπων του μεθανίου κατά 30% το 3030 με έτος αναφοράς το 2020. Η ΕΕ πρωταγωνίστησε σε αυτή τη δέσμευση . Είχα την τιμή να εισηγηθώ την «Στρατηγική για τη μείωση του μεθανίου» εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Δυστυχώς, το μεθάνιο επέστρεψε φέτος με τον πλέον δραματικό τρόπο μετά το σαμποτάζ στους αγωγούς Northstream 1 και Northstream 2.
Η εκπομπή μεθανίου μόνο από τον ένα αγωγό υπολογίζεται ως ισοδύναμη με ρύπους 5 εκ αυτοκινήτων επί 20 χρόνια, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η COP27 διεξάγεται για να οδηγήσει στην επιτάχυνση της εφαρμογής των πολιτικών κατά της κλιματικής κρίσης. Η καθημερινότητα μας θυμίζει πως η συγκεκριμένη επιλογή είναι μονόδρομος. Κάθε μέρα κοστίζει σε ζωές.
Η Μαρία Σπυράκη είναι ευρωβουλευτής ΝΔ-ΕΛΚ συμπρόεδρος του Intergroup για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»