Τα μηνύματα από την αγορά του κρασιού του περασμένο έτος ήταν τόσο ανησυχητικά όσο και αισιόδοξα.

Για άλλη μια χρονιά οι υψηλές θερμοκρασίες, η ξηρασία που έσπασε κάθε ρεκόρ, οι ανοιξιάτικοι παγετοί, οι χαλαζοπτώσεις και οι πυρκαγιές υπενθύμισαν στους αμπελουργούς τη φοβερή απειλή και το κόστος της κλιματικής αλλαγής. Από τη θετική πλευρά όμως, οι αμπελουργοί βιωσιμότητα όλο και πιο σοβαρά υιοθετώντας περισσότερες καινοτομίες.

Μία πρόγευση για το μέλλον της οινοπαραγωγής δόθηκε στην πρώτη Future Drinks Expo στο Σαν Φρανσίσκο τον περασμένο Μάιο και ανέδειξε τον ρόλο της τεχνολογίας: τα ρομπότ βρίσκονται ήδη στον αμπελώνα, μαζεύουν σταφύλια, ξεβοτανίζουν και κλαδεύουν και σύντομα θα εργαστούν στη ζύμωση στο κελάρι.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει το Bloomberg, υπάρχει οικονομική ανησυχία από την πλευρά των παραγωγών .

Τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η αύξηση του κόστους μεταφοράς είχαν σημαντικές επιπτώσεις την περασμένη χρονιά ενώ ο υψηλός πληθωρισμός αναμένεται να μειώσει τα περιθώρια κέρδους.

Αλλά ακόμα και όταν οι τιμές αυξάνονται αξίζει κανείς να θυμάται ότι τα Ultrapremium κρασιά μπορούν να είναι μια σχετικά προσιτή απόλαυση, σε σύγκριση με άλλα είδη πολυτελείας.

Κακά μαντάτα για την ελληνική οινοπαραγωγή – Ποιες είναι οι προβλέψεις

Η επέκταση του Mindful Drinking

Ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα της οινοποιίας είναι η νέα κατηγορία ευεξίας και το «mindful drinking» (να πίνεις ενσυνείδητα) είναι το μάντρα της.
Οι επωνυμίες με νοοτροπία «καλύτερα για εσάς, την κοινότητά σας και τη Γη» ανθίζουν.

Οι νεότεροι πότες θέλουν ιδιαίτερα να πίνουν λιγότερο, και όταν το κάνουν, αναζητούν «πιο υγιεινά» βιολογικά κρασιά με λιγότερο αλκοόλ.

Μια πρόσφατη μελέτη 10 χωρών από την IWSR Drinks Market Analysis διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις ποτών χωρίς και χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ το 2022 ξεπέρασαν τα 11 δισεκατομμύρια δολάρια, από 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018.

Αυτό εξακολουθεί να είναι περιορισμένο, αλλά η IWSR προβλέπει ότι η κατανάλωση χωρίς και χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ θα αυξηθεί κατά ένα τρίτο έως το 2026. Μεταξύ των νέων εμπορικών σημάτων στα ράφια των ΗΠΑ το 2023 θα είναι τα αφρώδη κρασιά χωρίς αλκοόλ από τη Δανική εταιρεία Ish Spirits.

Σε μια νίκη για τους καταναλωτές, η υποχρεωτική διατροφική σήμανση σε όλα τα κρασιά που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση τίθεται σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2023 και το Γραφείο Εμπορίου Αλκοόλ και Καπνού του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι εξετάζει μια παρόμοια κίνηση.

Νέες συσκευασίες

Η επανεξέταση της γυάλινης φιάλης έχει γίνει κορυφαία προτεραιότητα για τα μελλοντικά οινοποιεία που έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα. Η κατασκευή και η μεταφορά μιας φιάλης κρασιού αντιπροσωπεύει έως και το 68% του αποτυπώματος άνθρακα ολόκληρου του προϊόντος.

Το 2022, το Château Galoupet της LVMH στην Προβηγκία παρουσίασε το ροζέ Nomade που πίνεται εύκολα σε ένα επίπεδο κουτί από ανακυκλωμένο πλαστικό που είναι 10 φορές ελαφρύτερο από ένα κανονικό μπουκάλι.

Ο αμπελώνας Tablas Creek της Καλιφόρνια έβαλε τα κρασιά του σε ασκούς 3 λίτρων, των οποίων το αποτύπωμα άνθρακα είναι 84% μικρότερο από τέσσερα τυπικά γυάλινα μπουκάλια.

Κρασιά καλλιεργούνται στο διάστημα

Στα τέλη του 2019, η ευρωπαϊκή εταιρεία διαστημικής έρευνας Space Cargo Unlimited και η αποστολή της WISE (Vitus Vinum in Spatium Experientia) έστειλαν 320 μοσχεύματα αμπέλου merlot και cabernet sauvignon (και μπουκάλια Château Pétrus) στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για μια ετήσια παραμονή. Ο στόχος ήταν να ανακαλύψουν εάν το στρες της μικροβαρύτητας και της κοσμικής ακτινοβολίας θα μπορούσε να κάνει τα αμπέλια πιο ανθεκτικά.

Όταν επέστρεψαν στη Γη το 2021, μερικά από τα μοσχεύματα φυτεύτηκαν στην περιοχή του Μπορντό της Γαλλίας. Το 2022 ερευνητές συνέκριναν την ανάπτυξή τους με αμπέλια ελέγχου που είχαν μείνει στη Γη.

Μέχρι στιγμής τα διαστημικά αμπέλια είναι πιο ανθεκτικά στις υψηλές θερμοκρασίες και τις ασθένειες και χρειάζονται λιγότερο νερό—απαραίτητες προσαρμογές στην κλιματική αλλαγή. Τι γεύση όμως θα έχουν τα κρασιά; Θα το μάθουμε φέτος όταν οι ερευνητές θα τρυγήσουν την πρώτη σοδειά σταφυλιού και θα δημιουργήσουν δοκιμαστικά κρασιά

Η εισβολή των ελβετικών κρασιών

Τα αλπικά κρασιά έχουν το δικό τους μερίδιο, αλλά τα μπουκάλια από τη μικροσκοπική Ελβετία έλειπαν από την αγορά τώρα.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, φέτος στα ράφια, θα δείτε πολλά περισσότερα από τα καλύτερα λευκά και κόκκινα από τα 200 ιθαγενή σταφύλια της χώρας, χάρη στις προωθητικές προσπάθειες των εισαγωγέων μπουτίκ και των πρωταγωνιστών Ελβετών αμπελουργών της νεότερης γενιάς. Ένα εκπληκτικό λευκό, το Donatsch Completer του 2018, μπήκε στη λίστα με τα 10 κορυφαία μου πέρυσι. Περιμένετε λευκά με ζωντάνια και ορυκτές αποχρώσεις και φρέσκα, ζουμερά, αφράτα pinot noir. Το ελβετικό vino δεν είναι φθηνό, αλλά αξίζει την τιμή του.
Για τον συντάκτη του Bloomberg βέβαια υπάρχουν μερικά ακόμα ερώτημα σχετικά με το τι θα πίνουμε σε έναν χρόνο από τώρα: Είναι το ιαπωνικό shochu το επόμενο μεγάλο ποτό; Μπορεί το αφρώδες υδρόμελο να εντυπωσιάσει τους λάτρεις της σαμπάνιας; Και οι γάτες και οι σκύλοι μπορούν να έχουν κρασιά για κατοικίδια, όπως το Meow & Chandon και το Dog Pawrignon με γεύση catnip;

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Plus