Η κοιλάδα των Τεμπών βάφεται για ακόμη μια φορά με αίμα, εξαιτίας ενός δυστυχήματος. Με τους νεκρούς από τη σύγκρουση των τρένων χθες το βράδυ να έχουν φτάσει τους 39, και να εκφράζονται φόβοι για περισσότερους, ο αριθμός των θυμάτων συνολικά σε τρία δυστυχήματα, φτάνει τους 66. Κι όλα αυτά σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων.
Το χθεσινό δυστύχημα έρχεται να προστεθεί σε εκείνο του 2003 με τους 21 νεκρούς μαθητές και στο δυστύχημα με το πούλμαν των οπαδών του ΠΑΟΚ που προκάλεσε το θάνατο άλλων έξι.
Τέμπη: Οι πρώτες ενδείξεις για τα αίτια της τραγωδίας
Η ιστορία
Ήταν Κυριακή απόγευμα της 13ης Απριλίου του 2003. Λίγο πριν τις 7,30 το απόγευμα, ο χρόνος σταμάτησε ξαφνικά στην κοιλάδα των Τεμπών. 21 μαθητές που επέστρεφαν από τη σχολική εκδρομή τους στην Αθήνα στο Μακροχώρι Ημαθίας χάνουν ακαριαία τη ζωή τους. Όλα συνέβησαν γρήγορα, αναπάντεχα και τραγικά.
Το λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές και καθηγητές κατευθύνονταν στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδιά κουρασμένα, αλλά παράλληλα χαρούμενα και ενθουσιασμένα που θα γυρίσουν πίσω να πούνε στους γονείς τους πόσο όμορφα περάσανε στο ταξίδι. Μερικοί μαθητές κοιμούνται, άλλοι μιλούν στο τηλέφωνο και ενημερώνουν τους δικούς τους πως πλησιάζουν, κάποιοι κουβεντιάζουν μεταξύ τους, ενώ μέσα στο ΚΤΕΛ ακούγεται μουσική και το κλίμα είναι ευχάριστο.
Η λεπίδα με τις σανίδες του φορτηγού που έκοψε το σχολικό πούλμαν στα 2 κομμάτια
Στο 388ο χλμ της Εθνικής Οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης στο αντίθετο ρεύμα κινούνταν ένα φορτηγό, το οποίο μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου. Ο οδηγός χάνει ξαφνικά τον έλεγχό του οχήματος του και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο. Οι σανίδες λειτουργούν ως «λεπίδα» και κόβουν το τουριστικό λεωφορείο στα δύο κομμάτια.
Τα σωστικά συνεργεία που έφτασαν στο σημείο έκαναν πάνω από δύο ώρες να απεγκλωβίσουν νεκρούς και τραυματίες.
Οι πρώτες ανταποκρίσεις έκαναν λόγο για 10 τουλάχιστον νεκρούς. Ήταν ασύλληπτο το μέγεθος της τραγωδίας εκείνη την στιγμή. Στο σημείο σπεύδουν αστυνομικοί, διασώστες του ΕΚΑΒ, αλλά και δημοσιογράφοι. Επικρατεί πανικός και χάος. Το 388ο χιλιόμετρο στην Εθνική οδό Λάρισας – Θεσσαλονίκης είχε βαφτεί με το αίμα ανήλικων παιδιών. Οι τραυματίες διακομίστηκαν στα νοσοκομεία Κατερίνης και Λάρισας και οι σοροί μεταφέρθηκαν για αναγνώριση. Οι γονείς των παιδιών σπεύδουν συντετριμμένοι στα νοσοκομεία. Στις 02:00 τα ξημερώματα ανακοινώνεται πλέον επίσημα πως οι νεκροί είναι 21 και οι τραυματίες 20, εκ των οποίων οι εννιά σε σοβαρή κατάσταση. Την επόμενη μέρα ο οδηγός συνελήφθη και τα ονόματα των θυμάτων δίνονται στην δημοσιότητα.
«Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια»
Οι επιζήσαντες μαθητές μεταφέρουν ανατριχιαστικές μαρτυρίες από το δυστύχημα. «Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια. Δεν μιλούσαν όλα. Κάποια είχαν σκεπαστεί κάτω από τα καθίσματα».
Ο κρότος της σύγκρουσης «πάγωσε τον χρόνο», όπως έλεγαν εκείνη την εποχή τα ΜΜΕ. Τα πρωτοσέλιδα μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων θα προτιμούσαν τίτλους όπως «Γιατί, Θεέ μου», «Θρήνος για τα 21 αγγελούδια», «Είναι άδικο…»
Όμως ο χρόνος δεν πάγωσε. Οι διασωθέντες μαθητές αλλά και οι συγγενείς, έπρεπε να μάθουν να ζουν με αυτές τις εικόνες. Όλη η Ελλάδα θρηνούσε μαζί τους, όμως επρόκειτο για μια πρωτοφανή τραγωδία.
Οι αιτίες της σύγκρουσης αναλύθηκαν λεπτομερώς αλλά δεν έγιναν ποτέ 100% σαφείς. Ο οδηγός του φορτηγού οδηγούσε 6 ώρες χωρίς διάλειμμα και τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη, το λεωφορείο είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον 3 μήνες πριν.
Η δίκη
Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2008, με τον οδηγό του λεωφορείου να αθωώνεται, αλλά τον οδηγό της νταλίκας να καταδικάζεται σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και του εργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από 4 μέχρι 14 χρόνια. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των θυμάτων. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, «Παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω.
Οι 21 άτυχοι μαθητές
- Ευαγγελία Θ. Γάτου – Ετών 16
- Αναστασία Π. Παυλίδου – Ετών 16
- Περιστερά Ι. Ουστά – Ετών 16
- Γεωργία Δ. Τραπεζανλή – Ετών 16
- Σταύρος Δ. Κανελλόπουλος – Ετών 15
- Ηλίας Π. Τσολερίδης – Ετών 16
- Παναγιώτης Κων. Μουρατίδης – Ετών 16
- Ανδρέας Χ. Αθανασιάδης – Ετών 16
- Χριστίνα Ε. Σταματέλλου – Ετών 16
- Ιωάννης Κ. Τριανταφυλλίδης – Ετών 16
- Βασίλειος Ν. Παπαδόπουλος – Ετών 16
- Ευανθία Κ. Ψαλίδα – Ετών 16
- Δημήτριος Α. Κοσμίδης – Ετών 15
- Κωνσταντίνος Α. Θαλαλαίος – Ετών 16
- Γεσθιμανή Ζ. Σταφυλίδου – Ετών 16
- Σάββας Λ. Παναγιωτίδης – Ετών 16
- Αθανάσιος Μαρκανταράς – Ετών 16
- Γιώργος Κ. Μήτσκας – Ετών 16
- Ιωάννα Θ. Καστίδου – Ετών 16
- Δημήτριος Θ. Σίγγας – Ετών 16
- Όλγα Β. Αγγελίνα – Ετών 15
Στο σημείο της τραγωδίας υπάρχει και συντηρείται μνημείο για τα παιδιά.
Ένας από τους μαθητές που γλίτωσαν από το φριχτό τροχαίο στο οποίο είχε ξεκληριστεί ολόκληρη η σχολική του τάξη, χειροτονήθηκε πριν μερικά χρόνια. Ο Μακάριος Λιακόπουλος έχει αφιερώσει τη ζωή του στο Θεό, μετά από το δυστύχημα.
Μάτωσε ο Δικέφαλος
Μια από τις πιο μαύρες μέρες της Ιστορίας του ελληνικού αθλητισμού ξημέρωσε στις 4 του Οκτώβρη του 1999. Λεωφορείο που μετέφερε οπαδούς του ΠΑΟΚ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετά τον αγώνα με τον Παναθηναϊκό, εξετράπη της πορείας του, ύστερα από σύγκρουση με διερχόμενο φορτηγάκι πάνω σε προσπέραση του λεωφορείου, με το βαρύ όχημα να πέφτει σε χαράδρα 8 μέτρων και να κοστίζει τη ζωή σε έξι οπαδούς του «δικέφαλου».
Περίπου δυο χιλιόμετρα πριν από τα Τέμπη, στις 4:30 τα ξημερώματα, το τουριστικό λεωφορείο, που μετέφερε 77 οπαδούς του ΠΑΟΚ, η μοίρα ήταν αδυσώπητη για έξι από αυτούς, που δεν επέστρεψαν ποτέ στα σπίτια τους και δεν ξαναστάθηκαν στο πλευρό της αγαπημένης τους ομάδας. Τη ζωή του έχασε κι ο οδηγός του οχήματος με το οποίο συγκρούστηκε το λεωφορείο.
Σκηνές πανικού διαδραματίστηκαν και στο νοσοκομείο της Λάρισας, όπου κατέφθασαν συγγενείς και φίλοι των παιδιών που επέβαιναν στο λεωφορείο. Όλοι περίμεναν με αγωνία να πληροφορηθούν αν ζουν οι δικοί τους άνθρωποι. Δυστυχώς έξι οικογένειες ενημερώθηκαν ότι τα αγαπημένα τους πρόσωπα είχαν σκοτωθεί.
Οι έξι νεκροί οπαδοί του ΠΑΟΚ: Χαράλαμπος Ζαπουνάκης, ετών 20, Δημήτριος Ανδρεαδάκης, ετών 25, Χριστίνα Τζιόβα, ετών 18, Αναστάσιος Θέμελης, ετών 22, Γεώργιος Γκανάτσιος, ετών 17, Κυριάκος Λαζαρίδης, ετών 17.
Οι οπαδοί ήταν στην πλειονότητα από τον σύνδεσμο του Κορδελιού
Λίγα λεπτά μετά την μοιραία σύγκρουση, ενημερώνονται ο Γιώργος Μπατατούδης (πρόεδρος της ΠΑΕ) και ο Θανάσης Ακριβόπουλος (αντιπρόεδρος της ΠΑΕ), οι οποίοι με τη σειρά τους μεταφέρουν τα νέα σε όλη την οικογένεια του ΠΑΟΚ. Στη Λάρισα σπεύδει αμέσως ο Σταύρος Καλαφάτης για να συμπαρασταθεί στις οικογένειες των θυμάτων, αλλά και να συναντήσει τους υπόλοιπους εκδρομείς του ΠΑΟΚ που στάθμευσαν στα Τέμπη. Συνολικά τραυματίστηκαν 33 φίλοι του ΠΑΟΚ οι οποίοι και διακομίστηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας. Tα γραφεία της ΠAE κατακλύζονται από τηλεφωνήματα και τηλεγραφήματα. Μεταξύ άλλων τηλεγράφημα στέλνει ο σύνδεσμος φιλάθλων του Άρη, Super 3, που εκφράζει τα συλλυπητήριά του και δηλώνει ότι σε ένδειξη πένθους δεν θα κάνει τη ραδιοφωνική του εκπομπή.
Η συγκλονιστική περιγραφή
Πριν από λίγα χρόνια, ο Ηλίας Βλαχόπουλος, μέλος του Σ.Φ. ΠΑΟΚ Κορδελιού, που επέβαινε στο μοιραίο πούλμαν, θυμήθηκε στον «Arena 89,4:»: «Δεν μπορούν να ξεχαστούν, σου μένουν μια ζωή. Γυρνούσαμε από την Αθήνα, κοιμόμασταν γιατί ήταν πέντε παρά ξημερώματα. Το ασθενοφόρο ήρθε γρήγορα, αλλά ο θάνατος ήταν ακαριαίος. Μέσα στον ύπνο….Οι πέντε ήταν στον πάνω όροφο. Ήμουν δυο θέσεις πίσω από τον Ανδρεαδάκη στον κάτω όροφο…Ο οδηγός είχε βάλει τον γιο του. Μιλούσαμε με τον οδηγό και του είπαμε αν είσαι κουρασμένος πάρε τηλέφωνο να στείλουν έναν άλλο. Ξεκινήσαμε με τον κανονικό οδηγό και στο δρόμο άλλαξε. Ήταν να γίνει. Το πανό εκείνο το έχουμε στο σύνδεσμο και δεν το βγάζουμε. Έχει αίματα πάνω, με αυτό σκεπάσαμε τα δυο παιδιά. Το έχουμε και δεν το βγάζουμε. Ισχύει ότι περνούν οπαδοί άλλων ομάδων και βάζουν δικά τους κασκόλ επάνω στο μνημείο των οπαδών. Και αυτοί οπαδοί είναι όπως και εμείς…».
Latest News
Μετρό Θεσσαλονίκης: Περαιτέρω έρευνα για το συμβάν αναγγέλλει η ΤΗΕΜΑ Α.Ε. – Τι συνέβη
«Θα διεξαχθεί περαιτέρω διεξοδική έρευνα» δηλώνει η THEMA για την ακινητοποίηση του συρμού στο Μετρό της Θεσσαλονίκης
Αντιμέτωποι με πειθαρχικές ευθύνες 15 δικηγόροι για την εμφάνισή τους σε τηλεδίκες
Οι 15 δικηγόροι εμφανίζονται σε τηλεδίκες και τηλεοπτικά παράθυρα αναλύοντας και σχολιάζοντας την υπόθεση της Μουρτζούκου και του αστυνομικού της Βουλής
Ανδρουλάκης: Προϋπολογισμός χαμένων ευκαιριών, μισής αλήθειας και απουσίας προοπτικής
Ο Νίκος Ανδρουλάκης βρίσκεται στο βήμα της Βουλής στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό
Φάμελλος: Στις αυλές των καρτέλ ανθίζουν λεφτόδεντρα που τα ποτίζει η κυβέρνηση
Δριμεία κριτική εξαπολύει ο Σωκράτης Φάμελλος στην κυβέρνηση και προσωπικά στον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Νετανιάχου: Ενέκρινε το σχέδιο για την επέκταση των ισραηλινών οικισμών στα Υψίπεδα του Γκολάν
«Η ενίσχυση του Γκολάν είναι ενίσχυση του κράτους του Ισραήλ και είναι ιδιαιτέρως σημαντική την περίοδο αυτή», είπε ο Μπενιαμίν Νετανιάχου
Κουτσούμπας: O νέος προϋπολογισμός είναι μηχανισμός αναδιανομής από τους πολλούς στους λίγους
O Δημήτρης Κουτσούμπας τόνισε ότι «αυτός ο προϋπολογισμός είναι ο πρώτος επί πολεμικής οικονομίας της ΕΕ»
Μελόνι: Παραιτείται από την ηγεσία των Ευρωπαίων Συντηρητικών
Η Τζόρτζια Μελόνι, από στο Φεστιβάλ της νεολαίας του κόμματός της, αναφέρθηκε στην δράση της κυβέρνησής της, επιτέθηκε στους πολιτικούς της αντιπάλους και ανακοίνωσε την πρόθεσή της να παραιτηθεί από πρόεδρος της ομάδας των Ευρωπαίων Συντηρητικών.
«Μνημονιακός προϋπολογισμός χωρίς μνημόνια» - Επίθεση στην κυβέρνηση από Χαρίτση
Ο Αλέξης Χαρίτσης εξαπέλυσε επίθεση στην κυβέρνηση που την κατηγόρησε ότι φέρνει έναν προϋπολογισμό που ωφελεί μόνο τους λίγους φίλους της
Χωρίς άδεια και χωρίς απόφαση ΣτΕ το κυπριακό ιδιωτικό ΑΕΙ του fund CVC ανακοινώνει προσλήψεις στο «παράρτημα» στην Αθήνα
Ενώ δεν έχει εκδοθεί οποιαδήποτε άδεια και εκκρεμεί η συζήτηση στο ΣτΕ για τη συνταγματικότητα του νόμου κυπριακό ιδιωτικό ΑΕΙ του fund CVC ανακοινώνει ότι προσλαμβάνει παράρτημα στην Ελλάδα
Μένουν ή φεύγουν οι ρωσικές βάσεις από τη Συρία;
Άγνωστο παραμένει αν η Ρωσία διατηρήσει τις στρατιωτικής της βάσεις στη Συρία - Τι δείχνουν οι δορυφορικές λήψεις