Η ναυτιλία που εξυπηρετεί από το 80% έως 90% του παγκόσμιου εμπορίου με διάφορα πλοία έχει βελτιώσει σημαντικά τους δείκτες ασφαλείας της, όπως δείχνουν οι πλέον πρόσφατες σχετικές μελέτες.
Διώρυγα Κορίνθου: Δόθηκε σήμερα σε κυκλοφορία για την θερινή περίοδο
Τα επίπεδα ασφαλείας πλοίων και πληρωμάτων έχουν βελτιωθεί σημαντικά, αναφέρει στην ετήσια έρευνά της με τίτλο «Safety and Shipping Review» η Allianz Global Corporate & Specialty’s (AGCS).
Πριν από τριάντα χρόνια, ο παγκόσμιος στόλος έχανε 200 και πλέον πλοία ετησίως. Στο τέλος του 2022 λιγότερες από 40 απώλειες αναφέρθηκαν, επισημαίνει η έρευνα. Έχουν περάσει έξι χρόνια από τότε που καταγράφηκε ο τελευταίος τριψήφιος αριθμός απωλειών, προσθέτει η AGCS.
Η ετήσια έρευνα καταγράφει 38 πλήρεις απώλειες (total loss) σκαφών άνω των 100 GT, κατά τη διάρκεια του 2022, σε σύγκριση με 59 περιστατικά total loss έναν χρόνο νωρίτερα, σημειώθηκε δηλαδή μείωση κατά 36%.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι σε ετήσια βάση οι απώλειες πλοίων έχουν μειωθεί κατά 65% την τελευταία δεκαετία (109 συνολικές απώλειες το 2013) αντανακλώντας τη θετική επίδραση της αυξημένης εστίασης σε μέτρα ασφαλείας με την πάροδο του χρόνου. Νέοι κανονισμοί, ο βελτιωμένος σχεδιασμός και η τεχνολογία των πλοίων, η βελτίωση των μεθόδων διαχείρισης κινδύνου, συνέβαλαν στην καλυτέρευση της εικόνας.
Ακραίες συνθήκες
Ωστόσο, ο κίνδυνος εξακολουθεί να υφίσταται και οι θάλασσες της Νότιας Κίνας, της Ινδοκίνας, της Ινδονησίας και των Φιλιππίνων συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό ολικών απωλειών πλοίων, τόσο κατά το προηγούμενο έτος όσο και κατά την προηγούμενη δεκαετία (204 συνολικές απώλειες). Στις παραπάνω θάλασσες καταγράφηκε μία στις τέσσερις απώλειες το 2022 (10), λόγω παραγόντων όπως τα υψηλά επίπεδα εμπορίου, οι συμφορήσεις στα λιμάνια, η μεγάλης ηλικίας στόλοι και οι ακραίες καιρικές συνθήκες.
Ο Αραβικός Κόλπος, οι Βρετανικές Νήσοι και η Δυτική Μεσόγειος καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση με τρεις απώλειες η κάθε περιοχή.
Τα τελευταία δέκα χρόνια αναφέρθηκαν 807 ολικές απώλειες πλοίων. Τρεις περιοχές, που περικλείονται από τη Νότια Κίνα, Ινδοκίνα, Ινδονησία και Φιλιππίνες (204), από την Ανατολική Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα (118), και από την Ιαπωνία, Κορέα και Βόρεια Κίνα (76) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% των παγκόσμιων απωλειών τη συγκεκριμένη περίοδο. Οσον αφορά το 2022, η έρευνα αναφέρει ότι περίπου το ένα τέταρτο των πλοίων που χάθηκαν, ήταν φορτηγά (10 πλοία). Μαζί, τα αλιευτικά (6 πλοία) και τα επιβατικά (5 πλοία) αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο του συνόλου. Η βύθιση ήταν η κύρια αιτία για να χαρακτηρισθούν total loss τα περισσότερα πλοία (20 πλοία) αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50% των συνολικών απωλειών. Στις απώλειες συνέβαλαν παράγοντες όπως οι κακές καιρικές συνθήκες, η κακή ορατότητα, οι πλημμύρες και η βλάβη των μηχανημάτων. Δεύτερη αιτία απώλειας πλοίου ήταν η πυρκαγιά/έκρηξη (8 πλοία). Η σύγκρουση πλοίων κατατάσσεται στην τρίτη θέση (τέσσερις περιπτώσεις).
Επίσης οι ακραίες καιρικές συνθήκες αναφέρθηκαν ως παράγοντας σε τουλάχιστον οκτώ απώλειες κατά τη διάρκεια του 2022, ενώ ο Ιανουάριος ήταν ο πιο συχνός μήνας για απώλειες με έξι πλοία.
Τα ατυχήματα
Συνολικά, πάντως, ο αριθμός των ατυχημάτων στη θάλασσα παρέμεινε σταθερός το 2022 σε σύγκριση με το 2021. Ειδικότερα, ενώ οι συνολικές απώλειες μειώθηκαν κατά το προηγούμενο έτος, ο αριθμός των ναυτικών ατυχημάτων ή συμβάντων που αναφέρθηκαν παρέμεινε σταθερός (3.032 σε σύγκριση με 3.000 έναν χρόνο νωρίτερα). Στις Βρετανικές Νήσους καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός περιστατικών (679), ενώ η βλάβη/αποτυχία μηχανημάτων αντιστοιχούσε σχεδόν στο ήμισυ όλων των περιστατικών παγκοσμίως (1.478). Υπήρξαν πάνω από 200 πυρκαγιές που αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022 (209) – ο υψηλότερος αριθμός για μία δεκαετία, καθιστώντας την αιτία αυτή την τρίτη κορυφαία αιτία συμβάντων με δραστηριότητα έως 17% σε ετήσια βάση.
Οσον αφορά την τελευταία δεκαετία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας σημειώθηκαν τα περισσότερα ναυτικά συμβάντα (4.969).
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα περισσότερα από τα 27.477 περιστατικά που αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας προκλήθηκαν από βλάβες σε μηχανήματα (10.753), ακολουθούμενα από σύγκρουση (3.098) και την προσάραξη (2.936).
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια